Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Känner en som verkligen säger "madde-moii-sälle".... på allvar

och som verkligen inte kan härma någonting vad det än gäller.

Jag har extremt bra franskt uttal, så alla tror jag kommer därifrån.

Men jag tror jag tappat 70% av alla ord, då jag inte använt franskan.

😏 Kanske inte bara borde utan även kunde ta upp det igen.

Vas-y alors pour qu'on puisse discuter les choses sécrètes ici, toi et moi, sans que les autres puissent nous comprendre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Studielån

Stackars den djävel som har svårt att betala sina studielån av nyare modell, t.ex. p.g.a. sjukdom, arbetslöshet eller något annat. Jag läste precis att beslut om anstånd med betalning för en period på ett år kan ta upp till tre år för dem på CSN att fatta! Under tiden är man 1) dessutom tvungen att betala studielånsräkningarna i vanlig ordning och 2) man kan inte få tillbaka pengar man redan betalat in!

😲

Var det någon som nämnde härskarteknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studielån

Stackars den djävel som har svårt att betala sina studielån av nyare modell, t.ex. p.g.a. sjukdom, arbetslöshet eller något annat. Jag läste precis att beslut om anstånd med betalning för en period på ett år kan ta upp till tre år för dem på CSN att fatta! Under tiden är man 1) dessutom tvungen att betala studielånsräkningarna i vanlig ordning och 2) man kan inte få tillbaka pengar man redan betalat in!

😲

Var det någon som nämnde härskarteknik?

Ni som har den nyare typen av studielån, antar jag, hur känner ni inför det här?

Detta med att man ska betala den nyare typen av studielån även om man inte har en spänn. Det är ju så de fungerar.

Jag är glad att jag helt betalat tillbaka både den nyaste typen av lån och den näst nyaste typen av lån och bara har ett gammalt slags lån kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ändå inte att vi kan hålla en liten hemlig diskussion du och jag och som andra inte förstår så bra kanske, på franska, bara sådär, jag tror att jag glömt av en del verbböjningar och prepositioner också, så det blir inte kul... 🙁

Borde... NÄÄÄ...

SKALL

ta tag i franskan igen. Nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ändå inte att vi kan hålla en liten hemlig diskussion du och jag och som andra inte förstår så bra kanske, på franska, bara sådär, jag tror att jag glömt av en del verbböjningar och prepositioner också, så det blir inte kul... 🙁

Borde... NÄÄÄ...

SKALL

ta tag i franskan igen. Nån gång.

Se till att inte dö först bara.

je suis

tu es

il est

nous sommes (on est)

vous êtes

ils sont

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att det är densamme Anal och Fräck som är tillbaka nu, som han som var förut?

Till stor del består han nog av samma celler som förut, men många har troligen hunnit dö och ersättas av nya. Om det räknas som samma eller inte är en gränsdragningsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att det är densamme Anal och Fräck som är tillbaka nu, som han som var förut?

Tror ni att Tjabbalabba är densamme som denne Anal och Fräck i så fall?

Guitar girl var väl i allafall han.

Till stor del består han nog av samma celler som förut, men många har troligen hunnit dö och ersättas av nya. Om det räknas som samma eller inte är en gränsdragningsfråga.

Nä det är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att det är densamme Anal och Fräck som är tillbaka nu, som han som var förut?

Tror ni att Tjabbalabba är densamme som denne Anal och Fräck i så fall?

Jag tror det är samma AF.

Tjabba är helt klart densamme som James Balunsing och Galskatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Franska med! Fattar inte folk som är kassa på uttal. Är ju aslätt ju, bara att härmas.

r:en kan bli lite kluriga ibland bara. "Vous reririez" :/

Ja, men engelska i jämförelse med tyska är svårare. Men ja.

Se till att inte dö först bara.

je suis

tu es

il est

nous sommes (on est)

vous êtes

ils sont

ich bin

du bist

er/es/sie ist

ihr seid

wir sind

sie/Sie sind

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men engelska i jämförelse med tyska är svårare. Men ja.

Va? Edit: eller jag läste fel. Du menar att engelska är svårare än tyska att uttala. Kanske är så.

ich bin

du bist

er/es/sie ist

ihr seid

wir sind

sie/Sie sind

Hur krångligt är det på "vanliga" verb? Typ de vanligaste.

je dans(e)

tu dans(es)

il dans(e)

nous danson(s) el. oftast on dans(e)

vous danse(z)

ils dans(ent)

Ändelserna inom parentes skrivs men uttalas inte.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Edit: eller jag läste fel. Du menar att engelska är svårare än tyska att uttala. Kanske är så.

Hur krångligt är det på "vanliga" verb? Typ de vanligaste.

je dans(e)

tu dans(es)

il dans(e)

nous danson(s) el. oftast on dans(e)

vous danse(z)

ils dans(ent)

Ändelserna inom parentes skrivs men uttalas inte.

ich mach|e

du mach|st

er/es/sie mach|t

ihr mach|t

wir mach|en

sie/Sie mach|en

Link to comment
Dela på andra sajter

ich mach|e

du mach|st

er/es/sie mach|t

ihr mach|t

wir mach|en

sie/Sie mach|en

"Wir" är väl "vi"? Är "ihr" "ni"? Då borde de ju byta plats.

Men okej, det är ju inte så krångligt då. Sen är det alla härliga kasus och grejer också, mums.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Wir" är väl "vi"? Är "ihr" "ni"? Då borde de ju byta plats.

Men okej, det är ju inte så krångligt då. Sen är det alla härliga kasus och grejer också, mums.

Wir är vi ja (och ihr är ni). Men det är så man radar upp det i tyskan. Tror det mest är för att wir och sie/Sie böjs på samma sätt (och ihr och er/es/sie böjs ofta på samma sätt) också så då klumpar man ihop dom lite.

Grammtik är rätt najs ändå. Ibland är det lite som när man ska lösa ett svårt tal, när man har nått skönt tempus och ett oregelbundet verb med vokalbyte och ett prefix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wir är vi ja (och ihr är ni). Men det är så man radar upp det i tyskan. Tror det mest är för att wir och sie/Sie böjs på samma sätt (och ihr och er/es/sie böjs ofta på samma sätt) också så då klumpar man ihop dom lite.

Grammtik är rätt najs ändå. Ibland är det lite som när man ska lösa ett svårt tal, när man har nått skönt tempus och ett oregelbundet verb med vokalbyte och ett prefix.

Låter nästan lite religiöst, när man har "nått skönt tempus". Men ja så är det ju, man dribblar med konjunktiverna och känner sig fett cool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag gillar statistik, med tydliga rätt- och fel-gränser och strikt uppstyrt, och grammatik, med (orkar ej debattera så acceptera det) fasta regler och så, säger nog något om mig. Vet inte vad bara.

Logik är väl isåfall mer strikt och tydligt rätt och fel än statistik. Statistik är ju ändå sannolikheter och sånt. Det är ju inte så svart och vitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...