Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Riktigt taggad på att plugga tyska faktiskt! Lite sådär att det är synd att det är så långt kvar.

Begünnen Sie alzo unmedelbar mit so smott den deutsche Sprache zu öven.

*skäms*

Undra hur språkundervisning är på universitetet. I gymnasiet sög det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Begünnen Sie alzo unmedelbar mit so smott den deutsche Sprache zu öven.

*skäms*

Undra hur språkundervisning är på universitetet. I gymnasiet sög det ju.

Fangen Sie also unmedelbar an, die deutsche Sprache zu üben.

Är min gissning.

Fangen Sie also unmittelbar an, die deutsche Sprache zu üben.

Är (nog) rätt. Att det inte heter unmedelbar är ju rätt givet, men hyfsad gissning. Sofort är annars standard för det uttrycket tror jag.

Tycker det känns så sjukt snyggt med kommatecknet där i mitten också. Som svensk känns det först lite udda, sen känner man att det är ju rätt och så känns det fint efter det. Lite som när man sätter ett snyggt semikolon på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fangen Sie also unmedelbar an, die deutsche Sprache zu üben.

Är min gissning.

Fangen Sie also unmittelbar an, die deutsche Sprache zu üben.

Är (nog) rätt. Att det inte heter unmedelbar är ju rätt givet, men hyfsad gissning. Sofort är annars standard för det uttrycket tror jag.

Tycker det känns så sjukt snyggt med kommatecknet där i mitten också. Som svensk känns det först lite udda, sen känner man att det är ju rätt och så känns det fint efter det. Lite som när man sätter ett snyggt semikolon på svenska.

Just det där med kommat är en av de grejer som hållt mig från tyskan rätt länge. Det blir så lätt när man läser det i huvet att man fraserar som att det ska vara en paus där. Men nu när vi har en gammal kursbok där det är komman överallt så har jag börjat vänja mig av vid det.

Sen är det rätt störigt att det ska vara stor bokstav på alla substantiv också. Vad heter "börja" annars då, det borde väl finnas ett ord som är ungefär som "begynna" eftersom det är ett tyskt lån?

Franska måste jag säga nog är snyggare i skrift. Utom kanske korta fraser, typ titlar, kan vara ballare på tyska, typ Sein und Zeit låter ju ascoolt. Les mots et les choses är fint men inte lika kabläm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det där med kommat är en av de grejer som hållt mig från tyskan rätt länge. Det blir så lätt när man läser det i huvet att man fraserar som att det ska vara en paus där. Men nu när vi har en gammal kursbok där det är komman överallt så har jag börjat vänja mig av vid det.

Sen är det rätt störigt att det ska vara stor bokstav på alla substantiv också. Vad heter "börja" annars då, det borde väl finnas ett ord som är ungefär som "begynna" eftersom det är ett tyskt lån?

Franska måste jag säga nog är snyggare i skrift. Utom kanske korta fraser, typ titlar, kan vara ballare på tyska, typ Sein und Zeit låter ju ascoolt. Les mots et les choses är fint men inte lika kabläm.

Beginnen kan man väl säga också. Men anfangen får man ju dela upp och det är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beginnen kan man väl säga också. Men anfangen får man ju dela upp och det är kul.

Ja, beginnen låter ju som engelska. FANGEN SIE AN känns mer Goebbels.

Gillar annars franska reflexiva verb och småorden y och en.

Du kan ju regga dig på tyska forum och så, eller börja chatta med tyskar eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobbigaste i tyskan och nått som jag aldrig lärde mig är hur man böjer adjektiv. Bestämda/obestäma artiklar är ganska lätt att lära sig, men typ hur man ska böja "die deutsche" är knepigare. Eller i det här fallet inte så svårt men det kan lätt bli krångligt. Hittar inte mönstret nu när jag wikipediade lite snabbt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det känns lite udda. Eller inte udda men liksom ska man regga sig på ett vanligt tyskaforum? Om vadå? Komma där och vara språkn00b.

Ja, men det är ju ingen som kommer skicka brevbomber. Annars kan du ju skaffa en brev- eller mejlvän som är införstådd med att du övar på språket. Som jag nyss gjorde med franskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Indeed! Går o väntar på min mobil som varit på service, ska komma vilket dag som.

Ja. Väntar på ny vinterjacka och ny laddare.

Jag väntar på mina lurar jag handlade igår.

iofs kunde jag åkt till affären som är 3 mil bort, men hatar att vara i den staden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på mina lurar jag handlade igår.

iofs kunde jag åkt till affären som är 3 mil bort, men hatar att vara i den staden.

Vad för lurar? (känns som att jag redan frågat)

Har redan pratat med Erik om att börja prata på tyska mellan oss! Det jobbiga är bara att han pratar cpschweiztyska! 😄

Men han sa att han skulle försöka tona ner det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för lurar? (känns som att jag redan frågat)

Har redan pratat med Erik om att börja prata på tyska mellan oss! Det jobbiga är bara att han pratar cpschweiztyska! 😄

Men han sa att han skulle försöka tona ner det 😛

Kan inte alla skriva på tyska här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...