Jump to content
Annons

Letar distributionskanaler!


mimla

Recommended Posts

Hej kära vänner!

Vi sitter precis och mastrar en platta. Kunden har bett oss samla ihop lite information för hur han ska gå vidare. Att hitta ställen att pressa/bränna på är ju inga problem. Däremot undrade han även om hur man får ut skivan i butikerna. Det är en lite äldre snubbe som har absolut noll insikt i musikbranschen. Det är ju inga problem att få ut grejer på iTunes och Spotify, men det är inte det han är ute efter.

Det jag undrar är alltså om det finns några man kan vända sig till som helt enkelt mot betalning gör skivan tillgänglig för skivaffärer i allmänhet. Eller är den bästa (enda?) lösningen att han knallar runt till butikerna och ber dem ställa ut skivan mot att de får ta en bit av kakan, som jag själv gjorde när jag försökte kränga demos med bandet när jag var yngre?

Bör kanske tilläggas att jag inte tror att det är någon idé att försöka gå genom skivbolag och sådär, då jag tyvärr inte tror speciellt mycket på plattans kommersiella potential.

Puss & Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojj.. Nu ser ja.. 🙂 Men han får ju ta och gå till varje OKQ8 /Statoil/Preem mack med en bunt CD och ett litet reklamställ då.. Där kunderna känner honom ,Men det funkar ju inte numera.. Det vet både du och jag! 🙂

Du får väl förklara sanningen för gubben helt enkelt! Det är 2011 numera.. Och för att du inte ska döma ut mig totalt.. Jag är född 1961! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tror att produkten har en komerssiell potential så kommer antagligen inte skivbolagen tycka det heller. Förutom något undantag så är det via ett skivbolag du måste gå om du vill få distribution ut till musikdetaljhandeln. De musikshopar som säljer CD vill handla från så få inköpskanaler som möjligt (många har avtal med sin distributör) och är oftast allergiska mot små diskställ.

Försök hellre med alternativa varianter som hegobald tipsar om. Försök hitta kopplingar till artisten och dennes repertoar. Är det en dragspelsgubbe som lirar sjösalavals - kolla med båttillbehörsbutiker osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte sätta upp en enkel hemsida där man kan beställa skivan ifrån. Om han nu inte har otroligt höga abitioner, så kanske kan kan lägga den tiden på att klistra vadderade kuvert och skicka skiva? Samt lägga upp lite smakprov på nån musiksida typ reverbnation, bandcamp eller myspace, med länk till hans egen ordersida.

Nu vet jag ju inte vad det är för stil på hans musik. Om det är, som skrivits ovan, musik "a la dragspel och visa" så kanske man inte heller ska köra för hårt på enbart digitala medier... Viktigaste möjligheten för honom lär nog vara att sälja sin musik på gig och dyligt. Varför inte spendera några slantar på en annons i lämplig genre-tidning? Å där också lämna ut tel-nummer och hemsidesanvisning...

Driver själv ett skivbolag, där vi har distributör, men det är ju skrattretande då månadsrapporterna kommer... Så att känna att man förlorar en massa slantar pga utebliven butiksförsäljning, ska man nog inte ligga sömnlös över.

För vår del, är det nästan bara artisten som säljer sina plattor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Om jag ska sluta vara hemlighetsfull så är det faktiskt bara en snubbe som satt sig ned med sin keyboard och spelat vad det verkar slumpmässiga melodier och ackord med keyboardens förprogrammerade komp. En aning underligt. Så några gig eller så är det nog inte tal om. Han vill bara "släppa en CD", vilket känns jätteenkelt i hans värld. Tänkte ha lite kött på benen när jag släcker hans drömmar. Haha.

Ett kul citat: "...den ska heta typ "Love songs", så ni kanske kan lägga in lite fågelkvitter mellan låtarna?"

JAVISST KAN VI DET!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämre saker har blivit riktiga flugor. Man vet aldrig. En snubbe jag hörde om säljer massor av kassettband i Indonesien. Tydligen är det fortfarande kassett som gäller där.

Men att hitta nån som distribuerar CD över världen är inte så lätt nuförtiden.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...