Jump to content
Annons

Spela in elgitarr


ramoand

Recommended Posts

När ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur många gånger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrängen en gång med samma ljud och sen två extra gånger med olika ljud varav ett pannas till vänster och det andra till höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror på låten och vad jag vill ha ut. Ibland kan jag dubba extra mycket bara för jag inte har en annan gitarrist än mig själv (jag är alltså inte gitarrist 🙂).

Men det bästa är att lyssna. Lägger du till för många dubbningar så är det ju en smal sak att ta bort dom igen. Var bara försiktig med sitade ljud så de gärna äter upp samma frekvensområde som mansröster upptar, så det blir lätt grötigt om man inte passar sig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och snart kommer Nilsson och ojar sig över dubbning och att det är skit. :rolleyes: Dubbar man två eller fler på samma sida gäller det att det är snortajt.

Redigerat av Gizmozis
Opassande kommentar
Link to comment
Dela på andra sajter

När ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur många gånger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrängen en gång med samma ljud och sen två extra gånger med olika ljud varav ett pannas till vänster och det andra till höger.

Det beror alltid på vad det är jag vill uppnå. Jag har inga generella regler, men jag försöker att alltid nöja mig i kompet med en tagning per kanal, alltså en vänster, en höger. Behövs det mer beef lägger jag på mer. Men jag brukar försöka uppnå mesta möjliga beef med minsta möjliga antalet dubbningar. Men ibalnd behövs det mer, så är det bara. Sen beror det också på vilken typ av ljud som används. Vissa gittarrsound kan staplas lättare än andra, så det måste också in i ekvationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur många gånger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrängen en gång med samma ljud och sen två extra gånger med olika ljud varav ett pannas till vänster och det andra till höger.

Beror på stil. Men om det är en dubvänlig stil brukar det bli två gånger. Och med olika sound men med likadant spel. Sedan brukar ytterligare en kompgitarr tillkomma med något annorlunda spel, men då räknas det nog inte som dub egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och snart kommer Nilsson och ojar sig över dubbning och att det är skit. :rolleyes: Dubbar man två eller fler på samma sida gäller det att det är snortajt som en xxxxx xxx. ☺️

Jag har i det fördolda testat detta en hel del. När jag lagt om allt 20 ggr och lyssnat o skruvat lika mycket brukar jag komma fram till att det blir mer tryck i ensam elgitarr, gärna inspelad i stereo med två mickar. Ak gitarr till poplåtar brukar jag gärna spela in i mono två ggr och panna ut dem. Låtar man petat med i flera år brukar inte vara nåt problem att dubba tajt. Har dubbat "Skatön" nu i dag, för att sen förkasta det till förmån för en ensam Pete Townsend-aktigt dymamisk gitarr. Just det att man så exakt och mekaniskt måste kopiera den första gitarren stämmer inte en sekund med min uppfattning av rocknroll.

Så jag tror att många låtar med perfekta gitarrdubbar skulle kunna bli ännu bättre med en ensam elgitarr. Det blir mer liv och dynamik i det, man måste inte spela gitarren så "dansbands-styrt" och det lämnar mer plats till trummor, basgitarr mm, utan att den ensamma elgitarren behöver höras mindre i mixen än fyra dubbar tillsammans. Så mitt tips är att när ni fått till dubbarna helt perfekt, spela gitarren en extra gång på ett sätt som ni skulle spelat den live, och jämför det med dubbarna. Ni kanske skulle häpna hur jävla bra ni spelar gitarr...

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

När ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur många gånger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrängen en gång med samma ljud och sen två extra gånger med olika ljud varav ett pannas till vänster och det andra till höger.

Generellt en höger + vänster med något olika ljud (antingen olika gitarrer eller olika inställningar).

Ibland kan jag lägga till en eller två nästan rena för att få fram harmonier genom disten bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är svårt att svara på frågan generellt. Beror mycket på vad gitarren spelar, stil, arr och vad du vill uppnå. Man dubbar ju för att få en "fetare not" helt enkelt. Den lilla slitningen som blir i dubbarna ger ofta ett schyst stereoperspektiv med liv i om gurorna är utpanorerade. Finns det pads / stråkar med tycker jag det låter bara att dra ihop gitarrerna lite grand för att få en snygg bredd. Bra tips i inlägget ovan. Dubbade guror med halvdist låter oftast bättre än myggsvärms-dist.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

jag dubbar genom att kopiera två ggr. panorerar höger/vänster med olika effekter tex reverb +10/reverb -10 blir tajt så det räcker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En nykter, och en onykter tagning brukar funka bra ☺️

Nämen, ibland räcker det med en dub gitarr av samma ljud och karaktär för att bredda bilden. Om inte så kan man lägga fler och fler gitarrer. Ett fint exempel:

Andra tips har varit att lägga dubben med lite mindre diskant på stärkaren t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite på Guitar Rig, borde man inte kunna få den ultimata dubben med det om man spelar in ett spår, kopierar det och lägger två olika men snarlika distljud på det? Eller tappar man nåt när om gitarrerna spelar exakt likadant?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite på Guitar Rig, borde man inte kunna få den ultimata dubben med det om man spelar in ett spår, kopierar det och lägger två olika men snarlika distljud på det? Eller tappar man nåt när om gitarrerna spelar exakt likadant?

Det som händer är ju att du får ett perfekt synkat ljud du kan panna hur du vill, något som kan fylla en funktion om du vill ha exempelvis riktigt trög och fet dist med två olika stärkare med snarlikt ljud (alternativt lägga två helt olika ljud i varje kanal), men resulatet blir inte så roligt ur musikalisk synpunkt. Det verkar vara den där lilla glidningen mellan olika tagningar som ger livet i mixen. Tycker iaf jag, även om jag förespråkar så synkad dubbning som möjligt i övrigt. Slarv i dubbningen, om än lite, dödar definitivt mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som händer är ju att du får ett perfekt synkat ljud du kan panna hur du vill, något som kan fylla en funktion om du vill ha exempelvis riktigt trög och fet dist med två olika stärkare med snarlikt ljud (alternativt lägga två helt olika ljud i varje kanal), men resulatet blir inte så roligt ur musikalisk synpunkt. Det verkar vara den där lilla glidningen mellan olika tagningar som ger livet i mixen. Tycker iaf jag, även om jag förespråkar så synkad dubbning som möjligt i övrigt. Slarv i dubbningen, om än lite, dödar definitivt mixen.

Ja de e sant, det dödar väl livet i mixen en del.. Det var bara en tanke som kom upp.

Har en annan fråga också, är det någon här som använt guitar rig till profesionella produktioner? När vi spelat in med bandet tidigare har vi använt en Line6 PODxt Live och det har blivit bra resultat men vi skulle vilja få det ännu bättre på denna plattan så vi funderar på att skaffa Guitar Rig 5, va tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...