Jump to content
Annons

Märkligt med vad som ska vara "rätt" master-eq


Guitar Nilsson

Recommended Posts

När man spelar in traditionellt med mickar, som trumset osv, så är väl vitsen att sen i mixen återge alla ljud ganska exakt som de låter?

Jag spelar in tex trummorna med fyramickars Glyn Johns, tycker det är grymt. När jag sen mixar använder jag inte mkt eq alls, trummorna skär jag bara lite 50 hz på kaggen, resten får vara som det är, jag vässar aldrig cymbalerna numer. Sen blandar jag alla ljud och brukar bli förvånad hur bra och lika det låter som när man lyssnar direkt på trummorna, och även de andra instrumenten.

Sen kommer jag till mastringen, då brukar jag jämföringslyssna till lite olika köpe-cd. Då hör jag hur bas och, diskantfattiga de är i jämförelse med min mix. Så det blir till att skära bra nog i basen, och ännu mer i diskanten. Brukar göra det med både eq, och med hjälp av multibandskompressorn i mastringsburken. När jag hållit på en stund brukar det låta ganska likt köpe-cdna, även om dessa sinsemellan låter helt enormt olika.

Det jag reagerar mot är att behöva ändra eq så mycket på ljud inspelade med bra mickar osv. Det låter likt köpe-cd, men det låter fan inte som riktiga trummor längre. Sång, virvel, ja allt tappar stinget och frekvensomfånget. I natt försökte jag bla efterlikna soundet på Fleetwood Macs "Behind the mask". Kom fram till att även deras trummor och helhet känns förvrängda jmf med min mix, alltså innan jag gjort en omvänd hängmatta av alltihop i mastringen.

Vad gör jag för fel? Borde jag skära lika jävligt med diskant på trummorna redan i grundmixen? Känns helt fel det med... Kanske det beror på att jag vill ha med cymbalerna i en mycket högre utsträckning än vad som är vanligt i modern musik. Kanske är det mina Event monitorer som är för diskantsnåla. Fast det är samma sak i alla tre lurarna med, jag tycker alltid det låter bättre med rak eq. Men då låter det inte som köpe-cd.

Kanske jag jämför med alldeles för gamla album som är inspelade på skitiga rullbandare? jag vill spela med gammalt stuk, men vill ha modernt bottenfläskigt o krispigt ljud... Sjit. 😲

Så här har jag nu fått till det, känner mig grovt nöjd....

http://soundcloud.com/user7908154/01-ljudj-mf-relse-nil-jang-vs

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det handlar om att lära sig mixa, behärska sina grejer Nilsson.

Finns inga genvägar via bandare eller nåt annat, kunskap och bra hantverk gör skillnaden hela vägen från inspelning, mix till mastring.

Du skall sikta på att få en mix som låter så bra som möjligt, mastringen polerar bara ytan.

Inga prylar i världen kan ersätta kunskap. Gubbarna som mixar plattorna du lyssnar på har detta som heltidsarbete, glöm inte detta.

När jag gjort en bra mix och sedan skickar på mastring blir skillnaderna mellan min mix och den färdiga mastern inte så stora.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så här kan det bli.

Klipp 1: Här är skillnaderna i RMS stora mellan min originalmix och mastringen.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/mastring_ex1.wav

Klipp 2: Samma klipp fast spelade med ungefär samma ljudtryck, inte så stor skillnad längre.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/mastring_ex2.wav

Sorry för den korta snutten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att lära sig mixa, behärska sina grejer Nilsson.

Finns inga genvägar via bandare eller nåt annat, kunskap och bra hantverk gör skillnaden hela vägen från inspelning, mix till mastring.

Du skall sikta på att få en mix som låter så bra som möjligt, mastringen polerar bara ytan.

Inga prylar i världen kan ersätta kunskap. Gubbarna som mixar plattorna du lyssnar på har detta som heltidsarbete, glöm inte detta.

När jag gjort en bra mix och sedan skickar på mastring blir skillnaderna mellan min mix och den färdiga mastern inte så stora.

Ja. Den där fina kunskapen handlar till stor del i att lära sig hur man helt tar bort trycket o frekvensomfånget i trummorna. Lika kul som att lära sig latin.

Det där med rullbandare orkar jag nog inte ens testa. Nu går det inte längre att ladda upp nåt här längre. Det är väl guds straff för att jag gjort det för mycket redan. 😮

Även jag har kallats "Doktorn"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att du vill skapa den härliga känslan att återge alla ljud som de låter, istället för att skapa en ljudsmet utan liv och dynamik som förekommer ofta. Med det dynamikomfånget som finns vore det inte svårt att få variationer och nyanser i musiken om man bestämmer sig för vilken grundvolym man önskar. Tyvärr strävar många att ha så hög volym som möjligt på produktionen och då får något anna stryka på foten. Kompressor och eq är bra hjälpmedel att polera ljudet. Modernt bottenfläskigt och krispigt ljud vill jag också ha, Nilsson. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kan det bli.

Klipp 1: Här är skillnaderna i RMS stora mellan min originalmix och mastringen.

http://dl.dropbox.co...astring_ex1.wav

Klipp 2: Samma klipp fast spelade med ungefär samma ljudtryck, inte så stor skillnad längre.

http://dl.dropbox.co...astring_ex2.wav

Sorry för den korta snutten...

Tack för de där. Du törs ju behålla bottenfläsket och krispet i betydligt större utsträckning än vad jag gör. Här finns det rejält av bägge delarna i mina noll eq ATH-M50 lurar. Det handlar nog en del om att det är jag som lyssnar för mycket till gamla mixar, mastrade för vinyl från början. Skulle behöva jämföra mer med modern Evvro-disco i stället. Så krispigt o fint som dina snuttar låter, det är inte helt olikt min grundmix....

Edit: Min mastringsburk har en master lowcut i början av kedjan. Jag brukar ha den på 20 hz.... Är det rätt?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att ha en skiva som referens om man inte vill att den skall låta som den, eller hur?

Du får nog uppdatera din skivsamling helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att ha en skiva som referens om man inte vill att den skall låta som den, eller hur?

Du får nog uppdatera din skivsamling helt enkelt. 🙂

Ge ett bra exempel? Gitarrbaserad oldschool rocknroll brukar väl även idag ha en 70-tals säck framför diskanten?

Jag har haft en remixad best of med Los Lobos, men vete fan var den är...

Helt klart enligt vad ni skriver så är det jag som är för feg att ta med hela frekvensomfånget. Ska bättra mig, jag vet ganska bra redan hur jag ska göra... Men att våga? Alla som hör min musik relaterar kanske ofta till gamla sound från 60 o 70-talen. Nu får det sanna mina ord bli ett slut på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är nog dina mossiga polare som tycker det låter 60/70 tal... 😉

Dom har väl inte lyssnat på nåt nytt sedan 70talet 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog dina mossiga polare som tycker det låter 60/70 tal... 😉

Dom har väl inte lyssnat på nåt nytt sedan 70talet 🙂

Nja, dom tycker nog nästan allt låter bra, bara det är bra spelat tänker de inte så mycket på ljudtekniken. Det är mest kommentarer jag fått här o på KR om att det är för mycket diskant, även om det är mindre än i dina exempel.

För egen del är det kanske en viss konflikt mellan att jag gillar så mycket äldre musik, alltså hur grymma somliga var att spela, och då kanske jag lyssnar lite för mycket även på deras ljudteknik. Som tex Stevie Ray Vaughn, hans skivor låter ju förbannat bra tycker de flesta, men börjar man lyssna noga är det hans gitarr o sångljud som är så grymt. Bas o trummor är inte mycket att hhurra över, o virvelljudet tycker jag är en katastrof många ggr. Inte mycket go bottenfläsk i det här, eller?

Stevie Ray Vaughan & Double Trouble – The House Is Rockin'

Link to comment
Dela på andra sajter

Den troliga anledningen till att du upplever att master-eq:n på dina referensskivor låter konstigt är för att de är anpassade för att kunna avlyssnas på alla typer av anläggningar. Det är troligen proffs på de större masteringsfirmorna som har mastrat, och de strävar alltid efter att det ska fungera lika bra att spela i en klockradio som i en high-end anläggning, och då krävs det en del kompromissande.

Det som låter helt rätt när man lyssnar hemma riskerar tyvärr att bli helt fel när man lyssnar någon annanstans, det tror jag att alla vi som gör egen musik någon gång har fått erfara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kommit på att jag gillar det stora frekvensomfånget och den klockrena återgivningen av tex en virvel i det digitala ljudet, det jag inte gillar alls är att det komprimeras så ini h-e. Och där lurar man sig ofta när man lyssnar på radio, det är ju radiostationerna som fullständigt saboterar det musiker lagt ner själ, hjärta o pengar i. Orginalen låter nog ofta tio ggr bättre än genom P3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den troliga anledningen till att du upplever att master-eq:n på dina referensskivor låter konstigt är för att de är anpassade för att kunna avlyssnas på alla typer av anläggningar. Det är troligen proffs på de större masteringsfirmorna som har mastrat, och de strävar alltid efter att det ska fungera lika bra att spela i en klockradio som i en high-end anläggning, och då krävs det en del kompromissande.

Det som låter helt rätt när man lyssnar hemma riskerar tyvärr att bli helt fel när man lyssnar någon annanstans, det tror jag att alla vi som gör egen musik någon gång har fått erfara...

Jo, det där känner jag till sen åratal. Jag har fem, sex olika anläggningar att provlyssna i. Fyra fem olika lurar att koppla in på diverse olika ställen. Men det är helt klart en mkt skarp gräns o skillnad mellan det som mastrades för vinyl och dagens musik. Modern disco funkar även i en liten plastradio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är det jag gjorde igår, med väl mycket av botten och topp bortkarvat. Ruskigt bra låt tycker jag själv. Är supernöjd med nya TC kompressorn jag lagt om sång, två el o två ak gitarrer med. Men även sångljud o hele fan tappar i stort ljud bara för att jag fegar ur o skär för mycket topp o botten. Skulle nog kunna komprimera mindre också, även om det inte är vad man brukar göra...

http://www.speedysha...gla_bort_XX.mp3

Segla bort

text o musik: Håkan Nilsson

 

Segla bort till ett land nånstans

Över haven och bortom berg

Någon värld som har bättre väder

Till en strand med en skyddad hamn

Segla bort

Segla bort

 

Vandra bort och hitta ljuset

Bort från mörker och jävlighet

Finna vägen ut ur det gråa

Leve livet efter det här

 

Tag mig med det är dags att åka

Tåget kommer snart in till stationen

Ingen väska behövs dit jag ska

Hoppa på nu så vill jag fara

Bort

 

Flyga bort lämna allt bakom om mig

Hitta nånting bortom molnen

Blommor dofter, fantastiska färger

Kärlek evig, utan slut

Segla bort

 

Ta mig med, det är tid för avgång

Droskan väntar här utanför

Mana på kusk, himlen väntar

Kasta loss nu så vill jag segla

Bort.

 

Släpp mig fri, jag vill hissa segel

Båten ligger här ute på svaj

Slöra bort till paradisen

Skota hem nu så vill jag segla

Bort

Bort

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är erfarenhet och kunskap och rätt lyssning en del av det hela. Mastring har länge ansetts som den svåraste delen i kedjan av åtgärder, sant eller falskt, och det brukade vara så att de som mastrade hade många års indoktrinering ( hjärntvätt ) på hur det skulle låta på en viss label. Utan tvekan är en viktig del i hela paketet tycke och smak och hur det funkar kommersiellt. Tveklöst finns det dessutom mycket hantverk i det, ungefär som att det tar ett gäng år att lära sig spela ett nytt instrument.

Nå, nuförtiden behöver vi inte bry oss så mycket. Gör man saker som inte skall spridas över världen så behöver man inte bry sig om vad andra tycker. Och kanske ännu mer, om man skall spridas över världen av egen kraft så skall man göra sin egen sak -- en artist-kopia till brukar inte vara nån större finess.

Min tanke är alltså tvådelad: för det först strunta i vad som anses vara normalt och gör det du själv tycker om, och för det andra träna, träna, träna på hantverket så du kan göra som "de andra" om du skull vilja det.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är erfarenhet och kunskap och rätt lyssning en del av det hela. Mastring har länge ansetts som den svåraste delen i kedjan av åtgärder, sant eller falskt, och det brukade vara så att de som mastrade hade många års indoktrinering ( hjärntvätt ) på hur det skulle låta på en viss label. Utan tvekan är en viktig del i hela paketet tycke och smak och hur det funkar kommersiellt. Tveklöst finns det dessutom mycket hantverk i det, ungefär som att det tar ett gäng år att lära sig spela ett nytt instrument.

Nå, nuförtiden behöver vi inte bry oss så mycket. Gör man saker som inte skall spridas över världen så behöver man inte bry sig om vad andra tycker. Och kanske ännu mer, om man skall spridas över världen av egen kraft så skall man göra sin egen sak -- en artist-kopia till brukar inte vara nån större finess.

Min tanke är alltså tvådelad: för det först strunta i vad som anses vara normalt och gör det du själv tycker om, och för det andra träna, träna, träna på hantverket så du kan göra som "de andra" om du skull vilja det.

// Gunnar

Jag väntar på Peavey-eq´n sen så jag kan göra en liten justering av monitorljudet, sen ska jag köra på som jag tycker, lika som jag gjort med den musik jag skrivit o framfört genom åren. Ska bära in en till stereoanläggning i studion också så kan jag spela pbåde köpe-cd och mina egna grejer genom JBL TLX10 också, och testa hur det låter med både flat eq, och med full bas o diskant.

Coolt med allt stöd och glada hejarop man får här. Vad kan gå fel när man har det så bra som jag? tongue.gif

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, om jag fattat dig rätt: du gillar den nya tidens ljudbild, med en väldigt massa skarp skärande diskant - typ köpe-cd - men dina idoler ligger en bit bakåt i tiden och det är den sortens musik du själv försöker skapa och spela in, men du får det inte att låta sådär skärande krispigt?

Jag är precis likadan, fast tvärtom. Jag vill spela den moderna varianten av rock och annan musik, men jag vill att det ska låta avrundat, mattare och murrigare än köpe-cd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, om jag fattat dig rätt: du gillar den nya tidens ljudbild, med en väldigt massa skarp skärande diskant - typ köpe-cd - men dina idoler ligger en bit bakåt i tiden och det är den sortens musik du själv försöker skapa och spela in, men du får det inte att låta sådär skärande krispigt?

Jag är precis likadan, fast tvärtom. Jag vill spela den moderna varianten av rock och annan musik, men jag vill att det ska låta avrundat, mattare och murrigare än köpe-cd.

Nja, modern musik är väl trumprogram och de hihatar som finns där. Jag vill att hihaten ska låta lika i mixen som när jag står bredvid trumsetet. Och den diskanten är knappast skärande. På äldre skivinspelningar tycker jag det fattas för mycket i cymbalregistren. Och bastonerna är för vinyl-otajta. Det är väl lätt hänt att det blir vasst om man vill ha med allt, hårfina nivåinställningar. Jag har läst lite hur de gjorde på Creedenxe inspelningar, John F var fruktansvärd pedantisk. På trumsetet var det endast riden de la till anings diskant på, annars hade de noll eq, mickplaceringen var helt avgörande för hur trummorna skulle låta. Det kanske var tack vare att ljudet passerade två rullbandare som det inte blev för vassa cymbaler?

Kanske diskanten är det digitala ljudets akilleshäl? Det är ju cymbalerna som inte funkar riktigt bra i de digitala trumseten.... Värt att fundera över... mellow.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej nej nej, inte denna övertro tape eller tro att digitalt låter hårt.

Soundet sitter inte mediat som man spelar in på...

Jag har en inspelning som jag är riktigt stolt över ljudmässigt, trummorna är jag mest nöjd med. Behövs inte tape för att få det att låta mjukt.

http://soundcloud.com/simple-machine/mid-winter-cold

Trummorna kommer in vid 30 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, modern musik är väl trumprogram och de hihatar som finns där. Jag vill att hihaten ska låta lika i mixen som när jag står bredvid trumsetet. Och den diskanten är knappast skärande. På äldre skivinspelningar tycker jag det fattas för mycket i cymbalregistren. Och bastonerna är för vinyl-otajta. Det är väl lätt hänt att det blir vasst om man vill ha med allt, hårfina nivåinställningar. Jag har läst lite hur de gjorde på Creedenxe inspelningar, John F var fruktansvärd pedantisk. På trumsetet var det endast riden de la till anings diskant på, annars hade de noll eq, mickplaceringen var helt avgörande för hur trummorna skulle låta. Det kanske var tack vare att ljudet passerade två rullbandare som det inte blev för vassa cymbaler?

Kanske diskanten är det digitala ljudets akilleshäl? Det är ju cymbalerna som inte funkar riktigt bra i de digitala trumseten.... Värt att fundera över... mellow.gif

Jahaaa.... då är ju svaret skitenkelt. Använd inte equalizer eller kompressor överhuvudtaget, men däremot fruktansvärt bra mikar så att du får med det så som det låter.

Höll på att glömma det viktigaste dock: man hör ju inte likadant som mikarna upptar ljudet.

En tanke: gör en fullständig audiometri 50-20000 hz och köp sedan en mik med samma upptagning som dina öron.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Orginalen låter nog ofta tio ggr bättre än genom P3.

Nja SR komprimerar så lite som möjligt. De kommersiella stationerna mosar allt. Såvida inte de åckså har börjat härma kommersiella stationerna nu för tiden. Lyssnar aldrig på SR när jag puttrar runt i jobbilen. Nästan all modern musik som spottas ut är mosade. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Den där fina kunskapen handlar till stor del i att lära sig hur man helt tar bort trycket o frekvensomfånget i trummorna

Jag är egentligen helt allergisk mot överkomprimerade trummor, och lyssna bara på tex Jay Smiths version av Like A Prayer vid exakt 0:29 in i låten. Virvlen är så sjuuuukt sönderkomprimerad så jag mår dåligt... MEN vad som är RÄTT eller FEL sound på tex trummor bestäms ju helt och hållet över hur mycket annat som ska höras/finnas med. Och fläskar man på med 96 dubbar distade gitarrer så kräver det sin portion av komprimering på tex trummorna för att dom ska nå fram. Sen kan man göra det mer eller mindre bra.

Men jag är helt med på vad du menar, och vad du eftersträvar (tror jag 🙂). En av mina absoluta favorit trumsound är på Mark Knopfler - Cannibals. Väldigt luftigt och friskt men ändå tajt. Och denna låten är rätt sparsam på det andra och då blir det ju mer plats till trummorna.

Men det finns oxå exempel på bra komprimering, där allt sitter som en smäck utan att det upplevs för "squishat". Denna låten är nog bland det bäst mixade jag hört än så länge alla kategorier Toto - Could You Be Loved

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej, inte denna övertro tape eller tro att digitalt låter hårt.

Soundet sitter inte mediat som man spelar in på...

Jag har en inspelning som jag är riktigt stolt över ljudmässigt, trummorna är jag mest nöjd med. Behövs inte tape för att få det att låta mjukt.

http://soundcloud.co...mid-winter-cold

Trummorna kommer in vid 30 sekunder.

Nej nog låter det mjukt. Men det låter inte som den virvel jag nyss hörde i replokalen. Den hade betydligt mer ton o snärt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaaa.... då är ju svaret skitenkelt. Använd inte equalizer eller kompressor överhuvudtaget, men däremot fruktansvärt bra mikar så att du får med det så som det låter.

Höll på att glömma det viktigaste dock: man hör ju inte likadant som mikarna upptar ljudet.

En tanke: gör en fullständig audiometri 50-20000 hz och köp sedan en mik med samma upptagning som dina öron.

Inget är nånsin enkelt. Men mina trumspår tycker jag låter bäst nästan helt raka. Sång o gitarrer måste ha eq-skruv...

Ska jag verkligen hoppa över allt från 20 till 49 hz audiometrin? laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen helt allergisk mot överkomprimerade trummor, och lyssna bara på tex Jay Smiths version av Like A Prayer vid exakt 0:29 in i låten. Virvlen är så sjuuuukt sönderkomprimerad så jag mår dåligt... MEN vad som är RÄTT eller FEL sound på tex trummor bestäms ju helt och hållet över hur mycket annat som ska höras/finnas med. Och fläskar man på med 96 dubbar distade gitarrer så kräver det sin portion av komprimering på tex trummorna för att dom ska nå fram. Sen kan man göra det mer eller mindre bra.

Men jag är helt med på vad du menar, och vad du eftersträvar (tror jag 🙂). En av mina absoluta favorit trumsound är på Mark Knopfler - Cannibals. Väldigt luftigt och friskt men ändå tajt. Och denna låten är rätt sparsam på det andra och då blir det ju mer plats till trummorna.

Men det finns oxå exempel på bra komprimering, där allt sitter som en smäck utan att det upplevs för "squishat". Denna låten är nog bland det bäst mixade jag hört än så länge alla kategorier Toto - Could You Be Loved

Här gillade jag Totos trummor bättre än Knopflers.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej nog låter det mjukt. Men det låter inte som den virvel jag nyss hörde i replokalen. Den hade betydligt mer ton o snärt....

Beror ju på hur hårt man slår....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...