Jump to content
Annons

Tyrolermusik


Valle

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Jag hade inte svarat på denna om det inte hade varit för att någon "gillade" inlägget.

Då skulle jag vilja fråga Die Hard och hans fan: På vilket sätt är dansband/tyrolermusik mer pinsamt än tuff och manlig hävvy mätall?

Vad är inte pinsamt med dess genrer? Att dansbandsmusik är något som bara slagit igenom stort här och i Norge säger ju allt dessutom. Tyrolermusik, ja då kan man lika gärna lyssna på italiensk disco.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är inte pinsamt med dess genrer? Att dansbandsmusik är något som bara slagit igenom stort här och i Norge säger ju allt dessutom. Tyrolermusik, ja då kan man lika gärna lyssna på italiensk disco.

Två fel i en och samma sving, käre Die Soft. Vikingarna, som exempel, är SUPERMEGA-kändisar i bl.a. Tyskland, vilket för många band oavsett genre har varit en viktig marknad. Disco och "folk" är dessutom två helt olika kulturer som inte på något sätt kan jämföras eller kopplas samman; förutom om du menade att du "avskyr skiten precis lika mycket". Men det är i sådant fall ändå inget skäligt argument till varför tyrolermusik är "pinsam".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat gilla disco, Bee Gees gamla dynglåtar från rullbandstiden. Det är som en sorts skräckfilmer över dem, både musik och hur de ser ut.

Men berätta inte det här så folk får reda påt. Då är man ju rökt.

Bee Gees bästa låtar är riktigt bra. Det var med dem som med ABBA att det var supertöntigt att gilla dem på 70-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat gilla disco, Bee Gees gamla dynglåtar från rullbandstiden. Det är som en sorts skräckfilmer över dem, både musik och hur de ser ut.

Men berätta inte det här så folk får reda påt. Då är man ju rökt.

Typiskt raggarbilsgubbar med cowboyhatt att raljera på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt raggarbilsgubbar med cowboyhatt att raljera på det viset.

En 50 - 60 tals raggarbil med discomusic passar inte.

Där är det rock'n'roll och rockabilly som gäller.

Bullimibrothers, Alabama och modernare tongångar går bra i nyare kärror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har bestämt det? Gillar man disco så funkar det med.

Det funkar för de i bilen, resten kommer att titta snett eller skaka på huvet.

Rätt tidsepok brukar funka.

Redigerat av Fredrik71
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bra gärna se några bilar köra på stan och spela tyrolermusik på hög volym.

Själv kan jag inte bidra med det efter några öl & whisky innanför västen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan!

Hahaha, vilken dynga. Jag och polaren åkte ner till skara studio. Det här är några årsen. Han på trummor och jag som tekniker. Ett danskt tyrolerdansband som hade spelat in grunder på nån extern hårddiskenhet, typ fostex, minns inte. Nåt spår med klick, två med musik och ett spår med bas. In i nevebordet och ner på rullband via alesis adat-konverter.

När vi skulle lägga trummorna så var vi tvungna att ta bort bas och klick. Totalt jävla otajt! Fanns inget att gå på, så det blev musiken som var minst förjävlig.

8 låtar med just bara Ompa Ompa. Tog en dag. Värsta skit jag nånsin vart med om.

Dom toknöjda och jag med gråten i halsen! Tror vi aldrig flabbat så mycket!

Vi blev erbjudna att åka till Danmark och lägga ytterligare 5-6 låtar. Jag tackade nej, men inte polaren!

Aldrig mer säger jag!

OT: @Valle, var det inte du som skapade en tråd får några årsen om en kväll när du och tjejen din följde med ett par och ni skulle dansa salsa?

Och dom blev skitsnéa för att du inte dansade?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: @Valle, var det inte du som skapade en tråd får några årsen om en kväll när du och tjejen din följde med ett par och ni skulle dansa salsa?

Och dom blev skitsnéa för att du inte dansade?

Jodå... och jag länkar just till den tråden i första inlägget ovan 🙂 Men jag gör det gärna igen: Världens värsta musikgenre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå... och jag länkar just till den tråden i första inlägget ovan 🙂 Men jag gör det gärna igen: Världens värsta musikgenre

JAAA!! Där var den! TACK!

Fyfan, läste den igen! Jag lider med dig! 😄

För en tid sen så var jag med å riggade på en dansbandsgala, eller vad det nu heter? Jag skulle mixa ett "vanligt" coverband.

Dagen efter så var det nån typ av dansbandsmaraton. Mitt på dagen, tror det var en söndag. Och det var 3 eller 4 dansband som körde nonstop. Typ en timme var, sen bytte dom band. Sen när alla hade kört ett pass så började det om igen.

Och detta pågick i flera timmar. Och det var väl inget märkvärdigt!

Tills jag tittade ut på dansgolvet. Och där var det typ tusen pers, sjöblötsvettiga knullröda i ansiktet, sunkigt klädda (läs träningskläder) Och 9 av 10 par, såg ut som om dom knullade!

Besatta av att just dansa, inte ta det som en kul grej!

Och en konstig jävla grej att dom dansade men deras pannor ihop, alltså panna mot panna och då & då vred dom på huvudet simultant åt nåt håll,

för att sen köra vidare panna mot panna...

Det stank förjävligt och jag var riktigt vilsen, trodde att jag var på en annan planet!

VAD är det för folk? chockadskeptisk.gif

Värsta sekt jag nånsin sett! Is this real life?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl inget direkt emot musiken som sådan men jag skulle aldrig välja den själv om jag skall spela något. Det är för "glatt" för min smak och instrumentsättningen är inte heller något som tilltalar mig. Från första tonen får jag bara ett tomt uttryck i ansiktet och undrar när filmen startar... ja, ni vet, en dålig fransk eller italiensk fars från forna tider. Det är lite såna associationer som musiken väcker i mig. Hörde på radio en gång när en tjej skulle spela sina favo-låtar och hon sa något om att det här är min absoluta favoritfestlåt å så kom den här:

? 🤪

Det är ju inte tyrolermusik men likväl tutor och vad jag antar är någon form av balkansk folkmusik... men jag hade blivit galen om jag varit tvungen att lyssna på sånt här i mer än 5 minuter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, OK, men det var alldeles för mycket parodi, nästan oseriöst.

Här är "äkta" stuff:

Lite mer "modern" tolkning:

Fy fan va hemskt 😆

Du går igång på fågeldansen? På riktigt?

Kan du greja en spellista på spotify?

***

Men du Hellpig; Balkanpop är nåt annat! Det där är ruskigt bra! Även om det inte är det bästa jag hört i genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fy fan va hemskt 😆

Du går igång på fågeldansen? På riktigt?

Kan du greja en spellista på spotify?

Men du Hellpig; Balkanpop är nåt annat! Det där är ruskigt bra! Även om det inte är det bästa jag hört i genren.

Märkligt hur olika vi tycker... 😄 Jo, jag gillar tyrolermusik; men jag antar att det har med min uppväxt att göra och att musiken ger nostalgiska kickar framför några andra (kickar). Däremot tycker jag att Balkanpopen som postades av Hellpig är VIDRIG! AAARRGHHH! Den är stressig, tung och sorglig, allt på samma gång. Fy fan i helvete, säger jag bara!

PS: Tyvärr finns det alldeles för mycket "trams" som görs när det gäller tyrolermusik; många förenklar och fördummar den, gärna i reklamsammanhang. Och det är olyckligtvis oftast "tramset" som vi lägger märke till. Många kallar musiken för "umpa umpa"-musik, "fågeldans" (😉) etc. Man skulle kunna jämföra det som att Black Ingvars släppte plattor i ett land där "Heavy Metal" knappast förekommer och där invånarna lite sådär i all hast antar att, OK, det där är alltså "Heavy Metal".

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt hur olika vi tycker... 😄 Jo, jag gillar tyrolermusik; men jag antar att det har med min uppväxt att göra och att musiken ger nostalgiska kickar framför några andra (kickar). Däremot tycker jag att Balkanpopen som postades av Hellpig är VIDRIG! AAARRGHHH! Den är stressig, tung och sorglig, allt på samma gång. Fy fan i helvete, säger jag bara!

PS: Tyvärr finns det alldeles för mycket "trams" som görs när det gäller tyrolermusik; många förenklar och fördummar den, gärna i reklamsammanhang. Och det är olyckligtvis oftast "tramset" som vi lägger märke till. Många kallar musiken för "umpa umpa"-musik, "fågeldans" (😉) etc. Man skulle kunna jämföra det som att Black Ingvars släppte plattor i ett land där "Heavy Metal" knappast förekommer och där invånarna lite sådär i all hast antar att, OK, det där är alltså "Heavy Metal".

Nja, "fågeldansen" är väl i sammanhanget egentligen inte förenklad eller fördummad, den bara råkar ha blivit ett populärt grisfestinslag, typ? Fågeldansen har väl snurrat sen 60-talet, ett tag innan reklamfördumningen.

Hur blir det med spotifyspellistan?

Edit: "stressig, tung och sorglig, allt på samma gång" låter som en beskrivning på alldeles utmärkt bra musik. 😉

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, "fågeldansen" är väl i sammanhanget egentligen inte förenklad eller fördummad, den bara råkar ha blivit ett populärt grisfestinslag, typ? Fågeldansen har väl snurrat sen 60-talet, ett tag innan reklamfördumningen.

"Fågeldansen" har inget med tyrolermusik att göra. Det är en dans där människor ska härma "fågelrörelser" till en polka... Här i Sverige slog "Fågeldansen" dessutom igenom via dansbandssvängen. Ändå vill vi associera till tyrolermusik när vi tänker på "Fågeldansen" och/eller tvärtom.

Hur blir det med spotifyspellistan?

Du vill att jag ska göra en sorts Valles Hot 100 Tyrolermusik? 😉 Njae... Jag vet inte.

Spotify har en hel del sådan musik att välja mellan. Men man måste precis som med all annan genre låta specifikt på låtar och/eller artistnamn, det går inte att söka på genre. En av mina favoriter heter i alla fall "Avsenik", de är oerhört stora inom sin genre (bland världens största, faktiskt) och har spelat in och sålt upprepande guld och platina (jodå, serrö!) sedan början av 60-talet. Deras huvudspråk är slovenska, men i princip allt de har release:at har även släppts på tyska, eftersom de är oerhört stora i Schweiz, Österrike och Tyskland. Så sök gärna på "Avsenik" – om du nu verkligen är intresserad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill att jag ska göra en sorts Valles Hot 100 Tyrolermusik? 😉

Japp. Eller, topp 7 räcker. Det går väl rätt fort, jag menar du har ju redan slabbat in ett par youtubelänkar? Avsenik, är det hauskapelle avsenik? Hehe, nu jävlar ska här lyssnas. Sen får vi se om jag skriver en sån där recension han som den där andre 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt raggarbilsgubbar med cowboyhatt att raljera på det viset.

Raljera? Bee Gees hits är ju otroligt skickligt gjorde, både låtarna och inspelningstekniken. Inget band nån gång har gjort lika låtar, inga har kommit i närheten av deras sätt att sjunga stämsång.

Snacka om att generalisera. Du är bara avundsjuk på att du inte har varken Cadillac, cowboyhatt eller kan spela gitarr lika bra som en viss annan. Men jag gillar dig ändå. Åtminstone lite grann! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Avsenik, är det hauskapelle avsenik?

Nej, jag tror det där är en restaurang i Slovenien, och dess husband; en restaurangkedja som ägs av just (bröderna) Avsenik. (Avsenik är alltså ett efternamn, ett typiskt "son"-namn (-nik), förövrigt. Själv heter jag ju Pecovnik 😉)

Sök hellre på "Slavko Avsenik", såväl på YouTube som på Spotify, så kommer du få träffar att höra dig blå på. Och så kan du skriva "en sån där recension han som den där andre" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är bara avundsjuk på att du inte har varken Cadillac, cowboyhatt eller kan spela gitarr lika bra som en viss annan. Men jag gillar dig ändå. Åtminstone lite grann! 🥰

Jag har visst det en cowboyhatt, en svart, skitcool sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Raljera? Bee Gees hits är ju otroligt skickligt gjorde, både låtarna och inspelningstekniken. Inget band nån gång har gjort lika låtar, inga har kommit i närheten av deras sätt att sjunga stämsång.

De jag fastnade för en gång i tidernas begynnelse när mitt intresse för musik kom igång på allvar, var Beach Boys. Där kan man verkligen snacka om läcker stämsång. 🙂

BeeGees är också grymt bra. Om någon inte tycker det, så kan jag varmt rekommendera deras konsert-DVD "One night only", så blir ni omvända snabbt. 😎

För att återknyta till trådens ämne, så tycker jag att tysk bierstube-musik (a.k.a. tyrolermusik) något av det värsta som finns. En halv låt är nog ungefär vad man orkar med innan öronen säger att det har gått för långt... Ungefär som med dansband, balkanpop och country (och en del andra genre), med andra ord... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bee Gees, inga har kommit i närheten av deras sätt att sjunga stämsång.

Du vet historien bakom va?! De sjunger ju inte så egentligen.

Det var när inga tyckte de var något annat än dussinvaror som

de började leka runt lite och sedan kom de fram till att försöka

sjunga sådär onaturligt för att se hur det skulle bemötas.

Det bemöttes väl som vi vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...