Jump to content
Annons

Tyrolermusik


Valle

Recommended Posts

Jag har funderat lite, och skulle gärna vilja höra med er andra.

Två genrer som jag har svårt för är Reggae och Salsa. Jag konstaterar att dessa två genrer är ytterst populära och människor älskar att tända på till den förra och kåtdansa till den andra. Men jag lyckas aldrig lära mig uppskatta dem; särskilt inte Salsa, det liksom "kryper" i mig när jag utsätts för eländet (vilket jag har berättat om tidigare, i tråden Världens värsta musikgenre).

Å andra sidan – till mångas haktappande, eftersom jag vanligtvis figurerar inom pop/rock/hårdrock – så är jag lite smygtokig i tyrolermusik (och, inte minst, dansband). Detta kan i och för sig bero på att jag växte upp med tyrolermusik och dansband, oavsett så kan jag inte hjälpa att jag känner en viss värme i kroppen, och lusten att festa loss, varje gång jag lyssnar på genuin tyrolermusik (oftast slovensk eller österrikisk).

För till tyrolermusiken kan du, kanske inte i första hand tända på, men i alla fall hinka i dig ett par kannor öl och om inget annat så i alla fall dansa dig blöt (som i svettig, alltså).

Men varför är tyrolermusik så jävla underrepresenterad här i norden?

Och varför är det nästintill ett "tyst" tvång att inte tycka om tyrolermusik?

OCH: Nu råkade det vara fredag idag. Och det råkade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta är ingen fånig "Fredagstråd" och jag är inte ute efter att provocera (det är jag aldrig!).

.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

[...]

OCH: Nu råkade det vara fredag idag. Och det råkade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta är ingen fånig "Fredagstråd" och jag är inte ute efter att provocera (det är jag aldrig!).

.

😆

OT: for the record, din relativa lönnfetma provocerar mig oerhört inte de facto att du startar fredagstrådar hit och dit 😛

OnT: för att musikgenren i fråga fan i mig är lika jobbig och stimmig som schimpanser på syra och sådan musik är ju knappast någonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmässigt.

Ha en bra fredag nu, Valle!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

sådan musik är ju knappast någonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmässigt.

Vet du varför, eller det bara är så? Jag menar, det finns ju fler stilar där de blåser i sina jävla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar...

Tyrolermusik aldrig hört talas om förut.

Antingen gjorde du dig lustig, eller så förstärkte du ju min poäng där. OK, vilket som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jämfört med otäckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup så tycker jag att Tyrolermusik är helt okej 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Fanns det en krog med äkta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! Härlig musik, det är väl väldigt vanligt i de tyska ölhallarna?

Att man sällan hör talas om den kanske delvis beror på att det är riktiga musiker som framför den på riktiga blåsinstrument mm. Sånt är inte så populärt idag, det finns ju program som gör bättre musik utan att människor ska behöva vara inblandade i det hela.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du varför, eller det bara är så? Jag menar, det finns ju fler stilar där de blåser i sina jävla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar...

Låter ju iofs som random "underhållningskväll" på SPF... :rolleyes:

Och "ja" det bara är så. Man har valt att gömma den informationen i böcker 😑

Skål, Valle!

Vänligt men bestämt,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Fanns det en krog med äkta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! Härlig musik, det är väl väldigt vanligt i de tyska ölhallarna?

...och du, Nilsson är lika förutsägbar som att solen går upp varje morgon 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför är tyrolermusik så jävla underrepresenterad här i norden?

Ja varför varför varför 😆😆😆 ... Fan, det platsar ju in som en av de eviga frågorna 😆 ... men vi ska se... man brukar väl säga att maten i helvetet kommer från england, byråkratin från Italien (så var det va?) och språket i helvetet är dramatensmåländska. Hin håles enda sanna musik är väl rimligen genuin tyrolerpop?

Men visst, öppnar du en tyrolsk ölhall med tyrolermusik lajv på dagordningen så är jag fan beredd att flytta till närheten!

***

Jag hade oxå för mig att sån musik är småpoppis i gaykretsar av någon anledning, liksom schlager. Men där är jag kanske fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

...och du, Nilsson är lika förutsägbar som att solen går upp varje morgon 😛

Är det så självklart att jag gillar det? Bra isåfall... Men jag har aldrig haft några såna skivor..... Jag är mest inne på dragspelsmusik nu. Och Evert Taube. Elgitarrer är jag helt less på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också uppväxt med den här musiken och tycker rätt bra om en del av den, även om det finns helt fasansfulla avarter också. För min del går gränsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det är en vanlig syn på saken, och om det kan ha något med dess vikande popularitet att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det är en vanlig syn på saken, och om det kan ha något med dess vikande popularitet att göra.

Njaa, brunskjortorna skrålade både när man bad dem och när man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gällde 😑

(Det är möjligt att någon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det är ren spekulation).

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa, brunskjortorna skrålade både när man bad dem och när man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gällde 😑

(Det är möjligt att någon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det är ren spekulation).

/CHAE

Du är tyvärr felinformerad. På ölstugorna i München var det definitivt tyrolermusik som gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är tyvärr felinformerad. På ölstugorna i München var det definitivt tyrolermusik som gällde.

Såpass? 😮

Ni ska få höra MXR fuzzen nån gång. Nu håller jag mest på med snällare låtar. Testa om ni ser en nånstans, stor risk att ni halar upp börsen.

Tyvärr farbror Nilsson, jag använder inte nymodigheter som portmonnä 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

det finns ju program som gör bättre musik utan att människor ska behöva vara inblandade i det hela.

Haha...tror du det verkligen?

Din pappa eller farmor etc tyckte saekert att rythm and blues osv var djaevulens pafund sa taenk om anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jämfört med otäckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup så tycker jag att Tyrolermusik är helt okej 🙂

Du kan inte vara särskilt mångsidig.

Jag hade oxå för mig att sån musik är småpoppis i gaykretsar av någon anledning, liksom schlager. Men där är jag kanske fel ute?

Näääh! 😆 Jag följde min pappas dansband (som också spelade tyrolermusik) under 70-, 80- och halva 90-talet – både som betraktare och som medmusiker – och inte ens på de mest dedicerade tyrolerfesterna fick jag minsta anledning att att göra den kopplingen. Inte för att det skulle förändra något, men ändå. Däremot vet jag att den här fiktiva Brüno "Gayhard" Gehard-figuren ofta klär sig i Lederhosen som för det otränade ögat kan ge lite fjollvarningar och som i sin tur är starkt förknippat med tyrolermusik.

Tyrolermusik skiljer sig oerhört mycket från, eftersom du nämner det, schlager (med vilken jag antar att du syftar på melodifestival-musik), och kan sägas motsvaras nordisk folkmusik (vals/polka). Fast lite "livligare", skulle jag vilja understryka.

Är också uppväxt med den här musiken och tycker rätt bra om en del av den, även om det finns helt fasansfulla avarter också. För min del går gränsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det är en vanlig syn på saken, och om det kan ha något med dess vikande popularitet att göra.

Läckert! Du är också uppväxt med tonerna från tyrolen? Tänka sig att du och jag någonsin skulle ha något gemensamt 😉 Kan hålla med lite om joddlingen där, även om det faktiskt är en rätt häftig grej (Kikki Danielsson var väl rätt så haj på det där).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet nazistmusik har jag alltså hört av svenskar några ggr, men det kanske bara är jag som har hört det.

Jag tror du har rätt. Och kanske t o m det "riktiga" svaret på Valles fråga, varför tyrolermusik helt enkelt inte existerar bland vårt egentliga utbud av låg till hög kultur.

En liten story kring Accept; när de släppte Fast As A Shark (albumet Restless And Wild) så fick de en del obefogade påhopp (nazistanklagelser) pga att låten öppnar med nån jönsig haidiihaidåååhhhhaidahhh-låt (som väl är nån gammal tyrolsk visa?).

Link to comment
Dela på andra sajter

man brukar väl säga att maten i helvetet kommer från england, byråkratin från Italien (så var det va?) och språket i helvetet är dramatensmåländska.

"Helvetet på jorden är en plats där engelsmännen står för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn."

När det gäller språket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Tyskland på den tiden tyckte naturligtvis både nazister och andra om tyrolermusik. Ordet nazistmusik har jag alltså hört av svenskar några ggr, men det kanske bara är jag som har hört det.

Fast det är ju ganska häftigt, med tanke på att tyrolermusiken inte är tysk. Eller? Lite som att kalla Clint Mansells musik för norsk terroristmusik (vilken ju var den som "drev" Anders Behring Breivik i hans "kamp").

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men varför är tyrolermusik så jävla underrepresenterad här i norden?

För att vi har dansbandsmusik här. De har sina pinsamheter med tyrolermusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"Helvetet på jorden är en plats där engelsmännen står för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn."

När det gäller språket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ...

Italienarna dirigerar trafiken ska det vara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vi har dansbandsmusik här. De har sina pinsamheter med tyrolermusik.

Jag hade inte svarat på denna om det inte hade varit för att någon "gillade" inlägget.

Då skulle jag vilja fråga Die Hard och hans fan: På vilket sätt är dansband/tyrolermusik mer pinsamt än tuff och manlig hävvy mätall?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

joddel går an-kan vara ganska häftigt men gillar inte dirkt"jag skall köpa mig en tyrolerhatt"musik....

joddolladi joddlodai joddalaoooodi !!!!!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...