Jump to content
Annons

Squire eller Fender Jazzbass?


rockingring

Recommended Posts

Har bestämt mig för att köpa mig en riktig bas, hade en gammal grej som köptes för 500 kronor för ca 5 år sen. Men när hela halsen gick åt fanders när jag tappade den i golvet bestämde jag mig för att kosta på mig lite kvalitet.

Min budget tillåter mig att köpa en riktig Fender Jazz Bass men samtidigt är jag ruskigt snål och undrar om det verkligen är värt att lägga pengarna på en riktig Fender för närmare 6,000. Eller hålla sig till en billigare squire-variant som ligger runt 4,000?

Ska huvudsakligen hålla mig till inspelning så jag undrar om det rent "ljudmässigt" låter bättre och är värt med en Fender Jazz Bass eller ifall det bara är skönare att spela på en.

Tacksam för svar!!

Redigerat av rockingring
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv en fender jazz bass och jag känner en som har en squier jazz bass. Båda är i de prisklasserna du nämnde. Min fender låter mycket bättre... punkt! (dock andra strängar på min fender). Mitt råd är: Provspela båda och se vad du själv tycker. Din uppfattning av "bra ljud" kanske inte är likadan som min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på en Fender Deluxe Mexico Active (4:a) samt en Squier Deluxe Active (5:a). Fendern är ju helt klart ett bättre instrument men kostar också mer än dubbelt upp och då är det ändå en Mexicomodell. American series av samma slag kostar 4ggr mer. När jag testade så tyckte jag de billigaste basarna från Fender var sådär så då tycker jag nog min Squier låter betydligt roligare. Generellt är Squier mycket för pengarna av vad jag hunnit testat så om du inte kan lägga upp pengar för en Fender av bättre modell eller hitta ett kap begagnat så kör på en Squier!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också letar du en fin beg Squire och byter till nya orginal Fendermickar. Då går det knappast att höra skillnad på ljudet. Det gör nog en väldig skillnad till det bättre, jag hittade en orginal P-bas dubbelmick till min Falcon P-bas för 500 kr på Blocket, och HOLY SHIT, nu låter den som en P-bas ska.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...