Jump to content
Annons

Konstigt ljudkortsproblem


lundberg

Recommended Posts

Pratade nyss med en kompis som har enkel PC-studio, vilken har fungerat bra tills alldeles nyligen (tror det dök upp vid uppgradering till Windows 7) och tänkte hjälpa honom forska. Han hade ett Tascam US-122L och problemet som dök upp var att hur han än gjorde, vilka rattar han än skruvade på gick inspelningsvolymen inte att ändra och när han pluggade in gitarren är volymen alldeles för hög så det slår över. Alltså tänkte han att kortet hade problem med windows 7, köpte ett nytt kort som han verkligen kollat upp att det skulle fungera med sjuan, ett M-Audio Fast Track Pro men felet kvarstod. Han gick till och med tillbaka och bytte kortet i affären, men felet finns kvar. Det går inte att sänka volymen även om man drar ner volymkontrollen i botten. Senaste drivrutinerna installerade.

Nu är en annan bekant där och tillsammans gnuggar de geniknölarna och har provat med olika program och DESSUTOM provat med en annan dator, hans laptop. Nån som har den blekaste vad detta kan bero på? Jag är själv HELT ställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja... det testades på två datorer och med olika gitarrer. Så - 3 olika ljudkort, på två olika datorer med olika ljudkällor. Samma problem. What are the odds? I min värld kvarstår att misstänka Gremlins. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar inputgain o inte volymen antar jag ?

Ja, det gör jag väl förstås. Ljudet som går in i datorn. Äh, jag hajar ju att det är helt omöjligt att felsöka utan att liksom känna på prylarna. Tänkte bara om nån liksom känner igen problemet och bara vet vad det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... det testades på två datorer och med olika gitarrer. Så - 3 olika ljudkort, på två olika datorer med olika ljudkällor. Samma problem. What are the odds? I min värld kvarstår att misstänka Gremlins. :S

Vad säger du?

Det där får du förtydliga!

NI hade problem med ett ljudkort? Nu pratar du om tre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, för att göra det jättetydligt:

1. Efter formatering av hårddisk och uppgradering till windows 7 dök plötsligt problemet att signalen in i ett Tascam US-122L inte gick att sänka och det blev omöjligt att spela in eftersom det slog över.

2. Nytt ljudkort inhandlades (Fast Track Pro) med förutsättningarna att det skulle fungera med Windows 7 eftersom bytet av operativsystem (från XP) verkade vara problemet men insignalen gick fortfarande inte att sänka.

3. Ljudkortet byttes till ett exakt likadant, det hjälpte så klart inte heller.

4. Ljudkortet flyttas nu till en annan dator, problemet kvarstår.

5. Olika gitarrer testas, utan framgång.

6. Olika inspelningsprogram testas, utan framgång.

Skulle tro att bägge datorerna har Windows 7 (jag har ännu inte kollat på det själv). Kan det finnas något problem med USB-ljudkort och Windows 7, tänker jag..? Allt annat verkar ju kunna uteslutas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men den analoga förstärkningen har ju inget med operativsystem att göra.

Säkert att dom har koll på att dom inte gainar för mycket?

Att sänka på gitarren hjälper inte heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka på gitarren borde ju hjälpa tycker jag (det har jag inte frågat) men det är konstigt att det inte ens funkar när man drar ner volymen på ljudkortet till det lägsta... Jag har ett likadant tascamkort som han hade först och på det finns inga digitala ingångar, vet inte hur det är med fasttrackkortet. Och jag har inga problem att sänka ljudet med gainrattarna för bägge kanalerna och jag lajnar glatt in basar och gitarrer. Ja, och hans gamla kort placerade jag hos min flickvän, det funkar fint.

Det är dessutom två grabbar som är hyfsat vana att jobba med såna prylar så jag har svårt att tänka mig att det är nån sån där enkel nybörjarmiss. Studion har funkat felfritt i flera år och sen blir det jävligt mysko knas som verkar helt jäkla omöjligt att rätta till. Nu börjar jag klura på om det kan ligga kvar drivrutiner från det gamla kortet och som liksom ställer till det för det nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skulle inte bli förvånad om det är en enkel grej dom missar. Snöar man in på datorproblem så missar man ibland det enkla.

När jag betatestade en mjukvara så felanmälde jag att det blev fel på lyssningen. Dagen efter jag felanmält gjorde jag en felsökning. Det var min mixer som var trasig, inte programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt, att det finns någon intern routing i ljudkortet som gör att allt som spelas upp, också går tillbaks till ingången och spelas in tillsammans med det nya? Typ som "what you hear" i Soundblaster-korten...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag klura på om det kan ligga kvar drivrutiner från det gamla kortet och som liksom ställer till det för det nya.

Ojojoj, av egen erfarenhet vet jag att detta kan ge dessa problem - i samband med mitt byte från E-mu 1616 till M-Audio FTU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag klura på om det kan ligga kvar drivrutiner från det gamla kortet och som liksom ställer till det för det nya.

Det som talar emot det, är väl att problemet fanns redan direkt efter nyinstallationen av W7, då fanns ju inga "gamla drivrutiner" som kunde ställa till det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ju en god poäng. Samtidigt kan det ju vara så att tascamkortet verkligen inte fungerade med windows 7, visserligen ser jag ju nu att det finns drivrutiner för sjuan men det kan ju ha haft andra orsaker, som gammal firmware etc. Och sen försökte kanske nästa kort anropa samma drivrutiner och problemet kvarstod. Eller nåt. Nåja, jag får väl ta och packa mig dit och kika på eländet så fort jag hinner. 🙂 Kommer så klart meddela här hur det hela ordnar upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Marcus (oregistrerad)

De provade aldrig att koppla in gitarren i någonting före ljudkortet - tex ett mixerbord eller DI-box?

Jag har haft väldigt underliga problem med mitt ljudkort sen jag flyttade till en ny lägenhet. Allting funkade innan flytten men efter flytten får jag massa brum och surr på inputjacken. Har kopplat gitarren via ett litet Behringer-mixerbord nu och får ha gainen på inputjacket på ljudkortet ställt nästan på noll. Vrider jag upp gainen får jag mer brum och surr, men inte mer gitarr konstigt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

De provade aldrig att koppla in gitarren i någonting före ljudkortet - tex ett mixerbord eller DI-box?

Jag har haft väldigt underliga problem med mitt ljudkort sen jag flyttade till en ny lägenhet. Allting funkade innan flytten men efter flytten får jag massa brum och surr på inputjacken. Har kopplat gitarren via ett litet Behringer-mixerbord nu och får ha gainen på inputjacket på ljudkortet ställt nästan på noll. Vrider jag upp gainen får jag mer brum och surr, men inte mer gitarr konstigt nog.

Kanske nåt skumt jordfel i den nya lägenheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

De provade aldrig att koppla in gitarren i någonting före ljudkortet - tex ett mixerbord eller DI-box?

Jag har haft väldigt underliga problem med mitt ljudkort sen jag flyttade till en ny lägenhet. Allting funkade innan flytten men efter flytten får jag massa brum och surr på inputjacken. Har kopplat gitarren via ett litet Behringer-mixerbord nu och får ha gainen på inputjacket på ljudkortet ställt nästan på noll. Vrider jag upp gainen får jag mer brum och surr, men inte mer gitarr konstigt nog.

Kan vara jordfel i nya lägenheten, men kanske mer troligt att något i datorn lossnat lite under flytten. Jag hade nog kollat så att allt sitter som det ska innan jag ringt en elektriker. Hör du samma brum om du bara lyssnar genom mixern, dvs utan något ljudkort inblandat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...