Jump to content
Annons

Spela in ljud och bild samtidigt


Gäst

Recommended Posts

Vilken är den bästa programvaran för att spela in HD-webcam via ljudkortet till mikrofonen?

Tänker mig ett ganska avancerat program där stereobreddning, output gain etc finns med... Eller såna program kanske inte finns, där man kan synka ljud och bild (HD-webcam)?

MVH

/ewroL

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CuBase ?????

(Det kan du redigera ljud till video med coh har de funktionerna du önskade + en hel massa mer.)

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill alltså spela in LIVE, ja...

OK, CuBase, visste inte att det programmet stödjer liveinspelning video(webcam)/ljud!! Vilka versioner av Cubase stödjer det?

Finns det fler program?

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt så så fångar du ju allt via kameran direkt men du har en webcam right!?

Logitech har ju ett eget program för detta!!!

Dock brukar man köra med ett redigeringsprogram för detta!

Final Cut för Mac eller Adobe Premiere för Windows.

Fungerar som vilken DAW som helst fast det är med video i stället.

Vilket ljudkort som används adresserar du enkelt inne i programmet så att du kan fånga ljud med vilken mikrofon du vill.

Black Magic är ett företag som gör bra prylar för att fånga live video med men när det kommer till en webcam så hade jag satsat på Camtasia Pro.

Piiiz!

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan bli svårt att hitta!?

Alltså...

Du vill ju fånga ljudet och bilden så oprocessat som möjligt går för att du senare ska kunna editera och processa.

Om du vill köra ut grejerna live, typ streama etc, då måste du processa live oxå.

Bättre att köra hårdvara då för att slippa latencyproblem!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är ju att faktiskt spela in som vanligt och mixa ut ett stereospår på musiken för att sedan spela upp den samtidigt som du mimar till låten, efter det ersätter du ljudet på videon med stereospåret och synkar det. Enkelt. (Så blir det som en musikvideo istället)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tipsar om VIRTUALDUB för att spela in video med webcam !!!

Jättebra förslag.

Även så Lisa brukar göra + nästan alla andra YT-musiker.

Det andra sättet som också används är att du har två program. 1 som spelar in webkameran hela tiden, och sen din vanliga daw för micken. Då får du en film utan ljud från det du spelar in med webkameran.

Sen en ljudfil från din DAW, som du sen kan pyssla med hur du vill.

Det hela lägger du enkelt ihop med lite pyssel i Adobe Premiere som nämdes ovan (Kan tillägga att det finns till mac med...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag med min Lumixkamera filmar när jag sjunger i studion, jag kan göra det både "äkta" samtidigt som jag spelar akust, eller om jag gör ett sångpålägg till en bakgrund, och samtidgt spelar in sångljudet så jag får en komplett låt att mixa ihop i mina inspelningsgrunkor. .... Jag slår alltså igång både ljud och kamerainspelning ungf samtidigt.

Går det då att synka ihop filmen med studioljudet i ett så enkelt program som Windows Live Movie Maker? Kameran tar ju oxå upp lite ljud, det kan man välja bort sen i programmet vet jag. Filmen skulle vara en enda tagning utan klipp. Håller både digitalkameran och digatalportan farten så exakt att det funkar på en fem minuters låt?

Funkar det alls?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att ditt ljudklipp var en otrolig mix av hög sångkvalitet och väldigt sur sång. När det lätt bra lät det riktigt magiskt men när det blev alldeles för falskt så lät det inte bra. Sorry om det inte var kritik av sången du ville ha men jag måste bara ha det sagt och du har verkligen en röst att jobba vidare med...

Tonerna och vibratot du får till vid 2.20-2.25 är riktigt förbannat bra 🙂

Har du någon medhörning när du spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Quicktime till video och vilket som helst annat program för ljud som helst typ Garageband som du redan har om du kör mac eller om du har Logic kör på det då. Starta båda på samma gång och gör din inspelning. Mecka till ljudet som du vill ha det och ersätt ljudet från filmen men det från Garageband eller Logic. I Logic är det lätt typ ett musklick away, vet dessvärre inte hur eller om samma funktion finns i Garageband. Annars använder du två datorer, mecka till ett bra ljud och slanga sen in det i Quicktime i en annan dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...