Jump to content
Annons

Slutsteg


Bunkert

Recommended Posts

Dokumenterade egentligen detta test av slutsteg till ett HiFiforum, men tänkte att det kunde passa här också. Så jag kopierar in lyssningsreportaget hit. Tänk vad fantastiskt mycket information som vi kanske inte ens hör, just för att vi sitter inne på ett inte helt optimalt slutsteg.

Sen är det i och för sig inte säkert att alla vill särskåda inspelningen med klinisk millimeterprecition...

Håll tillgodo!

IMG_1154.jpg

Slutsteg:

Meridian 557 Stereo 2x200W

Inter-M R500+ Stereo 2x170W

2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W

2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)

Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Musik:

Låt: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

Låt: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

Låt: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

Upprinnelsen

till detta test är att jag för ett par år sedan tog hem mina två Inter-M R500+ från min inspelningsstudio för att jämföra dem mot mitt Meridian 557 stereoslutsteg som jag har i anläggningen hemma.

Jag kommer ihåg att jag tyckte att det lät bättre med de två bryggkopplade slutstegen som monoblock.

Mina två Inter-M R500+ åkte i alla fall tillbaka till studion, delvis för att jag inte ville spräcka min Meridianrigg,

delvis för att de, hur löjligt det än låter, enligt min smak är fruktansvärt fula.

Lyssningspanel:

Har två yrkesmusiker med mig i lyssningssoffan. En saxofonist och en pianist. Elin Larsson och Adam Forkelid.

Själv är jag slagverkare till yrket. Så sex st erfarna öron ska komma fram till det ultimata ljudet idag.

TEST Del 1:

Här skall avgöras vilken Inter-M set up som spelar bäst.

Inter-M spelade bra back then, men kan de bli bättre?

Har lånat hem två modifierade Inter-M R500+ av Intelligent Sound i Kungsängen/Stockholm.

Har inte full koll på vad de gjort med dem, men jag vet att de är dämpade med små gummigrejer

här och var. Ström, signal och högtalarkabel är fastlödda direkt på korten, bridge mode knappen är borta.

Eventuellt är mer gjort med dem, t.ex. utbytt internkablage.

Jag kör med samma typ av signal- och högtalarkabel i alla kombinationer.

Högtalare: Magnepan MG 1.6

Det här är min referens-set-up, som jag spelat på ett antal år:

CD: Meridian 507

Förförstärkare: Meridian 507

Slutsteg: Meridian 557

Nu kör vi!

CD: Meridian 507

Förförstärkare: Meridian 507

Slutsteg: Inter-M R500+ Stereo 2x170W

Ok, det här låter faktiskt bätttre än Meridiansteget. Lite lustigt att ett slutsteg för dryga 5000kr låter

bättre än ett med nypris 24000kr. Sammanfattningsvis låter det lite klarare, man kan säga att man har

städat bort lite damm mellan tonerna i musiken. Det låter klarare, renare och lite mer utkristalliserat än

med Meridian 557. En smula tystare bakgrund. Mer svärta i fonden.

CD: Meridian 507

Förförstärkare: Meridian 507

Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W

Herre jösses!

Allt som förbättrades vid bytet från Meridian 557 till Inter-M R500+ blir det nu väldigt mycket mer av.

Mer av det goda. Det är en väldigt stor skillnad på ett och två Inter-M. 2st i bridge mode ger ett vansinnigt lyft

till musiken.

CD: Meridian 507

Förförstärkare: Meridian 507

Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)

Till en början gillar vi inte de modifierade stegen alls. Favorit är två st omodifierade Inter-M i bridge mode.

Vi lyssnar vidare runt runt på de tre olika Inter-M-alternativen och kommer till en annan insikt. Ska strax

förklara varför.

De modifierade stegen är faktiskt överlägsna. Det största "steget" (ha ha) sker när vi går över från ett steg i stereo

mode till två i bridge mode, nästa steg upp till de modifierade stegen är inte lika stort, men när kvällen är över har

vi insett att det inte finns någon återvändo är även det steget är taget. Med några få undantag.

Nedan kommer en mer utförlig beskrivning av vad som händer på olika låtar:

Jag räknar nu bort första alternativet och koncentrerar mig på Inter-M i original i bridge mode samt Modifierade Inter-M i bridge mode.

Låt: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

Genom lyssnade via mitt Meridian 557 har jag inte förstått hur den här låten faktiskt är mastrad.

Det här har verkligen varit en favoritlåt genom åren, jag har hört den säkert 100 gånger.

Har haft den som en av mina "bästa ljud låtar".

Genom de modifierade Inter-M stegen hör jag att toppen är väldigt hissad. Allt glitter är liksom framlyft alldeles för mycket.

Det ligger en massa kompression på gitarrerna och sången. Låten är alldeles för tillspetsad i mastringen, eller till och med i mixen.

Uppenbarligen behöves detta för att få musiken att tränga ut ut mitt Meridian 557. I de moddande Inter-M stegen finns inga hinder,

de spelar allt som finns på skivan, AVSLÖJADE! De här stegen tar fram ALLT. Plötsligt låter inte skivan bra längre.

Här låter Inter-M i original bäst. Vi tänkte att vi inte gillade de modifierade, men insåg snart att det var inspelningen det var fel på.

Golvpukan som kommer in efter ett tag hörs väldigt mycket bättre med de modifierade stegen. Den kommer liksom inte ut ur högtalarna

med de omodifierade stegen.

Låt: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

Adam kände till vilken studio den här skivan är inspelad i och till och med vilken flygel Mats Öberg spelar på. Adam är själv

inte alls förtjust i varken modellen eller just det exemplaret. Jag kan själv inte bedöma olika flyglar, men Adam menade att

med Inter-M i original så slipper han höra mer av det han inte gillar. Så därför gillade han Inter-M i original på den här låten.

Med de modifierade så gick det inte att gömma sig för någonting.

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Nu snackar vi bra inspelning. Också med en extrem dynamik. I de flesta ljudanläggningarna hörs de första 30 sekunderna inte alls.

Det är så sjukt tyst spelat, under 3-4min stiger dynamiken till extrem nivå. Säkert över 100pers i orkestern. Ett fantastiskt stycke.

De modifierade Inter-M stegen lyfter fram kören långt innan vi ens kunde höra den med Inter-M i original. Det blir ett helt nytt musikstycke

med de modifierade stegen. Och det är alltså inte en generell dB nivå jag pratar om. Den här musiken innehåller så otroligt mycket detaljer. Visst,

det är fortfarande 16bit/44,1kHz på en CD, men den här musiken har en sån sanslös upplösning. Nu förstår jag vad modifieringen gör med stegen.

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

Här är det lika tydligt. Instrument som man knappt hört ser nu dagens ljus genom de modifierade stegen. Speciellt får hela percussionpaketet en

helt annan karaktär. Klart, brilliant och tydligt med massa luft mellan instrumenten.

Låt: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

Här har vi en av Elins absoluta favoritlåtar. Hon säger att med Inter-M stegen i original så drabbade låten henne inte. Men med de modifierade stegen

så blev hon helt omsluten av musiken. Det fanns ingen som helst möjlighet att inte totalt översköljas av den. Jag håller med. Den totala närvaro som

de modifierade stegen gav till musiken var förbluffande. Det här en verkligen en underbar inspelning. Väldigt fint producerad också. Mängder av

detaljer i en perfekt avvägd balans. De modifierade stegen lyfter fram verkligen alla detaljer i exakt den blend som det med största sannorlikhet är tänkt.

Nu finns ingen återvändo längre. Har man hört den här musiken så här så bara måste man helt enkelt fortsätta med det.

Slutsats TEST Del 1:

Jag hade verkligen ingen aning om att det skulle vara en sån här otrolig skillnad på olika slutsteg. Jag är också mäkta impad av modifieringen måste jag säga.

Mina elektriska kunskaper är verkligen minimala. Jag kan verkligen ingenting om sånt. Jag kan som sagt inte förklara vad som skett med dem, men jag, och mina

lyssningskollegor kan verkligen höra. Jag är övertygad om att de här stegen utklassar väääldigt dyra saker.

Men en dålig inspelning avslöjas tyvärr. Det är väl det enda minus jag kan komma på. Ett annat minus är att Inter-M stegen fortfarande är vldigt fula. Men det

bryr jag mig inte om längre.

TEST Del 2a:

CD: Meridian 507

Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

I denna del av testet jämförs dels slutsteget Bladelius Tyr II Novitas (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)

mot alla tre Inter-M varianter, och som bonus "TEST Del 2b" även Bladelius Tyr II Novitas DA-omvandlare (Hämtad från CD-spelaren

Bladelius Freja III) mot DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Upp till bevis. Äntligen!!! Jag läste topprecensionen av Bladelius Tyr II Novitas i HiFi&Musik majnummer många gånger om. Den fick högsta betyg

på allt. 10, 10, 10 ,10! Svensktillverkad produkt dessutom. Jag tog hem ett exemplar på öppet köp från Reference Audio i Stockholm. Här hade vi

förstärkaren som skulle byta ut hela min anläggning. Till och med en bra RIAA hade denna multimaskin. Min idé var att sälja allt utom vinylspelaren,

koppla in den i Bladelius fina RIAA och köra CD-skivorna i min MacBook Pro och spela genom USB-kabel till Bladelius D/A-omvandlare.

Inte en enda traditionell signalkabel skulle behövas.

Men.

Vilket totalt magplask.

Väldigt väldigt tråkigt. Jag hoppas verkligen att den här förstärkaren och samtliga andra förstärkare i testet i majnumret av HiFi&Musik spelar i en helt

annan division. Annars har jag fullstädndigt tappat förtroendet för allt vad denna tidning har att skriva framöver. Jag lät enligt instruktion Bladelius Tyr

II Novitas stå inkopplad i inte en timme som var sagt, utan för att vara på den säkra sidan ca tre timmar innan användning.

Låt: Jenny Wren

Album: Chaos And Creation In The Backyard

Artist: Paul McCartney

Ludd ludd ludd. Den överdrivna briljans som blev aldeles för påtaglig med de modifierade stegen är fullständigt bortblåst. Den här nedgraderingen är

skrattretande. Pinsam, jag saknar ord. Fast å andra sidan, som bakgrundsmusikl låter det inte alls illla. Men någon ljudupplevelse tror jag inte vi kommer

kunna tala om med detta steg.

Låt: Lill-Ossian

Album: So Very Mats

Artist: Mats Öberg Trio

Den ej tillfredställande flygeln är ett minne blott. Visserligen till den här inspelningens fördel. Det låter mjukt och instrumenten limmar ihop bra.

Men allt låter nu som bakgrundsmusik med resultat att man slutar lyssna.

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré

Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada

Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Den är ingen mening att lyssna på den här musiken med den här förstärkaren.

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough

Album: Off The Wall

Artist: Michael Jackson

Enligt Reference Audio ska den här förstärkaren inte ha några som helst problem att driva ett par Magnepan MG 1.6. Det kanske den inte har heller,

ändå låter det verkligen som Tyr II Novitas inte orkar över huvud taget. Var är punchen? Var är svänget? Var är dynamiken?

Slagverken låter som helt andra instrument, man kan höra rytmerna men inte höra klangen i de olika slagverksinstrumeneten. Dynamiken är också

borta. Luften mellan instrumenten likaså. Det blir en enda sås av allt.

Låt: Unison

Album: Vespertine

Artist: Björk

Visst visst, det "låter bra". Men någon musikupplevelse kan man inte tala om.

Slutsats TEST Del 2a:

Den här förstärkaren låter som den ser ut. En väldigt snygg polerad perfekt yta. En möbel som man gärna vill ha framme. Den är snygg. Slick.

Men hur är det innanför en perfekt yta? Finns där något innehåll? Vi var väldigt överens alla tre. I det här fallet gör det inte det. I alla fall inget intressant innehåll. Vill man ha en snygg pryl som får allt att "låta bra" så är det här förstärkaren som man ska köpa. Mjukt, luddigt, behagligt.

Har du middag eller mingel hemma och slår på stereon så kommer musiken du spelar inte irritera någon, alla kanter är borta, all dynamik, allt liv. Kvar är något som faktiskt alla gillar. Och då menar jag vanligt folk, människor som inte är det minsta intresserade av att få en ljudupplevelse.

Människor som bara vill att det ska "låta bra" d.v.s inte störa, inte sticka ut. Musikintresserade människor som har ett liveband som spelar mingelmusik på sin fest, hellre än bjuder sina gäster på en konsert där man verkligen lyssnar på musiken och bryr sig.

Ha ha. Läste just igenom vad jag skrivit om "andra människor". Ta det med en nypa salt. Men vad som kvarstår är att den här förstärkaren verkligen inte låter bra varken i mina eller mina medlyssnares öron.

Slutsats TEST Del 1 och 2a:

Jag kommer att köpa de modifierade Inter-M slutstegen. Jag frågar mig själv varför inte butikerna i stan säljer Inter-M stegen. Jag vet bara att de går att

köpa på www.svalander.se av www.intelligentsound.se Men jag listar ut svaret på frågan ganska snabbt. Det skule stjälpa marknaden. Punkt slut.

Och hur står sig egentligen Bladelius mot övriga produkter? Jag vill verkligen också att våra inhemska produkter ska stå sig bra. Vid närmare eftertanke, är inte Bladelius lite väl representerade i tidningen HiFi&Musik? Känner att något är lite uppenbart att man hyllar sina egna...

TEST Del 2b:

USB: MacBook Pro

Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

CD: Meridian 507

Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Nu ska vi se vad som hänt på åtta år:

DA-omvandlaren i Bladelius Tyr II Novitas från CD-spelaren Bladelius Freja III (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)

vs.

DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Ok. Man hör vad som gäller direkt. Klarare, öppnare, tydligare, renare upplösning. Inte så extrem skillnad som på stegen, men ändå verkligen hörbar.Jag blev faktiskt lite besviken igen. Jag ville så gärna byta ut min Meridian 507. Mest för jag haft den länge och att det hade varit roligt med något nytt.

Men den låter uppenbarligen fortfarande bra.

Slutsats TEST Del 2b:

Jag behåller mina grejer.

Summering

Japp det var allt. Hoppas fler än jag, Elin och Adam kan glädjas åt detta.

Bifogar lite text ur recensionen av Meridian 507

IMG_1102.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har inte läst Bob Katz bok om mastering va? När man mastrar bör man använda principen att det ska "låta så bra som möjligt för så många som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanläggningar som är vanligast i åtanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva är nog mycket väl medveten om att det inte kommer att låta helt okej i en high-end anläggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sån anläggning kan man tyvärr inte tänka på det.

För jag tror väl inte att du tycker att det ska låta sämre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det är det inte dem som är vanligast ute i stugorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte läst Bob Katz bok om mastering va? När man mastrar bör man använda principen att det ska "låta så bra som möjligt för så många som möjligt". Den som utför masteringen gör det med de typer av stereoanläggningar som är vanligast i åtanke. Den som har mastrat ex.vis Paul McCartneys skiva är nog mycket väl medveten om att det inte kommer att låta helt okej i en high-end anläggning, men eftersom majoriteten av dem som kommer att lyssna inte har en sån anläggning kan man tyvärr inte tänka på det.

För jag tror väl inte att du tycker att det ska låta sämre för alla som inte har "top of the line"-utrustning? Oavsett vad man tycker om det är det inte dem som är vanligast ute i stugorna.

Klart att man vill kunna mixa och mastra även för bil, ipod etc.

Man vill väl kunna producera ljud både för slott och koja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill flika in att det är svårt att ta hänsyn till specifika lyssningssituationer när man mastrar. Vill man låta bra i slott och koja måste man bädda för det tidigare än så. En djup bas kommer inte fram i mobilen, inte heller extrem stereobreddning.

Däremot bör man ta hänsyn till det media materialet ska göras tillgängligt på. Är det mp3, vinyl eller kanske DVD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lyssnade igenom alla kombinationer och kom tillsammans fram till hur volymen skulle justeras för respektive slutsteg för ljudnivån skulle samma. Vi hade ingen decibelmätare.

Att göra rättvisande testlyssningar är inte lätt - och utan mätning av ljudnivån så blir det dessvärre omöjligt att lita på sina öron. Problemet är att örat är väldigt lättlurat. Det räcker med 0.5dB eller rentav mindre skillnad mellan två testobjekt för att man omedvetet uppfattar det starkare som "bättre" - och det är väldigt svårt även för någon med mycket tränade öron att avgöra vilket som verkligen är rätt bedömning. Därför behöver man alltid mäta med dB-mätare för att verifiera att det verkligen är precis samma nivå.

Om det dessutom tar mer än några få sekunder att växla mellan olika uppsättningar, så har det korta hörselminnet försvunnit och man kan inte lita på sina omdömen alls, utan ett jämförande test måste utföras med A/B-switch om man ska kunna räkna med att göra en rättvis bedömning av eventuella skillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att detta är intressant och ett jättebra initiativ från Bunkert & Co. Jag skulle nog ha gjort testet på samma sätt själv eftersom upplevd lyssningsnivå är det som borde vara referens. Något som tyvärr inte går att mäta med något instrument. Viss felvisning får man nog alltid räkna med då det är musik och levande människor inblandade i testet.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom upplevd lyssningsnivå är det som borde vara referens. Något som tyvärr inte går att mäta med något instrument. Viss felvisning får man nog alltid räkna med då det är musik och levande människor inblandade i testet.

😄

tomtarnas vaktparad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...