Jump to content
Annons

Jag vill bli DJ, vad behöver jag?


Recommended Posts

Jag har länge hållt på skapat egen musik. Mest hiphop och så men har spelat piano en massa år också. Nu känner jag mig sugen på att bli DJ. I första hand lära mig att mixa och så och tänkte därför köpa en två cdspelare och en mixer. Räcker det? Vill inte köpa massa dyra grejer i början med har kollat på den här cdspelaren och den här mixern. Jag har ett ljudkort till datorn. Native Instruments Audio Kontrol 1. Funkar det att koppla ihop mixern med den för att få ljud ur allt sen? Är helt grön på det här området så hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I dagens läge verkar det nog bättre att satsa på kontrollyta med laptop och exempelvis Ableton Live, cd-skivor känns lite föråldrat vid dagens läge... Om du verkligen vill spela just plattor så är det väl vinyl som gäller! Men att köpa cd-spelare i dagens läge, njae, vet inte det jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

CD är fortfarande standard, så satsa du på det. Har inte testat spelarna du länkar till, men ett tips annars är att kolla på blocket efter begagnade pioneer-prylar. Jag började själv med CDJ-100 och DJM-200 och såna paket säljs lite då och då på blocket för 3-5000. Då får du precis det du behöver för att komma igång.

Har du RCA in på ljudkortet så är det inga problem. Annars kan du köra RCA till tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag hittar på blocket är typ denna: http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_Dj_utrustning_33793471.htm?ca=4&w=3

Är det något att ha?

Menar typ:

http://www.blocket.se/jonkoping/Bra_DJ_paket_i_valdigt_bra_skick_33861219.htm?ca=10&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/2_x_Pioneer_CDJ_100S___Pioneer_DJM_300___CASE_34172336.htm?ca=10&w=3 (ganska dyrt)

Det är inget fel på digitalt, men det blir bökigare med mer utrustning och man får inte heller glömma det visuella. Står du med skivor och grejar tycker många det ser bättre ut än om du står och trycker på en dator. Dessutom så kommer det komma fram folk och önska låtar som utgår från att du kör spotify bara för att du har en dator med dig. Det är också bra att öva med skivor ifall att någonting händer (säg att datorn kraschar) och du måste spela skivor. Då är det inte så kul stå där utan någon koll på hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också bra att öva med skivor ifall att någonting händer (säg att datorn kraschar) och du måste spela skivor. Då är det inte så kul stå där utan någon koll på hur det funkar.

Jo det är sant. Men vill som sagt mest bara lira lite hemma för mig själv och sen testa på kanske privata fester eller liknande från början. Men tack för hjälpen, jag ska fundera vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte vara överdrivet rädd för datorkrasch tycker jag, även om det så klart är bra att vara förberedd på det mesta. Min setup har funkat utan problem i flera år i _mycket_ svåra miljöer.

Jag har testat NDX-400, storebrorsan till spelaren du funderade på, och har för mig att jag gav den skapligt betyg i tidningen. Numark gör idag väldigt mycket bättre produkter än de gjorde på 90-talet, så jag tycker inte alls det är fel till en hemmarigg.

Men som overkill och andra säger är det Pioneer som är standard på klubbarna, och även om det numera är allt mindre som designmässigt skiljer märkena åt kan det vara värt att ha i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har varit i samma situation. Jag började lira ute direkt på en studentklubb. Började med att spela med andra djs och kolla vad de gjorde. Försökte lära mig så mycket som möjligt och testa. Det var enklare i början än vad jag trodde. Det handlar lika mycket om att spela musik som folk tycker om som att kunna det tekniska om du frågar mig. När det kommer till utrustning så har du tre alternativ: vinyl, cd eller dator.

För att spela vinyl så lär du ha två direktdrivna vinylspelare (kostar minst 900 kr styck) och sedan en mixer. Men sen kommer den stora kostnaden, att köpa skivor. Det kostar ju en hel del plus att det tar plats när du ska ut och lira. Jag skulle inte kunna hålla på med djing och bara spela vinyl, det skulle bli alltför dyrt. Men om man får 10 000 + för en spelning och vinylskivor hemskickade till sig från skivbolag som vill att man spelar dom är det säkert en skön känsla. Enligt mig är vinyl inget bra sätt att börja, om man inte spelar tidskodade vinyler. Då använder du dig av vinylspelarna för att styra ett dj program i datorn.

Om du vill lira cd skivor så behöver du också en mixer plus två cd spelare. Här kan du ju ta låtar du redan har och bränna ner på egna cd skivor. Jag lirar själv dj skivor och tycker att det är schysst men kommer att gå över till dator nu snart. Anledningen till det är att det är sjukt mycket mer flexibelt. Du kan ha jättemycket låtar med dig, du kan söka efter låtarna både på artistnamn, genre, bpm och titel. Detta underlättar jättemycket, du kan ägna mer tid åt att spela och mindre tid åt att stå och leta låtar. Egentligen behöver du bara ett dj program av typ serato eller traktor för att börja lira ikväll. Du har ju redan ett ljudkort och jag antar att du har ett par hörlurar och högtalare hemma. Så jag föreslår att du skaffar ett dj program och börjar lira. Sen kan du börja kolla på en controller. Du kan ju till en början använda tangentbordet som en controller och sen kommer du få en känsla för vad för sorts controller som du gillar. Men en laptop setup kan se väldigt olika ut. Endel djar grymt med tangentbordet. Endel beatjugglar med typ en korg nanopad för 500 kr och endel skaffar vinylspelare som de kopplar till dj programmet.

Bara lite tankar men mitt tips är alltså att du skaffar ett dj program, min personliga favorit är traktor, och sen börjar leka lite. Ditt ljudkort har två utgångar, den ena kan du sända till högtalarna och den andra kan du sätta i hörlurar i. Men håll i pengarna och känn på mjukvaran, det är mitt tips. Sen kommer folk alltid snacka om att det ena är bättre än det andra, och visst är man professionell dj som drar in bra pengar så kan man köra vinyl men dator är helt klart bästa start setupen enligt mig.

Blev lite långt men fråga gärna om du undrar något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Traktor är ett mycket bra program. Dock om du är nybörjare så rekommenderar jag att du lär dig grunder i beatmixning mm ordentligt innan du börjar använda hjälpfunktioner i diverse program så väldigt pinsamma situationer som kan uppstå vid ett ev datorhaveri kan undvikas. Jag rekommenderar traktor scratch duo och sedan köra på någon billig mixer och cd. Numark har helt ok cdspelare mm så passar utmärkt hemma. Även american dj håller hög klass i budgetutbudet. Du kan även använda pitchfunktioner i programmen om du skaffar en kontroller med pitch och pitchbend med men känslan går inte att jämföra riktigt om det nu ens är relevant idag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...