Jump to content
Annons

Hur får man en bas som hörs utan att förstöra hela låten?


LoBodomy94

Recommended Posts

Tjena!

Jag och mitt band ska låna en studio ett tag under sommaren för att spela in några låtar. Jag ska vara ljudtekniker och nu bomberderar dem mig om hur dem vill att deras instrument ska låta o.s.v.

Men en sak som har stört mig och min basist på dem tidigare tre skivorna vi gjort är att vi tycker inte att man hör basen. Jag vet att man inte kan höja basen för mycket för då "drunkar" allt annat i den. Men hur kan man göra för att få en bas som man kan höra när man lyssnar på skivan utan att förstöra hela skivan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

använd varje tracks eq och skär i instrumenten så att alla instrument får sitt rum

Link to comment
Dela på andra sajter

Att basen inte hörs beror förmodligen på att det finns för mycket lågfrekvent material kvar på de övriga kanalerna. Du kan lägga ett högpassfilter kring 300 Hz på i stort sett alla kanaler utom bas och baskagge (och kanske en del andra trummor). En gissning är kanske att gitarren har för mycket low kvar och "stör ut" basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kan man göra för att få en bas som man kan höra när man lyssnar på skivan utan att förstöra hela skivan?

man får se till att övriga register än bara bas kommer med

nya str'ängar, öppna spjäll och inte dra på för mycket bas

låt instrumentet klinga

alltför många tror att bas bara är basfrekvenser - så är det def inte

det är då man antingen får en bas som knappt hörs eller en som äter allt annat

sen kan man spesta med lite dist om man vill

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kan man göra för att få en bas som man kan höra när man lyssnar på skivan utan att förstöra hela skivan?

Bästa tipset måste vara att spela sånt på basen som både ni själva och andra vill höra.

Då kan ni höja den utan att den förstör skivan så ni behöver skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ingen dum idé att tänka på hur basen spelas, en eloge till dig debatt att ta upp det.

Min take på basspel är att spela enkelt. Om inte basen är bärande i låten förstås.

Tex Mick Karn i Japan skapade mycket av dersa sound med sitt sätt att spela.

Annars håll det så enkelt som möjligt, som sagt.

Jag brukar ha både line och förstärkare inspelade och låter då linesignalen ta hand om lågbasen.

Och lägger jag effekter så lägger jag dessa på den signal som går högre upp i registret.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak som har stört mig och min basist på dem tidigare tre skivorna vi gjort är att vi tycker inte att man hör basen.

Leta fram låtar med andra artister där ni tycker att basen ligger bra i ljudbilden. Analysera dessa.

Hur spelar basen? Hur ligger den mot gitarrer, trummor och klaviatur? Pumpar den åttondelar? Ligger den på grundtonerna eller spelar den en stämma?

Hur låter den? Mest botten, mest mellanregister eller mest topp? Är den ren eller distad? Dynamisk eller hårt komprimerad? Spelad med plektrum eller fingrar? Några andra tydliga effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att spela in med en split (en DI-box) om ni inte gjort det tidigare. Där den lajnade signalen får stå för basen - förstärkarsignalen står för karaktären och tydligheten.

Förstärkarsignalen: skär bort bas, så den inte krockar med line-basen. Sedan kan du EQ'a till en bra karaktär. Kanske t.o.m. lägga på lite dist, osv.

Med denna signal kan du sedan bestämma hur mycket av basen (instrumenetet) som ska höras, och vilken karaktär den ska ha. I och med att denna signal är skuren i basen kan du höja den mer, utan att basen (frekvenserna) tar över.

Line-basen: Här finns botten kvar. Med denna bestämmer du nivå på basfrekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör man inte basen så är det något som är fel inspelat, man ska inte behöva eq:a och ha sig en massa.

Det kanske är spelat för mycket i samma register som basen på gitarr, piano etc.?

alt. att det är mycket samma rytmer i basen som det är i andra instrument

Redigerat av hypnotic ant
Link to comment
Dela på andra sajter

Hör man inte basen så är det något som är fel inspelat, man ska inte behöva eq:a och ha sig en massa.

Det kanske är spelat för mycket i samma register som basen på gitarr, piano etc.?

Gäller detta alla instrument eller endast basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta alla instrument eller endast basen?

Främst i basen då det lättare grötar ihop sig med närliggande frekvenser.

Men också i högre frekvenser om t.ex. gitarr och piano ligger väldigt lika, då kan det bli svårt att höra vad som är vad och vad de egentligen spelar.

Med lite ändring i arrangemanget så blir det oftast bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Främst i basen då det lättare grötar ihop sig med närliggande frekvenser.

Men också i högre frekvenser om t.ex. gitarr och piano ligger väldigt lika, då kan det bli svårt att höra vad som är vad och vad de egentligen spelar.

Med lite ändring i arrangemanget så blir det oftast bättre 🙂

Jo, med ändring i arrangemang kommer man nog längre och förenklar mixarbetet. Men att hålla sig från att EQ'a tycker jag är att gå för långt. 🙂 Vill man ha en viss tydlig karaktär, samtidigt som man vill behålla en jämn botten, kan det hjälpa att arbeta med två signaler. Förstärkarsignalen behöver heller inte EQ'as (mer än att skära bort bas) om man har fått till bra ljud på stärkaren. Men du kan leka rätt mycket med förstärkarsignalen i efterhand, då det bara påverkar önskvärda frekvenser. Alltid kul att hitta nya basljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

man får se till att övriga register än bara bas kommer med

nya str'ängar, öppna spjäll och inte dra på för mycket bas

låt instrumentet klinga

alltför många tror att bas bara är basfrekvenser - så är det def inte

det är då man antingen får en bas som knappt hörs eller en som äter allt annat

sen kan man spesta med lite dist om man vill

Precis. Här är nyckeln. Nu är det bara att ta den och öppna låset.

Lyssna noga på basljudet innan rec, och se till att du får med tillräckligt med bett och stabilitet/tighthet i registret från 200Hz upp till 1000Hz cirkus. Vidare ger det ofta bra resultat att hitta en punkt någonstans i det registret, där man skär riktigt djupt, med en bell (testa förslagsvis med ett Q runt 2. Man märker då hur hela registret öppnar upp sig, även för de andra instrumenten. En liten dipp med smalare Q någonstans runt 80-150 hjälper ofta till att lämna utrymme för kicken (och en dipp på kicken runt 60-80 kan lämna utrymme för basen). För att få fram definition och lite snyggt strängrassel, testa att höja en smula runt 3kHz (testa ett Q på 1). Små justeringar på HP-filtren på både kick och bas kan ge intressanta effekter. Hur man upplever punchen hos kicken kan till exempel ändras en hel del genom att höja eller sänka filterfrekvensen med några få Hz.

Att använda low-shelf på kick och bas, gärna med ett flackt Q, ger dig möjlighet att ställa hur mycket total energi instrumenten ska ha i bottenregistret. Extremt användbart - gör ofta att sakerna faller på plats.

Det finns så mycket man kan tänka på om man börjar gräva i det, men detta är vad jag föreslår rent generellt. Man kan alltid gå vidare och skriva i flera dagar om olika metoder i specifika fall osv, det finns ju många lösningar. Biten med kompression har till exempel inte tagits upp. 🙂

Hoppas detta ger något.

Aj, fan. Det var rejält... Ingen tumregel jag skulle köra på dock.

Inte jag heller. 😕

Tänket är "rätt", men den där generaliseringen kan inte resultera i något lyssningsbart.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, med ändring i arrangemang kommer man nog längre och förenklar mixarbetet. Men att hålla sig från att EQ'a tycker jag är att gå för långt. 🙂 Vill man ha en viss tydlig karaktär, samtidigt som man vill behålla en jämn botten, kan det hjälpa att arbeta med två signaler. Förstärkarsignalen behöver heller inte EQ'as (mer än att skära bort bas) om man har fått till bra ljud på stärkaren. Men du kan leka rätt mycket med förstärkarsignalen i efterhand, då det bara påverkar önskvärda frekvenser. Alltid kul att hitta nya basljud!

Klart man kan göra så, och att hålla sig borta från eq hela tiden är ju inte heller alltid rätta vägen till att få exakt det ljudet man vill ha.

Men jag brukar köra på att försöka få ljudet så bra som möjligt innan inspelning.

På så sätt slipper man eq, kompressor och annat som förstör ljudet, och man kan få en riktigt fet mix (som man inte kan få med hjälp av eq, kompressor och andra saker som försör ljudet) om man lyckas med alla steg och använder få pluggar.

Visst, spelar man in med sm57 och liknande finns det ju inget annat sätt än att eq:a för att få det något sånär bra, då den är en stor fet eq kurva i sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att skära överallt utom i bas och trummor på en gammal mix på allt under 300hz, Var kanske lite att ta i ibland 100hz räckte på annan mix. Men tyckte faktiskt att basen klev fram en aning.

Vad ingen sagt något om än, är ju att panorera instrumenten så att allt inte ligger som en klump i mitten. Men är ju förstås ganska självklart. Lite reverb på vissa instrument skapar ju lite mer rumskänsla också och kan hjälpa till att få mer separation mellan olika instrument. I alla fall om jag försått David Gibson rätt. Leta efter Art of mixing på Youtube. Gammalt lite nerdigt men BRA!

Redigerat av berch
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite reverb på vissa instrument skapar ju lite mer rumskänsla också och kan hjälpa till att få mer separation mellan olika instrument. I alla fall om jag försått David Gibson rätt. Leta efter Art of mixing på Youtube. Gammalt lite nerdigt men BRA!

Better yet - TS borde köpa den boken (Art of Mixing). Förbannat bra och pedagogisk faktiskt. Även om "Mixing Audio" av Roey Izhaki är ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoopsy daisy, sorry. Ingen rekommendation jag skulle köra på dock.

Så.

Möjligen att 300 Hz är i överkant, men det vanligaste felet jag hört på inspelningar gjorda av "mindre rutinerade" ljudtekniker är att det finns en massa low kvar på instrument som absolut inte behöver det. Många verkar vara rädda för att det inte ska låta tillräckligt "tungt" om man skär bort för mycket low, men då blir ju resultatet i regel det motsatta istället. (Skriver "low" för att det inte ska blandas ihop med instrumentet bas.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att 300 Hz är i överkant, men det vanligaste felet jag hört på inspelningar gjorda av "mindre rutinerade" ljudtekniker är att det finns en massa low kvar på instrument som absolut inte behöver det.

Ja, det var i överkant. I övrigt är jag på din linje:

Ett äldre inlägg

Inte så äldre inlägg

För att nämna två.

Link to comment
Dela på andra sajter

man får se till att övriga register än bara bas kommer med

[...]

alltför många tror att bas bara är basfrekvenser - så är det def inte

+100

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att 300 Hz är i överkant, men det vanligaste felet jag hört på inspelningar gjorda av "mindre rutinerade" ljudtekniker är att det finns en massa low kvar på instrument som absolut inte behöver det. Många verkar vara rädda för att det inte ska låta tillräckligt "tungt" om man skär bort för mycket low, men då blir ju resultatet i regel det motsatta istället. (Skriver "low" för att det inte ska blandas ihop med instrumentet bas.)

Jo, men filter är ofta en drastisk metod att kapa botten med. I lika många fall är det bättre att sänka filterfrekvensen och använda en shelf istället. Något som ofta låter bättre, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men filter är ofta en drastisk metod att kapa botten med. I lika många fall är det bättre att sänka filterfrekvensen och använda en shelf istället. Något som ofta låter bättre, enligt mig.

Jag kanske var otydlig, men jag gjorde ingen skillnad på filter eller shelf. Oftast använder jag en low-shelf på 24 dB/oktav. Brukar börja vid tidigare nämnda 300 Hz och arbeta därifrån. Har man ett brantare filter än 24 dB/oktav kan det låta ganska konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men filter är ofta en drastisk metod att kapa botten med. I lika många fall är det bättre att sänka filterfrekvensen och använda en shelf istället. Något som ofta låter bättre, enligt mig.

I många fall känns och låter det mer musikaliskt och harmoniskt än att helt kapa frekvenserna... rätt lyssning i det här fallet är också en ingrediens för rätt val av verktyg som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...