Jump to content
Annons

Generellt om sångbås.


joppesthlm

Recommended Posts

Hej!

Är ganska ny här och har som newbie varit lydig och läst en massa trådar (här och elsewhere på nätet) om sångbås/studiobyggen men tyvärr inte riktigt fått klarhet i något som jag antar borde vara av intresse för många som vill kunna göra professionella inspelningar i hemstudio/projektstudio. Mitt utgångsläge är följande och kanske delar jag denna frågeställning med andra:

Jag behöver kunna göra inspelningar (sång, ak git, ev percussion etc akustiskt (ej stärkare el trummor) ) i ett bås som både dämpar utåt men framförallt ger högsta kvalitet i in signal (har bra mic, preamp, kompressor och ljudkort). Inspelningsbåset ska stå i ett rum som är 11,2 m2. Rummet utanför sångbåset ska tjäna som mix-och arbetsrum (vi är högst upp i huset utan grannar på samma våningsplan i rel nybyggd lgh så teoretiskt sett borde det kanske gå att lägga en fet absorberande matta över hela golvet i rummet så kanske man kan göra liiiite mixar? 😛) Jag vill förstås även få bort ev utifrån kommande ljud (trapphus, hiss, TV’n i andra rum etc).

Jag har varken tid, lust eller kunskap för att bygga ett inspelningsbås som blir skitbra utan istället har jag tänkt köpa (helst begagnat) ett bra bås och pimpa till det med kompletterande diffusorer/absorbenter etc så att det låter topp och tagningarna kan användas längre fram i mix/slutprod som kommer ske i riktiga studios (eller kanske med UAD-2 eller så). Eftersom det blir ett litet bås/rum (typ max 3-4 m2) vet jag att jag kan glömma att få åtnjuta bra rumsklang utan målet blir väl istället att få det snustorrt och utan biljud som riskerar att förstärkas i mix och att dessa tagningar kan vara kvar hela vägen genom slutprod. (Skit in - skit ut ska undvikas).Under många år har jag varit hänvisad till att bygga diverse (tveksamma?) lösningar (garderober, filtar, täcken, ”äggkartonger” etc etc budgetlösningar) som jag aldrig riktigt vetat om de har varit ok eftersom vi alltid senare lagt om allt när det blivit slutprod. Just nu har jag fått en slant över och skulle vilja få riktigt bra in-ljud och eftersom jag inte är tillräckligt bra på att bygga själv vill jag köpa något som är så färdigt som möjligt.

Till frågeställningen; jag vore mycket tacksam för kompletterande tips om någon här har erfarenhet av att använda något av de prefabricerade sångbås som finns på marknaden (Tonfällan, Whisper Room, Vocal Booth etc) för professionell inspelning av ffa sång och ak git??

Jag har varit med ett tag och vet att det går att göra tagningar under rätt förutsättningar (med mattor, gardiner etc etc) i vardagsrum, badrum, trapphus etc som kan hamna på skiva. I nuläget har jag turen att kunna få göra ett ”rum-i-rummet” och lägga en slant på det, slippa en massa mekkande och resultatet är viktigare än pengarna (inom rimliga gränser).

Nackdelarna men amerikanska och tyska färdigbyggda rum som ju kan beställas (se ovan) är ju totalpriset som väl med frakt blir oförsvarbart. Att Tonfällan funkar bra som ljudisolering utåt verkar ju inte vara några tvivel om men hur blir in-signalen vid inspelning?

Sammanfattningsvis vore jag (och kanske andra i min sits) jätteglad för svar på erfarenheter om färdigbyggda rum (tillverkare ovan) och om de går att få bra med lite fixande (Tonfällan verkar ju vara rektangulär vilket ju inte är optimalt, till skillnad från t ex amerikanska varianter som är assymmetriska). Tacksam även för tips på vilket som är det bästa absorberande materialet att lägga på ett golv i rummet utanför sångbåset så man kan dra på lite volym och göra för-proddar samtidigt som det ska se ok ut i ett rum i en lgh?

Stort tack på förhand och ha en bra dag! :rolleyes:

Mvh,

Joppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvär är jag nyvaken så har inte läst hela texten... men det finns 1000 trådar om att bygga inseplnings/mixrum på forumet. Kollar runt lite och du kommer kunna hitta bra mycket information.

Citerar lite folk som jag inte kommer ihåg som dök upp efter att skummat igenom lite i texten.

"För att få fullt ljudisolerat rum behöver du flytande golv, och bygga om väldigt mycket"

"För inspelning så vill du inte döda akustiken, som oftast blir läget i ett sång bås. Nu förtiden bygger man sånghörn"

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#S.C3.A5ngb.C3.A5set

Där kan du hitta mycket information.

Finns säkerligen företag som gör detta åt dig (såg köpes tråden).

Kanske blev god-dag yxskaft men jaja 😊

Ps. Läste igenom hela nu. Fortsätter med lite "generell" information, finns mycket fler folk här som kan detta bättre än mig.

För att få bra ljud in behöver du

1.

Isolerat rum som du säger, det får du genom att isolera väggarna/golvet.

2. Bra akustik (Brukar rekommendera att ta in en akustiker, brukar vara en lång resa med mätningar som jag fortfarande inte fattar och pillande hit och dit med försvinnande diskant osv osv.)

Jag skulle inte rekommendera att köpa något "rum" färdigt och har inte sett detta någonstans.. Låter lite som att köpa ett färdigmöblerat hus.

Länken ovan (Tacka Claes) ger bra med information, annars brukar Gilbert ha sjukt bra koll på detta !

Mvh

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joppe!

Nu kanska jag kommer med ett svar du helst inte vill höra men det är tyvärr så att du kommer aldrig få till ett riktigt bra ljud med så små mått och sådan liten luftvolym. Bättre då att kombinera det rum du har till både inspelning-och kontrollrum. Om du inte har möjlighet att bygga ditt rum flytande så är mitt råd är att akustikbehandla det rum du har så gott det går och jobba med gobos (flyttbara skärmar) och sedan kanske anpassa inspelningstiden för ackeguran till tider då du inte störs.

Hälsningar/Björn

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Joppe.

Du har fått bra info av killarna ovan så jag stämmer bara in.

Enda anledningen, som jag ser det, att bygga ett litet sångbås är om du är i behov av isolering. Det vill säga för att inte störa grannarna eller få läckage i inspelningarna från omgivningen. Ett litet sångbås reducerar kostnaderna för god isolering.

Pratar vi akustik så blir det lite annorlunda.

Det kan funka bra för tal. Jag har vänner som gör videos professionellt och de gillar sitt lilla bås (men de behöver just isoleringen). Själv tycker jag det är sådär. Känns instängt, blir snabbt dålig luft och funkar inte så himla bra för sång. Ok för lite torrare ljud.

Men om isolering inte är grejen så är det bästa och billigaste att köpa eller bygga två vettiga paneler. Då kan du dessutom flytta runt absorbenterna, micken och sångaren/instrumentet för att skapa det ljud du vill ha.

edit: hur skriver jag idag egentligen .....

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej nystrom, Björn och Christian!

Stort tack för era svar :rolleyes:

Ni belyser ju på ett bra sätt problematiken...

Klargörande; jag tror (tyvärr) att det måste bli att ha ett litet bås (för att isolera utifrånkommande noice) då total akustikbehandling på hela rummet nog inte är ett alternativ eftersom det blir för omfattande och man avskyr att ens tänka tanken på att vara hämmad (att man stör grannar som kommer upp gråtande mitt i en fantastisk (?) inspelning, vilket ju hänt). Därför behövs ordentlig isolering även utåt vilket. Kombinationen att hela rummet skulle behöva båda akustikbehandlas och isoleras utåt är tyvärr ej genomförbar (det är ju fortfarande en lgh och folk måste kunna röra sig, kolla TV etc i angränsande rum).

Så, jag förstår och håller med om att "sånghörn" som ak-behandlas nog är bättre än sångbås men hoppas att det går att få till bra ljud i ett bås också. De negativa konsekvenserna med usel ventilation, trångt etc får jag ta.

Tack för tipsen om kontakter; ska kolla detta! Gissar att det blir bås + akutstiker med "mätande och pillande man inte förstår sig på" (i ett alltför litet rum), "kontroll/arbetsrum" utanför och hålla tummarna...

Om det finns ytterligare kommentarer/tips kring sångbås-spåret (modullösningar etc) är jag jättetacksam.

Hoppas att detta även kunnat vara till någon hjälp för andra med liknande tankar.

Tack igen nystrom, Björn och Christian! 😏

Mvh,

Joppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av färdiga bås.

Däremot vill jag verkligen trycka på det här med ventilationen. Dålig ventilation är i många fall det samma som att slänga pengarna i sjön. Det påverkar allt från kvalitet till inspiration. Faktiskt.

Så försök att hitta bästa möjliga lösningen där iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej surfar runt o hittade denna tråd...nått år senare. Funderade på just om det finns en marknad för just..flyttbara sångbås ? Tänker mig alla de som bor i lägenheter och musiken fixas med dator o hörlurar långt in på natten - så när det kommer till sången så blir det problem för att man; kan inte släppa loss för det känns pinsamt att veta att grannarna hör eller pga sovande barn/sambo. Jag byggde denna - ok eftersom det var till mig själv så gjorde jag inte den slutliga utseendemässiga yt-finishen.Höll på i 2 veckor o tyckte att "äh nu får den fan vara klar". Men, den har möjliggjort att jag kunnat stå och vråla mitt i natten och defacto fått gjort plattor. Luftkonditionerad, trippelt fönsterglas.Sektionerna hålls ihop med "ikea" skruvar , har flyttat den 3ggr nu. Enda nackdelen är att alltihop väger kanske en 200 kg... Vad jag har sett så kostar portabla inspelningsbås som inte är helisolerade runt 10000. Vad kostade denna mig - vet inte, fick en del material gratis. Om man landade under 10 papp skulle det vara intressant för den genomsnittliga hemma kompositören?Foto144.jpg

Redigerat av Biomekkanik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej surfar runt o hittade denna tråd...nått år senare. Funderade på just om det finns en marknad för just..flyttbara sångbås ? Tänker mig alla de som bor i lägenheter och musiken fixas med dator o hörlurar långt in på natten - så när det kommer till sången så blir det problem för att man; kan inte släppa loss för det känns pinsamt att veta att grannarna hör eller pga sovande barn/sambo. Jag byggde denna - ok eftersom det var till mig själv så gjorde jag inte den slutliga utseendemässiga yt-finishen.Höll på i 2 veckor o tyckte att "äh nu får den fan vara klar". Men, den har möjliggjort att jag kunnat stå och vråla mitt i natten och defacto fått gjort plattor. Luftkonditionerad, trippelt fönsterglas.Sektionerna hålls ihop med "ikea" skruvar , har flyttat den 3ggr nu. Enda nackdelen är att alltihop väger kanske en 200 kg... Vad jag har sett så kostar portabla inspelningsbås som inte är helisolerade runt 10000. Vad kostade denna mig - vet inte, fick en del material gratis. Om man landade under 10 papp skulle det vara intressant för den genomsnittliga hemma kompositören?Foto144.jpg

Hej,

Mycket intressant tycker jag... jag är i stort behov av en isolerad (ordentligt) bås, men tycker att Tonfällan och dylika är alldeles för dyra så jag skulle helt klart vara intresserad av detta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bättre sent än aldrig. Stort steg om man skulle sälja- då ställs det ju mycket högre krav.

Plus att jag skulle behöva bygga klart någon till i experiment syfte - varför kommer jag till.

Invändigt är den 90x90 cm och 200 cm hög. Lägg till en 7cm på alla håll så har man yttermåtten.

Jag byggde den som vilken annan inomhusvägg som helst. Träreglar fyllda med glasfiberull emellan och sedan gipsskiva på in och utsida. Och så just att man kan plocka isär den med ikea skruvlösningar för annars blir det helt omöjligt att flytta den. Dvs vem som helst kan bygga en sån här. Det enda som behövs är egentligen en lokal att bygga den i och en bil att forsla material. Jag stötte på fick ett litet problem dock: om jag som kille "hummar" låga toner så självsvänger hela lådan inuti, inte mycket men tillräckligt så det stör. Gapig rocknroll sång inga problem ej heller kvinnoröster. Det är en speciell låg frekvens . L.Cohen hade mao inte funkat. Fenomenet försvinner om jag öppnar dörren. Jag har bara byggt denna och skulle behöva göra det igen och igen för att klura ut detta. Kanske skippa den inre gipsksivan Jag gissar på att lösningen är ännu större inuti eller haft ännu fler tvärgående träreglar inuti för att verkligen få stopp på gipskivorna. Men då blir den ju ännu tyngre ..hm. Jag tyckte att jag fick stopp på dem genom att använda glasfiberull plattor som var tjockare än reglarna, man fick nästan pressa ihop dem. Vilket fall som så gjorde jag och hade jag löst lågfrekvensen OCH fått ner vikten så hade det nog varit en hit 😉

Redigerat av Biomekkanik
Link to comment
Dela på andra sajter

vad finns det för färdiga sångbås lösningar idag?

jag är heltklart intresserad, fan folk har stått & skrikit i min brevlåda när jag lagt sång uatn att jag hört för lurarna..

de trodde det var någon gammling som rammlat & slagit sig & skrek på hjälp inne hos mig 😄

iaf.. det är hämmande

ett sångbås vore guld

🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre sent än aldrig. Stort steg om man skulle sälja- då ställs det ju mycket högre krav.

Plus att jag skulle behöva bygga klart någon till i experiment syfte - varför kommer jag till.

Invändigt är den 90x90 cm och 200 cm hög. Lägg till en 7cm på alla håll så har man yttermåtten.

Jag byggde den som vilken annan inomhusvägg som helst. Träreglar fyllda med glasfiberull emellan och sedan gipsskiva på in och utsida. Och så just att man kan plocka isär den med ikea skruvlösningar för annars blir det helt omöjligt att flytta den. Dvs vem som helst kan bygga en sån här. Det enda som behövs är egentligen en lokal att bygga den i och en bil att forsla material. Jag stötte på fick ett litet problem dock: om jag som kille "hummar" låga toner så självsvänger hela lådan inuti, inte mycket men tillräckligt så det stör. Gapig rocknroll sång inga problem ej heller kvinnoröster. Det är en speciell låg frekvens . L.Cohen hade mao inte funkat. Fenomenet försvinner om jag öppnar dörren. Jag har bara byggt denna och skulle behöva göra det igen och igen för att klura ut detta. Kanske skippa den inre gipsksivan Jag gissar på att lösningen är ännu större inuti eller haft ännu fler tvärgående träreglar inuti för att verkligen få stopp på gipskivorna. Men då blir den ju ännu tyngre ..hm. Jag tyckte att jag fick stopp på dem genom att använda glasfiberull plattor som var tjockare än reglarna, man fick nästan pressa ihop dem. Vilket fall som så gjorde jag och hade jag löst lågfrekvensen OCH fått ner vikten så hade det nog varit en hit 😉

Om du tillför mer massa i väggen (fler gips) så sänker du väggens resonansfrekvens vilket är bra ur ljudisoleringssynpunkt. Däremot kommer du få större akustiska problem inuti boxen eftersom resonanserna som är kopplad till konstruktionens mått då "stannar inne" i boxen. Det är anledningen till att det låter bättre i boxen när du öppnar dörren.

Försök att undvika jämna mått och kom ihåg att det är väldigt svårt att undvika burkighet i ett sådant litet utrymme eftersom det inte finns tillräckligt med luftvolym och plats för att reglera akustiken på för att erhålla ett jämnt frekvenssvar.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant hade ett sångbås för många år sedan i en lägenhet och det var nog bland det sämsta sångljud jag hört i den lådan. Till slut rev han eländet då det helt enkelt lät förjävligt hur man än gjorde. Tror att det blir alldeles för litet och slutet för att kunna ersätta någon form av rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...