Jump to content
Annons

Min mikrofonshootout!


Recommended Posts

Hej!

Jag har under gårdagen gjort ett litet micktest för er som är i köpartagen.

Jag testade allt ifrån Manley Ref C till JJlabs billigaste konding, med exakt samma sång varje gång.

Kika in på vår blogg.

Direktlänk till inlägget här:

MIKROFONTESTET

Här är lite technotes (på engelska):

Song:

Hear Me Out (1verse and 1 chorus)

written by biggan/snyder

All Rights Reserved Standstraight Music Publishing.

Singer:

Camilla Möller

Piano:

Alicia Keys Piano 1.2

Vocalchain:

Mic --> Neve 1073 --> 192 I/O --> Protools HD3 --> Waves Vocal Rider --> Tube Tech CL1B (3-5db gr) --> Dorrogh meters

45hz roll off-10 db pad

Sends: Lexicon Random Hall, Dark Hall 1

NO EQ ON ANY OF THE CLIPS

Tube Mics:

Manley Reference C

Röde K2

JJlabs Ehrlund EHR-1 Tube Condenser Microphone

Condensers:

Neumann U87ai

Röde NT2A

Sontronics Saturn

JJLabs BNC2

AKG 414XLII

Ribbons (fig 8):

Royer Labs 121

Sontronics Sigma

JJLabs Ribbon

Dynamics:

Shure SM57

Sennheiser MD421 (mid 60s)

Electro Voice RE-20

Tack för att ni lyssnar, jättenyfiken på vilken just DIN favorit var!

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

med hela den kedjan så blir det ju kedjan ihop med varje mick som kombo som man hör - inte micken i sig

sen hur gjorde ni för att få exakt samma sång på så många mickar?

edit: efter genomlyssning

 

ingen lät egentligen hundra bra genomgående ofta började nåt ok för att sen vika ner sig

 

Sontronics Saturn å JJLabs BNC2 lät förvånandsvärt lika efter varann å inte helt kass

AKG 414XLII fanns en bekant annan klang i

Shure SM57 lät förvåndsvärt bra iaf på starkare partier (där dom flesta andra gick in i väggen)

Electro Voice RE-20 kändes faktiskt som nåt som gick att använda

men jag tror man kan säga att med så mycket i signalkedjan brister förutsättningarna för att höra micken

det skulle vart så transparent preamp rakt in i a/d bara helt utan kompression etc

och förstås EN tagning

och inte ens då kan man säga nåt om man inte själv kan stå bredvid å höra henne sjunga direkt

eller jo - låten var bra kan man säga

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

med hela den kedjan så blir det ju kedjan ihop med varje mick som kombo som man hör - inte micken i sig

sen hur gjorde ni för att få exakt samma sång på så många mickar?

Angående sången, det stog på sidan att det inte var helt vetenskapligt. Det är bara samma tjej som har sjungit lika dant 14 ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående sången, det stog på sidan att det inte var helt vetenskapligt. Det är bara samma tjej som har sjungit lika dant 14 ggr.

mm

å här står det "med exakt samma sång varje gång"

man sjunger aldrig likadant 14ggr

men dock hon sjöng tillräckligt lika för att inte vara den svagaste länken i kedjan av testet

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Camilla sjöng 14 gånger, vi splittade inte signalen.

Och jag har hört massor av shootouts där det är helt acapella. Men det tilltalar inte mig, jag vill veta hur det låter på det sättet jag jobbar. Såvida jag inte ska producera en acapellaplatta. 🙂

Därav körde jag den igenom en Neve 1073 sen vidare in till en Tube Tech, samma sak där, en väldigt vanlig preamp i sångsammanhang och samma sak med tube-tech'en. Stog imellan den, en 1176a och en LA2A. Och jag kände att TT färgade minst, dock är det väldigt lite kompression. Jag gjorde precis på samma sätt som när jag proddar sång på vilken låt som helst, fast testade med 14 mickar.

Sen låter Camilla på ett sätt, en annan sångerska som sjunger exakt samma sak låter ju självklart på ett helt annat, och en kille på ett sätt etc.

Och vad jag menar med att testet inte är helt vetenskapligt korrekt är just för vi inte splittade signalen från 14 mickar till en preamp på en tagning. Vi har inte använt kablar gjorda på 24 karats guld eller utfört testet i ett labb.

🙂

För mig var skrällen lite att dom billigaste mickarna faktiskt lät helt okej.

Tack för att ni lyssnar!

Redigerat av Standstraight-Chris Snyder
Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt har bla en Röde k2 hemma med tycker inte den låter så dåligt som den i videon 😕

Jag har Telefunkenrör i min, det gör att den låter lite mer "vintage" och inte lika hifi.

Observera att det inte är nån eq på något av klippen, vissa mickar tar ju eq bättre än andra och "vaknar" till liv då så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul med testinspelningar som görs på olika sätt, så att man kan få fler referenser, med olika tillvägagångssätt. Det blir förstås aldrig "vetenskapligt korrekt" när det finns en mänsklig faktor inblandad, men man kan ju ändå höra alternativ på hur de olika mickarna kan låta, så det är alltid intressant ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul med testinspelningar som görs på olika sätt, så att man kan få fler referenser, med olika tillvägagångssätt. Det blir förstås aldrig "vetenskapligt korrekt" när det finns en mänsklig faktor inblandad, men man kan ju ändå höra alternativ på hur de olika mickarna kan låta, så det är alltid intressant ändå. 🙂

Haha, vad sämst jag är.

Menade givetvis att vi inte splittade 14 micksignaler till 14 likadana preamp och tog en sångtagning bara. Kan själv tycka att det här rent LJUDmässigt är mer korrekt då vi mätte exakt 15cm ifrån micken till hennes mun varje gång, "on axis" så att säga.. Det hade varit omöjligt om vi satt upp 14 mickar framför henne.

Och med rent vetenskapligt menar jag att vii har inte använt kablar gjorda på 24 karats guld eller utfört testet i ett labb i varsin nasadräkt typ, som några forum tycker man absolut ska göra. 🙂 Jag har ba gjort som jag gör när jag proddar saker.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, vad sämst jag är.

Menade givetvis att vi inte splittade 14 micksignaler till 14 likadana preamp och tog en sångtagning bara. Kan själv tycka att det här rent LJUDmässigt är mer korrekt då vi mätte exakt 15cm ifrån micken till hennes mun varje gång, "on axis" så att säga.. Det hade varit omöjligt om vi satt upp 14 mickar framför henne.

Precis - och då kan man fundera lite på hur "vetenskapligt" det egentligen blir när man spelar in alla samtidigt. Då blir det ju också variationer och det är alltid någon eller några mickar som får en mer fördelaktig placering än andra. Jag tycker att det är bra utfört, även om jag själv inte hade gjort likadant - men det är ju delvis det som också gör det bra när olika personer gör sådana här testinspelningar, att man kan få olika exempel på hur samma mickar kan låta under olika förutsättningar.

Och med rent vetenskapligt menar jag att vii har inte använt kablar gjorda på 24 karats guld eller utfört testet i ett labb i varsin nasadräkt typ, som några forum tycker man absolut ska göra. 🙂 Jag har ba gjort som jag gör när jag proddar saker.

VAD? Inga silverkablar vilande på "Cradle Of Silence" och med guldpläterade kontakter överallt? Nej - då är det ju helt förkastligt fattar du väl...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för testen! Intressant att höra trots bristerna i testets utförande.

Tack för din input, vad känner du är bristfället i testet ? Mick in i den mest använda preampen, vidare in i en vanlig kompressor, in i protools HD. Känner du att du hade velat ha en preamp med mindre karaktär? Utan kompressor etc?

För det förklarade jag i första inlägget, jag hade aldrig använt en sån preamp när jag trackar sång, jag ville göra ett test med saker som används mkt i inspelningssammanhang för just sång.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

mm

å här står det "med exakt samma sång varje gång"

man sjunger aldrig likadant 14ggr

men dock hon sjöng tillräckligt lika för att inte vara den svagaste länken i kedjan av testet

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

för ett halvår sedan satte jag ref c på önskelistan utan att ha testat den

efter att ha läst på & lyssnat på klipp, bla claes sida

och nu dessa, tror jag mig fått en rätt bra bild av micken faktiskt

tror inte den hittar rätt så ofta på kill röster ,utan passar nog bättre på hifi pop-tjej röst

tror inte längre den är något för mig efter detta, nu åker den bort från min lista

u87:an kändes mer som en smör & bröd mik tänker jag nu

mycket givande test, tack för det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har under gårdagen gjort ett litet micktest för er som är i köpartagen.

Jag testade allt ifrån Manley Ref C till JJlabs billigaste konding, med exakt samma sång varje gång.

Grymt bra test, bra jobbat,

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart det bäst genomförda svenska jämförande mikrofontestet som publicerats hittills. Claes mikrofontest är OK men sångarna han använder håller inte i närheten av samma klass som din sångerska vilket ger en bättre bild av hur mikrofonerna presterar. Ska man klaga på något så är det att du kanske skulle skippat kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vetenskapligt eller, jag tycker det var skönt att få höra sången i ett sammanhang. Du får pluspoäng från mig vad det gäller genomförande.

Vid snabblyssning så bland dom dynamsika mickarna så lät 421 trevligast, den har länge varit en mick jag gillat för alla möjliga saker. Nu fick den mer pluspoäng i totalen om man säger så.

Ribbonmickarna så blev förvånad över väl Jams mick fick till det. Gillade riktigt mycket speciellt med tanke på priset.

Royern har en fin mid. Först tyckte jag Sontronicsen lät konstigt, finns säkert nåt läge där den funkar men inget första val för mig. Jammicken har mer diskant än dom andra och på sätt förädisk. 🙂

Det kanske visar sig när man börja EQa dessa mickar vad som döljder sig bakom skimmret 🙂

Återkommer när jag haft tid och lyssnat mer.

Kul och bra genomfört!

Link to comment
Dela på andra sajter

för ett halvår sedan satte jag ref c på önskelistan utan att ha testat den

efter att ha läst på & lyssnat på klipp, bla claes sida

och nu dessa, tror jag mig fått en rätt bra bild av micken faktiskt

tror inte den hittar rätt så ofta på kill röster ,utan passar nog bättre på hifi pop-tjej röst

tror inte längre den är något för mig efter detta, nu åker den bort från min lista

u87:an kändes mer som en smör & bröd mik tänker jag nu

mycket givande test, tack för det! 🙂

Tack! Jag är glad att du gillade det!

Manleyn kan jag säga som testat den på rätt många. Att den låter på något sätt mixat och klart, det är inte mkt man behöver göra med den.

Den funkar oväntat bra till hårdrockssång, men absolut bäst på vissa tjejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart det bäst genomförda svenska jämförande mikrofontestet som publicerats hittills. Claes mikrofontest är OK men sångarna han använder håller inte i närheten av samma klass som din sångerska vilket ger en bättre bild av hur mikrofonerna presterar. Ska man klaga på något så är det att du kanske skulle skippat kompressorn.

Oj, tack så hemskt mycket! Glädjande ord för mig!

Jag kommer självklart lägga upp massor med test närmsta tidne, gitarrer, virveltest, manlig sångare m.mm.m. Studion har ju givetvis fler mickar än dessa också.

Kände väl nånstans att utan kompressor så sitter man fastblåst i vägen när refrängen kommer då det är sån dynamikskillnad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vetenskapligt eller, jag tycker det var skönt att få höra sången i ett sammanhang. Du får pluspoäng från mig vad det gäller genomförande.

Vid snabblyssning så bland dom dynamsika mickarna så lät 421 trevligast, den har länge varit en mick jag gillat för alla möjliga saker. Nu fick den mer pluspoäng i totalen om man säger så.

Ribbonmickarna så blev förvånad över väl Jams mick fick till det. Gillade riktigt mycket speciellt med tanke på priset.

Royern har en fin mid. Först tyckte jag Sontronicsen lät konstigt, finns säkert nåt läge där den funkar men inget första val för mig. Jammicken har mer diskant än dom andra och på sätt förädisk. 🙂

Det kanske visar sig när man börja EQa dessa mickar vad som döljder sig bakom skimmret 🙂

Återkommer när jag haft tid och lyssnat mer.

Kul och bra genomfört!

Tack så mycket!

Jag tycker samtliga JJMickar faktiskt visar ett högt värde i pris/kvalité ration. Sen ska jag väl inte gå under stolen med att en bra preamp gör ju extremt mkt på vilken mick som helst. Då visar den sitt riktiga jag.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var särskilt kul att så tydligt få höra vad banddiskant är för något! Blev supertydligt i testet. Tack!

Nu kanske jag är helt fel ute men har inte kompressorn gett fördelar till några mickar? Upplever att t.ex sm57 behöver en mycket snabbare kompressor för att kompensera för dess nackdelar. Men är ingen expert, gissar bara.

Tack hursom, kul att få höra och att du delar med dig av det.

Tjingeling, lax

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tycker det var särskilt kul att så tydligt få höra vad banddiskant är för något! Blev supertydligt i testet. Tack!

Nu kanske jag är helt fel ute men har inte kompressorn gett fördelar till några mickar? Upplever att t.ex sm57 behöver en mycket snabbare kompressor för att kompensera för dess nackdelar. Men är ingen expert, gissar bara.

Tack hursom, kul att få höra och att du delar med dig av det.

Tjingeling, lax

Nej snabbare kompressor spelar nog ingen större roll här, däremot bör man vara närmre SM57 än tex en bandmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra jobbat Chris!

Stort tack för ett intressant test.

En ganska viktig notering till alla lyssnare bara;

Neve 1073 + Tube tech är bra prylar men ger en viss diskantförlust.

U87ai är allt annat än diskantfattig men här framstår den som just det.

Röde NT2 och Manley har jag testat flera gånger (med renare mickstärkare) och

inte alls gillat den påträngande och kyliga diskanten. Dom har varit lite obehagligt vassa

i dom tester och inspelningar vi gjort.

Här blir dom mer förlåtande i kombination med färgande preamp och kompressor.

Jag tycker att u87ai ändå låter bäst här.

Lägger sig perfekt mellan rör/kondningar och bandmickar.

Men jag tror att u87an är lite lägre i nivå och det ger en stor skillnad.

Hmm, jag ska ta och plocka fram våran gamla u87 från mickskåper idag.

Vilken mick gillar du bäst Chris?

Tycker du, som jag, att preampen och kompressorn (som absolut låter bra) tar bort en del diskant?

Tomas Henriksson

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå utlåtanden om mikrofoners, preampars och kompressorers egenskaper: såg för en tid sen

jämförelse om olika utgåvor av Neumann U87. Jag tycker det är ohyggligt intressant (och nästan lite trösterikt) att yrkesverksamma ljudtekniker och producenter hör olika egenskaper på samma grejer!

Kolla gärna, rätt underhållande och skyhög nördfaktor.

OT - javisst, sorry.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra jobbat Chris!

Stort tack för ett intressant test.

En ganska viktig notering till alla lyssnare bara;

Neve 1073 + Tube tech är bra prylar men ger en viss diskantförlust.

U87ai är allt annat än diskantfattig men här framstår den som just det.

Röde NT2 och Manley har jag testat flera gånger (med renare mickstärkare) och

inte alls gillat den påträngande och kyliga diskanten. Dom har varit lite obehagligt vassa

i dom tester och inspelningar vi gjort.

Här blir dom mer förlåtande i kombination med färgande preamp och kompressor.

Jag tycker att u87ai ändå låter bäst här.

Lägger sig perfekt mellan rör/kondningar och bandmickar.

Men jag tror att u87an är lite lägre i nivå och det ger en stor skillnad.

Hmm, jag ska ta och plocka fram våran gamla u87 från mickskåper idag.

Vilken mick gillar du bäst Chris?

Tycker du, som jag, att preampen och kompressorn (som absolut låter bra) tar bort en del diskant?

Tomas Henriksson

Tjena Tomas!

Jag kommer försöka så gott det går att hålla mig utanför vilken jag tycker är "bäst" osv då det kan feltolkas av dom olika tillverkarna av mickar etc, börja ifrågasätta saker m.m.

Kan tycka att den 1073 och eller nån rörkompressor etc tar bort lite utav den digitala fuldiskanten, men inte så jättemkt faktiskt. Däremot kan jag tycka när man kör mickarna igenom sunkiga preamps

att dom då istället lägger till hård och vass diskant, som många nu förknippar med "hur den micken låter". Det ÄR skillnad på att dra in nånting i typ Motus inbyggda preamps och köra in det i en preamp ifrån 67.

Sen vilket som är bäst är ju upp till lyssnaren.

När jag testar mickar på akkegura nästa vecka så kommer jag nog använda nån lite mer neutral preamp, och utan kompressor. Sen gör ju rummet mycket oxå, mina rum är ju akustiskt korrekta och ljudet fladdrar inte runt nånting och lämnar oönskade bieffekter när man spelar in.

Tack för att ni lyssnar och kommer med så skön feedback!

Sen skulle jag bli skitglad om ni ville gå med i min grupp på Facebook, där lägger jag upp nästan dagligen saker som händer här i studion, när jag producerar saker etc ..

http://www.facebook.com/pages/Standstraight-Music/116401758394208

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå utlåtanden om mikrofoners, preampars och kompressorers egenskaper: såg för en tid sen

jämförelse om olika utgåvor av Neumann U87. Jag tycker det är ohyggligt intressant (och nästan lite trösterikt) att yrkesverksamma ljudtekniker och producenter hör olika egenskaper på samma grejer!

Kolla gärna, rätt underhållande och skyhög nördfaktor.

OT - javisst, sorry.

Ah, har sett den där förr!

Riktigt bra alltså!

Jag känner att jag med mina tester inte vill visa för folket att det dyraste nödvändigtvis låter "bäst". Jag vill gärna hitta guldkornen som fångar en direkt, oavsett pris lixom.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...