Jump to content
Annons

Midiklav strömadaptor - 9-12 volt?


JJMusik

Recommended Posts

Blir lite confused

På min m-audio keystation 61 es står det 9-12v 500ma - och jag har en 12v 1000ma liggandes hemma som ändå inte används - hade varit bra att kunna använda den så slipper jag köpa en ny...

Men i manualen står det bara 9v

???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej? så jag bränner inte keyboarden om jag kör 12v?

Det står ju bara 9v i manualen? varför står det 9-12 på keyboarden? Jag trodde det var antingen eller?

9 t i l l 12V tror jag att man ska utläsa det.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, men jag trodde alltid att volt-antal var fast liksom.

😏

Det kan naturligtvis sitta en spänningsregulator på ingången som ger rätt spänning till keyboardet. Inte för att jag vet om det är så.

Fast dom digitala kretsar som sitter i använder säkert lägre spänningar än 9V hur som helst.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

spänningsregulator låter ju överarbetat för ett keyboard men ok,

alltså sorry - jag menar inte att motsätta mig era svar - är naturrligtvis mycket tacksam

Vågar bara inte bränna mitt klav... hade varit lite trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

spänningsregulator låter ju överarbetat för ett keyboard men ok,

alltså sorry - jag menar inte att motsätta mig era svar - är naturrligtvis mycket tacksam

Vågar bara inte bränna mitt klav... hade varit lite trist.

Ett sånt chip kostar några kronor + montering. Och den microcontroller som jag antar sitter i går definitivt inte på 9V

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå JJ! Jag förstår din oro men som ake sa så brukar det sitta en spänningsregulator i likströmsmatade lågvoltsapparater. Står det 9 - 12 V på ditt klaviatur kan du använda 12 V trafon. Om du har en spänningsprovare kan du provmäta trafon utan last och kolla så att spänningen inte överstiger 12 V. Kom ihåg att enklare trafos som är märkt 12 V på sekundärsidan ger 12 V vid 230 V primärspänning. Har man otur så har man kanske 240 V i vägguttagen och då blir sekundärspänningen på din trafo högre än 12 V.

Strömmen 1000 mA behöver du inte oroa dig för då detta bara innebär att den trafon klarar av att leverera dubbelt så mycket ström som din apparat drar vid full last, så du skulle i praktiken kunna paralellkoppla två 500 mA apparater till den. Alltså ingen fara med det.

Hoppas denna info gör dig lite klokare.

Vänliga hälsningar / Björn

Edit: Kom i håg att kolla så att polariteten blir rätt och att det verkligen står DC och att det inte är + / - matning.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det här kanske inte alls hjälper dig men för ett tag sen kopplade jag av misstag in en 12V adapter i min Edirol PCR500-kontroller, som skall ha 9V, och det fungerade inte alls. Inget hände. Den gick dock fortfarande på USB men jag var lite orolig att jag kanske sabbat nätagg-ingången eller något. Jag köpte senare en billig 9V-adapter för en femtilapp och testade och det fungerar utmärkt. Som sagt, bara min erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens elektronik är så mycket tåligare än för bara 10 - 15 år sedan. De allra flesta moderna elektroniska prylar tål viss variation på kraftmatningen utan att balla ur och det brukar krävas en hel del för att verkligen ha sönder någonting.

Jag brukar ändå uppmana folk till försiktighet vid inkoppling av okända kraftadaptrar till favvoprylarna och åtminstone mäta upp spänning och polaritet. Vet du inte hur man gör det tycker jag att du köper en original adapter eller ber din händige vän om hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...