Jump to content
Annons

Tips på bra Orgel


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Jag behöver en bra orgel, en riktig jävla köttare som låter kanon.

vad finns där att välja på?

har tittat lite på den som ingår i komplete 7, den kostar 1000 kr cirka, undra ifall den slår steinbergs halion one samplingar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

NI Vintage Organs är skitbra, har den. Om nu Kontakt player är dålig vet jag inget om då jag har fullversionen av Kontakt. Och jag tycker det är bättre än att ha en orgel som vanlig VST, just sayin'..

http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-kontakt/vintage-organs

Tycker nog att den är mer eller mindre samma som NI B4 som den ersatte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är swedish bagpipe ?

Det är en säckpipa fast mindre än en skotsk dito.

(Nu ska vi se hur många som tänker härleda ordet "skotsk" till alkoholhaltiga drycker och låta allting urarta i en whiskey-tråd 😉 )

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

En tramporgel brukar man kunna få tag på för 200 kr på blocket. Jag hittade en bortskänkes på blocket.

En riktigt bra alternativ till hammond orgeln är yamaha electone, dom brukar gå för 500-5000 men många har dom utan att veta vad det är för nånting. Jag köpte min för 200 kronor och det är en av dom lite lyxigare modellerna.

Vill du ha en snygg kyrkoorgel så rekommenderar jag korg x5d. Den låter mycket bättre än dom mjukvaru versioner jag har testat.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en säckpipa fast mindre än en skotsk dito.

(Nu ska vi se hur många som tänker härleda ordet "skotsk" till alkoholhaltiga drycker och låta allting urarta i en whiskey-tråd 😉 )

Vänligen,

CHAE

Precis. Säckpipan har funnits i sverige iaf dom senaste 600-700 åren... sen är väl möjligheterna stora att den är "invandrad". Me den har mest funnits i dalarna, således är den äldre än fiolen i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står sig NuBI mot VB3 t.ex.? Gratis är ju gott. 🙂

NuBi kom, verkar det som, aldrig som en "major" version och finns enligt vissa inte tillgänglig längre. Gratis kan vara gott, håller med, men utan uppdateringar och annan support kan det generera bismak vid högst oväntade tillfällen.

Personligen har jag testat alla "gratis"-orglar som verkat seriösa nog att testa, men jag fick ge mig till slut. Ingen lät som jag hade förväntat mig. Så jag fick gå på $$$-pluggarna, nämligen NI:s B4:a och VB3:an (många kolon där), vilka jag har hört bara gott om. Om det inte hade varit för NI:s jävla "player" och deras superomständliga registreringsförfarande så hade det blivit B4:an. Istället köpte jag VB3:an, som låter lika bra som B4:an (jag försökte verkligen testa för-/nackdelar i respektive sound), men det blev ju också från en pluggproducent jag inte känner till sedan tidigare, med de risker det innebär...

Men som sagt: Jag skulle rekommendera VB3 till i stort sett alla! 500 SEK för en så cool plugg är ingenting.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Säckpipan har funnits i sverige iaf dom senaste 600-700 åren... sen är väl möjligheterna stora att den är "invandrad". Me den har mest funnits i dalarna, således är den äldre än fiolen i Sverige.

Den första säckpipan som är hittad i sverige kommer från 1100 talet. Mest troligen inköpt från tunisien. Dom första dokumenten på säckpipa i skottland är från 1300 talet. Så det finns en chans att danskarna importerade den till dom brittiska öar efter att ha införskaffat dom här i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

NuBi kom, verkar det som, aldrig som en "major" version och finns enligt vissa inte tillgänglig längre. Gratis kan vara gott, håller med, men utan uppdateringar och annan support kan det generera bismak vid högst oväntade tillfällen.

Personligen har jag testat alla "gratis"-orglar som verkat seriösa nog att testa, men jag fick ge mig till slut. Ingen lät som jag hade förväntat mig. Så jag fick gå på $$$-pluggarna, nämligen NI:s B4:a och VB3:an (många kolon där), vilka jag har hört bara gott om. Om det inte hade varit för NI:s jävla "player" och deras superomständliga registreringsförfarande så hade det blivit B4:an. Istället köpte jag VB3:an, som låter lika bra som B4:an (jag försökte verkligen testa för-/nackdelar i respektive sound), men det blev ju också från en pluggproducent jag inte känner till sedan tidigare, med de risker det innebär...

Men som sagt: Jag skulle rekommendera VB3 till i stort sett alla! 500 SEK för en så cool plugg är ingenting.

Ahh ok. Tack för det utförliga svaret. Har lajat lite med NUBI Plus (den skarpa versionen som blev freeware) men skall testa demot på VB3:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...