Jump to content
Annons

Spela in med mick-läck. Hur gör man det snyggt?


Greenlight

Recommended Posts

Håller på att bygga en studio i ett skyddsrum. Tyvärr går det inte att bygga olika rum för olika instrument. Möjligen några skivor för trummorna.

Frågan är hur man gör för att göra bra "live" inspelningar med läckage i mickarna. Vilka är fallgroparna? Vilka är fördelarna? Hur kan man utnyttja läcket så det tillför något iställer för att förstöra? Vilka mickar är värst? Vilka är bäst? Några mix-trix som ni vill dela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har tid och möjlighet rekommenderar jag att du bygger ett gäng gobos. Kommer väl till pass för att abosrbera ljud i de frekvenser där läck brukar som fulast, dvs mellanregister och diskant.

Har du hyffsade avstånd mellan instrumenten och matchar nivåerna dom emellan brukar inte läck vara något problem, så länge du inte vill redigera eller lägga om enstaka instrument.

Jag föredrar mikrofoner med snyggt läck framför mickar med litet men tråkigt färgat läckage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte påstå att läck kan tillföra någonting, men däremot kan man minimera skadan. Använd riktade mikrofoner i så stor utsträckning som möjligt. En plastskärm (av den typ som brukar användas i tv-program) kan hindra det värsta läckaget från hi-hats och cymbaler (läckage från det kommer att ställa till med stora problem när du mixar). Försök bygga in förstärkarna (om möjligt, förvara dem utanför studion, men jag förstår att det kan bli knepigt). Sedan skulle jag personligen föreslå att man lägger på ev. crashcymbaler i efterhand. Det kommer att underlätta alltihop.

När det gäller mixen har jag egentligen bara ett förslag (men jag kommer säkert att få mothugg): använd gate på de kanaler som inte spelar låten igenom! Har faktiskt framgångsrikt använt gate på sång. Om kanalerna "ligger uppe" även fast inget spelas på dem kommer ev. eq eller andra effekter som använts på den kanalen bara att orsaka fasfel genom läckaget. Genom att använda gate minimerar du det problemet.

Till viss del går det faktiskt att lägga om vissa instrument även om man har spelat in live, men det blir svårare och man bör sikta på att få allting rätt redan på första försöket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tid och möjlighet rekommenderar jag att du bygger ett gäng gobos. Kommer väl till pass för att abosrbera ljud i de frekvenser där läck brukar som fulast, dvs mellanregister och diskant.

Har du hyffsade avstånd mellan instrumenten och matchar nivåerna dom emellan brukar inte läck vara något problem, så länge du inte vill redigera eller lägga om enstaka instrument.

Jag föredrar mikrofoner med snyggt läck framför mickar med litet men tråkigt färgat läckage.

Vad är gobos?

Vanliga markisoleringsfrigolitskivor vore kanske bra. Såna köper man ju bara och ställer dit, noll arbete med dem. Kanske ställa dem dubbelt för bättre dämp...😕

Skyddsrum låter svårt som f-n, ljudmässigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är gobos?

Ett namn på de ljudisolerande skärmar man brukar se i större studios. Det handlar ofta om en kombination av absorberande och reflekterande material. Har man många väl fungerande kan man bygga som inspelnings-öar i ett större rum. Praktiskt när man vill sätta saker live och samtidigt ha bra separation i närmikrofoner.

Vanliga markisoleringsfrigolitskivor vore kanske bra. Såna köper man ju bara och ställer dit, noll arbete med dem.

Ja, smidigt men inte så effektivt gissar jag. Frigolit absorberar inte speciellt mycket ljud. Jag gissar att det främst skulle reflektera det övre registret. Det skulle en bit plexiglas eller masonit också göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett namn på de ljudisolerande skärmar man brukar se i större studios. Det handlar ofta om en kombination av absorberande och reflekterande material. Har man många väl fungerande kan man bygga som inspelnings-öar i ett större rum. Praktiskt när man vill sätta saker live och samtidigt ha bra separation i närmikrofoner.

Ja, smidigt men inte så effektivt gissar jag. Frigolit absorberar inte speciellt mycket ljud. Jag gissar att det främst skulle reflektera det övre registret. Det skulle en bit plexiglas eller masonit också göra.

Verkar intressant med gobos. Som jag fattat efter vad ni skriver så är det diskant och mellanregister som stör mest.

Ska man satsa på att bygga in trummorna då??

Hur är det med sång? Jag tänkte ha en stormembransmick kombinerad med en sm58 och ev någon udda grej för att få lite riv i mellanregistret. Har en gammal tysk sak som ser ut som ett rymdskepp från 50-talet

Räcker det med en sån där "sångskärm" runt micken.

Det finns ett ganska bra isolerat litet rum man skulle kunna ha som sångbås, men tanken är lite att kunna spela in allt live. Att fånga bra rep och idéer med bra ljudkvalitet.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skulle inte påstå att läck kan tillföra någonting, men däremot kan man minimera skadan. Använd riktade mikrofoner i så stor utsträckning som möjligt. En plastskärm (av den typ som brukar användas i tv-program) kan hindra det värsta läckaget från hi-hats och cymbaler (läckage från det kommer att ställa till med stora problem när du mixar). Försök bygga in förstärkarna (om möjligt, förvara dem utanför studion, men jag förstår att det kan bli knepigt). Sedan skulle jag personligen föreslå att man lägger på ev. crashcymbaler i efterhand. Det kommer att underlätta alltihop.

När det gäller mixen har jag egentligen bara ett förslag (men jag kommer säkert att få mothugg): använd gate på de kanaler som inte spelar låten igenom! Har faktiskt framgångsrikt använt gate på sång. Om kanalerna "ligger uppe" även fast inget spelas på dem kommer ev. eq eller andra effekter som använts på den kanalen bara att orsaka fasfel genom läckaget. Genom att använda gate minimerar du det problemet.

Till viss del går det faktiskt att lägga om vissa instrument även om man har spelat in live, men det blir svårare och man bör sikta på att få allting rätt redan på första försöket.

Tack. Bra tips med gatar. Råkar ha ett par. De ska användas. Vet dock inte hur de funkar. Har mycket att lära närmaste tiden 🤪

Hur funkar det med om man skulle ha ett par överhänsmickar för trummorna. Ska de vara riktade och gatade för att ta in cymbaler, eller ska de funka för att ge ett slags "alltljud" för att få livekänsla???

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte påstå att läck kan tillföra någonting, men däremot kan man minimera skadan. Använd riktade mikrofoner i så stor utsträckning som möjligt. En plastskärm (av den typ som brukar användas i tv-program) kan hindra det värsta läckaget från hi-hats och cymbaler (läckage från det kommer att ställa till med stora problem när du mixar). Försök bygga in förstärkarna (om möjligt, förvara dem utanför studion, men jag förstår att det kan bli knepigt). Sedan skulle jag personligen föreslå att man lägger på ev. crashcymbaler i efterhand. Det kommer att underlätta alltihop.

- edit - Inser nu att du kanske prata om att spela in fullt liveband... mitt kommande svar handlar bara om trummickning, så om jag missförståd dej ska du inte ta åt dej 🙂- slut edit -

Menar inte att låta ohyfsad, men jag får intrycket av att du spelar med relativt kassa trummisar med kassa trumset isf 😛 Enligt min erfarenhet med en trummis som är överjävligt duktig med ett svindyrt kit som han stämmer med närmast tysk precision, då blir läcket något som gör MYCKET för att fånga magin, nyanserna och svänget. Och rumsmickning, som jag tycker är i det närmaste en förutsättning för ett riktigt bra trumljud, är ju egentligen bara läck 🙂 Har man en uppmickning som låter bra i sin råaste form (vilket jag tycker man SKA fixa, inget "fix it in the mix"-tjafs) så tycker jag inte mixningens tillvägagångssätt påverkas alls av läcket. Redigeringen kanske, men för att återknyta till det jag nämnde tidigare: spelar trummisen som han ska så behöver man inte redigera.

Det är givetvis en smaksak, men om jag ändå tar mej tid att micka upp ett trumset och INTE använda en trumplugg, ja då vill jag ju inte att det ska låta som en trumplugg 😛 Låt det läcka och vibba. Själv spelar jag in nu med 18 mickar på trumsetet, och INGA klipp och gate endast på baskaggemickarna. Tycker det låter fantastiskt mycket bätre än tok-isolerade torr-trummor, och låter dessutom mer som det faktiska trumsetet gör. Som sagt, smaksaker men jag håller absolut inte med om att allt läck är av ondo och än mindre att lägga cymbaler i efterhand 😛

Till trådstartaren: Gällande överhäng finns det massor av olika vedertagna metoder. Personligen gillar jag att köra dubbla överhäng (alltså 4 mickar) för att både få en övergripande inspelning av hela trumsetet, och mer närmickning av ride och hi-hat. Det kanske framgår av det jag skrivit hittills, men jag gillar att låta överhängen ta in mycket, tycker man tappar en del om man börjar skära och gatea. Förutsättningarna kan skilja lite om du använder rumsmickar eller inte dock, och vilket slags rum du är i.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

- edit - Inser nu att du kanske prata om att spela in fullt liveband... mitt kommande svar handlar bara om trummickning, så om jag missförståd dej ska du inte ta åt dej 🙂- slut edit -

Menar inte att låta ohyfsad, men jag får intrycket av att du spelar med relativt kassa trummisar med kassa trumset isf 😛 Enligt min erfarenhet med en trummis som är överjävligt duktig med ett svindyrt kit som han stämmer med närmast tysk precision, då blir läcket något som gör MYCKET för att fånga magin, nyanserna och svänget. Och rumsmickning, som jag tycker är i det närmaste en förutsättning för ett riktigt bra trumljud, är ju egentligen bara läck 🙂 Har man en uppmickning som låter bra i sin råaste form (vilket jag tycker man SKA fixa, inget "fix it in the mix"-tjafs) så tycker jag inte mixningens tillvägagångssätt påverkas alls av läcket. Redigeringen kanske, men för att återknyta till det jag nämnde tidigare: spelar trummisen som han ska så behöver man inte redigera.

Det är givetvis en smaksak, men om jag ändå tar mej tid att micka upp ett trumset och INTE använda en trumplugg, ja då vill jag ju inte att det ska låta som en trumplugg 😛 Låt det läcka och vibba. Själv spelar jag in nu med 18 mickar på trumsetet, och INGA klipp och gate endast på baskaggemickarna. Tycker det låter fantastiskt mycket bätre än tok-isolerade torr-trummor, och låter dessutom mer som det faktiska trumsetet gör. Som sagt, smaksaker men jag håller absolut inte med om att allt läck är av ondo och än mindre att lägga cymbaler i efterhand 😛

Ja, mitt svar syftade på fullt liveband. Utgick ifrån att det var det som trådstartaren frågade om. Hade han enbart frågat om truminspelning hade jag svarat helt annorlunda (hade ex.vis inte föreslagit att lägga på crashcymbalerna i efterhand om trumsetet skulle spelas in separat).

Och för att svara på din fråga: jag har spelat in trummisar som varit alltifrån superproffs till "glada amatörer". Jag är kanske inte lika duktig som Nattvaktaren och Demonproducenten, m.fl., men om jag inte visste vad jag talade om skulle jag inte yttra mig. Då skulle jag använda min tid till något annat än att sitta här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mitt svar syftade på fullt liveband. Utgick ifrån att det var det som trådstartaren frågade om. Hade han enbart frågat om truminspelning hade jag svarat helt annorlunda (hade ex.vis inte föreslagit att lägga på crashcymbalerna i efterhand om trumsetet skulle spelas in separat).

Och för att svara på din fråga: jag har spelat in trummisar som varit alltifrån superproffs till "glada amatörer". Jag är kanske inte lika duktig som Nattvaktaren och Demonproducenten, m.fl., men om jag inte visste vad jag talade om skulle jag inte yttra mig. Då skulle jag använda min tid till något annat än att sitta här.

Ok, anade nästan det. Då hoppas jag verkligen att du inte tog illa upp 🙂 Har inget behov av att försöka vara besserwisser, men jag misstolkade ditt inlägg helt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar hellst in live. skillnaden mellan slutresultaten (enligt mig), live kontra pålägg beror till störst del på musikerna. Sen är det ju självklart så att olika genrer har olika förutsättningar (eller snarare, olika genrar har olika referenser för hur det "ska" låta) Har man 2 gitarrister med varsin mesa helstack och en basist med minst lika mycket. Och alla hävdar i sin enfald att allt eller inget är nyckeln till ett grymt ljud. Ja då är man körd, plus att en hel del modern musik står och faller med att kick och snare är väldigt isolerade så att de kan komprimeras i oändlighet triggas och läggas domedags reverb.

Så det finns väl inget magiskt knep vill man spela in live omfamnar man läcket som en del av det hela och sedan provar man sig fram precis som man hade gjort om man bara skulle mickat en stärkare t.ex.

Men kondensator mickar försvårar väl i allmänhet.

När jag spelar in live (mest jazz, blues) kör jag såhär.

GIT - SM57 på stärkaren

Vox - sm57 (samma signal ut i PA som in i datorn)

piano 2st småmembranare i specialbyggd anordning inuti pianot (lämnar liiite att önska men de e en kompromiss mellan MASSOR av läck eller tråkigt ljud)

Kontrabas (lajnad från basstärkare)

Trummor - glyn johns variant med 2 stormembranare som OH en kick och 2 snare

Och då kör vi allt live i ett 25kvm stort rum. Men som sagt spelar man rock, metal eller dyl. hamnar ju Db nivån nån helt annanstans och jag tror inte de skulle bli lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...