Jump to content
Annons

Ok första försöket att mastra, feedback och tips önskas.


ivwe

Recommended Posts

Annons

Hej! jag håller själv på att lära mig mixa och mastra lite, känslan jag får när jag lyssnar är att detta bara är en grovmix dvs att du inte mixat klart låten dvs du kan inte mastra den än. Den MÅSTE mixas klart först. kolla även lite på ackgurorna som känns "basiga". Men jag lyssnar i lurar, så jag kan ha fel 🤪

Gå igenom alla kanaler och gå över varje kanal med filter för att placera de olika instrumenten i frekvensspectrat så kommer det att låta mycket klarare på en gång och du kommer att få mycket mer krut i mixen sen kanske du kan fundera på att "mastra"

Skön låt fö

Edit: Jag lyssnade en gång till tycker då att det låter bra, så ja vete-f. Att de skall vara så svårt ....... 😳

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är det som drar ner låten!

Åt helsike för hårt komprimerat.

Du hör nog det själv tror jag.

Sången är snygg och framför allt separerad.

Man hör stämmorna bra.

Lite dåligt med energi i mixen över lag.

Det som räddar den lite grand är för jäkla bra akkeguror.

Mycket snyggt ljud i dom!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tillgång till mixen så se över den. Som påpekats av andra: basen är skulle kunna må bra av definition, liksom trummorna. Är inte helt förälskad i trummorna: varken sound eller vad de spelar. Pianot känns ganska undangömt.

Fin låt, innerlig sång. Det skulle verkligen vara intressant att få ta del av processen - fortsätt jobba, det är som sagt en trevlig låt!

Och när du sett över mixen: posta mixen och din mastrade version, så blir det lättare att komma med vettiga synpunkter på mastringen.

Lycka till!

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med crunchar'n här: lätta på nypet i trumkomprimeringen, det känns alldeles för krystat typ mer metall än dynamisk ackegurapop.

Gitarrena och sången kan du utgå ifrån som enligt min smak är spot-on sound/nivåmässigt, fixa upp en mer definierad bas i samma veva bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.. Sitter och funderar på trummorna. Vad ska jag använda för något där? Kör addictive drums där nu. Jag bara tog ett spår som jag tyckte lät bra i början av mixen, men det skulle kunna låta så mycket bättre, men jag vet inte hur. Har inte labbat häller med det men.. Har ni något förslag på någon takt jag skulle kunna använda? Eller har ni förslag på något annat program än addictive drums?

Men jag måste ändå säga att jag är nöjd med vad jag lyckats med.

Jag spelade gitarr i 1 ½ år när jag gick i högstadiet sen har jag inte hållt på med musik alls sen dess. Bara levt ett jävligt destruktivt liv - på allra sämsta tänkbara sätt. Sista 5 åren klarade jag inte ens av att lyssna på musik. Sen har jag nu under ett år gjort en förändring, och för 2 - 3 mån sen tänkte jag att jag vill faktiskt hålla på med det här och lära mig det här. Så jag åkte och köpte min första egna gitarr sen högstadiet och började träna, och sen cubasen - ååååå vad tokig jag var på det första veckorna, tur att youtubetutorials finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm? Tyckte det lät bättre förra gången, frågan är hur du tänkt att låten skall vara, hur vill du att de skall låta??? Nu är det ju lite mer powertrummor ala metalballad tycker jag i allafall,

har blivit lite för mycket. Basen och trummorna har snott allt, jag hör inte gitarren? Jag vet inte hur addictive drums fungerar men är 99.99% säker på att det inte beror inte på programmet,

du kan få det att låta som du vill med det ändå?

Steve Vai låter jävligt bra på en 300 pix gura från blocket.. Och du behöver inte masta bättre om du låter låten vara innan mastring och spar typ 3-6 db

på masterregeln, blir lätt för mycket mos på mastern annars (tycker jag)

Ditt gitarrspel och din röst räcker långt, du sjunger riktigt bra. Jag känner lite med indi (typ svenskt 90-tal) och inte powerpop ala Arvingarna, jag skulle börja låten mer ren och sen

kanske fläska på lite, typ ett rodes, 60-tals trummor om du har nåt, och en enkel ganska torr bas. typ fender jazz. Det skulle ja prova med.

OCH försök att inte skriva över filen nästa gång 😆 kan vara bra å kolla hur det lär innan ha..ha..ha.. jag gör det hela tiden, ja med ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kanske först och främst ska bestämma mig för hur låten ska vara, annars blir det bara att man sitter och testar fram och tillbaka.. Satt faktiskt och labba lite med 60-tals trummor, några wav-loopar jag hade liggande..

Nu är gitarrerna väldigt klippta i det låga registret för att göra basen tydligare, tror att jag ville göra en låt som det egentligen skulle ha varit en elgura på.

Men jag har blivit så torsk på att mica upp akustiskt nu så... Jaja, jag jobbar vidare får vi se vart de landar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...