Jump to content
Annons

Det här soundet


Rabieshund

Recommended Posts

Bibio, en brittisk musikproducent, använder ofta det här soundet i sina produktioner. Ibland är det bara gitarr och ibland blandar han det med elektronisk musik. Hur gör han för att få det att låta så sjukt gammalt? Är det rullband som han spelat över 20 miljarder gånger? Låter hur mysigt som helst.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bara som att det är körd på en dassig gammal bandare. När lirade black metal spelade vi ofta in på en gammal skev bandare så att ljudet svängde och blev sådär läskigt. Ibland "retape:ade" vi också in en hel mix genom bandare för att det skulle bli sådär brusigt =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bibio, en brittisk musikproducent, använder ofta det här soundet i sina produktioner. Ibland är det bara gitarr och ibland blandar han det med elektronisk musik. Hur gör han för att få det att låta så sjukt gammalt? Är det rullband som han spelat över 20 miljarder gånger? Låter hur mysigt som helst.

Det där lät inte vackert, men men, det var inte det du frågade efter. Låter som Izotope vinyl i kombination med ett lågpassfilter har varit i farten. Möjligtvis har han använt någon form av bitreducering också. Hörde en inspelning gjord i 2-bitar (!) en gång, och det lät lite grann ungefär sådär... (eller ja, det var en medveten överdrift, men om vi tänker oss 12-bitar kanske).

Link to comment
Dela på andra sajter

No offense, men jag har börjat störa mig på alla pluggar och "knep" som ska få saker att låta dåligt, lofi, otight och sånt. Schöen köp en skitmick, eller gör det dåligt från början. Det blir ju så mycket bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Schöen köp en skitmick, eller gör det dåligt från början.

Bra idé. Men ett ljud kan ju komma från en softsynth eller redan vara inspelat "från början". Kan bli en lång väg att reampa det och spela in det igen. Kan iofs vara kul.

Jag skaffade en Bing Carbon för ett tag sedan som ett sätt att nå något annat än ett snyggt/cleant resultat.

Ljudexempel finns på hemsidan:

http://www.bingcarbon.com/audio/mp3s/acoustic_two.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

No offense, men jag har börjat störa mig på alla pluggar och "knep" som ska få saker att låta dåligt, lofi, otight och sånt. Schöen köp en skitmick, eller gör det dåligt från början. Det blir ju så mycket bättre 🙂

Håller med dig helt och hållet! Men behövs det verkligen någon plugg för att få det att låta otight? Det tror jag att de flesta musiker fixar ändå 😛

Edit: Stavar lika otight som jag spelar...

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät inte vackert, men men, det var inte det du frågade efter. Låter som Izotope vinyl i kombination med ett lågpassfilter har varit i farten. Möjligtvis har han använt någon form av bitreducering också. Hörde en inspelning gjord i 2-bitar (!) en gång, och det lät lite grann ungefär sådär... (eller ja, det var en medveten överdrift, men om vi tänker oss 12-bitar kanske).

Jag tycker att det låter fint. Här det blandat med lite andra element:

Bra idé. Men ett ljud kan ju komma från en softsynth eller redan vara inspelat "från början". Kan bli en lång väg att reampa det och spela in det igen. Kan iofs vara kul.

Jag skaffade en Bing Carbon för ett tag sedan som ett sätt att nå något annat än ett snyggt/cleant resultat.

Ljudexempel finns på hemsidan:

http://www.bingcarbon.com/audio/mp3s/acoustic_two.mp3

Wow, kollade in den och en sån vill jag ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är Placid Audios Copperphone.

Annorlunda än Bing. Lite snällare men användbar på t ex piano.

Finns ljudexempel på hemsidan. Jag gillar inspelningarna av piano, stråk och trumpet.

Yepp copperphonen är riktigt trevlig. Framförallt som rumsmick till trummor eller visksång. 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Ett alternativ kan vara att pröva med Gratispluggen Izotope Vinyl.

Där kan du själv välja hur pass "skitigt" ljud ska bli, mängden knaster, damn, repor m.m.

(http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/)

Kanonplugg om du frågar mig.

Sen skulle jag även använda mig utav någon billig dynamiska mikrofon när jag lirar in instrumenten & sång.

Lycka till!

Redigerat av fredriknordin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Ett alternativ kan vara att pröva med Gratispluggen Izotope Vinyl.

Där kan du själv välja hur pass "skitigt" ljud ska bli, mängden knaster, damn, repor m.m.

(http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/)

Kanonplugg om du frågar mig.

Sen skulle jag även använda mig utav någon billig dynamiska mikrofon när jag lirar in instrumenten & sång.

Lycka till!

Missade att Izotope Vinyl redan var nämt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...