Jump to content
Annons

Hur akustikbehandlar man ett skyddsrum bra och billigt?


Greenlight

Recommended Posts

Hej alla

Har ett skyddsrum jag tänkte göra om till studio/replokal.

Frågan är hur man på ett bra sätt ljudisolerar det.

Rummet är avlångt. Ca 20 m långt, ca 5 m brett med takhöjd på ca 2,5 m.

Formen är lite rundade väggar och tak. Ojämn bergvägg. På vissa ställen är det rör och grejer.

Antar att det blir svårt att spika upp akustikplattor rakt på väggarna.

Kanske någon form av lite ruffare lösning på något sätt.

Vad ska man använda gör material? Finns det några smarta sätt att fixa basfällor? Var handlar man materiel?

Tacksam för svar. Känner mig ensam i grottan 😕

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Börja med att fråga fastighetsägaren sär det gjordes skyddsrumsservice/kontroll senast.

Detta skall göras vart 10 - 13 år ungefär och risken är att du får riva ut allt när det ska göras.

Om det är gjort nyligen så har du ju en stund på dej...

Problemet med skyddsrum är att man inta får göra åverkan på väggar och tak hur som helst eftersom att det ska vara gastätt.

Så om det går att akustikbehandla med skärmar och liknande så är det ju bra.

Hur seriös studio har du tänkt dej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att fråga fastighetsägaren sär det gjordes skyddsrumsservice/kontroll senast.

Detta skall göras vart 10 - 13 år ungefär och risken är att du får riva ut allt när det ska göras.

Om det är gjort nyligen så har du ju en stund på dej...

Problemet med skyddsrum är att man inta får göra åverkan på väggar och tak hur som helst eftersom att det ska vara gastätt.

Så om det går att akustikbehandla med skärmar och liknande så är det ju bra.

Hur seriös studio har du tänkt dej?

Det är nybesiktigat

Jag får borra upp skivor och grejer. Bara det går att ta bort på 48 timmar.

Jag hade tänkt mig en studio som är en blandning av replokal och "projekt" studio.

Livekänsla med micläckage. 24 kanalsbord och avskärmat för trummor.

Frågan är hur man på enklast vis akustikbehandlar? Känns som att det behövs en enkel mastig lösning.

Funderar på att skruva upp en tjock "industrifilt" i taket och väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skyddsrum har av naturliga skäl väldigt stabila och styva väggar - något som gör att du får mycket problem med stående vågor vid vissa basfrekvenser. Stående vågor kan tyvärr bara behandlas effektivt med avstämda basfällor. Sätter du upp för mycket tunna draperier, filt eller annat, så dödar du bara diskant medan basen lämnas opåverkad, så även om tunna material dämpar flutter och efterklang bra, så ger en överdriven dämpning med sådant inte något roligt resultat - speciellt om man inte ger sig på basen också.

Håller tummarna att Gilbert hittar tråden och kommer med sina fina förklaringar och tips, men i väntan på honom, så kan du gärna kolla i min lilla akustikartikel, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling . Längst ner i den finns det länkar till beskrivningar av avstämda basfällor, något jag tror kommer att bli ganska nödvändigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver fundera över hur du ska disponera ytan. Replokal och studio säger du.. Ska du dela upp ytan i två delar; en större som liverum/replokal och en mindre som kontrollrum?

Jag skulle vilja att du först och främst ger oss en indikation på vilken budget du har (i tid och pengar)? Hur mycket du är beredd att satsa sätter ju ramarna för vad som går att göra.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ett skyddsrum har av naturliga skäl väldigt stabila och styva väggar - något som gör att du får mycket problem med stående vågor vid vissa basfrekvenser. Stående vågor kan tyvärr bara behandlas effektivt med avstämda basfällor. Sätter du upp för mycket tunna draperier, filt eller annat, så dödar du bara diskant medan basen lämnas opåverkad, så även om tunna material dämpar flutter och efterklang bra, så ger en överdriven dämpning med sådant inte något roligt resultat - speciellt om man inte ger sig på basen också.

Håller tummarna att Gilbert hittar tråden och kommer med sina fina förklaringar och tips, men i väntan på honom, så kan du gärna kolla i min lilla akustikartikel, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling . Längst ner i den finns det länkar till beskrivningar av avstämda basfällor, något jag tror kommer att bli ganska nödvändigt...

Precis...., nu sätter vi oss alla ner och väntar på Gilbert. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett skyddsrum har av naturliga skäl väldigt stabila och styva väggar - något som gör att du får mycket problem med stående vågor vid vissa basfrekvenser. Stående vågor kan tyvärr bara behandlas effektivt med avstämda basfällor. Sätter du upp för mycket tunna draperier, filt eller annat, så dödar du bara diskant medan basen lämnas opåverkad, så även om tunna material dämpar flutter och efterklang bra, så ger en överdriven dämpning med sådant inte något roligt resultat - speciellt om man inte ger sig på basen också.

Håller tummarna att Gilbert hittar tråden och kommer med sina fina förklaringar och tips, men i väntan på honom, så kan du gärna kolla i min lilla akustikartikel, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling . Längst ner i den finns det länkar till beskrivningar av avstämda basfällor, något jag tror kommer att bli ganska nödvändigt...

Tack för en fet artikel. Mycket lärande och bra. Om jag förstått det rätt är det stående väglängder som är största risken i ett avlångt rum. När halva våglängden precis passar mellan väggarna förstärks den tonen. Är det därför vissa toner, särskilt på basgitarren, låter mycket mer och får sejarmattan på virveltrumman att skallra på tex låga F (som i min förra repa). Eller har jag missuppfattat?

Frågan är dels hur man räknar ut det här? I din artikel länkar du till några olika uträkningssiter, men jag fattar inte vilken man ska använda för att hitta vilka frekvenser som kan bli "stående".

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_helmholtz_en.htm

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Finns det något annat sätt att mäta?

Tex om man börjar med att "grundisolera" med filtar på väggar, mattor och soffor, och därefter lyssnar på resultatet.

Kan man efter det använda något enkelt "akustikprogram" som mäter vilka frekvenser som är fel, och på något sätt anpassa basfällor eller liknande efter den mätningen?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver fundera över hur du ska disponera ytan. Replokal och studio säger du.. Ska du dela upp ytan i två delar; en större som liverum/replokal och en mindre som kontrollrum?

Jag skulle vilja att du först och främst ger oss en indikation på vilken budget du har (i tid och pengar)? Hur mycket du är beredd att satsa sätter ju ramarna för vad som går att göra.

/ Martin

Tyvärr funkar det inte med separat kontrollrum. Det får bli en uppmickad repa i princip. Budgeten är mycket låg. Har ganska gott om tid dock.

Jag ser utmaningen i att försöka få ett fungerande "low end" system och förhoppningsvis ett något eget sound. Att göra det bästa av så små medel som möjligt.

Jag har en hel del grejer jag använt i live sammanhang jag tänkte plocka ihop en studio och replokal av. Förhoppningen är att skapa en kreativ och skön miljö för några få band som spelar bra musik och passar ihop musikaliskt. Kanske något slags "kollektiv" där ett gäng musiker ingår i flera konstellationer . Lite vuxnare människor som vill ha ett ordnat ställe att repa och gör pre-produktioner med fria tider, och kunna ha sina egna grejer uppmickade hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr funkar det inte med separat kontrollrum. Det får bli en uppmickad repa i princip. Budgeten är mycket låg. Har ganska gott om tid dock.

Jag ser utmaningen i att försöka få ett fungerande "low end" system och förhoppningsvis ett något eget sound. Att göra det bästa av så små medel som möjligt.

Jag har en hel del grejer jag använt i live sammanhang jag tänkte plocka ihop en studio och replokal av. Förhoppningen är att skapa en kreativ och skön miljö för några få band som spelar bra musik och passar ihop musikaliskt. Kanske något slags "kollektiv" där ett gäng musiker ingår i flera konstellationer . Lite vuxnare människor som vill ha ett ordnat ställe att repa och gör pre-produktioner med fria tider, och kunna ha sina egna grejer uppmickade hela tiden.

Låter som en trevlig ide tycker jag. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...