Jump to content
Annons

Måste formatera min externa hd från PC til MAC


Germer

Recommended Posts

Hej!

Bytte från PC till Mac för ett tag sedan.

Jag har en extern hårddisk som jag använde till pc'n och nu vill använda till min mac.

Som det är nu kan jag inte lägga några filer från macen på hårddisken, utan jag måste formatera om den.

Problemet är att jag har ganska många GB med filer på hårddisken. Hur kan jag bevara dem, och ändå formatera om?

Måste jag köpa en ny extern? Har inte plats att lägga allt på datorn "så länge".

Torsdagsmys/

Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller så skulle du kunna, beroende på om du har lite plats över, göra två partitioner på din externa hårddisk och sedan ha dina filer kvar på en partition. Vet att det finns program där man kan göra partitioner utan att formatera om, men kommer inte ihåg något namn. Sen så räcker det med att du formaterar om din ena partition.

Blir lite krångligt, så jag håller med KillwithSkill, köp den billigaste externa, eller låna någon polares.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan låna av någon, köp en till disk!

Du kan aldrig få nog av backupdiskar! :-)

Sen finns det en bugg i OSX där du inte får/kan partitionera/formatera vissa USB-diskar, utan måste göra detta via cmd-line!

http://www.ehow.com/how_5875646_format-os-terminal-hard-disk.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en disk. Gamla diskar blir alltid gamla. 2år brukar en standard hårddisk hålla ungefär.

netonnet säljer just nu en 500gb för 699:-

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mr Pimmy säger. Om det finns gott om utrymme kvar på den externa hårddisken kan du skapa en till partition och formatera den för OS X.

Det finns ett gratisprogram som heter Gnome Partition Editor (GParted) som kan göra det. Det finns dock inte för OS X, men du kan bränna en liveinstallation på CD/DVD eller sätta det på en USB och boota datorn från det. Skapa den nya partitionen (som ju måste vara minst lika stor som det material du vill föra över). Boota sedan om datorn i OS X, formatera den och sedan kopiera över filerna dit.

När det är klart kan du sedan formatera den första partitionen så den fungerar i OS X den också.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget problem och du behöver inte göra något åt det.

OSX stödjer inte ntfs fullt vilket gör att du inte kan skriva/kopiera utan bara läsa. Du kan installera ett tredjepartsprogram som gör att detta fungerar lika bra i osx som i windows. Jag använder själv Paragon NTFS for Mac vilket är kanon. Då slipper du formatera och krångla, så fungerar allt som vanligt 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83310

Hoppas det hjälpte.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

OSX stödjer inte ntfs fullt vilket gör att du inte kan skriva/kopiera utan bara läsa. Du kan installera ett tredjepartsprogram som gör att detta fungerar lika bra i osx som i windows.

Nackdelen, IMHO, är att du gör dig beroende av tredjepartsprogram varje gång du ska skriva till disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen, IMHO, är att du gör dig beroende av tredjepartsprogram varje gång du ska skriva till disken.

Nej för det installeras i OSX. Det gör så att osx klarar av att hantera ntfs.

Inget program som ska startas eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för det installeras i OSX. Det gör så att osx klarar av att hantera ntfs.

Inget program som ska startas eller liknande.

smart

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, som ej är supporterat av någon, och det ÄR ett 3'e partsprogram man är beroende av, samt endast utvecklat för NTFS v5.1 (WinXP), och ej NTFS v6.x (Vista/2008/Win7/2008R2)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, som ej är supporterat av någon, och det ÄR ett 3'e partsprogram man är beroende av, samt endast utvecklat för NTFS v5.1 (WinXP), och ej NTFS v6.x (Vista/2008/Win7/2008R2)!

Nej.

Supporting NTFS features

All NTFS versions are supported (from Windows NT 3.1 to Windows Vista)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...