Jump to content
Annons

Reggae


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Vill bara tacka för all hjälp, både här och via pm. jag tycker att det har varit givande och har lärt mig en del på vägen.

Om nu någon fortfarande orkar lyssna, så låter mitt senaste alster så här:

So far 4 bar reggae

Namnet kommer sig av att jag bara hade gjort 4 takter första gången jag sparade.

Tänkte slänga upp denna och Trying i samarbetsavdelningen också, då jag saknar text bla.

Tack än en gång.

Håkan

Edit: Nu när jag är 'klar' med detta, kan jag fortsätta med en ny tråd om techno eller nått annat kul som jag vill lära mig. 😲

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tacka för all hjälp, både här och via pm. jag tycker att det har varit givande och har lärt mig en del på vägen.

Om nu någon fortfarande orkar lyssna, så låter mitt senaste alster så här:

So far 4 bar reggae

Namnet kommer sig av att jag bara hade gjort 4 takter första gången jag sparade.

Tänkte slänga upp denna och Trying i samarbetsavdelningen också, då jag saknar text bla.

Tack än en gång.

Håkan

Edit: Nu när jag är 'klar' med detta, kan jag fortsätta med en ny tråd om techno eller nått annat kul som jag vill lära mig. 😲

Aldrig sett någon som tagit till sig kritik på ett så professionellt sätt här på forumen..

Du vill VERKLIGEN lära dig..

grandes eloge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tacka för all hjälp, både här och via pm. jag tycker att det har varit givande och har lärt mig en del på vägen.

Om nu någon fortfarande orkar lyssna, så låter mitt senaste alster så här:

So far 4 bar reggae

Namnet kommer sig av att jag bara hade gjort 4 takter första gången jag sparade.

Tänkte slänga upp denna och Trying i samarbetsavdelningen också, då jag saknar text bla.

Tack än en gång.

Håkan

Edit: Nu när jag är 'klar' med detta, kan jag fortsätta med en ny tråd om techno eller nått annat kul som jag vill lära mig.  😕

Aldrig sett någon som tagit till sig kritik på ett så professionellt sätt här på forumen..

Du vill VERKLIGEN lära dig..

grandes eloge!

Tack!

Det värmde.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Men använde bob marley midi eller????

vilken idioti

spela instrument å micka upp!

Nä, antagligen inte, ska jag hålla seans och fråga? 😲

Inspelning med riktiga instrument förutsätter ju, om inte annat, instrument och mick/ar. Sånt kostar pengar och pengar är en bristvara, speciellt när det är så mycket månad kvar i slutet på pengarna. 😉

Men det är klart står du för fiolerna så... 😄

Håkan

Edit: la till en rad.

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de fina tipsen!

Om du inte gjort det så lyssna gärna på det jag gjort lite högre upp på denna sidan. Antar att de låter lite bättre än mitt första exempel, iaf inbillar jag mig det. 😆

Du får mer än gärna ge tips på blås och orgel med mera också.

Skall testa dina tips.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men använde bob marley midi eller????

vilken idioti

spela instrument å micka upp!

Det spelar tydligen ingen roll att reggaeexperten Mannex har påpekat cirka 20 gånger i tråden att reggae är så mycket mer än Bob Marley, och att det mest som gjorts på Jamaica sedan 1985 är elektroniskt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men använde bob marley midi eller????

vilken idioti

spela instrument å micka upp!

Det spelar tydligen ingen roll att reggaeexperten Mannex har påpekat cirka 20 gånger i tråden att reggae är så mycket mer än Bob Marley, och att det mest som gjorts på Jamaica sedan 1985 är elektroniskt....

Misstänker att de inte läst allt. 😆

Håkan

Edit: inte ett dugg 😄

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de fina tipsen!

Om du inte gjort det så lyssna gärna på det jag gjort lite högre upp på denna sidan. Antar att de låter lite bättre än mitt första exempel, iaf inbillar jag mig det. 🙂

Du får mer än gärna ge tips på blås och orgel med mera också.

Skall testa dina tips.

Håkan

Varsågod! Jag har lyssnat på dina tidigare exempel, men jag väntar med att kommentera tills du testat att göra något efter mina tips, så kan jag ge en rättvis bedömning/mer tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  😛 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 😛

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Redigerat av kyaal
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  😛 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 😛

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Tack!

Utan elpianot öht?

Menar du att jag skall slopa 'kompgitarren' och bara ha piano till baktakten?

Jag skall testa lite till. Rätt kul att det händer lite emellanåt i den här tråden.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  😛 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 😛

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Tack!

Utan elpianot öht?

Menar du att jag skall slopa 'kompgitarren' och bara ha piano till baktakten?

Jag skall testa lite till. Rätt kul att det händer lite emellanåt i den här tråden.

Håkan

Ja eller det som du lägger mattor med, för det är väl elpiano?

Ja slopa baktakts-syntgitarren samt fixa mutegitarr som spelar med basgången. Det låter som att du redan har nån typ av plock där men den är inte särskilt distinkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  😛 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 😛

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Tack!

Utan elpianot öht?

Menar du att jag skall slopa 'kompgitarren' och bara ha piano till baktakten?

Jag skall testa lite till. Rätt kul att det händer lite emellanåt i den här tråden.

Håkan

Ja eller det som du lägger mattor med, för det är väl elpiano?

Ja slopa baktakts-syntgitarren samt fixa mutegitarr som spelar med basgången. Det låter som att du redan har nån typ av plock där men den är inte särskilt distinkt.

Ja, jo det är elpiano på både baktakt och melodi.

Jo, jag har en 'plockgitarr' men den blev inte så tydlig i mixen märkte jag.

Jag skall försöka bättra mig. Halva jobbet tycks ibland bestå i att hitta bra ljud. 🙂

Jobbar med en ny snutt just nu.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  🙂 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 🙂

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Tack!

Utan elpianot öht?

Menar du att jag skall slopa 'kompgitarren' och bara ha piano till baktakten?

Jag skall testa lite till. Rätt kul att det händer lite emellanåt i den här tråden.

Håkan

Ja eller det som du lägger mattor med, för det är väl elpiano?

Ja slopa baktakts-syntgitarren samt fixa mutegitarr som spelar med basgången. Det låter som att du redan har nån typ av plock där men den är inte särskilt distinkt.

Ja, jo det är elpiano på både baktakt och melodi.

Jo, jag har en 'plockgitarr' men den blev inte så tydlig i mixen märkte jag.

Jag skall försöka bättra mig. Halva jobbet tycks ibland bestå i att hitta bra ljud. 🙂

Jobbar med en ny snutt just nu.

Håkan

Sådär, här följer ett exempel med samtliga av mina anvisningar;

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=2T6SCT5...2P10MBWBWMU0O5R

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite hastigt ihopslängt med mix på en höft (inte min jag har ingen  🙂 )

Borttaget, blir så j-a irriterad på f* Spray

Reggaeutkast

Nytt försök på gamla tiscalisidan.

Nått åt det här hållet?

Håkan

Ok, du är på god väg! 🙂

Men testa ett nytt exempel utan elpianot samt med en enklare hihat. Bara för att enklast är bäst. Sedan kan du också ha för tumregel att aldrig använda gitarr i en rytm såvida du inte har riktig. Tillslaget i en syntgitarr kan aldrig bli någonstans i närheten av en riktig gitarr..

Tack!

Utan elpianot öht?

Menar du att jag skall slopa 'kompgitarren' och bara ha piano till baktakten?

Jag skall testa lite till. Rätt kul att det händer lite emellanåt i den här tråden.

Håkan

Ja eller det som du lägger mattor med, för det är väl elpiano?

Ja slopa baktakts-syntgitarren samt fixa mutegitarr som spelar med basgången. Det låter som att du redan har nån typ av plock där men den är inte särskilt distinkt.

Ja, jo det är elpiano på både baktakt och melodi.

Jo, jag har en 'plockgitarr' men den blev inte så tydlig i mixen märkte jag.

Jag skall försöka bättra mig. Halva jobbet tycks ibland bestå i att hitta bra ljud. 🙂

Jobbar med en ny snutt just nu.

Håkan

Sådär, här följer ett exempel med samtliga av mina anvisningar;

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=2T6SCT5...2P10MBWBWMU0O5R

Dom bygger mur dom bygger mur dom bygger muuuur!

Heder åt dig att du tar dig an en nybörjare och delar med sig av din kunskap. Kul att få en till reggaekännare på forumet, välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bygger mur dom bygger mur dom bygger muuuur!

Heder åt dig att du tar dig an en nybörjare och delar med sig av din kunskap. Kul att få en till reggaekännare på forumet, välkommen!

Haha kul att någon kände igen rytmen!

Ja jag tackar, det är ju alltid bra att föregå med gott exempel så att man själv kan få bra svar om det är något man frågar om något på forumet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Lyssnar, låter bra ju. 🙂 Tungt och gott!

Vad har du för instrument?

Håkan

Instrument? Alltså allt är ju programmerat och instrumenteringen följer rätt precis min första beskrivning, dvs;

Trummor

Bas

Piano

Plockgitarr (egen rexloop från riktig gitarr)

Baktaktsgitarr (egen rexloop där med)

+ ett litet synthblipp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Lyssnar, låter bra ju.  🙂 Tungt och gott!

Vad har du för instrument?

Håkan

Instrument? Alltså allt är ju programmerat och instrumenteringen följer rätt precis min första beskrivning, dvs;

Trummor

Bas

Piano

Plockgitarr (egen rexloop från riktig gitarr)

Baktaktsgitarr (egen rexloop där med)

+ ett litet synthblipp

Jo, jag menade virtuella instrument. Tänkte ifall det var några speciella. Hade varit bra med bra samplade gitarrljud tex.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Lyssnar, låter bra ju.  🙂 Tungt och gott!

Vad har du för instrument?

Håkan

Instrument? Alltså allt är ju programmerat och instrumenteringen följer rätt precis min första beskrivning, dvs;

Trummor

Bas

Piano

Plockgitarr (egen rexloop från riktig gitarr)

Baktaktsgitarr (egen rexloop där med)

+ ett litet synthblipp

Jo, jag menade virtuella instrument. Tänkte ifall det var några speciella. Hade varit bra med bra samplade gitarrljud tex.

Håkan

Nja, det är lite blandade samplingar. Reasons originalpiano! 😉 Vad använder du dig av för modul då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, blir knasig (som om man kunde bli nått man redan e 🙂 ) måste jag skaffa reason för att få lite rim och reson på saker å ting?

Kör med Cubasis VST 4 och diverse pluggar som sampletank free, plugsound free och edirol quartet mfl.

Jag har mig veterligen inget bra program att hantera samplingar i, och är nog inte så hemma på det heller, men man kan ju lära sig om inte annant. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Here it comes! 🙂

4 takter och lite allmännt knasig kanske.

Kortis

Vet inte om det verkligen blev bättre, jag tycker jag har såna problem med att hitta bra ljud och USM:ens muted guitar låter sämre än dito GM på min burk iaf. så jag valde en av Edirols gitarrljud. Bättre än inget kanske.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Here it comes!  😎

4 takter och lite allmännt knasig kanske.

Kortis

Vet inte om det verkligen blev bättre, jag tycker jag har såna problem med att hitta bra ljud och USM:ens muted guitar låter sämre än dito GM på min burk iaf. så jag valde en av Edirols gitarrljud. Bättre än inget kanske.

Håkan

Javisst var den knasig! 🙂

För det första. Basen måste ju vara i sitt rätta register, dvs bas. Så ner med den en oktav. Och jag hör fortfarande ingen mute-gitarr?! Alltså välj den enklaste mute gt du kan hitta på din GM. Hellre ett dåligt men rätt ljud än ett bättre men sämre för ändamålet-ljud. 😄

Och som tumregel jag glömde nämna. Aldrig crash på 1:an. Det kan man testa sig fram med när man är proffs, inte tidigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Here it comes!  😎

4 takter och lite allmännt knasig kanske.

Kortis

Vet inte om det verkligen blev bättre, jag tycker jag har såna problem med att hitta bra ljud och USM:ens muted guitar låter sämre än dito GM på min burk iaf. så jag valde en av Edirols gitarrljud. Bättre än inget kanske.

Håkan

Javisst var den knasig! 🙂

För det första. Basen måste ju vara i sitt rätta register, dvs bas. Så ner med den en oktav. Och jag hör fortfarande ingen mute-gitarr?! Alltså välj den enklaste mute gt du kan hitta på din GM. Hellre ett dåligt men rätt ljud än ett bättre men sämre för ändamålet-ljud. 😄

Och som tumregel jag glömde nämna. Aldrig crash på 1:an. Det kan man testa sig fram med när man är proffs, inte tidigare!

OK, skall testa och bygga om den lite och se om jag kan få dit GM ljudet, annars får jag väl ta USM:ens. Basen ner en oktav - fixas, men senare ikväll. Börjar jobbet snart.

Skall jag bara ha hi-hat på ettan då? eftersom jag bara är amatör. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Here it comes!  🙂

4 takter och lite allmännt knasig kanske.

Kortis

Vet inte om det verkligen blev bättre, jag tycker jag har såna problem med att hitta bra ljud och USM:ens muted guitar låter sämre än dito GM på min burk iaf. så jag valde en av Edirols gitarrljud. Bättre än inget kanske.

Håkan

Javisst var den knasig! 🙂

För det första. Basen måste ju vara i sitt rätta register, dvs bas. Så ner med den en oktav. Och jag hör fortfarande ingen mute-gitarr?! Alltså välj den enklaste mute gt du kan hitta på din GM. Hellre ett dåligt men rätt ljud än ett bättre men sämre för ändamålet-ljud. 😎

Och som tumregel jag glömde nämna. Aldrig crash på 1:an. Det kan man testa sig fram med när man är proffs, inte tidigare!

OK, skall testa och bygga om den lite och se om jag kan få dit GM ljudet, annars får jag väl ta USM:ens. Basen ner en oktav - fixas, men senare ikväll. Börjar jobbet snart.

Skall jag bara ha hi-hat på ettan då? eftersom jag bara är amatör. 🙂

Håkan

Bra bra!

Javisst, skippa crashen helt sålänge. Jag väntar med spänning! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...