Jump to content
Annons

Reggae


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Tack alla som bidragit!

Sen jag startade den här tråden i Februari har det hunnit hända en hel del. Det har skrivits 6! sidor och jag har fått mycket bra tips, som jag har försökt följa och som definitivt ökat mina kunskaper om hur man gör reggae.

Jag kan väl säga att det var en hel del jag inte hade förstått när det gällde uppbyggnaden på en reggaelåt. Basgång, trummor och typ staccato i baktakten är de viktigaste bitarna, samt vikten av pauser. De som vill veta mer får läsa i tråden :-)

Att jag lyckats ta mig från sunkigt midi-dansbands-sound till något som jag faktiskt vågar beskriva med epitetet reggae känns för mig väldigt bra 😆

Min ursprungliga frågeställning finns här under:

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmmm

Jag har trylat lite med några låtar för att få reggaesound på dem. Ibland tycker jag att jag tappar reggaekänslan för att jag lägger på för mycket instrument.

Jag misstänker att det finns en del här med goda kunskaper i reggae som kan förmedla en del tips på hur man gör bra reggae.

Här kommer ett exempel på ett av mina reggaeförsök.

Reggaelåt försök

Låten är tyvärr väldigt kvantiserad, men försök bortse från detta.

Av någon anledning växer sig behovet av Midiklaviatur allt starkare. 😎

Hoppas på många bra tips

Håkan

PS. lägger upp en tråd i samarbete också DS.

------------------------------------------------------------------------------------------------

För de som inte orkar läsa hela tråden så stoppar jag in länken till hur ovanstånde försök låter efter att jag stöpt om den lite enligt de tips jag fått. Lite skillnad blev det allt!

Trying senaste versionen

Melodin bidrar nog till att låten får lite dansband över sig men det låter iaf mer reggae nu tycker jag!

Tack än en gång!

Håkan

Edit: la till en massa text 🙂

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Stinkey (oregistrerad)

Testa att ta väck kvantiseringen. En stor del i "Reaggeafeelingen" är "halvmissarna", bara det går jämt upp i vers och refräng mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla!

Lika omöjligt att svara på som "hur gör man pop?"

Det finns massor av subgenrar (dub, roots, dancehall osv) som i sin tur är uppdelade i många stilar.

Att bara lägga en gura i baktakt räcker tyvärr inte långt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det finns massor av subgenrar (dub, roots, dancehall osv) som i sin tur är uppdelade i många stilar.

Du glömde "Lovers Rock".

Jag anser att just lovers rock är för stort för att sorteras under "o.s.v.".

Mitt förslag är att låta dom som har reggae i blodet göra reggae & så struntar vi vita non-believers i den stilen & gör Chrille Sjögren-pop istället. Om man inte är Governor Andy, såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara nån shuffle som saknas i kvantiseringen (eller det faktum att kvantisering ens används), det finns ju ingen som helst reggae-rytm i låten. Låter mest midi-dansband, tycker jag.

Inte illa menat alltså, men rytmen i reggae tycker jag är A och O.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland tycker jag att jag tappar reggaekänslan för att jag lägger på för mycket instrument.

Här kommer ett exempel på ett av mina reggaeförsök.

Reggaelåt försök

Låten är tyvärr väldigt kvantiserad, men försök bortse från detta.

Reggaelåten tycker jag rent "notmässigt" är helt okej.

Däremot så är instrumenten lite mera "Dansband" än "Bob Marley".

Trumpeten låter för "syntetisk" och det låter flera av de andra instrumenten också, och trummorna är lite mera pop-stuk i soundet.

Orgeln är det instrumentet som jag tycker är mest reggae i av de som finns i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är basen som skall leverera huvudmelodin i låten, det skall låta tillräckligt bra om du bara spelar trummor och bas. Börja om från början och utgå från en tung basgång.

2. Detta låter som sagt mer dansband än reggae och förutom ovanstående så beror det mycket på soundet. Jobba om alla ljuden.

3. Tänk på pauserna och att alla intrument skall ha sin plats. Nu smetar allt ihop till en sörja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att låta dom som har reggae i blodet göra reggae & så struntar vi vita non-believers i den stilen & gör Chrille Sjögren-pop istället. Om man inte är Governor Andy, såklart.

Helt klart Danny, och så borde alla vita sluta att göra hip-hop också. Och soul, och r´n´b och all annan negermusik....

Seriöst nu, musikalitet och musikstil sitter aldrig i blodet

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Mitt förslag är att låta dom som har reggae i blodet göra reggae & så struntar vi vita non-believers i den stilen & gör Chrille Sjögren-pop istället. Om man inte är Governor Andy, såklart.

Helt klart Danny, och så borde alla vita sluta att göra hip-hop också. Och soul, och r´n´b och all annan negermusik....

Seriöst nu, musikalitet och musikstil sitter aldrig i blodet

Nu var det inte dit jag ville komma, man.

Jag har rappat i 15 år & hela tiden jobbat nära negrer - producenter & rappare/musiker.

Vita musiker har lyckats göra grym soul/RnBmusik (Gadd, Remy Shand, Chrille Waltz, Everlast, Joss stone m.fl) & minst lika grym hiphop (Eminem, Everlast igen, Promoe, Alchemist m.fl).

Men det som inte riktigt har funkat ur vitt blod är just reggae. Om man inte är Governor Andy, det vill säga.

Jag har hittills inte hört någon vit man eller kvinna göra övertygande reggae, men jag har å andra sidan inte hört allt. Låt vara att jag hängde på Swing-a-ling med falskleg...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte dit jag ville komma, man.

Jag har rappat i 15 år & hela tiden jobbat nära negrer - producenter & rappare/musiker.

Vita musiker har lyckats göra grym soul/RnBmusik (Gadd, Remy Shand, Chrille Waltz, Everlast, Joss stone m.fl) & minst lika grym hiphop (Eminem, Everlast igen, Promoe, Alchemist m.fl).

Men det som inte riktigt har funkat ur vitt blod är just reggae. Om man inte är Governor Andy, det vill säga.

Jag har hittills inte hört någon vit man eller kvinna göra övertygande reggae, men jag har å andra sidan inte hört allt. Låt vara att jag hängde på Swing-a-ling med falskleg...

Ok!

Då kan det ju vara intressant att veta att fler och fler av roots-rytmerna som slår inom reggaevärlden nuförtiden produceras utanför jamaica. Tyskland är stort, och Sverige har sina egna hjältar i High Score - labeln. De producerar rytmer som voicas av gräddan av den jamiacanska reggaeeliten, t.ex. Sizzla, Anthony B, Lady Saw m.fl., så åtminstone de, och reggaeköpare på jamaica och världen över, har övertygats om att det görs snorbra reggae av folk med vitt blod.

En av den i dagläget största reggaeartisten internationellt sett är dessutom en vit kille från Tyskland vid namn Gentleman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nu var det inte dit jag ville komma, man.

Jag har rappat i 15 år & hela tiden jobbat nära negrer - producenter & rappare/musiker.

Vita musiker har lyckats göra grym soul/RnBmusik (Gadd, Remy Shand, Chrille Waltz, Everlast, Joss stone m.fl) & minst lika grym hiphop (Eminem, Everlast igen, Promoe, Alchemist m.fl).

Men det som inte riktigt har funkat ur vitt blod är just reggae. Om man inte är Governor Andy, det vill säga.

Jag har hittills inte hört någon vit man eller kvinna göra övertygande reggae, men jag har å andra sidan inte hört allt. Låt vara att jag hängde på Swing-a-ling med falskleg...

Ok!

Då kan det ju vara intressant att veta att fler och fler av roots-rytmerna som slår inom reggaevärlden nuförtiden produceras utanför jamaica. Tyskland är stort, och Sverige har sina egna hjältar i High Score - labeln. De producerar rytmer som voicas av gräddan av den jamiacanska reggaeeliten, t.ex. Sizzla, Anthony B, Lady Saw m.fl., så åtminstone de, och reggaeköpare på jamaica och världen över, har övertygats om att det görs snorbra reggae av folk med vitt blod.

En av den i dagläget största reggaeartisten internationellt sett är dessutom en vit kille från Tyskland vid namn Gentleman.

Jodå.

Visst produceras det riddims utanför the motherland.

Men svenska & tyska producenter är väl inte särskilt vita?

Varken Highscore eller Topaz är väl kända för att käka cornflakes?

Gentleman är grym, samma skola som Guvernören (sing-jay). Självklart med sin stil direkt hämtad från capleton & morgan heritage. Undantagen bekräftar ju som vanligt reglerna, eller hur?

Du vet att jag vet att du vet, Mannex.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag senast såg dem var både Pontus å Kent aka Chilly på High-Score blekfisar. Men men låt oss inte tjaffsa...

Faktum kvarstår dock att Europa har gått start frammåt inom reggaescenen både när det gäller produktioner och artister, och jag tror inte att någon inom branschen ser på det som ett undantag från någon regel. Och som sagt, även på jamaica har utländska vita producenter, artister och sounds respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett par exempel på rytmen, kommer här ett par egna exempel på hemmagjorda reggae-prylar - i stället för att bara hänvisa till proffsen som mer eller mindre har det i blodet... 😉

Det första exemplet är en liten testsnutt jag gjorde för något år sedan eller något ditåt, för att visa lite av vad man kan göra med enbart Omnisynth från IK Multimedia. Den innehåller ett av de grundläggande Reggae-trumkompen, som kallas "Rockers beat" - och som nog är det vanligast använda i "pop-reggae"...

http://www.holmerup.org/musiktest/Omnisynth_test.mp3

Det andra exemplet är en låt med mitt gamla band, som dog ut för över 10 år sedan. Det är en blandning av pop och reggae, där versen är i reggae-stil med "One-drop" beat, som också är ett av de vanligare trumkompen.

http://music.holmerup.biz/Feedback/96kbpsMP3/Sunshine.mp3

Båda är långt ifrån perfekta, men det är i alla fall exempel på vad en vanlig viting kan pilla ihop hemma... 🙁

Det är förresten inte jag som sjunger... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vart är basen???????

Ingen expert på reaggae jag heller, men som basist så brukar jag utelämna 1:an och lägga grundtonen på 4:an de få gånger jag jammar "reaggae-stuk". Ett par inflikta stämtoner på 2 1/2 och 3 tillsammans med ett "luftigt" trumspel brukar resultera i något som påminner om jamaicareaggae....faktiskt inte så lätt det här då det verkar bygga mycket mer på feeling än oskrivna regler...men bas och trummor är som alltid prio ett...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När du gått på stan och folk har gått bakom dig och viskat och fnissat, så är det "Kolla kolla, där är världens vitaste neger" de sagt.

EDIT. Det är i klass med Matz Bladz så jag tycker att du ska klappa dig själv på axeln och döpa om genre till dansband.

Redigerat av perdefinition
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Dumb Dan: Vet inte om jag håller med riktigt. Pop kan ju i viss mån inkludera reggae, men reggae (inklusive subgenrer) uppfattar jag som betydligt smalare än pop.

Stinkey och hackeman: Jag är väldigt medveten om att denna liksom alla mina låtar är kvantiserade. Detta beror inte på att jag i Cubasis valt att kvantisera nånting öht. utan snarare så att jag skriver låtarna i NWC och exporterar MIDI till Cubasis. Och mig veterligen finns det ingen lyx som shuffle eller liknande funktion som sas dekvantiserar så får det ju bli som det blir tills jag skaffat bättre program och eller klaviatur.

Jari: Tja, basen finns men jag upptäckte att jag mixat bort den 🙂 Inte för att jag vet om den är bättre än den "tugboat"-grejen som hörs i stället, men iaf.

nossloh: Trevligt att du tyckte att den var notmässigt ok. Att det låter dansband tycker jag också 🙂 Fast det är ju en av anledningarna till att jag ber om hjälp. Vet inte om det nödvändigtvis behöver låta som Bob Marley, det räcker med UB40 eller nått sånt 🙂

Angående ljuden så är de flesta från Cubasis egen USM utom rytmgitarren som är LP Twin från Plugsound free. Vet inte riktigt om det finns något bra sätt att få dem att låta mindre syntetiskt än om jag skaffar något bra VSTi med bra ljudbibliotek eller spelar in blåssektion på riktigt.

Mannex: Att bas och trummor liksom i mycke annan musik skall vara framträdande det har jag förstått, men huvudmelodi?

Lite svårt att jobba om ljuden när jag inte riktigt vet till vad eller knappt hur 😳

Att det som du skriver smetar ihop sig är jag medveten om, det skriver jag ju också, fast det där med att arrangera låtar är nog jag har svårt för och tacksamt tar emot tips om.

slaptap: Jag tror att jag förstår, men tar tacksamt emot exempel på hur en sådan basgång skulle gå. Gärna i MIDI så att jag kan se hur den ser ut. Likadant med ett "luftigt" trumkomp också.

Claes: Fina exempel på reggae tycker jag.

Gjorde snabbt en snutt av samma låt där jag skalat bort allt bjäffs inkl. melodin.

Här

Är detta bättre på något vis?

Tack för alla svar

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera tunga vita reggae band.. Lyssna på Mellow m´s. Ett skönt band från danderyd som spelar reaggae på svenska och på spanska.. Grymt!

Ja ghar själv spelat en del reggae. Tänk på att det skadar inte om man ligger lite efter med gitarren..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mig veterligen finns det ingen lyx som shuffle eller liknande funktion som sas dekvantiserar så får det ju bli som det blir tills jag skaffat bättre program och eller klaviatur.

Jo, du kan "shuffla" kvantiseringen med Cubase; swing heter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mig veterligen finns det ingen lyx som shuffle eller liknande funktion som sas dekvantiserar så får det ju bli som det blir tills jag skaffat bättre program och eller klaviatur.

Jo, du kan "shuffla" kvantiseringen med Cubase; swing heter det.

I Cubasis 4 ??? som medföljer E-MU 0404 kortet. Jag har inte sett något sånt iaf.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

slaptap: Jag tror att jag förstår, men tar tacksamt emot exempel på hur en sådan basgång skulle gå. Gärna i MIDI så att jag kan se hur den ser ut. Likadant med ett "luftigt" trumkomp också.

Försökte knåpa ihop en liten "snutt", men eftersom jag inte pysslar med MIDI rent generellt så blev det som det blev. Fruktansvärt svårt att få till det med feeling tyckte jag. Försökte att dela upp varje takt i 64-delar men det räckte inte till för att få till det tillräckligt "offbeat" så jag gav upp. I vilket fall som helst så ger det väl en fingervisning om vad jag menade i mitt tidigare inlägg. Slängde in en BD och ett kantslag för att definiera upp det. Hoppas att det kan vara till någon hjälp. 😳

edit: "snutt" deleatad

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

men reggae (inklusive subgenrer) uppfattar jag som betydligt smalare än pop.

Det tror jag beror på att du står utanför.

För en operasångerska är pop en oerhört smal genre.

Förklara! vad menar du med det???

Vadå står utanför?

Pop som genre har väl iofs blivit smalare med åren. Det jag menar är att begreppet pop egentligen täcker allt som hamnar på hitlistorna alltså även rock, reggae etc. om de är tillräckligt populära sas. Fast det kanske helt enkelt är så att jag inte följt med i utvecklingen. 😳

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sofistikerad er kvantiseringsmaskin än må vara så kommer det aldrig låta riktigt när man kvantiserar sån här musik. Alla fraser har ju olika timing beroende på var dom kommer och hur dom låter. Fimpa kvantiseringen och spela snyggt istället!!! Annars låter det Ace of Base hur man än gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

slaptap: Jag tror att jag förstår, men tar tacksamt emot exempel på hur en sådan basgång skulle gå. Gärna i MIDI så att jag kan se hur den ser ut. Likadant med ett "luftigt" trumkomp också.

Försökte knåpa ihop en liten "snutt", men eftersom jag inte pysslar med MIDI rent generellt så blev det som det blev. Fruktansvärt svårt att få till det med feeling tyckte jag. Försökte att dela upp varje takt i 64-delar men det räckte inte till för att få till det tillräckligt "offbeat" så jag gav upp. I vilket fall som helst så ger det väl en fingervisning om vad jag menade i mitt tidigare inlägg. Slängde in en BD och ett kantslag för att definiera upp det. Hoppas att det kan vara till någon hjälp. 😳

Tack!

Tacksam för att du knåpade ihop denna för mig belysande slinga. Återstår att se om jag kan omsätta det här till mina egna alster.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara! vad menar du med det???

Vadå står utanför?

Jo alltså, för den som sysslar med stenhård ragga är det ganska långt till roots.

För dig är inte skillnaden uppenbar, eftersom du inte är så bekant med hela scenen.

Ungefär som med min mormor; hon tycker allt som kom efter Chuck Berry låter likadant.

😳

Dom exempel som Claes gav här ovan (riktigt bra faktiskt! 🙂) är ju bara en liten liten del av alla möjliga och omöjliga varianter av det vi klumpar ihop som 'reggae' som existerar.

edit: felstavn

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sofistikerad er kvantiseringsmaskin än må vara så kommer det aldrig låta riktigt när man kvantiserar sån här musik. Alla fraser har ju olika timing beroende på var dom kommer och hur dom låter. Fimpa kvantiseringen och spela snyggt istället!!! Annars låter det Ace of Base hur man än gör.

Läs gärna mitt tidigare svar om detta. I nuläget verkar jag inte ha mycket val, såvida jag inte går in i wavelab och klipper upp allt och nudgar/sparkar lite på måfå. Kom på att Traction kanske kan vara ett alternativ eftersom det verkar ha nån funktion för groove, fast jag har ingen koll på hur det funkar.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...