Jump to content
Annons

Reggae


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Heikki (oregistrerad)
man tackar för berömmet för låten 😎 alltid roligt med sådant.

håkan: det du gör fel i din låt är dels att hihaten inte svänger alls utan är kvantiserad till raka åttondelar. sedan går kaggen och virveln hälften så snabbt som de borde. kaggen och virveln slår på varannan 1'a istället för att de slår på 1'an och 3'an i varje takt. man kan också (som jag har gjort) låta både kaggen och virveln slå på 3'an. förutsatt att hihaten kör ett riktigt svängigt triolkomp. samma gäller gitarren - borde komma dubbelt så ofta på 2'an och 4'an. basgången bör vara helt rak (utan triolkänsla)

sen låter väl ljuden rent ut sagt bedrövligt. men det är ju mer Universal Sound Modules fel. låter som en mobilringsignal. om man lyssnar på reggae ligger mycket av charmen i att det låter "skitigt" och relativt dålig ljudkvalle på inspelningarna..

hej Håkan

Godheads analys är utomordentlig tycker jag.

En sak som jag skulle vilja lägga till är att man dessutom lägga på ytterligare en baktakt som är dubbelt så snabb so 2-4:an, dvs mellan pulsslagen (1-å-2-å-3-å-4-å, du spelar alltså på"å"). Gärna med ett hammondljud av nåt slag. Då får du fram ett lite "bubbligt" sound som är ganska vanligt i äldre roots-reggae.

Man kan även lägga en på trean för att fylla upp det lite.

Viktigt är att lämna mycket luft. Korta snärtiga slag.

Balansen mellan ljuden är viktig också.

Av baktaktskompen måste 2-4:an få dominera medan den snabba bara ska ligga och puttra.

Jaja, jag tog mig i alla fall friheten att göra en snabb skiss på en del din låt bara för att visa hur man skulle kunna arra den.

Här

Ljuden jag har använt kommer från sampletank free som är gratis på nätet.

Goodhead: Låter bra !! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Heikki (oregistrerad)
hehe... svingrymt ju heikki.. "digitalreggae" skulle det här ju kunna kallas, och du skulle kunna skapa en helt ny genre...

Haha

Ja kanske det... Får väl sätta igång då.... Cd:n kommer på Måndag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

man tackar för berömmet för låten 🙂 alltid roligt med sådant.

håkan: det du gör fel i din låt är dels att hihaten inte svänger alls utan är kvantiserad till raka åttondelar. sedan går kaggen och virveln hälften så snabbt som de borde. kaggen och virveln slår på varannan 1'a istället för att de slår på 1'an och 3'an i varje takt. man kan också (som jag har gjort) låta både kaggen och virveln slå på 3'an. förutsatt att hihaten kör ett riktigt svängigt triolkomp. samma gäller gitarren - borde komma dubbelt så ofta på 2'an och 4'an. basgången bör vara helt rak (utan triolkänsla)

sen låter väl ljuden rent ut sagt bedrövligt. men det är ju mer Universal Sound Modules fel. låter som en mobilringsignal. om man lyssnar på reggae ligger mycket av charmen i att det låter "skitigt" och relativt dålig ljudkvalle på inspelningarna..

HJÄLP!

Jag hänger nog inte riktigt med här 🙂

Låten går i 90bpm, och från början (första låtlänken i den här tråden) så spelar kaggen på 1an och 3an och virveln på 2an och 4an. Samtidigt spelar gitarren på varannan åttondel dvs alla å:na.

I den omgjorda versionen så spelar virveln på 3an. Tror jag tog bort kaggen av nån anledning. På gitarren ändrade jag bara placeringen av pauserna så att den spelar -, 2, å, -, 4, å (vet inte om det där blev begripligt).

Allt är ofrivilligt kvantiserat, men jag har numer hajjat hur man kan fiffla till det lite i Cubasis även om det tar tid att göra det för hand.

Får försöka trixa lite trioler då.

Har du något tips på VSTi som har bra lämpliga ljud till just reggae?

Ringsignalsreggae, kan det va' nått? 😉

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

man tackar för berömmet för låten 🙂 alltid roligt med sådant.

håkan: det du gör fel i din låt är dels att hihaten inte svänger alls utan är kvantiserad till raka åttondelar. sedan går kaggen och virveln hälften så snabbt som de borde. kaggen och virveln slår på varannan 1'a istället för att de slår på 1'an och 3'an i varje takt. man kan också (som jag har gjort) låta både kaggen och virveln slå på 3'an. förutsatt att hihaten kör ett riktigt svängigt triolkomp. samma gäller gitarren - borde komma dubbelt så ofta på 2'an och 4'an. basgången bör vara helt rak (utan triolkänsla)

sen låter väl ljuden rent ut sagt bedrövligt. men det är ju mer Universal Sound Modules fel. låter som en mobilringsignal. om man lyssnar på reggae ligger mycket av charmen i att det låter "skitigt" och relativt dålig ljudkvalle på inspelningarna..

hej Håkan

Godheads analys är utomordentlig tycker jag.

En sak som jag skulle vilja lägga till är att man dessutom lägga på ytterligare en baktakt som är dubbelt så snabb so 2-4:an, dvs mellan pulsslagen (1-å-2-å-3-å-4-å, du spelar alltså på"å"). Gärna med ett hammondljud av nåt slag. Då får du fram ett lite "bubbligt" sound som är ganska vanligt i äldre roots-reggae.

Man kan även lägga en på trean för att fylla upp det lite.

Viktigt är att lämna mycket luft. Korta snärtiga slag.

Balansen mellan ljuden är viktig också.

Av baktaktskompen måste 2-4:an få dominera medan den snabba bara ska ligga och puttra.

Jaja, jag tog mig i alla fall friheten att göra en snabb skiss på en del din låt bara för att visa hur man skulle kunna arra den.

Här

Ljuden jag har använt kommer från sampletank free som är gratis på nätet.

Goodhead: Låter bra !! 🙂

Oj!

Det där lät ju riktigt najs!

Lite sång som sagt på det där. Fast då får någon gärna hitta på en text.

Tack för tipsen. Fast efter att ha hört det här vet i tusan om jag vågar göra nått. 🙂

Man kan även lägga en (vadå?) på trean???

Har iofs sampletank free på den här burken, men inte på den jag för tillfället jobbar med. Den här är upptagen för ofta av resten av familjen. 😉 Och sampletank behöver uppkoppling, vilket jag inte har i nuläget.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Oj!

Det där lät ju riktigt najs!

Lite sång som sagt på det där. Fast då får någon gärna hitta på en text.

Tack för tipsen. Fast efter att ha hört det här vet i tusan om jag vågar göra nått.  😉

Man kan även lägga en (vadå?) på trean???

Har iofs sampletank free på den här burken, men inte på den jag för tillfället jobbar med. Den här är upptagen för ofta av resten av familjen.  😉 Och sampletank behöver uppkoppling, vilket jag inte har i nuläget.

Håkan

Hej Håkan

Fortsätt att försöka, enda sättet att lära sig.

Vad jag menade att du ska lägga på trean var en extra orgel, som jag gjorde på din låt.

Vad gäller ljud så kan man komma rätt så långt om man använder eq och kompressorer, även med USM.

Jag använde själv en del ljud i USM förr när jag körde Cubase. Grundljuden låter apa men om man rattar lite så kan man få fram en del hyfsat.

Sampletank är dock överlägset mycket bättre.

Akta dig för reverb. Det är fruktansvärt lätt att gröta in allting i en dålig sådan och då låter det dansband vad man än tar sig till. Börja alltid med så torra ljud som möjligt och använd reverb oerhört försiktigt.

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj!

Det där lät ju riktigt najs!

Lite sång som sagt på det där. Fast då får någon gärna hitta på en text.

Tack för tipsen. Fast efter att ha hört det här vet i tusan om jag vågar göra nått.  🙂

Man kan även lägga en (vadå?) på trean???

Har iofs sampletank free på den här burken, men inte på den jag för tillfället jobbar med. Den här är upptagen för ofta av resten av familjen.  😉 Och sampletank behöver uppkoppling, vilket jag inte har i nuläget.

Håkan

Hej Håkan

Fortsätt att försöka, enda sättet att lära sig.

Vad jag menade att du ska lägga på trean var en extra orgel, som jag gjorde på din låt.

Vad gäller ljud så kan man komma rätt så långt om man använder eq och kompressorer, även med USM.

Jag använde själv en del ljud i USM förr när jag körde Cubase. Grundljuden låter apa men om man rattar lite så kan man få fram en del hyfsat.

Sampletank är dock överlägset mycket bättre.

Akta dig för reverb. Det är fruktansvärt lätt att gröta in allting i en dålig sådan och då låter det dansband vad man än tar sig till. Börja alltid med så torra ljud som möjligt och använd reverb oerhört försiktigt.

Heikki

Jodå, jag fortsätter att försöka, annars hade jag inte lärt mig nått som sagt.

Trodde att det var orgeln du menade men var inte helt säker.

Använder inte så mycket reverb, utom nått lite på trummorna och på sången (i de fall det förekommer).

Dansband vill jag ju inte att det skall låta som, det gör det ju redan. 🙂

Får försöka se om jag kan ratta till roligare ljud, samt tillskansa mig mer tid vid den här datorn.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vart är basen???????

Lyssna på Bob Marley, Israel Vibrations, Kalle Baah,mm. 😄

Basgången är viktig!

Före dettä Skärblacka bo, (sveriges jamaica)

Helt klart sant! basen och rytminstrument är mycket viktigt i reggae för att de ska svänga!

Link to comment
Dela på andra sajter

tid är allt då det gäller musik och kreativitet. man måste ha tid. 😎

Jo, tid är alltid bra att ha, detär därför det här har tagit lite tid...öh 🙂

Gjorde några takter som förhoppningsvis låter lite bättre och kanske tom lite mer reggae.

Snutt utan effekter

Fick för att delay kunde vara en passande effekt. Är dock inte så bra på inställningar å sånt.

Snutt med delay

Om detta öht låter reggae såpass att jag kan stryka dansbandsepiteten, så kan jag sätta igång att fixa till den ursprungliga låten (plus alla andra) i samma stuk.

Alltså:

är det mer likt reggae nu?

vad behöver ändras?

är ljudvalen bättre?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vart är basen???????

Lyssna på Bob Marley, Israel Vibrations, Kalle Baah,mm. 😎

Basgången är viktig!

Före dettä Skärblacka bo, (sveriges jamaica)

Helt klart sant! basen och rytminstrument är mycket viktigt i reggae för att de ska svänga!

Tror jag har förstått det nu. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Nu så finns det en 'färdig' version av låten, som numer låter så här:

Trying

Det tog lite tid att korta ner tonerna mm.

Val av ljud ställer fortfarande till lite problem. Är lite osäker på om munspel funkar. Mixen har säkert också en del övrigt att önska.

Synpunkter tack!

Håkan

Edit: la till lite.

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Munspelet funkar ej, och knappt "stråk-synt" ljudet i början... Är det riktigt munspel som låter så konstigt? Du får nog spara munspelet till din blues låt, annars verkar du ju va bra på munspel 😳

Hmmm

Stråk-synten i början (och i resten av låten) är ehum Edirols trumpetsektion. Det är nog bara jag som inte behärskar tekniken. 🙁

Munspel kan jag iofs hantera ganska hyffsat, men detta är Harmonica - light från Plugsound Free.

Det finns ett elpiano i Sampletank som jag kanske kan använda i stället. Funderar också på att ta bort någon stämma eller arrangera om det på något vis, så att upplägget blir enklare och inte brötar ihop. Det känns som om jag tappar reggae-stuket om jag brötar på för mycket.

Helst skulle jag vilja ersätta lead och blås med sång och kör. Saknar en vettig text dock.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Munspelet funkar ej, och knappt "stråk-synt" ljudet i början... Är det riktigt munspel som låter så konstigt? Du får nog spara munspelet till din blues låt, annars verkar du ju va bra på munspel 🙂

Hmmm

Stråk-synten i början (och i resten av låten) är ehum Edirols trumpetsektion. Det är nog bara jag som inte behärskar tekniken. 🙂

Munspel kan jag iofs hantera ganska hyffsat, men detta är Harmonica - light från Plugsound Free.

Det finns ett elpiano i Sampletank som jag kanske kan använda i stället. Funderar också på att ta bort någon stämma eller arrangera om det på något vis, så att upplägget blir enklare och inte brötar ihop. Det känns som om jag tappar reggae-stuket om jag brötar på för mycket.

Helst skulle jag vilja ersätta lead och blås med sång och kör. Saknar en vettig text dock.

Håkan

Okej, angående blåset så tror jag du ska minska "Velocityn" en hel del =)

Låter inte det heller bra, så byt till nåt annat ljud , eller ta bort några toner

så det nara spelas en ton i taget.

Den där munspel-synten va rätt cool, för det låter som att den "andas" så man får känslan av att det är nåt äkta, dock låter ljudet väldigt konstigt.

Om du inte får ihop nån text, så testa att "lalala" lite 😎

Jimmy Jansson, Per Gessle, med flera verkar ju kunna komma ganska långt på det, även om jag inte är så förtjust i just Gessle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Munspelet funkar ej, och knappt "stråk-synt" ljudet i början... Är det riktigt munspel som låter så konstigt? Du får nog spara munspelet till din blues låt, annars verkar du ju va bra på munspel 🙁

Hmmm

Stråk-synten i början (och i resten av låten) är ehum Edirols trumpetsektion. Det är nog bara jag som inte behärskar tekniken. 🙂

Munspel kan jag iofs hantera ganska hyffsat, men detta är Harmonica - light från Plugsound Free.

Det finns ett elpiano i Sampletank som jag kanske kan använda i stället. Funderar också på att ta bort någon stämma eller arrangera om det på något vis, så att upplägget blir enklare och inte brötar ihop. Det känns som om jag tappar reggae-stuket om jag brötar på för mycket.

Helst skulle jag vilja ersätta lead och blås med sång och kör. Saknar en vettig text dock.

Håkan

Okej, angående blåset så tror jag du ska minska "Velocityn" en hel del =)

Låter inte det heller bra, så byt till nåt annat ljud , eller ta bort några toner

så det nara spelas en ton i taget.

Den där munspel-synten va rätt cool, för det låter som att den "andas" så man får känslan av att det är nåt äkta, dock låter ljudet väldigt konstigt.

Om du inte får ihop nån text, så testa att "lalala" lite 😛

Jimmy Jansson, Per Gessle, med flera verkar ju kunna komma ganska långt på det, även om jag inte är så förtjust i just Gessle.

Ok,skall prova med velocitysänkning. Är inte van vid att det blir så stora skillnader i hur instrumentet spelar jämfört med USM.

Kan slänga upp elpianoversionen också.

Jo munspelsljudet är väl lite för snällt eller hur man nu skall uttrycka det. fast det kanske går att fixa. Allra bäst vore om jag skaffade ett munspel i rätt tonart och spelade in.

Lalala, wow, hej och yeah, verkar vara vanligt förekommande i texter 🙂 Är inte så särdeles förtjust i Gessle heller så Halmstadbo jag är, eller kanske just därför. 🙂

Får se om jag kan lala ihop nått 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Tänk nu på att ett munspel aldrig låter så där rent 🙁 Låter lite svängigt.. *gungar*

Jo, jag är medveten om detta, då jag spelar munspel på riktigt själv även om det var ett tag sedan.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte göra reggae framför ett tangentbord. Bättre att hålla sig till techno om man inte kan spela några instrument. Reggae ska framföras och spelas in med riktiga instrument, orglar, blåssektion osv annars låter det bara nintendo. Låten i denna tråden låter nintendoreggae.

Det är så kul med upplyftande inlägg!

Har du läst hela tråden? i så fall inser du nog att det finns en del som inte håller med. Jo jag hade gärna gjort låten med riktiga instrument, men det förutsätter dels att man har tillgång (på ena eller andra viset) till riktiga instrument. Dels att man har möjlighet att spela in dessa, samt att man kan spela dem, vilket du verkar förutsätta att jag inte kan. Piano/klaviatur, gitarr, bas, munspel, saxofon, samt i viss mån trummor, är instrument som jag hanterar mer eller mindre bra, även om jag har mycket kvar att lära.

Om du lyssnar i demoforumet så lär nog inse att ganska många använder sig av virtuella instrument och gör det bra också, även på andra genreer än tex techno.

Sen att jag inte behärskar de virtuella instrumenten och/eller har tillräckligt bra instrument/ljudbanker är en helt annan femma.

En av anledningarna till att jag är här är för att lära mig, och förhoppningsvis utvecklas som musiker.

Om du jämför låten i mitt första inlägg med den senaste länken, så tycker iaf jag att jag lärt mig något, och kommit närmre något som liknar reggae (nintendo eller inte).

Men det är klart, vill du bidra med riktiga instrumentpålägg så kan jag lägga upp låten i samarbetsavdelningen, så kör i vind.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...