Jump to content
Annons

Reggae


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Hmmm

Här har det inte hänt mycket sen sist. 😳

Nåväl, jag har knåpat lite själv, fast jag är inte säker på om det blev någon förbättring.

Så här

Ändrade lite på rytmgitarr, trummor och bas.

Vore tacksam för lite feedback och gärna tips på sound som jag kan använda i stället för de nuvarande.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad är det för jäkla ljud du använder? 🙂

För det första måste du fixa lite bättre ljud!

Fast grunden kanske är bättre? Hur som helst så låter det mera begravning nu istället för MIDI-dansband om det är till nån förbättring 😛

Tja man tager vad man haver. 😛

De flesta ljuden är Cubasis Universal Sound Module, samt Plugsound free. I grunden är de väl baserade på GM.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag skall ha för ljud, speciellt med väldigt tajt ekonomi, fast jag får väl ta mig råd, men då kan det ju vara bra att veta vad man skall skaffa.

Syntar och sånt finns det iofs gott om, men jag har inte kommit igång att pilla med inställningar å sånt. 🙂

Tacksam för tips.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller kvantisering, så kan jag nämna att i båda mina exempel, är nästan allt fullständigt dödkvantiserat, men det svänger ändå, tack vare variation i dynamiken...

Hmmm

Kan du utveckla det där lite mer? Variation i dynamiken innebär för mig skillnader i tonstyrka tex att ändra från p till pp eller mf, eller att man på något vis påverkar velocityn. Jag har pillat med velocityn men det är uppenbarligen inte tillräckligt. Jag upplever det (för min del) att jag inte knåpat ihop basgång, trummor etc på ett sådant sätt att det upplevs som det man generellt sett skulle kalla för reggae (kvantisering eller inte).

Eftersom jag är väldigt notbunden för det mesta 😆 så har jag många gånger svårt för att lyssna mig till hur en låt är uppbyggd. Visserligen en träningssak men jag har en bit kvar. Alltså underlättar det för mig om jag kan se i noter hur en sak är gjord. Så exempel i MIDI emottages tacksamt.

Håkan

Du har inte speciellt mycket hjälp av en notbild om du ska få till ett reggae-groove. Det som är viktigt (hur du ska frasera, tajming o hela det kittet) får du nog lyssna dig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

...speciellt med väldigt tajt ekonomi, fast jag får väl ta mig råd...

Spelar man Warhammer så har man inte tajt ekonomi (tolkar din Chaos Warrior som avatar), eller jo föresten det är därför man har tajt ekonomi... 😆

Ganska rätt tolkat 😄 Antar att man kan göra liknande tolkning av din avatar.

Fast just nu är det väl närmast återhämtning från julen som gäller.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller kvantisering, så kan jag nämna att i båda mina exempel, är nästan allt fullständigt dödkvantiserat, men det svänger ändå, tack vare variation i dynamiken...

Hmmm

Eftersom jag är väldigt notbunden för det mesta 😏 så har jag många gånger svårt för att lyssna mig till hur en låt är uppbyggd. Visserligen en träningssak men jag har en bit kvar. Alltså underlättar det för mig om jag kan se i noter hur en sak är gjord. Så exempel i MIDI emottages tacksamt.

Håkan

Du har inte speciellt mycket hjälp av en notbild om du ska få till ett reggae-groove. Det som är viktigt (hur du ska frasera, tajming o hela det kittet) får du nog lyssna dig till.

Om nu Claes låtar är dödkvantiserade som han säger, men ändå låter som bra som jag tycker att de gör, borde det innebära att tonerna sas ligger där de ska. Därför borde det funka att kolla på noterna för att få till ett någorlunda vettigt reggae-groove. Det där med timing och feeling etc får bli en senare fråga (öh inte här då, kanske 😛 )

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns saker som inte är kvantiserade, men allt väsentligt är helt dödkvantiserat.

Man lär sig inte genom att få färdiga midifiler som exempel. Det är mycket mer lärorikt att ta ut musiken själv - och man kan lära sig improvisera samtidigt...

Mina exempel är som sagt långt ifrån perfekta, men eftersom de är enkla, kan det vara en bra start att ta ut dem.

Börja med att lyssna in dig på trumorna. I one-drop börjar jag med hi-haten, så börja med att lyssna på den. Glöm inte hi-hat öppningarna. Nästa steg är baskaggen, som mest spelar på 3:an. Sist kommer kantslag eller virvel, som spelar lite på känn.

Försök markera det som en trummis hade gjort. Jämna ALDRIG ut velocity - annat än om det blir någon allvarlig miss, förstås... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

...speciellt med väldigt tajt ekonomi, fast jag får väl ta mig råd...

Spelar man Warhammer så har man inte tajt ekonomi (tolkar din Chaos Warrior som avatar), eller jo föresten det är därför man har tajt ekonomi... 😉

Ganska rätt tolkat 🙂 Antar att man kan göra liknande tolkning av din avatar.

Fast just nu är det väl närmast återhämtning från julen som gäller.

Håkan

Givetvis! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns saker som inte är kvantiserade, men allt väsentligt är helt dödkvantiserat.

Man lär sig inte genom att få färdiga midifiler som exempel. Det är mycket mer lärorikt att ta ut musiken själv - och man kan lära sig improvisera samtidigt...

Mina exempel är som sagt långt ifrån perfekta, men eftersom de är enkla, kan det vara en bra start att ta ut dem.

Börja med att lyssna in dig på trumorna. I one-drop börjar jag med hi-haten, så börja med att lyssna på den. Glöm inte hi-hat öppningarna. Nästa steg är baskaggen, som mest spelar på 3:an. Sist kommer kantslag eller virvel, som spelar lite på känn.

Försök markera det som en trummis hade gjort. Jämna ALDRIG ut velocity - annat än om det blir någon allvarlig miss, förstås... 🙂

Jag har en känsla av att jag får börja lära mig lyssna på hur ett instrument (i taget) spelar i en låt. Lär väl ta tid men det kan det kanske vara värt. 🙂

Lägger du de olika trumljuden på olika spår?

Jämna ut? Jag har fullt sjå att göra det ojämt! 🙂

Har en stark känlsa av att det här kommer att bli/är svårare utan klaviatur. 🙂

Trodde virveln/kantslaget spelade på 3:an (med lite häng då). Jag skall lyssna och härma och när/om jag blir klar så lägger jag upp en snutt.

Tack för hjälpen

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Back to basic...fixa till basen du har där hemma. Nynna melodin till "klick" eller till ett simpelt trumkomp samtidigt som du spelar in basen. När bas och trummor är på plats och har rätt "sväng" så kan du börja "titta" på de övriga instrumenten. Och samarbetstråden här på forumet kan vara väldigt givande... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nåväl, jag har knåpat lite själv, fast jag är inte säker på om det blev någon förbättring.

Det blev om möjligt ännu sämre.

Hör du inte själv att det låter som en demolåt från ett Elkakeyboard, cirka 1985?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okunniga medmänniskor omkring mig har en tendens att ibland säga "fan göru musik på datan? det låter väl bara blipp-blopp och blir inge bra... - nä rektia enströment skare vara, kan du nåra Kriiidäns förresten?"

Nå, där får man upplägg att börja prata om hemstudions möjligheter förstås och bla bla bla, ni vet hur det är...

När det gäller just reggae är jag dock beredd att hålla med. Jag tror det är dödfött att ens försöka lira reggae (som inte låter Ledin eller Lotta Engberg) utan riktig bas och trumma.

Tro mig jag har försökt själv (den får ni inte höra idag) 🙂 : Huga!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Back to basic...fixa till basen du har där hemma. Nynna melodin till "klick" eller till ett simpelt trumkomp samtidigt som du spelar in basen. När bas och trummor är på plats och har rätt "sväng" så kan du börja "titta" på de övriga instrumenten. Och samarbetstråden här på forumet kan vara väldigt givande... 🙂

Jo, jag får väl traska iväg till Musikalen och lämna in basen å få den fixad.

Nynna melodin 🙂 förutsätter att jag kan mina egna låtar. 😲

Skrev iofs i samarbetstråden, men var kanske lite tidigt ute. Får nog vänta tills jag har något vettigt att komma med. 🙂

Fick ditt mail.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, jag har knåpat lite själv, fast jag är inte säker på om det blev någon förbättring.

Det blev om möjligt ännu sämre.

Hör du inte själv att det låter som en demolåt från ett Elkakeyboard, cirka 1985?

Välkommen tillbaka.

Misstänkte att det kunde vara så 😲

Har nog inte hört någon sådan demolåt, men jag antar att det inte låter något vidare. 🙂

Har du något bra tips eller exempel så shoot!

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är dödfött att ens försöka lira reggae (som inte låter Ledin eller Lotta Engberg) utan riktig bas och trumma

Ursäkta om jag är tjatig, men det där är bara så fel. Sedan Sleng Teng-rytmen exploderade i reggaevärlden 1985 har den mesta, tungsta och bästa reggaen varit digital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okunniga medmänniskor omkring mig har en tendens att ibland säga "fan göru musik på datan? det låter väl bara blipp-blopp och blir inge bra... - nä rektia enströment skare vara, kan du nåra Kriiidäns förresten?"

Nå, där får man upplägg att börja prata om hemstudions möjligheter förstås och bla bla bla, ni vet hur det är...

När det gäller just reggae är jag dock beredd att hålla med. Jag tror det är dödfött att ens försöka lira reggae (som inte låter Ledin eller Lotta Engberg) utan riktig bas och trumma.

Tro mig jag har försökt själv (den får ni inte höra idag) 😲 : Huga!!

Jag tycker inte att Claes reggae låter så hemskt mycket Ledin eller Engberg 🙂 och om jag fattat saken rätt så är det 'programmerat'. Alltså måste det gå att knåpa ihop reggae på datorn.

Det jag vill/försöker åstadkomma är att med de eminenta forummedlemmarnas hjälp förhoppningsvis dels få någon slags aha-upplevelse. Och dels att kunna (i slutändan) knåpa ihop något som iaf är mer reggae än dansband.

Notbundenhet är en begränsning (för mig iaf) som jag jobbar på att bryta.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sorters musik som går att spela, går också att få en sequencer att spela. Det handlar om hur mycket tålamod man har och hur välljudande ljudkällor man har. Har man däremot inte någon känsla för hur en viss stil ska låta, så kan inga programmeringshjälpmedel eller ljudbibliotek i världen hjälpa till tillräckligt mycket... Att få rätt känsla i en låt handlar inte ett dugg om att det ska spelas mindre noga när det gäller timing och intonation, utan att det ska kännas rätt, helt enkelt.

Vill man tvunget ha sämre timing för att det ska låta mer "levande" på något sätt, så kan ju faktiskt Cubase slumpa timingen inom givna ramar... 😲

En av de saker som är framträdande i Reggae, är ju yxan (gitarren) och eventuell orgel o dyl som spelar i baktakt - men det viktigaste är trummor och bas. Utan rättspelande trummor och bas, så kommer man ingenstans med resten - så lyssna mycket på dem.

Kanske skulle du överväga att skaffa Groove Agent? Det kan vara en god hjälp till att förstå många olika stilar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sorters musik som går att spela, går också att få en sequencer att spela. Det handlar om hur mycket tålamod man har och hur välljudande ljudkällor man har. Har man däremot inte någon känsla för hur en viss stil ska låta, så kan inga programmeringshjälpmedel eller ljudbibliotek i världen hjälpa till tillräckligt mycket... Att få rätt känsla i en låt handlar inte ett dugg om att det ska spelas mindre noga när det gäller timing och intonation, utan att det ska kännas rätt, helt enkelt.

Vill man tvunget ha sämre timing för att det ska låta mer "levande" på något sätt, så kan ju faktiskt Cubase slumpa timingen inom givna ramar... 😉

En av de saker som är framträdande i Reggae, är ju yxan (gitarren) och eventuell orgel o dyl som spelar i baktakt - men det viktigaste är trummor och bas. Utan rättspelande trummor och bas, så kommer man ingenstans med resten - så lyssna mycket på dem.

Kanske skulle du överväga att skaffa Groove Agent? Det kan vara en god hjälp till att förstå många olika stilar... 😉

Jag vet nog ingen musikstil alls där man ska ha "dålig" timing. Vet du nån? Det handlar aldrig om att spela otajt utan om att tänja på fraser. Börjar man slumpa så är man helt fel ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt tränar man ju på sitt instrument och strävar efter perfektion, men det verkar märkligt nog vara en vanlig uppfattning att det blir mer "levande" om det finns en massa fel... För tydlighetens skull, så tycker inte jag heller att man ska slumpa timing - men funktionen finns ändå... 😉

Tänja på fraser gör man lika bra i sequencer som live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt tränar man ju på sitt instrument och strävar efter perfektion, men det verkar märkligt nog vara en vanlig uppfattning att det blir mer "levande" om det finns en massa fel... För tydlighetens skull, så tycker inte jag heller att man ska slumpa timing - men funktionen finns ändå... 😆

Tänja på fraser gör man lika bra i sequencer som live.

Jag tror att vi definerar fel helt olika.

Ingen vill väl ha fel med på sina inspelningar. Är det "fel" när gitarristen i ett drivigt rockband ligger före slagen, eller när Pino Palladino ligger nästan 1/8 efter på D'Angelo-plattan?

Visst blir det fler felspel och sånt när man spelar in live, och grejen är väl mer att det inte spelar nån större roll om lite småfel slinker in i en tagning, men det finns knappast nån som medvetet gör fel nån gång. Håller man sig borta från kvantiseringen när man spelar in på en sequencer så löser sig allt på en gång. Att sitta och finjustera kvantiserade fraser så det blir "rätt" timing är väldigt tidskrävande och resultatet blir aldrig lika bra som om man sket i kvantiseringen från början och bara såg till att man spelade bra direkt.

Men visst, har man kass timing så är det ju bra att kvantisera. Men fixar man inte att spela in det svängigt så lär man knappast ha så pass bra omdöme att man kan justera så att det blir svängigt heller.

Tänk nu på att jag inte pratar om stilar som bygger på kvantiserat sväng. Det är en helt annan femma. Jag tänker mer på när man ska programmera instrument så dom låter som om dom spelades av en instrumentalist.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. intressant tråd..

ett av mina reggae-grooves som jag gjorde i somras låter

såhär

.. jag är dock långt ifrån rasta-man... men kul o göra sånt här ibland.

baktakten är väl allt liksom... och att man sätter orgel och gitarr-ackorden tillräckligt tajt och kort. ju kortare men ändå hörbart ackord, desto mer feeling, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sorters musik som går att spela, går också att få en sequencer att spela. Det handlar om hur mycket tålamod man har och hur välljudande ljudkällor man har. Har man däremot inte någon känsla för hur en viss stil ska låta, så kan inga programmeringshjälpmedel eller ljudbibliotek i världen hjälpa till tillräckligt mycket... Att få rätt känsla i en låt handlar inte ett dugg om att det ska spelas mindre noga när det gäller timing och intonation, utan att det ska kännas rätt, helt enkelt.

Vill man tvunget ha sämre timing för att det ska låta mer "levande" på något sätt, så kan ju faktiskt Cubase slumpa timingen inom givna ramar... 😮

En av de saker som är framträdande i Reggae, är ju yxan (gitarren) och eventuell orgel o dyl som spelar i baktakt - men det viktigaste är trummor och bas. Utan rättspelande trummor och bas, så kommer man ingenstans med resten - så lyssna mycket på dem.

Kanske skulle du överväga att skaffa Groove Agent? Det kan vara en god hjälp till att förstå många olika stilar... 😄

Tålamod, saknas ibland nästan helt 🙂 ctrl-x, ctrl-v, ctrl-v osv.

Välljudande ljudkällor känns som en bristvara. Beslutsångest i kombination med tajt ekonomi är ingen höjdare. Har svårt att bestämma mig vad nästa inköp skall bli - mickrofon, klaviatur eller mjukvara eller något annat eller.... 🙂 Ny frys? - jo jag har sett isen - efter en vecka? - Ok, ny frys då. 😄

Det här med dekvantisering (kan man kalla det så?) var egentligen inte något jag var ute efter från början, utan snarare ett behov framkommit ur det som skrivits här (ja, nu skyller jag ifrån mig också 🙂 ) tills du bevisade 'motsatsen'.

Jag kan för det mesta (med lite övning om inte annat) spela hyfsat efter noter (han komma så långt att jag fick godkännt på Für Elise, innan jag tvingades sluta med mina pianolektioner). Att gå andra hållet däremot är iaf för mig en helt annan femma. Det kräver massor med tålamod och en massa lyssnande och en massa testande (njae, desto säkrare man blir ju mindre testande blir det) och en jäkla massa spring mellan piano och dator. Lite lättare då att stoppa in cd:n i datorn och lyssna.

Hur det är med min förmåga att få känsla i musiken jag spelar kan man kanske låta vara osagt. Men att jag har stora brister i att fånga/få ner det i noteditorn har väl de flesta märkt vid det här laget. 🙂 Vilket till stor del beror på att jag inte lyssnat ordentligt på musiken jag vill kunna spela och till en del på bristande kunskaper. Fast det är ju mycket därför jag ber om hjälp ju. Det är mycket bekvämare att lyssna för njutningens skull än för att eventuellt lära sig något.

Jag har lyssnat och lyssnat (på sunshine) och snart kommer en snutt med trummor och bas som jag inbillar mig att det låter ganska ok. Testade iofs också att lägga på en välkänd basgång och dito ackord och melodi, visserligen taget ur minnet, men det lät i mina otränade öron hyfsat. Fast det vet jag inte om jag vågar lägga upp här 🙂

Groove Agent kan nog vara bra att ha. Får nog bli nästa projekt efter klaviaturet (och frysen 🙂 ) Vad kostar den?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. intressant tråd..

ett av mina reggae-grooves som jag gjorde i somras låter

såhär

.. jag är dock långt ifrån rasta-man... men kul o göra sånt här ibland.

baktakten är väl allt liksom... och att man sätter orgel och gitarr-ackorden tillräckligt tajt och kort. ju kortare men ändå hörbart ackord, desto mer feeling, tycker jag.

Gott mos!

Tar genast till mig tipset, tack!

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

man tackar för berömmet för låten 😆 alltid roligt med sådant.

håkan: det du gör fel i din låt är dels att hihaten inte svänger alls utan är kvantiserad till raka åttondelar. sedan går kaggen och virveln hälften så snabbt som de borde. kaggen och virveln slår på varannan 1'a istället för att de slår på 1'an och 3'an i varje takt. man kan också (som jag har gjort) låta både kaggen och virveln slå på 3'an. förutsatt att hihaten kör ett riktigt svängigt triolkomp. samma gäller gitarren - borde komma dubbelt så ofta på 2'an och 4'an. basgången bör vara helt rak (utan triolkänsla)

sen låter väl ljuden rent ut sagt bedrövligt. men det är ju mer Universal Sound Modules fel. låter som en mobilringsignal. om man lyssnar på reggae ligger mycket av charmen i att det låter "skitigt" och relativt dålig ljudkvalle på inspelningarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en smal remsa gaffatejp ovanpå alla strängar på gitarrens första band = Gratis Reggaetwang , kort ljud automatisk, slipper dämpa strängarna med handflatan hela tiden. Och glöm inte att använda riktiga Synthkablar istället för Midi som inte är bra , typ som Dolbystudior alltid gör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...