Jump to content
Annons

Reggae


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Samma snutt, med bas en oktav ner, muted guitar och utan crash.

Ny version

Håkan

Bra! Genast MYCKET bättre!!

Nu är väl det enda man saknar att du sänker volymen på basen en aning och drar på volymen på kicken så att man får lite punch i onedropen! Och just det, kvanta gärna ihop onedropen så att kicken och kantslaget kommer samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma snutt, med bas en oktav ner, muted guitar och utan crash.

Ny version

Håkan

Bra! Genast MYCKET bättre!!

Nu är väl det enda man saknar att du sänker volymen på basen en aning och drar på volymen på kicken så att man får lite punch i onedropen! Och just det, kvanta gärna ihop onedropen så att kicken och kantslaget kommer samtidigt.

Tack!

Tyckte basen låg lite högt, men jag vart lite stressad då jag gjorde om och slängde upp här innan jag skulle iväg å jobba.

Skall göra som du föreslår.

Får nog snart göra en ny snutt så det inte blir för tjatigt. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma snutt, med bas en oktav ner, muted guitar och utan crash.

Ny version

Håkan

Alltså seriöst, fatta vilken förbättring du har fått till jämfört med dina första exempel! Fortsätt i den här takten så är du snart pro! thumbs_up.gif

Tack!

Har man bra lärare så. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Angående det här med basen. Antar att basen skall hålla sig inom gränserna för vad en riktig bas klarar och då blir lägsta tonen E0 eller?

Satt och trylade med den första låten i den här tråden, och nu låter den så här:

Trying

Utan blås och pyngel. Valde piano till melodin den här gången.

Delay och andra ev. effekter hade varit kul att veta lite mer om.

Variation på trummorna också.

Håkan

Edit: la till en rad.

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, Håkan!

Jag måste instämma med en tidigare talare och berömma dig för dina framsteg och förmåga att ta kritik. Framstegen du gjort är ENORMA! Jag har suttit här i en timme och följt versionerna och inläggen och från att ha låtit (ursäkta att jag säger det) riktigt uselt och "billigt" så har du fått till en riktigt bra grund och tycks ha fått kläm på det här med reggae.

Anledningnen till att jag läst allt är att jag själv skulle vilja testa att göra någon slags Dub-reggae och eftersom grunden är detsamma så har jag också lärt mig en massa i och med att jag kunnat följa råden och versionerna av din låt efterhand som den blivit bättre och bättre.

Lycka till i fortsättningen! Jag skall kolla om du har lagt upp något mer som jag kan lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej, Håkan!

Jag måste instämma med en tidigare talare och berömma dig för dina framsteg och förmåga att ta kritik. Framstegen du gjort är ENORMA! Jag har suttit här i en timme och följt versionerna och inläggen och från att ha låtit (ursäkta att jag säger det) riktigt uselt och "billigt" så har du fått till en riktigt bra grund och tycks ha fått kläm på det här med reggae.

Anledningnen till att jag läst allt är att jag själv skulle vilja testa att göra någon slags Dub-reggae och eftersom grunden är detsamma så har jag också lärt mig en massa i och med att jag kunnat följa råden och versionerna av din låt efterhand som den blivit bättre och bättre.

Lycka till i fortsättningen! Jag skall kolla om du har lagt upp något mer som jag kan lyssna på.

Tack!

Kul att du tagit dig tid att läsa och lyssna igenom hela tråden. Kul att någon mer än jag kunde ha nytta av det som skrivits här. Jo, jag tycker att jag fått lite bättre koll på det här med reggae, även om jag har mycket kvar att lära mig. Fast å andra sidan så hade det inte varit lika kul annars.

Något mer att lyssna på finns än så länge på 'ritbordet' och på min än så länge inofficiella hemsida, samt en liten snutt till

Här

Lättare med en direktlänk kanske

Tack vare alla nya kunskaper så har jag blivit tvungen att bearbeta mina gamla 'reggaelåtar' som ju inte var så mycket till reggae ju 😉 Detta har tagit tid, samt att jag håller på med lite nytt också. Nåja, det är på G.

Lycka till med din Dub-reggae!

Håkan

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan

Lyssnade på din låt och tycker väl som dom flesta att det är "mycket" av allt

Börga i det lilla, bas --trum så att du kommer i in det du vill...

lägg på blås eller vad det nu blir när du hittat svänget

Ja ja du har redan fått massor av bra tips,ville bara tycka jag åxå 🙂

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan

Lyssnade på din låt och tycker väl som dom flesta att det är "mycket" av allt

Börga i det lilla, bas --trum så att du kommer i in det du vill...

lägg på blås eller vad det nu blir när du hittat svänget

Ja ja du har redan fått massor av bra tips,ville bara tycka jag åxå 🙂

Ved

🙂 Är inte säker på vilken låt du menar att du lyssnat på???

På den allra första är det ganska mycket instrument och även på en del 'tidigt' i tråden. De senaste låtarna/snuttarna är väl ganska 'basic' med trummor, bas, muted guitar basslinga, samt baktaktspiano. På den allra senaste har jag tagit mig friheten att variera mig lite samt lagt på något som skall föreställa sång 🙂

Annars får du gärna vidareutveckla vad du menar.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan

Lyssnade på din låt och tycker väl som dom flesta att det är "mycket" av allt

Börga i det lilla, bas --trum så att du kommer i in det du vill...

lägg på blås eller vad det nu blir när du hittat svänget

Ja ja du har redan fått massor av bra tips,ville bara tycka jag åxå 😉

Ved

😳 Är inte säker på vilken låt du menar att du lyssnat på???

På den allra första är det ganska mycket instrument och även på en del 'tidigt' i tråden. De senaste låtarna/snuttarna är väl ganska 'basic' med trummor, bas, muted guitar basslinga, samt baktaktspiano. På den allra senaste har jag tagit mig friheten att variera mig lite samt lagt på något som skall föreställa sång 😛

Annars får du gärna vidareutveckla vad du menar.

Håkan

Hej Håkan

Ser att du gjort fler expl var inne på tidigare och läste

dvs jag lyssnade på den första...

skall lyssna på det senaste men jag har modem

vilket gör att det tar sån tid att ladda ner

ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan

Ser att du gjort fler expl var inne på tidigare och läste

dvs jag lyssnade på den första...

skall lyssna på det senaste men jag har modem

vilket gör att det tar sån tid att ladda ner

ved

Jo, det gör ju det. Kör med modem just nu pga slarv 😉

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

måste tyvärr säga att det är för mycket "machine gun effect" på instrumenten för att vara "riktig" reggae. alltså det är för många toner med samma längd och samma velocity i rad hela tiden. låter väldigt mycket step-sequencer. men det kan ju å andra sidan vara helt och hållet meningen... det vet ju inte jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

måste tyvärr säga att det är för mycket "machine gun effect" på instrumenten för att vara "riktig" reggae. alltså det är för många toner med samma längd och samma velocity i rad hela tiden. låter väldigt mycket step-sequencer. men det kan ju å andra sidan vara helt och hållet meningen... det vet ju inte jag... 😎

Jaha?

Jag har försökt att variera velocityn, men det kanske inte är tillräckligt. Svårt att komma ifrån step-sequencer fenomenet när det i princip är det jag jobbar med. Jag har inget att jämföra med och det är svårt att veta ibland hur mycket man skall pilla med saker å ting för att det skall låta bra. Jag tycker ändå att jag har kommit en bra bit på väg, från dansband till reggae sas. men jag skall ha det du skrivit i åtanke när jag pillar med mina låtar. Får ta ändan ur... och råna sparbössan så jag kan skaffa ett anslagskänsligt keyboard. Så måste jag lära mig spela tajt i stället 😎

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

låter bra håkan 😄 jag kan fullt ut förstå att det varit svårt att få till naturlig velocity när du säger att du inte ens har en keyboard... hehe... bra jobbat ändå får jag dock säga! men jo... en keyboard är en väl värd investering. det blir mycket mycket enklare att mata in noter då och resultatet blir mycket mer naturligt eftersom man "felar" litegrand då man trycker ner en tangent - alltså den trycks inte ner lika hårt varje gång och du slipper greja med velocity-värden i efterhand. riktigt kul att du känner att du har lärt dej nåt på det här iaf 😱 så.. ja... jag gjorde ett litet snabbt exempel på "din" typ av reggae (den gladare sorten) där jag spelar allt live på keyboarden och med "enklare" ljud (edirol hyper quartet).

här haru

Link to comment
Dela på andra sajter

låter bra håkan 😆 jag kan fullt ut förstå att det varit svårt att få till naturlig velocity när du säger att du inte ens har en keyboard... hehe... bra jobbat ändå får jag dock säga! men jo... en keyboard är en väl värd investering. det blir mycket mycket enklare att mata in noter då och resultatet blir mycket mer naturligt eftersom man "felar" litegrand då man trycker ner en tangent - alltså den trycks inte ner lika hårt varje gång och du slipper greja med velocity-värden i efterhand. riktigt kul att du känner att du har lärt dej nåt på det här iaf 🙂 så.. ja... jag gjorde ett litet snabbt exempel på "din" typ av reggae (den gladare sorten) där jag spelar allt live på keyboarden och med "enklare" ljud (edirol hyper quartet).

här haru

Tack!

Jo, det där lät ju bra, trevlig liten snutt. Det blir nog en Keystation 49e vad det lider, men tills dess får jag fortsätta knåpa för hand. Så då hade det varit bra med en snutt MIDI så jag kan se hur en keyboardspelad låt ser ut. Det underlättar knåpandet lite även om det blir mer jobb 😲

Visst är det trevligt när man känner att det går framåt, fast ibland känner jag mig för beroende av alla tips 😉

Jag skulle behöva lyssna in mig på lite "tyngre" reggae, men vet inte riktigt vad, nästan allt jag lyssnar på är så a-lalala-long mainstream känns det som 🙂

Kan det här bli nått?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle behöva lyssna in mig på lite "tyngre" reggae, men vet inte riktigt vad, nästan allt jag lyssnar på är så a-lalala-long mainstream känns det som 😛

Here we go, lite skivtips:

Yabby You - Conquering Lion

Prince Far I - Message From The King

Twinkle Brothers - nästan allt...

The Gladiators - Trenchtown Mixup

Culture - Two Sevens Clash, Cumbolo m.fl

Rico - Man From Wareika

du kan ju börja med dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle behöva lyssna in mig på lite "tyngre" reggae, men vet inte riktigt vad,  nästan allt jag lyssnar på är så a-lalala-long mainstream känns det som  😛

Here we go, lite skivtips:

Yabby You - Conquering Lion

Prince Far I - Message From The King

Twinkle Brothers - nästan allt...

The Gladiators - Trenchtown Mixup

Culture - Two Sevens Clash, Cumbolo m.fl

Rico - Man From Wareika

du kan ju börja med dem 🙂

Tack för tipsen!

Nu har jag lite att göra och höra, ska iofs hitta dem först och råna banken sen 😆

Njae, behöver ju inte skaffa alla på en gång 🙂

Sen får man se vart det leder, kanske blir nått lite tyngre nån gång.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...