Jump to content
Annons

AC50 tillbaka efter service i sämre skick än innan-vad göra?


Farmer Boy

Recommended Posts

hallå,

har haft min AC50 på service sedan i början av November och när jag nu fick tillbaks den känns den i sämre skick än innan. Hur ska jag hantera detta bäst? Jag har självklart tänkt ta kontakt med firman som "lagade" stärkaren och påpeka vad som iär konstigt men jag har hört att de är lite kända för att slingra sig. Mitt kunnande inom elektronik är väldigt begränsat, men jag blev liiiite orolig redan i telefon när de berättade om att de bytt ut "XVQWZ" till en med ett högre värde och "nu funkar den och är tystare än förut" och ett rör var trasigt trots att de "mätte upp det till att fungera" osv...

Vore framför allt väldigt bra att få tips på hur jag ska hantera detta på ett så trevligt sätt som möjligt även om de börjar strula.

Stärkaren lät bra förut, men började fräsa och skrapa vid användning då och då. Nu låter den "ansträngd" och "trasig" och tonkontrollerna är helt uppåt väggarna.

tack på förhand/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en gammal AC 50 så är detta ett klassiskt problem. Dessa brusar och sprakar ofta skitmycket. När jag får in en sån stärkjare för service är jag noga med att tala om för kunden att om man bygger bort oljudet bygger man oxå bort soundet. Nya komponenter har andra värden än de gamla som har ändrat prestandan under åren som gått. De flesta av mina kunder brukar nöja sig med att byta rör samt rengöra eller byta ingångar och pottar. Eventuellt oxå flytta på säkringar så att man når dom utan att behöva plocka ner stärkaren i molekyler. Vad beträffar det de säger att de har bytt fattar jag ingenting. Det finns inget som heter så, i vilket fall inte i en gammal VOX stärkare.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Ber om ursäkt för att ha förvirrat dig Kolin. Jag skrev helt enkelt "XVQWZ" som ett låtsasord då jag är osäker på vilken komponent de bytte. Ska försöka vara mer tydlig i fortsättningen. Jo, när vi lämnade in den pratade vi om rörbyte, men såvitt jag vet byttes bara ett rör ut som tydligen var trasigt. Det du säger låter väldigt klokt Kolin, man vill ju inte ha en ovanligt tyst stärkare om den låter skit när man spelar på

Kardo, jag har bara varit där en gång och nu förbereder jag mig på hur jag ska gå vidare. jag ska såklart ge dem en chans att rätta till den, men behöv råd hur jag ska gå till väga så det inte bara blir värre eller att vi blir osams.

/farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag talat med reparationsfirman och en trasig kondensator hade de bytt och ersatt med en med ett annat värde (tror högre värde) då de inte kunde hitta rätt reservdel. Detta gör då tydligen förstärkaren väldigt tyst, men hur ljudet påverkas i spel fick jag inget svar på. Nån som vet här kanske? Dom hade kört radion genom stärkaren och tyckte den lät OK fick jag höra...

/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det låter riktigt bra. Jag har svårt att tänka mig att en enskild kondensator skulle ändra hela förstärkarens ljudbild från det vanliga väsknastret till helt tyst. Vet firman vad dom gör? Tyvärr har ju rörkunskapen tunnats ut i detta land med åren. Folkesson är ett bra men dyrt tips.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...