Jump to content
Annons

Flera lager av bas. Hur gör ni?


Prillmaster

Recommended Posts

Min fråga är ju då om ni slänger in flera lager av basar till era låtar.

Själv gör jag inte det, men vad jag hört så får man ett djupare och mycket kraftigare tryck på det.

Har provat nu, men vilket sätt är bäst? Har ni olika frekvenser på basarna? Komprimerar ni dom?

Slänger ni med en extra subbas till det?

Jag själv har alltid med en subbas och den har jag låg frekvens på.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju ett gammalt trick att dubba bas (precis som med sång) för att få ett fylligare ljud.

Man tar ett par olika basar med olika karaktärer, och dubbar dessa - det gäller ju att spela

exakt samma sak bara. Samma teknik används ju när man "linar" in och mickar upp högtalar-

lådorna och blandar dessa ljud. Det blir mycket bättre än att bara lina in en signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ett gammalt trick att dubba bas (precis som med sång) för att få ett fylligare ljud.

Man tar ett par olika basar med olika karaktärer, och dubbar dessa - det gäller ju att spela

exakt samma sak bara. Samma teknik används ju när man "linar" in och mickar upp högtalar-

lådorna och blandar dessa ljud. Det blir mycket bättre än att bara lina in en signal.

Hmm,vad är dubba då?😛 Har visst missat något:O

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på genre, men i metal kan man slänga på (lagom med) dist på ena dubbningen.

I metal, rock och alla andra genrer spelade av människor dubbar man inte bas. Varför skulle man vilja ha en till sak som ligger och fladdrar omkring där nere? Är det inte nog jobbigt att få kontroll över sin low end med en bas? Däremot så kan man ju använda flera spår av samma tagning och processa dem olika.

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte rekommendera dubbning av bas i akustisk musik för då blir hela botten gröt, däremot för att få ett mer komplett ljud kan man mixa en

lajnad signal med en inspelad signal av samma tagning! kan göra under om man mixar och EQ:ar saker "rätt" 🙂

Värt att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart beror det på låt och musikstil - men jag tycker inte man ska vara rädd för att dubba basen. det skadar ju inte att prova och den kan ju ge det där lilla extra man letar efter. skolboksexempel på vad man ska och inte ska dubba tycker jag är bull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på att leka runt tills man hittar rätt sound, jag tror dock på less is more konceptet, dubba på 20 basar räddar inte alltid en dålig bastagning, se till att ha ljudet i basen grymt från början, låter det för epa, släng pålite EQ, kompressor och stereochorus, sen låter du basen vara och arrar på andra grejer i låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger ni med en extra subbas till det?

Jag själv har alltid med en subbas och den har jag låg frekvens på.🙂

Det där blev jag nyfiken på. Den där subbasen du alltid slänger med, vad är det för nånting? Är det ett instrument, en högtalare eller vad är det? En speciell tagning? En subbas med låg frekvens... Finns såna med hög frekvens?

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Kanske du bör redogöra för vilken genre du frågar om?

Som sagt av andra, i akustisk musik med elbasar etc är detta ofta onödigt.

Jag utgår att du menar elektronisk dansmusik med synthbasar då du nämner att du har en subbas och snackar om lager.

Detta är vanligt förekommande där.

I trance är det ofta 2-3 instrument som spelar basgången.

Men sällan de har samma mönster. Subbasen kan vara av en simpel off-beat karaktär, varefter man slängt på ett lager som mer liknar en arpeggio. Och som tredje lager kan det vara nice att fylla ut med något som liknar arpeggion, men är mycket tunnt i låga registret och istället med mer högre frekvenser så det blir lite rassel och krispighet. Med lätt delay på denna lager gärna.

Olika stereobredd & chorus är värt att leka med också på de olika lagrena.

På så sätt kan man göra en väldigt maffig och mustig basgång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...