Jump to content
Annons

Cubase: Två skärmar med mixern i den andra


Zkronk

Recommended Posts

Hej.

Jag har nu äntligen fixat så jag har två skärmar inkopplade till min dator.

Inspelningsprogrammet jag använder är Cubase VST32 5.1, och jag vill kunna änvända båda skärmarna till Cubase.

Men när jag maximerar det så blir det bara på en skärm 😉

Har självklart kollat igenom manualen men hittade ingen information om detta där... 🙂

//Zkronk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 1 år senare...

Hallo hallo

Tänke fråga här ifall något vet hur man gör för att få Sequencen i ena skärmen och mixern i andra andra skärmen på sin dator? behöver man något speciellt grafikkort eller finns de någon switch man kan köpa eller så?

tack på förhand! 😄

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo hallo

Tänke fråga här ifall något vet hur man gör för att få Sequencen i ena skärmen och mixern i andra andra skärmen på sin dator? behöver man något speciellt grafikkort eller finns de någon switch man kan köpa eller så?

tack på förhand!  😄

du bör köpa ett grafikkort med stöd för två skärmar, om du inte redan har ett. Observera att båda utgångarna inte alltid ser lika dana ut, men det går att köpa en adapter så du kan koppla en vanlig skärm till utag #2.

När du har två skärmar inkopplade till ett grafikkort och har windows som operativ system så gör du fäljande. (Mac har jag ingen aning om)

Öpnar egenskaper för bildskärmen.

Klickar på fliken instälningar

Här bör du nu se två skärmar om allt är rättkoplat och om drivarna funkar som de ska.

Klicka på bildskärm nummer två

och sedan klickar du i "utöka windowsskrivbordet till denna skärm".

Öppnar ditt musikprogram, och expanderar huvudfönstret så det täcker båda skärmarna, sedan är det bara att köra på.

Om du bara vill ha Mixern ligga på skärm 2 räcker det om programet bara täcker skärm 1 och sedan öppnar du mixern och högerklickar i namnlisten på denna och väljer "always on top" och drar över denna till skärm 2 <--- detta vet jag funkar i cubase, andra program har jag inte så stor kolla på

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

du bör köpa ett grafikkort med stöd för två skärmar, om du inte redan har ett. Observera att båda utgångarna inte alltid ser lika dana ut, men det går att köpa en adapter så du kan koppla en vanlig skärm till utag #2.

Om du bara vill ha Mixern ligga på skärm 2 räcker det om programet bara täcker skärm 1 och sedan öppnar du mixern och högerklickar i namnlisten på denna och väljer "always on top" och drar över denna till skärm 2 <--- detta vet jag funkar i cubase, andra program har jag inte så stor kolla på

Jag tror inte att det spelar ngn roll vilket prg du kör, det är windows och grafikkortet som är grunden till möjligheten att köra två skärmar.

Grafikkortet som klarar två skärmar kan fungera på lite olika sätt. Det får du ställa in själv när du har ett sådant kort. T.ex. så kan de två skärmarna bete sig exakt lika,, det som syns i ena syns även i andra,, eller så kan skärm nr två vara en förlängning på skärm ett,, så att bilden blir "bredare". Sedan får man lära sig att hantera hur fönstret skall maximeras,, om du maximerar fönstret, skall det då gälla över båda skärmarna, eller bara den skärm där fönstret från början låg?

När du har ett sådant grafikkort så lär du dig snabbt! Det är väldigt bekvämt i vilket fall, att ha stärre arbetsyta

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder redan två skärmar hihihi! 🙂

studio_pic_04.jpg

Skulle inte klara mig utan det! Sparar i denna stund ihop pengar till att fixa två st 19" tft hehe.. dååå skulle jag vara riiiktigt nöjd! lär ju ta ett tag dock... 😳

Men den som väntar på nåt gott blir sällan fet! 🙂

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Sparar i denna stund ihop pengar till att fixa två st 19" tft hehe..

Det är 22 tummare som gäller baby! 🙂

meeen.. var inte sån nu... ja som gläder mig åt det lilla jag har möjlighet att fixa! 🙂

två stycken 22-tummare lär man ju inte direkt få tag på under 5 papp 😳

men men! Jag får la svulla tills bättre tider kommer å jag är känd sångare eller producent eller nåt innan jag köper två stycket 40-tummare å hänger på väggen hahaha! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har EN 17" tft... julli-soglig.gif

Grahn, du kan köpa min Philips 17 TFT Billigt som jag nu får över... så har du också två... 😄

Edit: Den där voxen du äger skulle passar ihop med tapeterna i mitt studiorum... I alla fall med färgen på mina studio tofflor... ett byte kanske 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder redan två skärmar hihihi! 😉

studio_pic_04.jpg

Skulle inte klara mig utan det! Sparar i denna stund ihop pengar till att fixa två st 19" tft hehe.. dååå skulle jag vara riiiktigt nöjd! lär ju ta ett tag dock... 😉

Men den som väntar på nåt gott blir sällan fet! 😉

Har du 2 skärmar för att kunna ha Lunarstorm på den ena?? Det ser så ut iaf på bilden:)

Själv kör jag en 19" LCD o en vanlig 17" CRT... Cubase i den ena o allt annat i den andra... Fungerar skitbra eftersom mixern och pluggfönstren inte tar så stor plats...

Fö behöver man inte speciallgrafikkort.. räcker att installera 2 grafikkort.. Men då får nog den ena vara den gamla sorten. PCI eller ISA... Såvida man inte ska spela spel aå kvittar det ju var det är för grafikkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 2 skärmar för att kunna ha Lunarstorm på den ena?? Det ser så ut iaf på bilden:)

Hah, det ÄR ju Lunar!

Kom igen nu, aorfreak! Vad har du för användarnamn? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder redan två skärmar hihihi! 😛

studio_pic_04.jpg

Skulle inte klara mig utan det! Sparar i denna stund ihop pengar till att fixa två st 19" tft hehe.. dååå skulle jag vara riiiktigt nöjd! lär ju ta ett tag dock... 😄

Men den som väntar på nåt gott blir sällan fet!  😆

Har du 2 skärmar för att kunna ha Lunarstorm på den ena?? Det ser så ut iaf på bilden:)

Själv kör jag en 19" LCD o en vanlig 17" CRT... Cubase i den ena o allt annat i den andra... Fungerar skitbra eftersom mixern och pluggfönstren inte tar så stor plats...

Fö behöver man inte speciallgrafikkort.. räcker att installera 2 grafikkort.. Men då får nog den ena vara den gamla sorten. PCI eller ISA... Såvida man inte ska spela spel aå kvittar det ju var det är för grafikkort...

Två grafikkort är nog ingen god ide! Det riskerar att ställa till det ju fler kortplatser man använder i dator'n....

Ett gk som klarar två skärmar är inte så dyrt,, för max tusingen så har du ett rätt bra kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

du bör köpa ett grafikkort med stöd för två skärmar, om du inte redan har ett. Observera att båda utgångarna inte alltid ser lika dana ut, men det går att köpa en adapter så du kan koppla en vanlig skärm till utag #2.

Syftar du på kort med d-sub + dvi? Går det att köra en adapter på dvi-utgången för att koppla till en skärm med d-sub-ingång?

Funkar det med vilket kort som helst som har d-sub + dvi?

Link to comment
Dela på andra sajter

du bör köpa ett grafikkort med stöd för två skärmar, om du inte redan har ett. Observera att båda utgångarna inte alltid ser lika dana ut, men det går att köpa en adapter så du kan koppla en vanlig skärm till utag #2.

Syftar du på kort med d-sub + dvi? Går det att köra en adapter på dvi-utgången för att koppla till en skärm med d-sub-ingång?

Funkar det med vilket kort som helst som har d-sub + dvi?

Japp, bara för att jag är så säker så finns det skärmar/grafikkort som itne klarar detta,, men jag står på mig, "Japp!" När du köper en ny TFT så följer förmodligen en adapter med, jag kör två pc på samma skärm på mitt kontor,, i studion har jag två skärmar på samma grafikkort.. Jag har 2st 21" skärmar,, "vanliga" har inte råd att skaffa mig två TFT,,, för tillfället. Men det kommer och då blir det minst 19"

Link to comment
Dela på andra sajter

och det är något jag rekomenderar, då slipper ni två skärmar och ser bättre och en sak till den är nog närmre 120-150tum

Spela roll hur många tum det är, upplösningen är ju begränsad till (oftast) 1280x720. Och det är lååågt!

Annat är det med två 19"-skärmar i 2560x1024.

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har jag bara en 19" LCD. Mycket fin och trevlig men det är bara till underhållnings-PCn dock. Jag har en Powerbook som arbetsdator för tillfället och vet inte riktigt hur det skulle kännas med en extra skärm där. Det kan bli konstigt eftersom tangentbordet inte kan centreras mellan dom. När jag väl tar språnget till en Powermac lär jag fixa två 17" LCD.. det känns som mer än tillräckligt med yta eftersom ProTools inte har så många fönster öppna samtidigt.

Spela roll hur många tum det är, upplösningen är ju begränsad till (oftast) 1280x720. Och det är lååågt!

Är det så pass illa alltså? Känns knappt lönt att titta på ju. Det är 1280x1080 på så gott som alla medelbilliga LCD-skärmar och bara det känns väl lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 2 skärmar för att kunna ha Lunarstorm på den ena?? Det ser så ut iaf på bilden:)

Hah, det ÄR ju Lunar!

Kom igen nu, aorfreak! Vad har du för användarnamn? 😛

HAHAHAHA! 😛 you got me hobbex å linus! 😄

Förr var det aorfreak. konstigt va.. 😕

Men nuförtiden blir det MrMjuzic som gäller haha... Men jag är ingen lunarfjolla hehee.. har inte ens PRO ju... 😆

Kom igen!!! Vem vågar mer erkänna att dom e på lunar nån gång ibland?? 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen!!! Vem vågar mer erkänna att dom e på lunar nån gång ibland??  😆
Jo, jag vågar... 🙂

Jag är inte heller "lunarfjolla" och har inte PRO.

Jag blev medlem där för 6 år sedan, innan Lunar blev poppis och växte till det tonårscommunity det är idag. Då var sajten helt annorlunda. 😆

Då använde jag, och mina vänner, sajten som en alternativ InstantMessenger på webben. Det hade just bytt namn från StajlPlejs och presentation/gästbok var väl i princip de funktioner som fanns 🙂

EDIT: Du har gästboksinlägg 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...