Jump to content
Annons

Bygge av Hemmastudio


willchord

Recommended Posts

Jag och en polare har länge funderat på att fixa en hemmastudio, och nu behöver vi lite hjälp från forumet 🙂

Det vi redan har införskaffat oss är:

- Dell Studio PC (4 GB RAM, Dual-Core processor etc etc.)

- T.C Electronics Desktop Konnekt 6 (Externt FireWire-ljudkort)

- Behringer EURORACK MX1804X Mixerbord

- Små skitkassa Logitech-högtalare till datorn

- Line 6 Spider Förstärkare

- Cubase LE 4 (Fick detta till när jag köpte ljudkortet)

Vi kommer att hålla till i en liten tillbyggnad som sitter ihop med mitt rum, som är 4x3 meter.

Våra låtar innehåller trummor, gitarr, bas, sång, keyboard/piano. Det vi tänkte spela in själva är gitarr, bas och sång. Trummor och piano/keyboard tänkte vi köra med virtuella program via datorn.

Nu skulle vi behöva lite hjälp med hur vi skulle kunna fortsätta detta projektet.

- Är det möjligt att virtuellt göra trumtakter och keyboard-ljud i Cubase?

- Är det lönt att koppla in mixern i ljudkortet eller ska jag bara koppla in direkt i min Desktop Konnekt?

- Om vi ska köra genom mixern, behöver vi då ha en eller flera DI-boxar?

- Kan vi spela in 2 instrument samtidigt, eftersom ljudkortet har 2 ingångar?

Har ni några fler tips eller råd, var snälla och skriv dem med 🙂

/ Wille och Ogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Railind (oregistrerad)

- Är det möjligt att virtuellt göra trumtakter och keyboard-ljud i Cubase? Svar: Ja

- Är det lönt att koppla in mixern i ljudkortet eller ska jag bara koppla in direkt i min Desktop Konnekt? Svar:Ja, värt att prova i alla fall och fler ingångsmöjligheter är aldrig fel i en studio.

- Om vi ska köra genom mixern, behöver vi då ha en eller flera DI-boxar? Svar: Behövs antagligen inte, speciellt inte om ni har gitarrförstärkare med linjeutgång eller gitarreffektpedaler

- Kan vi spela in 2 instrument samtidigt, eftersom ljudkortet har 2 ingångar? Svar: Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

"- Är det möjligt att virtuellt göra trumtakter och keyboard-ljud i Cubase?"

Ja, spela in midi och välj instrument i Cubase.

"- Är det lönt att koppla in mixern i ljudkortet eller ska jag bara koppla in direkt i min Desktop Konnekt?"

Om ni bara spelar in ett eller två instrument i taget så finns det ingen anledning att gå igenom mixerbordet.

"- Om vi ska köra genom mixern, behöver vi då ha en eller flera DI-boxar?"

Ja, om mixerbordet inte har några instrumentingångar (?), men se ovan.

- Kan vi spela in 2 instrument samtidigt, eftersom ljudkortet har 2 ingångar?

Yup.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Kan du förklara lite djupare på det där? 🙂

Effektpedalerna och Gitarrförstärkarna har en utgångssignal som är mer anpassad för att koppla in i ljudkort och mixers än vad gitarrer har men ofta funkar det att koppla gitarrer direkt också. DI boxar behövs mest på scen eller i studios när man har långa eller och många kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Så här står det om din förstärkare på Line 6 hemsida

"With POD® 2.0 style direct out on board, the best way to record the Spider III will be to connect the headphone/Direct Out connector to your mixer or I/O box. The amp's speakers will mute out automatically, and you'll have killer Line 6 tone going direct to your recording application. Of course, if you want to make some noise, you can mic up a Spider III just like any of your other prized amps."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det om din förstärkare på Line 6 hemsida

"With POD® 2.0 style direct out on board, the best way to record the Spider III will be to connect the headphone/Direct Out connector to your mixer or I/O box. The amp's speakers will mute out automatically, and you'll have killer Line 6 tone going direct to your recording application. Of course, if you want to make some noise, you can mic up a Spider III just like any of your other prized amps."

Hur skulle jag göra då? Instrument > Förstärkare > Mixerbord > Ljudkort > Datorn? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert?

Gilbert har rätt om mixern ! "Skippa mixerbordet" dvs om man inte har ett typ ett Neve bord eller annat bra liggande som kan tillföra något desktop_konnect_6.jpg

Jag Tror TC är bättre i preampen än beringer, så då är det bara trummor han kan använda den till effekterna är bättre i programet.

risken blir att han tillför en massa brus om han kör allt genom den och det vill han nog inte ha.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Gilbert har inte rätt om det heller. En mixer har man inte bara för sina preamps utan även för sina monitor kopplings och mixfunktioner. Aldrig fel med en mixer i studion det är rätt många som vill ha reverb på sången i låglatensmedhörningen t.e.x. när de spelar in då är det bra att ha sådant inbyggt i mixern. Sen är det ju inte säkert att TCs preamp låter bättre än Behringerns speciellt mycket brus till blir det inte heller om man gör rätt.

Har du en sådan mixer, så du har hört om den brusar eller?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Logitech-högtalarna kommer ni snart att tröttna på tror jag. När ni efter inspelning ska mixa låtarna vill ni ha bättre ljud. Ett förslag är att ni kränger mixern (som ni inte vet riktigt vad ni ska använda till) och köper ett par bra hörlurar istället. Ni kan säkert får bra tips här på forumet om prisvärda hörlurar som passar för ändamålet (kolla här för inspiration). Har ni lite mer pengar kanske vi vill ha ett par närfältsmonitorer istället (tänk på att de ofta säljs med angivet pris per styck och ni behöver två!)

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Gilbert har inte rätt om det heller. En mixer har man inte bara för sina preamps utan även för sina monitor kopplings och mixfunktioner. Aldrig fel med en mixer i studion det är rätt många som vill ha reverb på sången i låglatensmedhörningen t.e.x. när de spelar in då är det bra att ha sådant inbyggt i mixern.

"Reverb for tracking

For monitoring convenience, the reverb is available as part of your monitor mix. You can control the reverb level directly from the top panel of Desktop Konnekt, and you can set reverb parameters using the control panel on the computer."

http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6features.asp

😉

JAG anser att denna mixer inte tillför ett dugg i TS situation. Vad du anser om mina åsikter finner jag ytterst ointressant men du verkar bry dig ovanligt mycket om dessa för att vara ny medlem på detta forum ... 😉

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant har just en sådan Behringer mixer och den brusar inte mycket.

Jag tycker den brusar mycket!

Jag har en på vinden som ligger och skräpar, det är inte live mixern utan det är UB1832FX PRO men från samma släkte. Jag fick den till när jag köpte 2 mickar,och det är klart, för ett sådant pris kan man inte klaga . Men jag spelade jag in lite brus från den . Detta är bara hur tex effekt delen låter på en Behringer när man drar upp regeln till nollan, 10sek in i bruset så körde jag regeln topp ca 1,5 cek. http://soundcloud.com/search?q%5Bfulltext%5D=Behringer+UB+1832FX-PRo Allt är på noll i Cubase. Men du kanske inte tycker den brusar så mycket.

så visst kan han plugga in den. Allt går ! Ja menar, det går att dricka sur mjölk, med men sen om det smakar gott det är en annan sak.

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

spela sedan in så har du gjort ett ärligt brustest.

Varför? Jag kanske ska ha effekten så så när jag kör in en synth

så varför ska jag ha en mick?

Ska man inte kunna använda den som man vill.

Du sa att den inte brusade och jag drog bara upp effekten regeln till noll och då brusa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...