Jump to content
Annons

Söker ny mikrofon


Sonefors

Recommended Posts

Hej på Er,

Jag är ute efter en ny mikrofon. Har ganska tydliga krav och tänkte kolla om Ni har några tips.

Jag har idag en Neumann TLM103 och en MXL992, men dessa passar inte mig. Dom är för öppna/stora och är för kliniska. Jag sjunger lite småsurt i dessa mikrofoner och har svårt att hitta känslan. Begränsar mig när jag sjunger i dom. Vill liksom inte ta i. Sjunger ganska dynamiskt. Sjunger bättre i min imac mic, men den fungerar ju självklart inte för albuminspelning.

Söker en mikrofon enligt nedanstående egenskaper.

* Lite skitig

* Ganska smal, alt omkopplingsbar

* Ej nasal

* Ej för stor i sitt sound

* Gör inget om den rundar av transienterna lite

* Har ett naturligt motstånd (om man nu kan skriva så) 🙂

Priset är inte så viktigt, det viktiga är att jag hittar en mic som jag trivs med. Måste absolut inte vara en kondensator. Det kanske är en dynamisk jag ska ha?

Tacksam för hjälp av någon med bättre kunskap, så ska jag låna hem några och testa mig fram.

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Fredrik,

Mina favoritmickar som jag tror ligger i närheten av vad du efterfrågar är:

1) Sennheiser MD441 (omkopplingsbar både i bas och diskant)

2) Electro Voice RE20

3) Sennheiser MD421 (kan dock ibland låta lite nasal, men kan ge fyllig ton om man går nära)

4) Oktava MK319 (som är min favoritkondensator)

Har haft samma problem som du med min egen sång faktiskt så jag har testat många mickar, men det finns inte så många kondensatormickar jag gillar till sång faktiskt. Kanske kan du använda en rörpreamp typ UAudio solo för att få lite "rörmotstånd"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fredrik,

Mina favoritmickar som jag tror ligger i närheten av vad du efterfrågar är:

1) Sennheiser MD441 (omkopplingsbar både i bas och diskant)

2) Electro Voice RE20

3) Sennheiser MD421 (kan dock ibland låta lite nasal, men kan ge fyllig ton om man går nära)

4) Oktava MK319 (som är min favoritkondensator)

Har haft samma problem som du med min egen sång faktiskt så jag har testat många mickar, men det finns inte så många kondensatormickar jag gillar till sång faktiskt. Kanske kan du använda en rörpreamp typ UAudio solo för att få lite "rörmotstånd"?

Tack så mycket för ditt svar Famer Boy. Ska genast kolla upp dessa 🙂

Helt rätt. Vissa har ju det där motståndet i sin röst redan, men jag behöver det i micken, alt i kombination med preampen. Då jag inte har sjungit upp har jag också det där motståndet och sjunger renare, men det försvinner ju snabbt, hehe.

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte bara tillägga att jag själv tycker min röst låter som allra bäst när jag spelar in STARKT på analogband och därigenom får sjysst bandkompression och lite filtrering i diskanten.

Kanske ska du försöka hitta en sjysst rullbandare och lägga sången på? Lite strul blir det ju såklart med att synka ihop allt men det kan vara värt när det handlar om sång!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Jag har faktiskt tillgång till en 4 kanalig TEAK. Men vill hitta en lösning som även kan appliceras vid liveframträdanden. Vill hitta en mick som ger mig det sound som jag uppfattar som riktigt bra. Det sound som gör att man älskar att sjunga, som givetvis är individuellt. Det är ju därför man provar sig fram, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa en bandmick. Vill du inte slänga ut gör mycket pengar så kolla in Ga projects bandmickar, de fick bra betyg i sound on sounds bandmickstest.

Annars kan jag också rekommendera vintage dynamiska mickar från 60-70 talet.

Telefunken, BeyerDynamic och Sennheiser.

Finns ett gott utbud på ebay bland annat.

Då får du motståndet och avrundningen helt naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

gitarr stärkar micken Shure SM57 låter som att den skulle passa dig

den är lite smal rundar av lite skönt, har lite egen kompression & funkar kalas när jag använt den i rocklåtar

och bäst av allt den kostar bara ungefär en tusenlapp

det hade vart det första jag kollade in om jag var dig! 🙂

(edit) länk till micken hos tysken: http://www.thomann.de/se/shure_sm57_lc.htm?sid=6a974374d243eb5cd348c9a16c02fba4

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

gitarr stärkar micken Shure SM57 låter som att den skulle passa dig

den är lite smal rundar av lite skönt, har lite egen kompression & funkar kalas när jag använt den i rocklåtar

och bäst av allt den kostar bara ungefär en tusenlapp

det hade vart det första jag kollade in om jag var dig! 🙂

(edit) länk till micken hos tysken: http://www.thomann.de/se/shure_sm57_lc.htm?sid=6a974374d243eb5cd348c9a16c02fba4

det var den första jag tänkte på också. sjukt bra sångmick ibland faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag också som jag skrev tidigare gillar mickar med liknande karaktär som det Sonefors beskriver undrar jag lite om SM7B som ni rekommenderar. Kan man verkligen kalla den för "ganska smal" och "Ej för stor i sitt sound"? Jag har inte denna mick själv, men de gånger jag har jobbat med den i andra studios har jag uppfattat den som "larger than life". Finns det olika varianter kanske? Låter som en mick jag kanske borde skaffa mig, den verkar vara mångsidig dessutom.

/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

sonefors, använder du nån mic processor / kompressor när du spelar in sång eller kör du direkt in från micken bara?

Brukar köra med CL1:an eller logics kompressor (plugin) på insp kanalen, lite eq. Men inget mer. Har sjungit för lite dom senaste 3 åren och har därför inte hittat det som passar bäst för mig. Jobbar idag med omtagning efter omtagning för att få till rätt feeling. Men det jag upptäckt är att jag sjunger bättre/renare i imacens mic när jag skriver låtarna.

Spelade dock in häromdan och testade lite olika grejer. Stå upp, sitta ner, luren av på ena örat, låg volym i lurarna, öka kompression o.s.v. Det som enskilt gav bäst effekt var ökad kompression. Använder både stödet och andningen bättre då.

Kanske sitter mer hur jag jobbar med dom grejerna än mic. Alltså att hitta en bra insp setup och ett preset i channelstripen som ger önskat sound.

Ska dock ändå låna hem lite mikrofoner vid tillfälle för att känna mig fram.

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar köra med CL1:an eller logics kompressor (plugin) på insp kanalen, lite eq. Men inget mer. Har sjungit för lite dom senaste 3 åren och har därför inte hittat det som passar bäst för mig. Jobbar idag med omtagning efter omtagning för att få till rätt feeling. Men det jag upptäckt är att jag sjunger bättre/renare i imacens mic när jag skriver låtarna.

Spelade dock in häromdan och testade lite olika grejer. Stå upp, sitta ner, luren av på ena örat, låg volym i lurarna, öka kompression o.s.v. Det som enskilt gav bäst effekt var ökad kompression. Använder både stödet och andningen bättre då.

Kanske sitter mer hur jag jobbar med dom grejerna än mic. Alltså att hitta en bra insp setup och ett preset i channelstripen som ger önskat sound.

Ska dock ändå låna hem lite mikrofoner vid tillfälle för att känna mig fram.

akg 414b-uls då? lite grumligare(i brist på bättre ordval), ganska rak, balanserad botten och mellanregister och inte speciellt bright. Funkar även skitbra på akegura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar köra med CL1:an eller logics kompressor (plugin) på insp kanalen, lite eq. Men inget mer.

cl1? den: http://www.tube-tech.com/cl-1b-opto-compressor-9.html ?

eller mjukvara?

jag tycker du ska testa att koppla en hårdvarukompressor till din lyssning så sångljudet blir fetare å tightare när du sjunger - kan också upplevas som lite motstånd så om du tar i så kan du göra det utan att det skrämmer dig

sen spelar du in den rena signalen (det går givetvis bra att använda den processade signalen också men den kan du ju inte backa från)

jag tror mer att det hänger på din upplevda sång medan du sjunger som hämmar dig än att ljudet i sig skulle vara problemet

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du ska testa att koppla en hårdvarukompressor till din lyssning så sångljudet blir fetare å tightare när du sjunger - kan också upplevas som lite motstånd så om du tar i så kan du göra det utan att det skrämmer dig

sen spelar du in den rena signalen (det går givetvis bra att använda den processade signalen också men den kan du ju inte backa från)

jag tror mer att det hänger på din upplevda sång medan du sjunger som hämmar dig än att ljudet i sig skulle vara problemet

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...