Jump to content
Annons

En fråga om ett ackord i Cardigans my favourite game


King Crimson

Recommended Posts

Hej

Vi ska spela My Favourite game med bandet

Det verkar som om låten går i Cm

Det är någon slags brygga vid 2:48

Och jag undrar lite över andra ackordet som verkar vara Db... skumt, men skönt.

Ackorden i bryggan verkar vara Cm Db upprepat sedan följt av Cm Ab F Bb G

Kan man tänka att Db ska ha ett F i botten så att ett neapolitanskt sextackord bildas?

t N - t sP S dP D

Är detta isåfall en bedräglig kadens?

Sedan undrar jag "rent teoretiskt" om det är vanligt att låta en D64 sjunka till D över flera ackord.

t N - D64 sP S dP D (alltså låta Cm få G i botten).

Redigerat av King Crimson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var just bryggan jag var ute efter resten har jag koll på.

I länken du skickade låg bryggan på Cm - Fm vilket jag tycker låter fel. Tycker mig ana en sänkt sext på subdominanten och inte ett vanligt moll.

Introt är nog också fel i din länk, jag tycker snarare Cm Fm F F4 (Bbsus2) G

Jag borde istället frågat efter funktionen på Db, alltså andra ackordet i bryggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe

Jag undrar inte över hur man tar ett ackord på gitarren, jag tror inte heller det är ackordet Fm (s) utan (Db/F på orgeln som jag spelar) Fm6> (s6>)

Jag undrar över ackordets funktion i tonarten c-moll. Är det ett neopolitanskt sextackord eller inte?

Om basen spelar Db så tänk N med den sänkta sexan i botten.

...eller är det ett vanligt Fm och jag måste tvätta öronen.

Redigerat av King Crimson
Link to comment
Dela på andra sajter

Larsson tack för din välvilja men jag undrar över ackordets funktion i låten.

Alltså är det ett vanligt Fm med funktion s eller är det ett Fm6- med funktion N?

Att hur man tar ett ackord på orgeln (grund, ters, kvintläge osv) behöver jag inte hjälp med. Jag rör alltid stämmorna så lite som möjligt vid ackordbyten.

Dom tre alternativen nu om vi utgår från att Cm körs i grundläge:

1. C - C Eb G ...går till... F - Db F Ab Detta är då t N (detta tror jag mest på) det skumma är att basgitarren lägger i såfall sexan.

2. C - C Eb G ...går till... F - C F Ab Detta är då t s (mycket möjligt att det är så här, men jag tycker klangen låter mer spöklik)

3. C - C Eb G ...går till... Db - Db F Ab Detta är då t ? .... ja, vad då?

Jag kanske tänker helt fel, kanske inte ens funkar att analysera sånt här i modern popmusik....

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske inte ens funkar att analysera sånt här i modern popmusik....

Klart det gör, men eftersom det sällan läggs någon vikt vid musikteori i komposition och produktion av pop kommer din slutsats antagligen inte ha något större värde för fler än dig själv. Det är din personliga tolkning helt enkelt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2. C - C Eb G ...går till... F - C F Ab Detta är då t s (mycket möjligt att det är så här, men jag tycker klangen låter mer spöklik)

This one. Jag tycker mig klart och tydligt höra Fm-treklang i gitarren, fast i tersläge. Basen växlar mellan C och Db, så man kan ju se det som ett Dbmaj7.

Men jag skulle inte säga Neapolitanskt, då N oftast brukar ha tersen i basen. Men visst, det ligger ändå ganska nära till hands...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det gör, men eftersom det sällan läggs någon vikt vid musikteori i komposition och produktion av pop kommer din slutsats antagligen inte ha något större värde för fler än dig själv. Det är din personliga tolkning helt enkelt.

Just när det gäller Cardigans så kan det vara intressant, eftersom Peter som gör musiken i alla fall var intresserad av musikteori och spelade mycket jazzgitarr. Hela bandet har typisk musikestetbakgrund, om man undantar Nina. Så det kan absolut finnas medvetna musikteoretiska finesser inkomponerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

This one. Jag tycker mig klart och tydligt höra Fm-treklang i gitarren, fast i tersläge. Basen växlar mellan C och Db, så man kan ju se det som ett Dbmaj7.

Men jag skulle inte säga Neapolitanskt, då N oftast brukar ha tersen i basen. Men visst, det ligger ändå ganska nära till hands...

Grejen är det att Basen växlar på ackorden och går tillbaka till tonikan, c på bas finns alltså bara vid cm, så Db kombineras aldrig med C på basen, hade c legat kvar som en orgelton genom alla ackordbyten så hade jag köpt maj7 färgningen, då hade basen i cm förberett för maj7 ...typ.

Så om det nu är rent Fm med Db på bas (coolt) så måste jag nördfundera lite till på denna funktioni tonarten cm.

....inte för att det knapprt hörs någon skillnad på (s eller N)... men bara för min egen del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är det att Basen växlar på ackorden och går tillbaka till tonikan, c på bas finns alltså bara vid cm…

Jag hör i alla fall hur gitarren tydligt spelar ett Fmoll (Ab, C, F) när basen spelar Db. Då blir det tillsammans ett Dbmaj7. Jag hör inte den versionen du tycker är den riktiga, men jag kanske har knäck i lurarna.

Så om det nu är rent Fm med Db på bas (coolt)

Det blir ju ett Dbmaj7.

Redigerat av Valfrid
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det blir dessmaj7 det stämmer. Och han spelar nog förmodligen så. Det jag har snöat in på är vad funktionen blir på ackordet. Då är det ju varken N eller s. Kan inte se någon ofullkomlig dominant, mellandominant osv... tonartsutvikning på ett ackord?

Redigerat av King Crimson
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela det som låter göttigast. Skit i vad det kallas. Var lycklig.

En annan fundering: varför kommer ALLTID dessa typer av OT-kommentarer upp då det diskuteras musikteori? Läs i någon annan forumsdel om ni ogillar teoretiskt snack och låt oss som är intresserade diskutera ifred. Så blir jag garanterat mer lycklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs i någon annan forumsdel om ni ogillar teoretiskt snack och låt oss som är intresserade diskutera ifred.

Du har nog rätt.

Var dock tvungen att hävda mig eftersom det motsatta hänt ofta nog: Folk som snackar teoretiska mallar och kallar det musik utan att låta det finnas något utrymme åt det jag alltid sett som viktigast: att ha kul och att uttrycka sig. Typ gamla musiklärare som tvingar på levnadsglada elever teori och förstör deras bild av musik som något lekfyllt och roligt. Du får ursäkta, borde nog ringt upp dom och gett tillbaka bördan dit istället. Aja, nu förstår du kanske varför folk, eller iallafall jag, ofta reagerar. ha så kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var intressant! Jag har aldrig lärt mig om substitutsominanter innan, ska kolla upp vad detta är för intressant. Detta kan man ju utnyttja i en snygg kadens genom att bara ändra basen och låta tenor alt sopran ligga kvar, alltså från neapolitanare till ett substitutdominant (samma toner ju). Eller måste sub vara en sjua?

Och laxen kan bara beklaga att du har haft dåliga lärare. Detta har INGET med att spelglädjen förtas för att man fungerar på hur en låt är uppbyggd.

Visst är det underbart att gå ut i skogen och njuta av fågelsång... fast det kanske ger ännu mer tillfredställelse om du vet att det just är en domherre som sjunger och varför den sjunger. Kunskap ger glädje!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste bli impad av alla fantastiska slutsatser av dominanter, subdominanter, funktioner osv. Jag har pysslat med musik i 20-25 år och fattar ingenting. 😛

Funktion? N? s?

Kanske måste försöka lära mig lite av de där prylarna. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Död på gehöret :-)

Vilka fantastiska samband du drar. Först olycklig och sedan tondöv.

Imponerande!

Laxen du kanske hör skillnad på en D64 och en T/5? Använd du ditt fina gehör till det.

God natt. Nu lägger jag lock på den här diskussionen och sätter på en cd med Gentle Giant, lite härlig omatematisk ogenomtänkt musik helt utan känsla. Dom verkar dessutom ha tråkigt när dom spelar ;-) man får väl retas tillbaka...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste bli impad av alla fantastiska slutsatser av dominanter, subdominanter, funktioner osv. Jag har pysslat med musik i 20-25 år och fattar ingenting. 😛

Funktion? N? s?

Kanske måste försöka lära mig lite av de där prylarna. 🙂

Jag blev tvungen att fråga wikipedia för att få något som helst begrepp om diskusionen....

Neapolitanskt sextackord är ett ackordiskt stilgrepp som ofta användes i barockmusiken för att skapa en överraskningseffekt. I funktionsläran beskrivs den som en subdominant med höjdkvint i tersläge. Inom harmoniläran kan den beskrivas som t.ex ett F-dur med tersen i basen i tonarten E-moll.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Green giant är precis sånt skräp jag syftar på. Pappersrock.

Green giant är inte ett band, det är majs på burk. Det är ok att du inte inspireras musikaliskt av sådant!

GreenGiantcorn.gif

f.ö är musikteoretiska nördkunskaper fantastiskt inspirerande. Lyssna på matematikmetallarna i Dillinger Escape Plan. Dom chansar inte liksom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...