Jump to content
Annons

Kvinnlig sÄng och diskant


Borghild

Recommended Posts

Jag tycker att det skulle vara intressant att fĂ„ veta varför det verkar vara obligatoriskt att sĂ„ fort en kvinna sjunger dra upp diskanten i taket? Mig stör det till den grad att jag helst avstĂ„r frĂ„n att lyssna pĂ„ musik dĂ€r det förkommer. Även i sammanhang dĂ€r jag tĂ€nker mig att ett naturligt ljud borde efterstrĂ€vas verkar den allmĂ€nna uppfattningen vara att brutalt mycket diskant pĂ„ kvinnlig sĂ„ng alltid lĂ„ter underbart.

😐

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det dĂ€r kĂ€nner jag inte alls igen 😼 SjĂ€lv skulle jag aldrig höja diskanten annat Ă€n om det vore absolut sista utvĂ€gen. Om nĂ„got har för lite diskant Ă€r det bĂ€ttre att göra om inspelningen istĂ€llet för att försöka rĂ€dda den med eq, och att man rutinmĂ€ssigt skulle höja diskanten pĂ„ nĂ„got lĂ„ter allt annat Ă€n professionellt.

Kan du ge nÄgot exempel pÄ en produktion dÀr det förekommer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag ingen expert pÄ omrÄdet sÄ jag kan ju förstÄs ha missuppfattat nÄgot ...

Men okej, Melodifestivalen Àr vÀl ett lÀttillgÀngligt exempel dÀr jag tycker att det förekommer. Det som föranledde mitt foruminlÀgg var dock att jag lyssnade igenom Battlelores nyslÀppta album Doombound (finsk power metal). Battlelore frontas av en manlig och en kvinnlig vokalist som delar ungefÀr lika pÄ sÄnginsatserna, men i mixen lÄter det mer som att sÄngerskan bara Àr inlÄnad för att skapa lite bakgrundsstÀmning. Det handlar sÄklart inte alls bara om diskanten, men den Àr ett av problemen. Lyssna gÀrna lite pÄ "Iron of Death", dÀr skillnaden mellan vokalisterna mÀrks tydligt, och "Enchanted", dÀr diskanten pÄ sÄngerskan mÀrks tydligt, pÄ Spotify eller liknande (ljudkvaliteten pÄ Youtube Àr nog för dÄlig).

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr jag ingen expert pÄ omrÄdet sÄ jag kan ju förstÄs ha missuppfattat nÄgot ...

Men okej, Melodifestivalen Àr vÀl ett lÀttillgÀngligt exempel dÀr jag tycker att det förekommer. Det som föranledde mitt foruminlÀgg var dock att jag lyssnade igenom Battlelores nyslÀppta album Doombound (finsk power metal). Battlelore frontas av en manlig och en kvinnlig vokalist som delar ungefÀr lika pÄ sÄnginsatserna, men i mixen lÄter det mer som att sÄngerskan bara Àr inlÄnad för att skapa lite bakgrundsstÀmning. Det handlar sÄklart inte alls bara om diskanten, men den Àr ett av problemen. Lyssna gÀrna lite pÄ "Iron of Death", dÀr skillnaden mellan vokalisterna mÀrks tydligt, och "Enchanted", dÀr diskanten pÄ sÄngerskan mÀrks tydligt, pÄ Spotify eller liknande (ljudkvaliteten pÄ Youtube Àr nog för dÄlig).

Intressant, Battlelore Àr att av mina favoritband och jag har flera skivor av dem. Har inte hört deras senaste, men pÄ deras tvÄ nÀst senaste har jag definitivt inte upplevt det fenomenet.

Dock Àr det sÄ att den manliga sÄngaren growlar, och dÄ blir det (genom sÀttet att sjunga) inte sÀrskilt mycket diskant. Jag tror inte att de har höjt diskanten pÄ sÄngerskans röst "bara för att". Deras tidigare skivor har varit alldeles utmÀrkta produktioner gjorda av tekniker som verkligen vet vad de sysslar med.

Missuppfatta inte det hÀr, men du tror inte att det bara Àr sÄ att din hörsel rÄkar vara extra kÀnslig i de frekvensomrÄdena, och att det Àr dÀrför du upplever det dÀr fenomenet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilket sammantrĂ€ffande! Du fĂ„r gĂ€rna Ă„terkomma och ge din Ă„sikt nĂ€r du har hört deras senaste skiva. 😄

Jag har aldrig tÀnkt pÄ att det hÀr skulle kunna ha att göra med min egen hörsel, men jag Àr rÀtt sÄ ung och har alltid varit rÀdd om min hörsel samt upplever mig som ganska ljudkÀnslig, sÄ det kan mycket vÀl ligga nÄgot i det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har lyssnat pĂ„ de bĂ„da lĂ„tarna nu 🙂 De var givetvis vansinnigt bra, men jag noterade inga konstigheter i mixen (och dĂ„ lyssnade jag Ă€ndĂ„ med hörlurar som har nĂ„got överdriven diskant). Kaisa Jouhki sjunger nog helt enkelt sĂ„dĂ€r, hon har en vĂ€ldigt ljus och tydlig röst. Det lĂ€t inte som att nĂ„gon hade höjt diskanten onödigt mycket. Och Tomi MykkĂ€nens sĂ„ngstil gör att det av naturen inte blir sĂ€rskilt mycket diskant. Det kan vara sĂ„ att din hörsel Ă€r kĂ€nslig i nĂ„got visst frekvensomrĂ„de, dĂ„ kan vissa ljud upplevas som obehagliga. Det kan Ă€ven vara nĂ„got med din lyssning som spökar. Upplever du samma fenomen Ă€ven om du lyssnar med hörlurar eller med andra högtalare?

Men det var en intressant frĂ„ga du tog upp. Stort plus för din goda musiksmak blir det givetvis ocksĂ„ 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lyssnade lite snabbt pÄ spotify, tycker det saknas lite vÀrme och botten i hennes röst ocksÄ, dÀremot upplever jag inte att det Àr sÄ "toppigt".

Aldrig hört bandet förr, men hon visksjunger vÀl typ? lÄter som hon sjunger vÀldigt svagt och försiktigt, sÄ det bidrar nog ocksÄ som Jetblack sÀger.

Personligen tycker jag ocksÄ att det Àr vanligare att man fÄr ta bort topp, dÄ det ofta blir essigt, men det Àr nog gjort hÀr ocksÄ? För det kÀnns runt pÄ toppen.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har lyssnat pĂ„ de bĂ„da lĂ„tarna nu 🙂 De var givetvis vansinnigt bra, men jag noterade inga konstigheter i mixen (och dĂ„ lyssnade jag Ă€ndĂ„ med hörlurar som har nĂ„got överdriven diskant). Kaisa Jouhki sjunger nog helt enkelt sĂ„dĂ€r, hon har en vĂ€ldigt ljus och tydlig röst. Det lĂ€t inte som att nĂ„gon hade höjt diskanten onödigt mycket. Och Tomi MykkĂ€nens sĂ„ngstil gör att det av naturen inte blir sĂ€rskilt mycket diskant. Det kan vara sĂ„ att din hörsel Ă€r kĂ€nslig i nĂ„got visst frekvensomrĂ„de, dĂ„ kan vissa ljud upplevas som obehagliga. Det kan Ă€ven vara nĂ„got med din lyssning som spökar. Upplever du samma fenomen Ă€ven om du lyssnar med hörlurar eller med andra högtalare?

Men det var en intressant frĂ„ga du tog upp. Stort plus för din goda musiksmak blir det givetvis ocksĂ„ 😉

Jag har lyssnat bĂ„de med högtalare och hörlurar som jag gillar, och tycker att diskanten Ă€r lite mindre pĂ„taglig i hörlurarna, men jag lutar faktiskt Ă„t din teori om att det Ă€r min hörsel som Ă€r kĂ€nslig i nĂ„got frekvensomrĂ„de. Drar mig för övrigt till minnes att jag satt med öronproppar nĂ€r vi anvĂ€nde högspĂ€nningskĂ€llor i labbet pĂ„ en fysikkurs i höstas: de ger ifrĂ„n sig ett riktigt jobbigt högfrekvent ljud, men ingen mer Ă€n jag verkade störas sĂ€rskilt mycket av det. 😏

Diskant eller inte Ă€r det dock ett riktigt bra album – jag tar Ă„t mig av berömmet. â˜ș

Lyssnade lite snabbt pÄ spotify, tycker det saknas lite vÀrme och botten i hennes röst ocksÄ, dÀremot upplever jag inte att det Àr sÄ "toppigt".

Aldrig hört bandet förr, men hon visksjunger vÀl typ? lÄter som hon sjunger vÀldigt svagt och försiktigt, sÄ det bidrar nog ocksÄ som Jetblack sÀger.

Personligen tycker jag ocksÄ att det Àr vanligare att man fÄr ta bort topp, dÄ det ofta blir essigt, men det Àr nog gjort hÀr ocksÄ? För det kÀnns runt pÄ toppen.

Jo, för mig personligen Ă€r en av Battlelores största svagheter just Kaisa Jouhkis sĂ€tt att sjunga pĂ„. Det dĂ€r visksjungandet utan botten Ă€r ju en teknik för att fuska sig till högre toner Ă€n de som egentligen ingĂ„r i det register man har lĂ€ttillgĂ€ngligt. NĂ€r man sjĂ€lv som sĂ„ngerska sliter med att utveckla sitt register "pĂ„ riktigt" Ă€r det svĂ„rt att inte titta lite snett pĂ„ fuskare ... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

UrsÀkta om jag stjÀl lite hÀr nu, men nÀr det blir för mycket diskant, sÄ att ljudet nÀstan lÄter lite ihÄligt (eller vad man ska sÀga, att det blir för lite kropp), ungefÀr var finns kroppen i sÄng? Som fÄr rösten att bli mer fyllig? (jag söker inte en exakt frekvens, utan ett frekvensomrÄde).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehe. Schyssta lÄtar pÄ din myspace-sida.

Är det du som mixat och spelat in? Sjunger, spelar gura? 🙂

Och gott bluesgung pĂ„ din! Gillar stratasoundet. Är det bara du eller ett band?

Jag har gjort det mesta sjĂ€lv, mixat alla utom en, sjunger sjĂ€lv pĂ„ en av dom, de tvĂ„ med bĂ€st sĂ„ng Ă€r inte jag, tyvĂ€rr 🙂 FĂ„tt hjĂ€lp med trummor pĂ„ en och ett av gurasolona.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack. 🙂

PÄ 2 av lÄtarna (Little By Little & Drinking Straight Tequila), kör jag bÄde bas & gura.

Trummor har jag tack och lov hjĂ€lp med. 😛

Mixat har jag gjort sjÀlv. Skulle vara kul att fÄ till ljudet lite bÀttre, men förhoppningsvis lÀr man sig mer & mer, hehe.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har lyssnat bÄde med högtalare och hörlurar som jag gillar, och tycker att diskanten Àr lite mindre pÄtaglig i hörlurarna,

Brukar vara tvÀrtom, diskanten avtar mÀrkbart pÄ distans sÄ lurar Àr oftast mer diskantrika.

Verkar som att du sitter med för vassa monitorer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Brukar vara tvÀrtom, diskanten avtar mÀrkbart pÄ distans sÄ lurar Àr oftast mer diskantrika.

Verkar som att du sitter med för vassa monitorer?

Jag sitter med ett par vanliga högtalare för vanliga musiklyssnare, sĂ„ det Ă€r inte det minsta konstigt om diskanten Ă€r onödigt tilltagen. 😉 DĂ€remot upplever jag ju det hĂ€r oavsett vilka högtalare/hörlurar jag lyssnar med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...