Anders F Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Efter en underbart rolig AC/DC-festival sĂ„ Ă€r det nu dags att börja fundera pĂ„ nĂ€sta och gĂ„ vidare i livet đ Jag har sjĂ€lv ingen sĂ„dĂ€r klockren idĂ© utan startar dĂ€rför en spĂ„ntrĂ„d dĂ€r vi kan lĂ€mna förslag pĂ„ vad vi vill att nĂ€sta festival ska vara. Ett förslag som kom upp redan i trĂ„den dĂ€r vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover pĂ„ en lĂ„t som ligger pĂ„ forumet. Nackdelar Ă€r vĂ€ll att det kanske blir segt att lyssna pĂ„ tolkningar av samma lĂ„t 511 gĂ„nger. Fördelen Ă€r att alla kan kĂ€nna sig vĂ€lkomna och fĂ„ göra musik eller happenings i den genre de kĂ€nner sig hemma i. Kanske lite befriande efter en festival som hade tydliga ramar pĂ„ vad som skulle finnas med? Men som sagt... SpĂ„na pĂ„!! MVH Anders
Burnie Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Om vi gör en KISS festival, sĂ„ kan ju ni andra tĂ€vla om den Ă„trĂ„vĂ€rda andraplatsen efter Hellvalla Burn đ
Valle Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Om vi gör en KISS festival, sĂ„ kan ju ni andra tĂ€vla om den Ă„trĂ„vĂ€rda andraplatsen efter Hellvalla Burn đ He he! Right on, Gen... jag menar, Burnie! đ En KISS-festival hade varit oerhört roligt. Och jag vet att mĂ„nga hade tyckt detsamma. SĂ€rskilt tvĂ„ norr-benĂ€gna skulle döda för festivalen â vĂ„gar jag nĂ€stan pĂ„stĂ„. + 1 @ KISS-festival.
laxlaxlax Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Ett förslag som kom upp redan i trÄden dÀr vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover pÄ en lÄt som ligger pÄ forumet. Nackdelar Àr vÀll att det kanske blir segt att lyssna pÄ tolkningar av samma lÄt 511 gÄnger. Ah! Ett missförstÄnd! HÀr Àr tydligare förklaring pÄ temat som kom upp i trÄden: * Gör en cover av en lÄt som ligger i forumets avdelning för lÄtkritik. Du vÀljer vilken lÄt som helst och gör om den pÄ ditt sÀtt. Sen röstar vi fram den lÄt som Àr bÀst, oavsett genre eller person som gjort den. Kanske nÄn gör en discoversion av hellvallaburn eller hÄrdrock av Nattvaktarens Chad eller Accapella av Stoneyoung's So long hongkong osv.. Och jag tror som det skrevs i trÄden att det skulle vara roligt och dessutom sÀtta fart lite pÄ lÄtkritikavdelningen. Kan direkt tÀnka mig nÄgra speciella lÄtar jag gÀrna skulle göra cover pÄ! Redigerat 2 februari 2011 av laxlaxlax 1
Dingbats Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Men för helvete mĂ€nniskor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns mĂ„nga gubbar pĂ„ forumet men nĂ„gon mĂ„tta fĂ„r det vĂ€l vara. Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Ăr min bestĂ€mda Ă„sikt. Tema inga hörbara transienter.
Burnie Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Tema inga hörbara transienter. Ja det lĂ„ter ju JĂTTE kul (not)
Valle Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Men för helvete mÀnniskor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns mÄnga gubbar pÄ forumet men nÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara. AlltsÄ, snorunge. Jag fattar inte... ena sekunden vill du vara sÄ hipp och retro; i nÀsta, nÀr det kommer till kritan, sÄ pallar du inte den Àkta energin? 1
hellfog Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Men för helvete mĂ€nniskor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns mĂ„nga gubbar pĂ„ forumet men nĂ„gon mĂ„tta fĂ„r det vĂ€l vara. Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Ăr min bestĂ€mda Ă„sikt. Tema inga hörbara transienter. HĂ„ller med ingen Kiss, Ac/Dc fick rĂ€cka. Vill gĂ€rna se ett öppnare tema och inte hĂ€nglĂ„set pĂ„. Redigerat 2 februari 2011 av hellfog
Anders F Postat 2 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 februari 2011 Ett förslag jag kom pĂ„ under tiden jag kokar spaghetti đ Tema...sammarbete/trĂ€ffa nĂ„gon ny TĂ€nker mig att man mĂ„ste göra ett alster tillsammans med nĂ„gon som man inte samarbetat med förr. PĂ„ detta sĂ€tt lĂ€r vi alla kĂ€nna en medlem till pĂ„ forumet lite mer pĂ„ djupet Ă€n innan đ NĂ€r jag skrev det sĂ„ lĂ€t det kanske lite smĂ„töntigt, men lĂ€t kul i huvudet med spaghetti Ă„ngandes under nĂ€san. MVH Anders
Assar Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 NÄgon spelar in en kort monofon slinga med valfritt instrument. Sen gÀller det att göra nÄnting runt slingan, dÀr den har en framtrÀdande plats. Fri genre!
Anders F Postat 2 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 februari 2011 Kan tillĂ€gga att jag tĂ€nker mig att efter helgen sĂ„ röstar vi kring vilket tema vi ska ha och sedan drar nĂ€sta festival igĂ„ng đ MVH Anders
Valle Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 HĂ„ller med ingen Kiss, Ac/Dc fick rĂ€cka. Vill gĂ€rna se ett öppnare tema och inte hĂ€nglĂ„set pĂ„. 1. Man kan inte jĂ€mföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen sĂ„ fĂ„r du se). 2. Ge gĂ€rna förslag pĂ„ ett "öppnare tema och inte hĂ€nglĂ„set pĂ„" (det blir sĂ„ trĂ„kigt nĂ€r man gömmer sina avfĂ€rdanden bakom kvasimetaforer). đ
Procedomani2 Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Vilka teman har vi haft dÄ? En snabb lista nÄgon?
Naymari Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Klantade mig till 1000 đ Redigerat 2 februari 2011 av Naymari
Naymari Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Tema: Symfoniorkester Ens lÄt mÄste innehÄlla en symfoniorkester pÄ ett eller annat sÀtt. vilken genre som helst gÄr ju in i denna. Man behöver ju inte skriva en hel symfoni men liksom en rocklÄt uppbackad av en orkester. (t.ex!) Yeah! Redigerat 2 februari 2011 av Naymari
sadomachine (oregistrerad) Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Efter en acdc festival sÄ borde det vÀl bli en depeche mode festival?
hellfog Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 1. Man kan inte jĂ€mföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen sĂ„ fĂ„r du se). 2. Ge gĂ€rna förslag pĂ„ ett "öppnare tema och inte hĂ€nglĂ„set pĂ„" (det blir sĂ„ trĂ„kigt nĂ€r man gömmer sina avfĂ€rdanden bakom kvasimetaforer). đ 1. Vet inte om jag jĂ€mförde dom direkt, men ett gubband rĂ€cker för ett tag alla fall. 2. Fritt tema kan inte bli öppnare Ă€n sĂ„, med hĂ€nglĂ„set syftade jag mest pĂ„ "lĂ„ta lik ett band sĂ„ mycket som möjligt" tema, Ă€r inte sĂ„ mycket för just dom teman, man borde kunna komma pĂ„ nĂ„got bĂ€ttre mer originellt Ă€n sĂ„ tycket jag. NĂ„gra gamla förslag. Ăver 10 min lĂ„ng lĂ„t med vissa villkor (Dom kan vara vad som helst) Göra en lĂ„t baserat pĂ„ ett djur tex Varg och kanske associerar det med indianer, andar, flöjt. eller nĂ„got annat kan vara vad som helst. Ett till exempel: Hund man kanske tĂ€nker pĂ„ Tyskland sen, korv öl, dragspel osv. Koma tema Vad tĂ€nker pĂ„ för musik nĂ€r man nĂ€mner ordet KOMA? Göra en lĂ„t influerad av ett land, man har ett visst antal lĂ€nder sen lottar man ut olika lĂ€nder till deltagarna sen fĂ„r dom göra musik till just dom lĂ€ndera dom har fĂ„tt. Tex Korea, Spanien, USA, England osv fĂ„r man göra musik som tĂ€nker nĂ€r man hör just det landet. Vattentema, lĂ„ten mĂ„ste innehĂ„lla vatten av nĂ„got slag. Finskt trolltema Hissmusik. Göra en lĂ„t baserat endast pĂ„ Fem ord, behöver dock inte innehĂ„lla sĂ„ng kan vara instrumental lĂ„t, bli inspirerad av orden bara. Eld, Luft och Vatten tema. Katolsk lagerstĂ€mma. Tropisk Vaggvisa. Mariachi tema. MotorvĂ€g inspirerande musik. Orkan och vindar Musik. Samurai inspirerande musik. Tivoli musik. Fransk baguette musik. 1
pxm Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Samurai lÄter bra-man mÄste anvÀnda kokin eller ritusen skalan (trad.japan skalor-ganska enkla) eller bÀgge i sitt musikarrangemang... Edit :jag ville vara med i AC/DC festivalen men httade ingen sÄngare och sjÀlv Àger jag inte en mick-jo-en frÄn Claes Olsson förresten men det spelar ingen roll eftersom inte jag kan sjunga ö h t. kan vi inte göra en öppnare festival dÀr sÄ mÄnga som möjligt kan vara med ??? Redigerat 2 februari 2011 av pxm
hellfog Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Ett tema som jag tycker lÄter spÀnnande Àr. Man gör en lÄt halv fÀrdigt, sedan fÄr annan forummedlem göra klart lÄten, den medlemmen lottas ut vilken det blir. Sen kan lÄten blir hur som helst = spÀnnande, dock fÄr man inte Àndra sÄ mycket att man inte kÀnner igen lÄten lÀngre.
Dingbats Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 1. Man kan inte jÀmföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen sÄ fÄr du se). Kanske inte om ens referensramar strÀcker sig mellan Twisted Sister och Metallica, men för oss andra gÄr det alldeles utmÀrkt. Det Àr lite som att sÀga "Man kan inte jÀmföra bob hund med Pixies", fast en annan genre. Tema mono-wall of sound.
hellfog Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Samurai lÄter bra-man mÄste anvÀnda kokin eller ritusen skalan (trad.japan skalor-ganska enkla) eller bÀgge i sitt musikarrangemang... Samurai kan tolkas pÄ olika sett.
pxm Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Ett tema som jag tycker lÄter spÀnnande Àr. Man gör en lÄt halv fÀrdigt, sedan fÄr annan forummedlem göra klart lÄten, den medlemmen lottas ut vilken det blir. Sen kan lÄten blir hur som helst = spÀnnande, dock fÄr man inte Àndra sÄ mycket att man inte kÀnner igen lÄten lÀngre. LÄter kul...
debatt Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 att man gör en cover pĂ„ en lĂ„t som ligger pĂ„ forumet. Nackdel Ă€r vĂ€l att det kanske blir segt att lyssna pĂ„ tolkningar av samma lĂ„t 511 gĂ„nger. Anders, nĂ€r fick en festival in 511 bidrag? đł 1
Signia Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Kikar in. Detta var alltsÄ festival nr 35? Kanske nÄn har en lista pÄ alla teman som varit, sÄ kan man utesluta upprepningar? Annars, kanske filmmusik-tema? Alla tar stycke/lÄt frÄn/ur en kÀnd film, och gör sin egen tappning/cover av den. Kanske rena imitationer, kanske helt annorlunda arr/remix. Redigerat 2 februari 2011 av Signia
Anders F Postat 2 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 februari 2011 Anders, nĂ€r fick en festival in 511 bidrag? đł đ Jag menade helt enkelt. Att flera lĂ„tar med tolkning av samma lĂ„t kan bli lĂ„ngtrĂ„kigt i lĂ€ngden. MEn jag hade missuppfattat det dĂ„ det va valfri lĂ„t man fick göra en tolkning av. Ang filmmusik dĂ€r man ska göra cover pĂ„ befintlig lĂ„t sĂ„ Ă€r det problem med rĂ€ttigheter i en sĂ„dan festival vilket gör att det nog blir omöjligt att göra, samt att det inte Ă€r tillĂ„tet med covers pĂ„ forumet. MEn om man gör det pĂ„ en medlems lĂ„t sĂ„ kan man ju fĂ„ tillstĂ„ndet direkt av medlemmen. MVH Anders
Anders F Postat 2 februari 2011 TrÄdstartare Postat 2 februari 2011 Akustiskt lÀt lite intressant tyckte jag.... MVH Anders
pxm Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Egen tolkning av nÄgot ur jazzstandads repertoaren som ingen Àger rÀttigheterna till...... deltagarna fÄr göra lÄten till sin i vilken genreŽman vill och tolka fritt..... bara man kÀnner igen temat..... MER FUSION à T FOLKET !!! Edit : Àger inget akustiskt instrrument - annars lÀt det kul-hÄller med... Redigerat 2 februari 2011 av pxm
SadamJR Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Har mitt vanliga förslag med agentmusik. Annars kanske man kan tÀnka sig en helt öppen festival dÀr enda villkoret Àr att man har skrivit lÄten/musikstycket sjÀlv.
pxm Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Agent musik lÄer spÀnnande-hur har du tÀnkt dig-utveckla litet...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.