Jump to content
Annons

''Trött'' mix


stackarn91

Recommended Posts

Någon fler som har stött på problemet att när man sitter och mixar i hörlurar där man vridit på lite tycker att det låter bra, sedan när du lyssnar på mixen i högtalare på kanske inte lika stark volym så låter mixen trött och det är inget tryck i den?

Min musiklärare sa något att det hade att göra med örats egen kompressor när man lyssnar högt i lurar osv.... Hur kan jag få bättre tryck i min mix/ mina spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Genom att lyssna på lägre volym till att börja med så du slutar lura dina öron. 🙂

Det handlar om att använda EQ och kompressor rätt. Allt beror ju på vad man använder, musikstil och vad man vill uppnå med hela mixen. Går inte svara så enkelt på din fråga. Det är som att fråga hur får jag en bra mix. Men här är ett exempel på hur det kan gå till:

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha hört din mix kan jag bara spekulera i att du kanske har försökt få allting att låta lika "häftigt". Det som brukar bli resultatet då är att _ingenting_ låter häftigt. Jag fick ett bra råd av en av mina lärare när jag pluggade ljudteknik: "Lyssna på musik, och då menar jag verkligen _lyssna_! Hur låter det egentligen?" Det man lärde sig av det är att det ofta låter annorlunda än man tror. Trummorna ska inte alltid vara jättehögt mixade, gitarrerna ska inte ha jättemycket bas, allting ligger inte och trängs i mitten av stereospektrat, det där är en sån grej som det verkligen tar tid att lära sig.

Sedan måste man komma ihåg att det är en svår konst att mixa med hörlurar. En gammal sanning är att "allting låter bra i hörlurar", därför måste man vara medveten om vad som riskerar att bli fel. (Själv har jag just insett att mina mixhörlurar tenderar att överdriva basen, vilket gör att jag mixar den för lågt. Det är såna fallgropar man måste vara medveten om.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur dina öron reagerar, men mina är slut efter 2-3 timmars inspelning med lurar som då är nödvändiga. Lyssnar jag då på den slaskmix som är aktuell låter det alltid skit.

Det bästa för min del är då att stänga av och lyssna igen med fräscha öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa med hörlurar blir ju en binaural upplevelse. Du hör allt höger i höger och allt vänster i vänster - till skillnad från ljudupplevelsen man får när man hör det i monitorer (eller andra högtalare)där allt ljud kommer till båda öronen i mer eller mindre utsträckning. Mixen blir därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa med hörlurar blir ju en binaural upplevelse. Du hör allt höger i höger och allt vänster i vänster - till skillnad från ljudupplevelsen man får när man hör det i monitorer (eller andra högtalare)där allt ljud kommer till båda öronen i mer eller mindre utsträckning. Mixen blir därefter.

Jag testade faktiskt att göra en "korskoppling" en gång när jag mixade i hörlurar, som ett rent experiment. (Alltså att låta vänsterkanalen läcka in i högerkanalen, och vice versa.) Den enda skillnaden jag upplevde var dock att stereobilden smalnade av betänkligt, jag fick inte alls fram illusionen av att mixa med monitorer.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Min låt lät apbra tills jag provlyssnade i bilen.. 🙁 Hade visst råkat få med lite för mycket subbas som inte mina monitorer ändå återger, och mina hörlurar får det att låta bra ändå. I bilen skramlade det mest om basen.. hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min låt lät apbra tills jag provlyssnade i bilen.. 🙁 Hade visst råkat få med lite för mycket subbas som inte mina monitorer ändå återger, och mina hörlurar får det att låta bra ändå. I bilen skramlade det mest om basen.. hehe.

Det finns faktiskt masteringsstudior i USA som har radiosändare så att deras kunder ska kunna lyssna och kolla hur det låter i deras bilstereo, så det är nog ett ganska vanligt sätt att kolla ljudkvalitén på sina låtar =)

Voxengo SPAN (gratisplug) är en bra hjälp för att hålla koll på vad som döljer sig där monitorerna inte räcker till. Jämför med hur nivåerna ser ut på någon referenslåt som du gillar. Sedan är baskomprimering och basavskärning också viktiga moment i mixning/mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...