Jump to content
Annons

Mikrofon shootout

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Halloj!

Jag Àr ju lite knÀpp att jag mÄste kolla hur grejer lÄter och nu har turen kommit till mikrofoner.

Jag har spelat in sÄng med tvÄ olika mickar.

Jag har anvÀnt en MXL stormembransmick och en Art TubeMP preamp samt ett M-Audio 2496 ljudkort för ett av klippen.

Sedan har jag tagit en datormick frÄn Biltema och anvÀnd min laptops inbyggda ljudkort för att spela in sÄngen.

svanhals.jpg

BÄda mickarna har rak EQ och Àr inspelade med ett puffskydd.

Kompressor Àr det pÄ bÄda tagningarna samt en gate pÄ den billiga micken för det brusar lite mycket för min smak.

TyvÀrr blev det lite för trixigt att spela in samtidigt sÄ tagningarna Àr inte identiska. Men jag tror ÀndÄ att resultatet Àr intressant.

NÄvÀl hÀr Àr ljudklippen, ni fÄr gissa vilken som Àr finmick och vilken som Àr fulmick :

EDIT: Förtydligade texten

Redigerat av drloop
Annons
Postat (redigerat)

Kul, men vad har du spelat in dÄ? Bara sÄngen med tal om puffskydd?

2. Biltema?

Redigerat av schopin
Postat

1. ok mic

2. dÄlig mic

Fast sÀttet den "EQ-ar" passar in pÄ nÄt sÀtt. Synd med kvalisoften bara.

Postat

nr 2 Àr biltema. SvÄrare Àn jag trodde dock, och detta vill man ju inte svara fel pÄ. Förresten, det Àr roligt med sÄdana hÀr lyssningsprov.

Postat

det Ă€r ju fusk nĂ€r du har klippt bort all kropp och lagt pĂ„ rum och allt vad det nu Ă€r 😉

men om jag mÄste gissa, sÄ tror jag att tvÄan Àr biltema, den lÄter lite grötigare och skevare.

men mest lÄter det som en linead elgura körd genom nÄn konstig akustisk gitarrsimulator.

Postat (redigerat)

Efter att ha lyssnaten en gÄng genom datorhögtalare och vÀxlat till billiga lurar under tiden sÄ lÀgger jag min röst pÄ att tvÄan Àr biltema-micken.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Stavning
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tyckte det var lite ball att prova hur det lÄter med riktigt lÄgbudget inspelning.

Jag Ă€r inte ute efter att folk skall Ă„ka till Biltema och köpa svanhalsmickar om man sĂ€ger sĂ„. 🙂

För mig var det intressant att testa hur bra eller dÄligt en mick lÄter i ett sammanhang.

jag skall nog sÀga att jag skurit vid 120hz pÄ bÄda mickarna, det Àr enda EQ justeringen.

Jag blev förvÄnad över att det faktiskt lÄter sÄ pass bra trots att det Àr ett naket komp med en gitarr.

Biltema micken brusar mycket, troligen beroende pÄ micken och laptoppens mickingÄng.

Kul med lite perspektiv pÄ tillvaron. En riktigt billig mick med puffskydd lÄter inte sÄ illa som man kunde tro, eller hur?

drloop (oregistrerad)
Postat

Biltema micken Àr filen "2mik.wav"

drloop (oregistrerad)
Postat

Äh en helgbump pĂ„ denna spĂ€nnande test!

Postat (redigerat)

Tycker tvÄan lÀtt göttigare! Kul test!

Som erfaren budgetvurm mÄste jag dock sÀga att problemet blir tydligare o tydligare efter nÄgra dubbar. DÄ blir det brus pÄ brus pÄ brus pÄ brus. :/

Min favoritkombo för inspelning Àr just en gammal stereo-sonymick. Med en minidisc-spelare som preamp. Den har en underbar fÀrgning med rund bas o vÀldigt diskret diskant - nÀstan som en bandmick. Dock kan man glömma att efterdista eller alla former av hÄrdare kompression för dÄ trycks bruset fram Ànnu mer.

En del brus tycker jag Àr gött och brukar sakna pÄ alltför proffsiga inspelningar - det ligger som en referensgrund pÄ nÄgot mÀrkligt sÀtt. Men alltför mycket tycker jag stjÀl dynamik frÄn lÄten.

En lÄt ( sex Är sen ) med allt genom en sonymick:

EDIT: Lade till

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Min favoritkombo för inspelning Àr just en gammal stereo-sonymick.
FÄr jag gissa? ECM-MS907?
pme (oregistrerad)
Postat

Jag fÄr error pÄ den första filen, men den andra gÄr bra.

Postat

Den gillar jag ocksÄ isÄfall. Har en pÄ armlÀngds avstÄnd hÀr men aldrig anvÀnt direkt i studion. DÀremot sampling, jammar med mera. Ska fasen slÀnga in den i studion med min gamla MD.

Postat

Yes.

Har dessutom fÄtt den ombyggd med XLR-anslutning. Dock hjÀlpte det inte mot bruset som fortfarande Àr vÀldigt högt.

Vill ocksÄ minnas att du samplat en del med den och en minidisc i Vimmerby nÀr det begav sig en gÄng i tiden?

• 2 veckor senare...
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat
Vill ocksÄ minnas att du samplat en del med den och en minidisc i Vimmerby nÀr det begav sig en gÄng i tiden?
Minidisc har jag gjort mycket fÀltinspelningar och samplingar med, men inte med ECM-MS907. Jag anvÀnde mest en AKG D 3800.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.