Jump to content
Annons

HemmaStudio, vad behöver jag?


SHMETIFY

Recommended Posts

Grattis säger jag då! 🙂

Det är busenkelt att hantera trummor och övriga instrument, men om du skulle fastna på något så skrik till här så försöker jag eller någon annan ta dig vidare. 🙂

Koppla nu inte in din förstärkare direkt och kräma på för då förstör du kanske AudioBoxen - jag har säkert bara haft tur och vill inte att någon ska sabba sin box för att jag sagt att det går fint. 😛

Det är verkligen superlätt att lägga på effekter - även i förväg på kanaler så du får rätt sound under inspelningarna.

/galfven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ledsen att komma in lite sent, men jag uppfattade att du hade kört Garageband med din dator? Iså fall betyder det att du har en Mac?

Som ett nybörjarkitt så är säkert 1BOX jättebra, men du borde fortsätta använda Garageband.

I övrigt så snackade ni lite om det där med att koppla in gitarren via stärkaren. Mitt tips där är att skippa det och plugga gitarren rakt in i ljudkortet för att sedan använda de förstärkarsimuleringar som finns i Garageband.

Fördelen med det är att du kan byta ljud efter du spelat in.

Om du vill spela in ljudet från stärkaren så är det bättre att sätta en mikrofon framför den. Det ställer givetvis krav på mikrofon och hur ditt rum låter, men du kommer nog lära dig rätt mycket om akustisk inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ledsen att komma in lite sent, men jag uppfattade att du hade kört Garageband med din dator? Iså fall betyder det att du har en Mac?

Som ett nybörjarkitt så är säkert 1BOX jättebra, men du borde fortsätta använda Garageband.

studio one kan man inte jämföra med garageband utan det måste man jämföra med logic isåfall

och det kostar pengar

edit: såg precis att studio one som kommer med 1box inte är en fullversion och då är kanske jämförelsen med garageband inte helt fel

1boxpaketet lät ju för bra för att vara sant:(

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått min 1BOX nu och är super nöjd! Mycket bra kvalité på alla prylar i boxen. Spelade in sång, gitarr och la till lite trummor, men jag lyckas inte spela på pianot med tangentbordet, vet du hur man gör det galfven? Jag kan trycka på tangenterna med musen, men inte spela med tangentbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! 🙂

Menar du att du vill spela med datorns tangentbord eller en midikontroller?

Om du menar datorns så ska det gå att lägga till det som input via:

input options / external devices / add / PreSonus / Qwerty Keyboard

Jag har inte provat själv dock. Väntar på delar till min midikontroller för att kunna köra igång den istället. 🙂

Får nog dem i morgon eller på torsdag.

/galfven

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittar ingen "input options"...

En annan fråga jag har försökt lösa: Går det att lägga till olika effekter på enbart vissa delar av en låt, att t.ex. lägga till gain på gitarren i refrängen, eller höja reverben på sången på utvalda ställen i låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

ladda gärna upp något på youtube, kanske kan sammarbeta lite, har låtar på både itunes och spotify (spotify inom några dagar) så jag kan fixa så det är uppe där också🙂

Jag laddar gärna upp på youtube när jag är klar, så kanske man kan ge olika tips som kan leda till utveckling. Skulle man kunna få en länk på ditt/dina youtube klipp?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga jag har försökt lösa: Går det att lägga till olika effekter på enbart vissa delar av en låt, att t.ex. lägga till gain på gitarren i refrängen, eller höja reverben på sången på utvalda ställen i låten?

automation

Link to comment
Dela på andra sajter

(Se bifogad bildfil)

För att lägga till Qwerty Keyboard:

Klicka i rutan för input (1) och välj Configure (2), se till att External Devices är valt och välj Add. Leta upp PreSonus och öppna den mappen och välj Qwerty Keyboard. Jag bör tillägga att jag lade till det för att testa, men får inte min dators tangentbord att fungera som inputenhet. Ingen förlust tycker jag dock - men för den som inte har något midi-keyboard och åtminstone vill slippa peta dit alla noter med musens hjälp så är det såklart kanon om det går.

För att lägga effekter på vissa partier använder man som Spass sade: Automation:

Se först till att Automation visas genom att aktivera knappen (1), klicka på events (2) och sedan Add/Remove (3).

Välj de parametrar du vill kunna påverka (4). De flyttas över till den vänstra listan. Stäng dialogrutan (5).

Klicka var som helst på kurvan för att lägga till en punkt du sedan kan flytta (6). Nu kan du rita kurvorna så de blir precis som du vill ha dem. För bättre precision dra ut kanalens yta på höjden så du får gott om plats att rita.

🙂

post-27329-0-44657400-1293614100_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! "Automation" fungerade bra, men inte Qwerty Keyboard, jag lyckades ädra den, men det händer förtfarande ingenting när man trycker på tangenterna, är det något mer man ska göra? Jag har ändrat så att den har valt Qwerty Keyboard, sedan tar jag fram "grand piano", jag kan trycka på tangenterna med musen, men inte med mitt tangentbord. Vilka tangenter är det man ska trycka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SHMETIFY,

Trevligt att se att någon vill bygga en hemmastudio, precis som jag själv ska inom kort. Det jag själv ska köpa är förljande:

sE Electronics X1 Stormembransmikrofon 995:-

K&M 23956 Puffskydd 295:-

Planet Waves M-10 Mikrofonkabel [3m] 350:-

AKG K240 Hörlur 995:-

Digidesign Mbox 2 Mini 2995:-

Totalt: 5630kr

Det jag själv ska göra är framförallt inspelning av sång, mixning och mastering. Kolla på detta vettja! Med kablar osv kan du även spela in gitarr genom line-in utan problem! 🙂

Redigerat av Esarus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för videon galfven, fungerar nu:)

Såg att du hade EZdrummer! Jag har försökt fixa det men det går inte 🙁 Jag trycker på "Studio One", och sedan "Studio One Installation..." och där står det en aktiveringskod till "Toontrack EZdrummer Lite" , men när jag ska aktivera den så säger den att det är fel kod. Hur gjorde du?

Ps. Har du något tips på en snygg effekt till gitarr? Ska vara lugn rock, inte med dist, men bara någon snygg effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bara noggrann när du läser instruktionerna när ezDrummer ber om koden - och minst lika noggrann när du utför det instruktionerna säger att du ska göra. Tänk på att det är olika koder inblandade, dels din dators ID - dels den kod du får på Toontracks hemsida efter att du registrerat produkten där. Det funkar om du följer instruktionerna till punkt och pricka. Du kan ha det installerat på två datorer samtidigt. Vill du ha det på en tredje så får du avaktivera en av de två första först.

När det gäller effekter och stuff så är jag en sådan noob så vi får hoppas att gitarrligan hör av sig med ett par rader 🙂 Annars får du bara testa dig fram - det är ju mer än halva nöjet med det här med digital ljudproduktion. 🙂

Du bör nog starta en ny tråd med titeln "Önskar hjälp med tips i PreSonus Studio One" eller liknande - den här tråden ska ju egentligen bara handla om tips för studiobygge 😉 men den har svävat iväg en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA , jag klarade det, 🙂 Du hade rätt, läs bara instruktionerna! 🙂 Skapar en ny tråd nu, skulle vara schysst om du kunde svara på lite flera frågor. (Du har redan hjälpt mig sjukt mycket, men skulle vara kul om du hade tid och lust att forsätta 🙂 ) Tråden får heta "Hjälp och Tips i PreSonus Studio One"

Ps. Jag installerade "Kore Player" och Guitar rig 3 , vad är de bra för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Galfven, hur "överför" man sin låt till t.ex mp3? När jaag gjort det kan du få höra vad jag skapat! 🙂 TACK 🙂

trodde bara det fanns en version av studio one men det finns även en pro so kostar

och som det ser ut går det endast exportera till mp3 i pro

så du får exportera till annat fomat och sen konvertera i annat program

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...