Jump to content
Annons

HemmaStudio, vad behöver jag?


SHMETIFY

Recommended Posts

Tjenare, jag tänkte skaffa mig en liten hemmastudio där jag kan spela in lite musik, men har inte så stor koll på vad som behövs och vad det innebär. Jag vill spela in gitarr, sång, och keyboard med ev. trummor o.s.v... Vad är det jag behöver då? Vad jag har förstått så är det ett ljudkort - vilket ljudkort ska man ha? Behöver man ljudkortet bara till gitarren?

Sen ska man ha ett mixerbord, eller? är det där man kopplar ihop alla saker? Varför behöver man ett sånt?

Keyboard, gitarr, mic och en mjukvara är ju självklart.

Ärr det något mer man behöver? Tips på modeller?

TACK!/ MVH Calle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

pga av trumsetet så behöver du ett ljudkort med många kanaler in så du kan spela in med fler mickar samtidigt, mixerbord kan du skita i.

ett ljudkort för dig kanske är Presonus firestudio, fungerar till allt!🙂

men sen är det ju budgeten som oftast begränsar en, men det finns en dröööös med ljudkort, jag själv letade ett bra tag, och söker man på ordet här på forumet finns det jättemycket man kan läsa om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte skaffa mig en liten hemmastudio där jag kan spela in lite musik, men har inte så stor koll på vad som behövs och vad det innebär. Jag vill spela in gitarr, sång, och keyboard med ev. trummor o.s.v... Vad är det jag behöver då? Vad jag har förstått så är det ett ljudkort - vilket ljudkort ska man ha? Behöver man ljudkortet bara till gitarren?

Sen ska man ha ett mixerbord, eller? är det där man kopplar ihop alla saker? Varför behöver man ett sånt?

Keyboard, gitarr, mic och en mjukvara är ju självklart.

Hej, "Calle"!

Det här skulle vi ju kunna klara av ganska snabbt om du var lite schysstare med info om dig själv och om vilka mål du har.

Hur gammal är du?

Vilka är dina mål med musikskapandet?

Vilka är dina mål med inspelandet?

Vilka erfarenheter har du från varje enskilt instrument som du nämner i inledningsinlägget?

Hur duktig är du på att sjunga?

Har du "öra" för stämmor?

Hur mycket pengar är du beredd att lägga ner på din "hemstudio"?

Varför tycker du att mjukvara är "självklart" medan ett bord "där man kopplar ihop alla saker" inte verkar lika självklart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet är ju själva huvudeventet i den här historien. Priset på ljudkortet avgörs i och med antalet kanaler du vill ha på det (indirekt: om du vill micka upp trummor med det eller ej) och om du vill ha en massa fancy extragrejer på det. Tänker du bara spela in gitarr, keyboard och sång kommer du vara nöjd med inga fler än två kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Ni vill ju verkligen hjälpa mig, schysst!

Jag är 16, och målet med musiken är att mest ha kul, jag pluggar rätt mycket, ska försöka komma in på läkarlinjen och skulle vara kul att spela in lite musik emellanåt. Ha kul, och i framtiden kanske lägga ut musiken på Itunes och Spotify.

Gitarr och piano spelar jag flera timmar om dan, och så sjunger jag mycket också, så en bra mic är ganska viktigt. Trummor har jag spelat lite hos poolare och så där, så jag kan spela lite, men inte så jätte bra.

När jag var lite mindre spelade jag klarinett i 5 år, jag blev ganska bra, och var det enda "barnet" i en bra vuxenorkester som jag lyckades komma in på. Under dessa är jag spelade klarinett lärde jag mig noter, hur musiken fungerar, "öra för stämmor", jag lärde mig liksom "grammatiken". Detta har hjälpt mig enormt när jag nu spelar mycket gitarr, piano och sjunger.

Jag sålde min klarinett för ganska länge sen för 8000 och köpte mig då min första "riktiga" gitarr, en Epiphone Les Paul Standard och en Förstärkare (VOX VT15, (sjukt nöjd med den!)) Nu har jag tre gitarrer, två elgitarrer (Washburn och Epiphone), och en akustisk (går självkart att plugga i också). Pianot jag spelat på är ett ganska "vanligt" piano, men vill nu skaffa ett keyboard, så man kan spela in lite.

Det kanske låter lite mesigt, men om man börjar med att köpa "grund grejer" till att börja med för ung. 5000:-, och så bygger man på hela tiden eftersom med bättre grejer.

Jag har köpt Sequel 2, men tycker faktiskt att garageband är bättre, så jag kommer nog att köra på det. Jag har spelat in lite med ett ljudkort jag köpte samtidigt som min första gitarr,(http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=29200&artno=180007) men ska ska köpa nytt nu, med flera spår/kanaler.

Som sagt, jag kan inte så mycket om inspelning, så "bordet där man kopplar ihop alla saker" vet jag inte vilket det är, ljudkortet eller mixerbordet?

Jag behöver i alla fall en lista på saker som jag behöver, och förslag på vart man kan köpa dom, och pris.

Som jag har förstått det, så är det ljudkort, mic(ar), alla instrument, monitorer och en mjukvara som behövs.

Är det det man behöver? Förslag på dessa? Pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har själv letat efter något riktigt smart i flera år - och har precis hittat det!

Sitter sedan 3 dygn och har svinkul med en PreSonus 1BOX som är en ny produkt på marknaden - ett helt kit för den som vill komma igång med proffsig inspelning och som funkar med laptop. Man får med en löjligt bra mic, duktigt bra lurar, externt ljudkort och mjukvara (PreSonus Studio One) allt detta för futtiga 2.500 kr. Jag beställde min box på nätet från goa Norrland (http://www.essmusic.se/) eftersom min vanliga leverantör (Musikbörsen i Gbg) hade sålt slut 1BOX...

Jag är mer än helnöjd. Mjukvaran slår med stor råge de jag använt de senaste 17 åren. T ex har jag förut använt Ableton Live (har kört det de senaste åren), Magix Music Maker 11 (under ett halvår), Midi Orchestrator Plus (under 90-talet).

Kolla in PreSonus 1BOX på YouTube och Studio One också för den delen. Du kommer inte ångra dig.

Lycka till!

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: Det jag tycker är viktigast med sådana här prylar inkl. mjukvara är att tekniken inte får hindra kreativiteten - man ska inte behöva vara nördigt intresserad av teknik för att få spelat in sin musik. Och 1BOX med Studio One är absolut det smidigaste jag sett vad gäller detta. Jag har förökt använda Steinbergs Cubase och en massa varianter på lustiga apps som CakeWalk och Propellerheads grejer men jag blev bara snurrig i huvudet :-D - det kan hända att det säger mer om mig än om de applikationerna, men jag kan i alla fall varmt rekommendera 1BOX (ifall nu någon skulle kunnat missa det... 😄)

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, innan jag får hela Cubase-ligan på mig vill jag påpeka att det är INLÄRNINGSTRÖSKELN jag har emot i de flesta applikationer - jag vill helt enkelt INTE behöva PLUGGA för att förstå vad jag måste göra. Det ska gå att leka/testa sig fram till bra resultat. De flesta applikationerna jag testat och som jag INTE fastnat för har just den tråkiga egenskapen att de är för komplicerade. Det är stoooor skillnad på komplicerad och avancerad. Bara för att man kan göra avancerade saker behöver det inte vara komplicerat att göra det. Det borde fler mjukvaruleverantörer tänka på. Jag vet att det är lättare sagt än gjort - jag är själv mjukvaruutvecklare, dock tyvärr inte inom musikmjukvara 😛

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Kan man på något sätt använda sin förstärkares ljud, in till programmet? Eller måste man "mixa" ljudet i programmet?

Jag har redan hörlurar, och skulle vilja ha monitorer, men den här "boxen" verkar ju mycket bra... Kanske ska man köpa den där mic:en och ljudkortet, så jag handlar dem "löst" utan boxen, och så köper jag monitorer till det.

Varför är programmet så bra förresten? Är det bättre än garageband och cubase? Varför?

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du koppla din förstärkare till 1BOX så du får det ljud du vill ha direkt. Inga problem.

Studio One är intuitivt - dvs lätt att förstå sig på utan att behöva plugga manualer. Och själva editeringen sköter man så lätt så att det känns som att bre smör på en macka - helt naturligt utan att man behöver tänka liksom. Det är såklart MIN upplevelse av det hela. Någon annan kanske tycker det är heljobbigt. Men det passar MITT sätt att tänka i alla fall 🙂

Jag tror inte du sparar en krona på att köpa separata delar. Och lurarna är verkligen sjukt bra, så du kan ju sälja de du gillar sämst 🙂

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

NICE! Men hur kopplar jag förstärkaren till ljudkortet, om jag kopplar förstärkaren direkt till ljudkortet så är ju inte gitarren i-kopplad? :S

vad är det för förstärkare och vad har den för utgångar?

edit: testa studio one om du vill http://www.presonus.com/demo-studioone/

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Sladd mellan gitarren och förstärkarens line in.

Sladd mellan phonesutgången och 1BOX.

Eller om du har annan line out (kan inte din förstärkare)

/g

som jag skrev ovan går inte detta då audioboxen inte har några line in endast instrumentingångar via tele

utan man får koppla via di box till mickingångarna

edit: från manualen

NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active

instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a

line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks

damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal.

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

som jag skrev ovan går inte detta då audioboxen inte har några line in endast instrumentingångar via tele

utan man får koppla via di box till mickingångarna

/quote]

Jag sitter just nu med gitarr kopplad till förstärkare och förstärkaren kopplad till instrumentingången i 1BOX och det går alldeles utmärkt. Jag förstår inte varför du envisas med att säga att det inte går. Men lev i den tron du...

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är verkligheten bättre än dikten så att säga. Jag har perfekt ljud med den kopplingen. Självklart ska man inte tro att det går (eller ens behövs) krämas på utav bara h-e... 🙂

om du söker lite här på forumet så hittar du många som just har problem med detta

du kan ju ställa styrkan från din förstärkare så att den inte distar i ljudkortet men det är inte helt rätt

och om man vill ha lineingångar så finns det andra kort

Link to comment
Dela på andra sajter

Sladd mellan gitarren och förstärkarens line in.

Sladd mellan phonesutgången och 1BOX.

Eller om du har annan line out (kan inte din förstärkare)

/g

Men vad har man för sladd mellan phonesutgången och 1BOX:en? Phonesutgången är en 3mm, så är det 3mm till ... vadå? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad har man för sladd mellan phonesutgången och 1BOX:en? Phonesutgången är en 3mm, så är det 3mm till ... vadå? 🙂

6,3mm TS tele

phones utgången är i stereo troligtvis 3,5mm(telestereomini) men egentligen vill du ha gitarren i mono

om du inte har stereoeffekter i förstärkaren dvs

om du redan nu vet att du ska ha lineingångar på ljudkortet bör du välja ett annat ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

6,3mm TS tele

phones utgången är i stereo troligtvis 3,5mm(telestereomini) men egentligen vill du ha gitarren i mono

om du inte har stereoeffekter i förstärkaren dvs

om du redan nu vet att du ska ha lineingångar på ljudkortet bör du välja ett annat ljudkort

Jag fattar ingenting. Måste jag köpa till någon sladd eller något om jag vill ha förstärkarens ljud in i datorn? Borde jag köpa den här "boxen"? Jag tycker den verkar vettig, bra ljudkort, bra mic, bra hörlurar och bra program för ett rimligt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar ingenting. Måste jag köpa till någon sladd eller något om jag vill ha förstärkarens ljud in i datorn? Borde jag köpa den här "boxen"? Jag tycker den verkar vettig, bra ljudkort, bra mic, bra hörlurar och bra program för ett rimligt pris.

du behöver en sån här kabel

http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpy_2015_kpp.htm

fast det är problem med nivåerna som jag skrev om tidigare alltså om du vill ha lineingångar bör du köpa ett annat kort

fast du kan koppla in gitarren direkt i audioboxen utan problem fast det beror lite på vad det är för gitarr om den har aktiva mickar

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker förmodligen in till musikbörsen om två dagar, och när jag kommer hem vill jag kunna spela in lite musik. Om jag förstått det rätt ska jag ha monitorer, ljudkort, mic för sång och en mjukvara.

Har jag förstått det rätt nu?

Är det här bra?: Monitorer -http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=936524&artno=246414 och Presonus 1BOX-http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=30108&artno=252974

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker förmodligen in till musikbörsen om två dagar, och när jag kommer hem vill jag kunna spela in lite musik. Om jag förstått det rätt ska jag ha monitorer, ljudkort, mic för sång och en mjukvara.

Har jag förstått det rätt nu?

Är det här bra?: Monitorer -http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=936524&artno=246414 och Presonus 1BOX-http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=30108&artno=252974

frågan är om du verkligen behöver monitorer

har du redan en stereo och kan det vara minst lika bra innan man köper bättre monitorer

själv skulle jag nog inte köpa så billiga monitorer

läs här på forumet vad de säger

http://www.google.com/search?q=site%3Astudio.se&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#sclient=psy&hl=sv&safe=off&client=firefox-a&hs=ff3&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&source=hp&q=site:studio.se+billiga+monitorer&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=dca989bd91d0588e

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen får inte in 1BOX förrän i januari enligt uppgift. Jag beställde som sagt av Musikanten uppe i Norrland istället. Kostnadsfri frakt och beställde på måndagen i julveckan och fick paketet på onsdagen... Busenkelt.

🙂

Beakta det spass sagt här - bara för att JAG experimenterar med att koppla som de avråder ifrån så betyder inte det att det är en bra sak. Jag tänker på att koppla din förstärkare till Audiobox med instrumentkabel från phonesutgången på förstärkaren. Det är som spass och manualen menar; lite som att spela rysk roulette med Audioboxens liv 🤪 och är väl knappast att rekommendera som jag gjorde...

Dock blir du nog lika nöjd med alla effekter med oändliga variationer du kan lägga på gitarren i Studio One så du kommer troligen inte sakna din förstärkares egenskaper - det tror inte jag i alla fall. 🙂

Du skulle också kunna skaffa en sådan här pryl; http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=17457&artno=188086 - den är fantastiskt rolig att ha med sig och jag har använt den mellan gitarren och Audiobox med gott resultat.

Lycka till!

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Känts som ni tagit upp det mesta du vill veta, vill dock bara tillägga...

"Jag är 16, och målet med musiken är att mest ha kul, jag pluggar rätt mycket, ska försöka komma in på läkarlinjen och skulle vara kul att spela in lite musik emellanåt".

Välkommen till min värld, haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...