Jump to content
Annons

Rythm Royale - Mixin'


Jojje84

Vad är den värd?  

14 röster

  1. 1. Vad är den värd?

    • 5 poäng
      1
    • 4 poäng
      5
    • 3 poäng
      3
    • 2 poäng
      2
    • 1 minuspoäng
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Mixin'

ARTIST/GRUPP: Rythm Royale

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 6 min

KOMPOSITÖR: Joel Nyberg

PRODUCENT: Joel Nyberg

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.28 Mb

STATUS: Färdig Demo

LÅTLÄNK: Mixin'

Har pulat med denna ganska många timmar, hörs det? Är den bra, i så fall vad? Är den inte bra, i så fall vad?

Mvh / DJ Royale

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, tack Dumb Dan! Händer för mycket, ja kanske det.. Några tips för att bryta min rädsla att skapa för monoton musik?

Ska låten vara mer flytande?

Räcker det med att lägga in diverse effekter/andra detaljer, ska jag lägga in något mer flytande?

Fler tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack!!

Men ni måste juh rösta 😉

Jag kan lova att denna kommer i en förbättrad version. Har ett samarbetesprojekt på G med denna.

Jag skulle vilja veta vad som fattas eller om det är något som är fel. Alltså innan den är helt perfekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag vågar tycka nått sen sist 😉

Bra låt!

Där är några ställen som låter som skivspelaren hakat upp sig. Jag tycker (okunnig som jag är) att antalet hakningar kunde varit färre.

Mixen låter för övrigt väldigt bra, tummen upp!

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart låter det som att skivspelaren hakat upp sig? Är det när breaket kommer in i baktakt eller?

Hmm nu är jag där igen och rotar i saker jag inte riktigt kan. 🙂

Det finns mycket upprepningar av samma slinga/or, vilket jag tycker mig förstå är en del av hur det skall vara i den här genren. Men vid ca 3-3.10 till ca 3.40 tycker jag att upprepningen, eller som jag skrev innan hakningen, blir lite för mycket, för länge.

Fast du behöver inte haka upp dig på vad jag skriver. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ok. Vissa säger att den är för lite monoton, andra tvärtom. Och jag vet inte vilka jag håller med, jag håller med båda. Detta är svårt.

Någon med mer tips hur låten kan bli en perfekt house-dänga för dansgolvet? Självklart har jag en massa idéer redan men kul att höra vad andra tycker också.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok låt. 3p

Det flyter bra, vilket för mig är a och o i dansmusik. Men, jag upplever det som lite enerverande att de röster du använder hackas sönder så många gånger under låtens gång, det gäller även blåset i slutet..

Fast blåset och stråkarna är sjyssta. Det är gött.

Det enda med låten som jag tycker känns lite tråkigt är att man "hört det här förut", det känns lite platt, eller kanske till och med tråkigt.. Dock innebär det inte att den inte skulle kunna sälja och få folk att bränna kalorier på europas dansgolv.. 😄

Jag tycker väl helt enkelt att det är lite mycket i låten, svårt å sätta fingret på det. Tyvärr. :rolleyes:

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Smulan!

Vad menar du med "Hackas sönder"?

Jag tror att jag kommer lägga till lite egen stil i den med några shyssta syntljud och samplingar m.m.

Jag tycker det känns som att det är något som fattas, inte att det är för mycket..

Någon som instämmer? Vad bör jag komplettera låten med, om jag ens bör göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

när du använder de första delarna av samplingar och loopar om dem om och om igen.. istället för att använda hela ooooohhh (nånting...) så använder du oooh ooooh oooh... osv...

det är nog för mycket växlingar egentligen, inte för mycket olika instrument eller så.. men det kan flyta längre innan det kommer pauser och breaks.. du växlar helt enkelt för ofta enligt mig.. låt den pumpa på då den pumpar 😆 Det är ju skönt att det inte är monotont, men här känner jag att man inte hinner komma in i det där härliga gunget innan det kommer nått nytt man skall ta till sig.. var inte rädd för att dra ut på det, kom ihåg att man skall springa runt på ett svettigt dansgolv till det här.. då behöver det ju egentligen inte hända så mkt, bara det inte stannar.. 🙂

men det saknas inte ngt egentligen.. eventuellt nån liten effekt eller så. men jag skulle inte lägga in mer, bara ta bort några av alla de där partierna. alternativt dra ut på låten några minuter till och förlänga varje del..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ja, kan nog hålla med om det! Men jag gillar ändå alla delar så jag funderar på att kanske bara förlänga dem, och korta ner introt och slutet. Då blir den nog ca 7-8 min lång.

Skulle det vara en bra idé kanske?

Har något nåt annat att tipsa om eller kommentera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojje84 Postat den 9 February 2005, 19:20

jag funderar på att kanske bara förlänga dem, och korta ner introt och slutet. Då blir den nog ca 7-8 min lång.

Låter som en utmärkt idé. Jag hade gjort det om det var min låt. Man ska ju inte vara rädd för att det blir för långt faktiskt. eller monotont..

lycka till //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt mycket 1998! Kul!

Vill du vara lite mer specifik? Vad är det som gör det? Är det som någon nämnde tidigare att det känns som "man hört det förut"? Var det du som röstade 2 p? Eller det jag citerar kanske var positivt? 😱

Håller ni med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt.. saknade basen fram till 1:40. Tycker det var liiite för lång tid utan bas på den här typen av låt.. House utan baslinje är som .. House utan baslinje... alltså inte riktigt som det borde vara... Skulle gillat det ännu mer om det var mer progressivt ovh hårt... + analog bassynth 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med om allt som har sagts tidigare!

Dock det jag måste tillägga är att det går en en ryckning genom kroppen att den vill röra sig! Det är bra... men senare försvinner den känslan...

Alltså:

Groovet är mycket bra! Bas gången ska nog komma in lite tidigare tycker jag.

Bygg upp den mer! Alltså mer och mer energi ju längre man kommer in i låten...

Det känns som att den mycket avväxlande som är bra... Men den bygger inte till någon slags höjdpunkt där man som dansare på golvet nästan känner att man flipper ur!!!

Fixar du till det köper jag alla dina plattor 😳

Keep up the good work!

Må väl

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för underbart bra och lärorika svar. Blir lätt att man sitter en kväll/natt och jobbar och jobbar och efter ett tag så försvinner kreativiteten och man vill bara få färdigt, man känner inte att det "rycker i kroppen" längre, man vill bara avsluta det. Därför brukar den första mixdownen sällan bli perfekt. Men jag tror jag ska sätta mig i helgen och fila till denna utifrån allas förslag här.

Man kan aldrig få för mycket förslag, någon som har fler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...