Jump to content
Annons

Musikteori — bra eller dåligt?


Valle

Recommended Posts

skärpning, tycker jag. eller starta en egen tråd där ni kan tjafsa fritt.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=81172&st=0

kom med nåt i ämnet eller fuck off

vem fan har bett dig recensera andras inlägg, medlem med två inlägg varav bägge i denna tråd utan att hålla sig till ämnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej

det är nog knappast särskilt noggrant övervägt eller kanske ens nåt speciellt sätt att lipa på (i motsats till classe å pandasgrave)

OK, vi tar bort speciellt och noggranna från mitt förra citat:

Anser du, att spädbarnet som "lär sig" skrika/gråta på ett speciellt sätt för att uppnå viss uppmärksamhet från föräldrarna också beaktar "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" [= teori]?

Vad jag vill komma fram till är var du tycker att (ålders)gränsen går för var "teoretisk kunskap" övergår från att man som individ "inte begriper bättre". (Jag syftar på Snor-Valle igen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till och få iväg nåt till AC/DC-festivalen istället Valle! 😉:rolleyes:

Jag varken medger eller förnekar något när jag säger detta:

Vad får dig att tro att "nåt till AC/DC-festivalen" i princip inte redan är klart?

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag syftar på Snor-Valle igen.)

om vi skippar gnällungarna (som förmodligen återkommer snart igen av sig själva) kan man väl säga att snorvalle började med nåt trevande som han tyckte lät bra när han stämde öppet å därifrån la ett finger över ett band (förmodligen dök idén upp att "det borde väl bli samma typ döh") å därefter drog slutsatsen att "fan det här funkar ju som metod"

alltså att tanken att fingersättningen funkar på alla andra band också dök upp å satte sig redan innan snorvalle faktiskt testade varenda band för att få det bekräftat

man ska inte underskatta snorvalles tankeförmåga även om han inte formulerar en musikteoretisk text som clabbe måste ha

det handlar om att snorvalle fattar en princip som han sen förstår hur han ska använda å också förstår vad det förväntade resultatet bör bli

visst var det så? (gör mig inte besviken nu genom att säga att du faktiskt var tvungen att testa varenda band innan du fattade...)

Link to comment
Dela på andra sajter

det handlar om att snorvalle fattar en princip som han sen förstår hur han ska använda å också förstår vad det förväntade resultatet bör bli

Princip = Teori? 😉

Jag tror vid vi står vid en passage där ingen av oss kan komma förbi den andre såvida endera inte flyttar på sig.

För min del: jag anser att "teoretisk kunskap" är "teoretisk kunskap" först när vi förstår att använda oss av "teoretisk kunskap"... Till skillnad från att gå på "minne" eller att "inte begripa bättre", vilket jag anser är fallet med Snor-Vallar och andra noviser i början av deras utvecklingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en tanke när jag svarade på ett inlägg i en granntråd.

Hur relevanta är musikteoretiska kunskaper för ens skrivande/spelande?

Är en teoretiskt kunnig musiker "bättre" än en som inte kan ett skit?

Orkar inte läsa hur andra gjort...men jag började spela helt utan nån teoretisk kunskap och enbart för att det är kul. Teorin fick komma med åren. Relevans bryr jag mig inte mycket om...-inte heller vad som är bättre eller sämre. En schysst balans av både och funkar bra för mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varken medger eller förnekar något när jag säger detta:

Vad får dig att tro att "nåt till AC/DC-festivalen" i princip inte redan är klart?

Försöker få dig att släppa denna diskussion en aning ☺️ ...hinner man vara kreativ och samtidigt tokmata i denna tråd, härligt isåfall!

Ser fram emot festivalen, jag har en del på G som just nu känns bra, men men 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Princip = Teori? 😉

Jag tror vid vi står vid en passage där ingen av oss kan komma förbi den andre såvida endera inte flyttar på sig.

ja nåt ditåt

fattar en princip som han sen förstår hur han ska använda å också förstår vad det förväntade resultatet bör bli

lite mer än bara minne alltså

jag kan stiga åt sidan lite om du känner att du måste förbi 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...