Jump to content
Annons

Musikteori — bra eller dåligt?


Valle

Recommended Posts

Öh, va?

DP: "hur man ska placera fingrarna för att ta ett ackord är väl absolut en teoretisk kunskap"

Valle: "Hur han [snor-Valle] la fingret över greppbrädan var alltså en teorigrundad handling (...) ?"

DP: "vet inte riktigt om det har en koppling direkt till det jag sa?"

Valle: ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket nedtecknad blues finns det egentligen och hur mycket teori behövs för att spela blues?

hur lång tid tog det att nå bluesen från stenåldermannens stockdunk?

det behövs en samling förkunskaper som du kan lära dig på många sätt

om farfar visar dig å förklarar hur en bluestolva hänger ihop - är det teori eller måste han skriva ner det åt dig för att det ska kallas så?

men mer teori än just noterna skulle egentligen inte vara nödvändig där heller...

nej det vore ju farligt dumt att kunna transponera till ett d-moll när man kan ta ett a-moll på guran?

Link to comment
Dela på andra sajter

DP: "hur man ska placera fingrarna för att ta ett ackord är väl absolut en teoretisk kunskap"

Valle: "Hur han [snor-Valle] la fingret över greppbrädan var alltså en teorigrundad handling (...) ?"

DP: "vet inte riktigt om det har en koppling direkt till det jag sa?"

Valle: ???

DP: "stämde snorgärs gitarren eller tog han ett ackord?"

valle: ???

Link to comment
Dela på andra sajter

DP: "hur man ska placera fingrarna för att ta ett ackord är väl absolut en teoretisk kunskap"

Valle: "Hur han [snor-Valle] la fingret över greppbrädan var alltså en teorigrundad handling (...) ?"

DP: "vet inte riktigt om det har en koppling direkt till det jag sa?"

Valle: ???

DP: "stämde snorgärs gitarren eller tog han ett ackord?"

valle: "Både och! Snoris stämde gitarren i 'öppet' ackord; genom att sedan lägga pekfingret över hela greppbrädan, på olika band, kunde han spela olika 'ackord'..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är såklart inte nödvändigt. Man kan ta flera vägar för att ta sig till samman plats. Man kan spela såväl fantastisk musik som kass musik både med och utan teoretisk kunskap. En del tycker teoretisk kunskap är intressant, andra tycker det är tråkigt. Man kan se på musik som man ser på en stor stad. Antingen virrar man runt på måfå tills man hittar dit man vill, eller så tar man hjälp av de vägbeskrivningar och de kartor som finns tillgängliga. Själv ser jag det som en självklarhet att om man nu vill lära sig hitta till en eller flera platser i stan så går det bäst och snabbast om man tar till de olika hjälpmedel som finns. När sedan vissa inte hittar ens med kartornas hjälp så är inte det nödvändigtvis för att kartorna är dåliga utan det kan också bero på att kartläsarna är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det behövs en samling förkunskaper som du kan lära dig på många sätt

om farfar visar dig å förklarar hur en bluestolva hänger ihop - är det teori eller måste han skriva ner det åt dig för att det ska kallas så?

Det handlar då om praktisk inlärning och inte teoretisk.

Som jag skrev i något tidigare inlägg i tråden, så kan man likna det vid kunskapen att man bränner sig om man lägger handen på en het spisplatta.

Har man gjort den fadäsen själv, så är det praktisk inlärning och man vet med 100% säkerhet att det gör ont. Man är alltså autodidakt (självlärd). Om någon har förklarat att det är så, men man inte har provat själv, så är det teoretisk inlärning. Den teoretiska inlärningen berättar varför, men om man inte har egen erfarenhet av det så måste man lita på att läraren förmedlar rätt kunskap och kan förklara på ett förståeligt sätt.

Att sedan samma sak som den praktiska kunskapen har formulerats i teori, innebär inte att denna praktiska kunskap plötsligt blir teoretisk. Teorin baseras ju alltid på praktik i grunden, så den som lär sig praktiskt, får en mer jordnära kunskap, helt enkelt. Utan instruktioner från andra så tar det kanske längre tid, men det kan samtidigt ge en stor portion tillfredställelse att man har lyckats lära sig utan hjälp från andra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket nedtecknad blues finns det egentligen och hur mycket teori behövs för att spela blues? Det har ändå kunnat utvecklas vidare och gett upphov till både rock, pop och en farlig massa andra genre.

Folkmusiklåtarna är oftast lärda från spelman till spelman, precis som den mesta annan musik (när man bortser från typ klassiskt och storband), men det är ju meningen att folkmusiken ska låta som den låter - precis som andra genre ska låta som de låter, eller hur? När en genre är väletablerad så sker det inte så mycket utveckling inom genren, utan då blir det snarare så att det bildas en subgenre eller något helt annat.

Idag har vi inte heller samma behov av att teckna ner populärmusiken, eftersom vi kan spela in den istället. När det gäller mer komplex musik där många musiker måste samverka så skulle det däremot vara väldigt opraktiskt utan noter, men mer teori än just noterna skulle egentligen inte vara nödvändig där heller...

jag tänkte just prata om Blues. blues musiker har koll på teori. de kan skalor, vet var terser och sjuan sitter, kan relatera skalor till ackord och kan olika ackordfärgningar och inversioner.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

stämde gitarren i 'öppet' ackord; genom att sedan lägga pekfingret över hela greppbrädan, på olika band, kunde han spela olika 'ackord'..."

det måste väl ändå räknas som teoretisk kunskap att överföra det öppna ackordets klanger från ett band till ett annat?

var han tvungen att testa sig fram nästa gång också eller visste han då hur det skulle funka`?

jag tror vi har väldigt olika utgångspunkter för var gränser för teoretisk kunskap går

Link to comment
Dela på andra sajter

om farfar visar dig å förklarar hur en bluestolva hänger ihop - är det teori eller måste han skriva ner det åt dig för att det ska kallas så?

Det handlar då om praktisk inlärning och inte teoretisk.

Om någon har förklarat att det är så, men man inte har provat själv, så är det teoretisk inlärning.

nu får du bestämma dig

är farfar förmedlare av teretisk kunskap eller inte?

och om han först förklarar hur bluestolvan hänger ihop å ska spelas å du sen provar - är du då plötsligt autodidakt för att du bekräftar inför dig själv att det farfar sa stämmer?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

[1] var han tvungen att testa sig fram nästa gång också eller visste han då hur det skulle funka`?

[2] jag tror vi har väldigt olika utgångspunkter för var gränser för teoretisk kunskap går

1. Nej, givetvis "memorerade" han. Och han lärde sig så småningom förstå att han kunde lira en helvetes massa låtar bara genom att använda sig av band 0, 5 och 7 i olika kombinationer. MEN — och detta är viktigt att understryka — eftersom alla andra gitarrister som han ibland såg på bilder/TV/video aldrig någonsin lirade enligt "pekfinger"-modellen så trodde han alltid att han "gjorde fel". Uppfattningen att "göra fel" låter inte som en god ingrediens i "teoretisk kunskap".

2. Inte väldigt, kanske, men visst. Teori betyder enligt våra uppslagsverk "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden". Därför skulle man även kunna säga att spädbarnet som "lär sig" skrika/gråta på ett speciellt sätt för att uppnå viss uppmärksamhet från föräldrarna också beaktar "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden". Jag själv tycker dock att det där är lite väl overkill; likaså vad gäller absoluta noviser på diverse instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är:

Varken eller. Det underlättar men är inte oumbärligt.

svaret måste väl bli "bra" om det underlättar - även om det inte är oumbärligt?

ang gärsens pekfinger så ser man ju det rätt ofta idag på alla drop-stämda metal gitarrister

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du bestämma dig

är farfar förmedlare av teretisk kunskap eller inte?

och om han först förklarar hur bluestolvan hänger ihop å ska spelas å du sen provar - är du då plötsligt autodidakt för att du bekräftar inför dig själv att det farfar sa stämmer?

Du skrev ju att han visade och förklarade. Visar man något på ett instrument, så innebär det normalt att man också får prova själv - annars är det ett ganska meningslöst sätt att lära ut... Eftersom han visade så handlar det om praktik - och förklaringen kan kanske räknas som "teori" om man hårddrar det, men knappast i den mening som de flesta menar med musikteori...

Hade han bara förklarat, så hade det varit enbart teori.

De flesta är autodidakta i större eller mindre grad - åtminstone tills de har fått en mer organiserad utbildning på sitt instrument. Oftast har man kanske blivit visad vissa enkla grunder (av farfar eller någon annan) när man börjar, men sedan utvecklar man sig vidare på egen hand, utan ytterligare instruktioner. Då är man att räkna som autodidakt enligt min mening - även om man alltså har fått lite grand praktisk "undervisning" i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

svaret måste väl bli "bra" om det underlättar - även om det inte är oumbärligt?

ang gärsens pekfinger så ser man ju det rätt ofta idag på alla drop-stämda metal gitarrister

OK... Refrasering: Varken eller. Det underlättar ibland men kan även vid beroende få negativa konsekvenser, men är inte oumbärligt.

@ pekfinger: Faktum är att det också var en vanlig stämning på 60- och 70-talet, såväl Keith Richards som Ronnie Wood körde konceptet (även innan Wood anslöt sig till The Rolling Stones).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske snarare:

"Varken eller. Det kan underlätta, men är inte oumbärligt."

Nej, Petproducenten skulle nog inte godkänna det där, eftersom "kan" ändå skulle väga mer åt "bra" än "dåligt".

Se min "refrasering" ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Petproducenten skulle nog inte godkänna det där, eftersom "kan" ändå skulle väga mer åt "bra" än "dåligt".

Se min "refrasering" ovan.

Ok - den kan jag köpa också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade han bara förklarat, så hade det varit enbart teori.

så så fort man testat på det man lärt sig så övergår det teoretiska till något annat?

nej jag köper inte din syn på teori så skiljt från det praktiska utövandet

så fort man lär sig ett mönster eller en metod man kan applicera på annat än det man utgått från så har man ju byggt upp sin egen teori

"antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" som valle skrev

Link to comment
Dela på andra sajter

så så fort man testat på det man lärt sig så övergår det teoretiska till något annat?

Du vrider det lite konstigt tycker jag, men teorin är ju en grund att stå på, som sedan kan omsättas i praktik, så att man får riktig nytta av den.

nej jag köper inte din syn på teori så skiljt från det praktiska utövandet

så fort man lär sig ett mönster eller en metod man kan applicera på annat än det man utgått från så har man ju byggt upp sin egen teori

...så även om den "teori" som jag har hittat på själv (som jag aldrig tänker på, utan alltid bara omsätter till praktik), är "fel" jämfört med någon allmänt accepterad teori, så handlar det alltså om teori, enligt dig? Enligt mig handlar det om praktik och inte teori.

Killen som drar elkablar hemma, men inte har någon formell utbildning, utan bara har lärt sig genom "trial and error" och fått åtskilliga stötar genom åren - men lärt sig genom sina misstag och en och annan eldsvåda - har alltså också långtgående teoretiska kunskaper på området, enligt dig...? Även här handlar det om praktiska kunskaper och inte teoretiska, enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vrider det lite konstigt tycker jag,

jaså?

Eftersom han visade så handlar det om praktik - Hade han bara förklarat, så hade det varit enbart teori.

Killen som drar elkablar hemma, men inte har någon formell utbildning, utan bara har lärt sig genom "trial and error" och fått åtskilliga stötar genom åren - men lärt sig genom sina misstag och en och annan eldsvåda - har alltså också långtgående teoretiska kunskaper på området, enligt dig...?

"antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" som valle skrev - och ordboken

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte du på nåt speciellt spädbarn pysslar med som faller in under detta?

Nu har du faktiskt tappat mig... Antingen menar du att spädbarnet har en naturlig förmåga att "[inte] utgå från...", eller så har du godtyckligt, på egen hand, lagt till förutsättningen "så fort man lär sig ett mönster eller en metod man kan applicera på annat än det man utgått från" till tidigare "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" för att något ska anses vara en teoretisk kunskap.

Så då ställer jag frågan rakt ut till dig:

Anser du, att spädbarnet som "lär sig" skrika/gråta på ett speciellt sätt för att uppnå viss uppmärksamhet från föräldrarna också beaktar "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" [= teori]?

Link to comment
Dela på andra sajter

"antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" som valle skrev - och ordboken

Du pratar tydligen om teorier i vidare betydelse nu och inte utlärd musikteori specifikt.

Ditt envetna tjatande handlar alltså nu främst om att märka ord och inte längre ett dugg om ämnet, så jag lämnar tråden åt sitt dödsdömda öde nu. 😏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar tydligen om teorier i vidare betydelse nu och inte utlärd musikteori specifikt.

Ditt envetna tjatande handlar alltså nu främst om att märka ord och inte längre ett dugg om ämnet, så jag lämnar tråden åt sitt dödsdömda öde nu. dry.gif

vem fan märker ord?

tönt

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser du, att spädbarnet som "lär sig" skrika/gråta på ett speciellt sätt för att uppnå viss uppmärksamhet från föräldrarna också beaktar "antagande grundat på noggranna överväganden om faktiska förhållanden" [= teori]?

nej

det är nog knappast särskilt noggrant övervägt eller kanske ens nåt speciellt sätt att lipa på (i motsats till classe å pandasgrave)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...