wonderboy Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Vilken, vilka tonarter brukar Du hamna i? Varför, Ă€r det nĂ„got som styr valet av tonart? Har Du bra lĂ„tar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem? Ăr det lĂ€tt att transponera om Dina lĂ„tar eller förlorar de pĂ„ det?
Lindeberg Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Ess eller F om jag skriver för vĂ„r sĂ„ngare, annars Ă€r det ju inte lika viktigt men dĂ„ brukar det ofta bli Ess/Cm iaf. đ Problem blir det bara om jag anvĂ€nder loopar som Ă€r svĂ„ra att transponera. Jag försöker undvika det och bygger kopior av loopar istĂ€llet, men ibland sitter man ju i klistret...
Fredster Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Jag hamnar oftast i Bm eller C#m......innan var E och A ett hett alternativ men skriver knappt nÄnting i dom tonarterna lÀngre.
slaptap Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 1. Vad Ă€r det som styr valet av tonart? 2. Har Du bra lĂ„tar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem? 3. Ăr det lĂ€tt att transponera om Dina lĂ„tar eller förlorar de pĂ„ det? 1. Det första melodiupplĂ€gget (baserat pĂ„ textförslag). 2. Provar i första hand alternativa stĂ€mningar, i andra hand transponering av melodin. 3. Tycker vĂ€l nĂ€stan att transponering resulterar i nĂ„got helt annat...den första ideen försvinner liksom...
android Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 (redigerat) 1. Vad Ă€r det som styr valet av tonart? 2. Har Du bra lĂ„tar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem? 3. Ăr det lĂ€tt att transponera om Dina lĂ„tar eller förlorar de pĂ„ det? Som synthsnubbe Ă€r det oftast inte nĂ„t större problem att transponera lĂ„tar hit och dit... HĂ€nder lite dĂ„ och dĂ„ att vi testar lite olika tonarter för att hitta det som kĂ€nns bĂ€st sĂ„ngmĂ€ssigt. Enda som ibland "hindrar" Ă€r ju om bastonerna kommer för högt eller lĂ„gt sĂ„ att trycket försvinner... Men oftast ligger allt som det ska redan frĂ„n början eftersom det ju Ă€r sĂ„ngerskan som gör sĂ„ngslingorna vi utgĂ„r ifrĂ„n. SĂ„ kort sagt: det Ă€r hon som bestĂ€mmer..... Redigerat 27 januari 2005 av android
D Vibe Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Eftersom jag i princip uteslutande skriver med gehör sÄ tÀnker jag nÀstan aldrig pÄ vilka tonarter jag hÄller mig till. Men jag tror jag brukar hamna pÄ C och F# ... Skriver juh aldrig med gitarr, utan med klaviatur. /Daniel 1
Jonte Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 NĂ€stan allt jag gör brukar av nĂ„gon anledning hamna i moll... Och dĂ„ blir det oftast Em, Am eller Cm. Men gitarristen har en viss förmĂ„ga att göra lĂ„tar i G-dur och D-dur. Ăven E-moll och C#-moll emellanĂ„t. Oftast sĂ„ kommer musiken till först och sĂ„ngen i efterhand i vĂ„rt fall. Inte alltid i och för sig. Oftast brukar det gĂ„ att hitta en melodi som fungerar utan att transponera om. Annars har jag i regel inget emot att transponera om ifall det behövs.
Egghuvud Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Det styrs i första av mitt röstomfÄng. Men det mÄste lÄta bra ocksÄ. Det Àr konstigt. Jag minns nÀr jag spelade i coverband. ibland försökte vi transponera om lÄten sÄ att den skulle gÄ i en mer trallvÀnlig tonart. Men vissa gÄnger lÀt det bara apskaft trots att vi bara höjde eller sÀnkte ett tonsteg. Vi fattade aldrig riktigt varför, men det lÀt bara inte bra. Sedan kunde vissa lÄtar vara helt okej att skifta lite hit och dit. Sedan styrs det vÀl lite av om man skriver pÄ gitarr eller piano eller ur huvudet sÄ att sÀga. PÄ gitarr finns ju naturliga begrÀnsningar.
captain nemo (oregistrerad) Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Eftersom jag inte kan spela piano sÄ blir det lÀtt C-dur och dess parallelltonarter, fast C Àr helt omöjligt att sjunga i. PÄ gitarr fungerar det bÀttre och dÄ kan man ha lÄtarna i valfri tonart - t ex lÀttsjungna A eller E. Enda som Àr skit pÄ gitarr Àr Ess... //nemo
brojd Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 (redigerat) Eftersom jag inte kan spela piano sĂ„ blir det lĂ€tt C-dur och dess parallelltonarter, fast C Ă€r helt omöjligt att sjunga i. PĂ„ gitarr fungerar det bĂ€ttre och dĂ„ kan man ha lĂ„tarna i valfri tonart - t ex lĂ€ttsjungna A eller E. Enda som Ă€r skit pĂ„ gitarr Ă€r Ess... //nemo Njetski skit i ess... stĂ€m ned gitarrackaren och njut! đ SjĂ€lv hamnar jag i 90% av fallen i F#m, Dm eller Am.....hmm nĂ„ja, skall nog skriva en lĂ„t i d-dur en dag jag ocksĂ„! Redigerat 27 januari 2005 av brojd
Stinkey (oregistrerad) Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 SÀtt ett capo pÄ första bandet och spela i D sÄ har du Ess. Ett par favorit tonarter Àr B och F#, pga min röst, annars tycker jag att man ska försöka skriva musik i alla tonarter. De har sina egna vibbar so mkan vara svÄra att fÄ pÄ andra vis.
milton Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 (redigerat) Det va inget. Redigerat 27 januari 2005 av milton
Neosus Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Jag hamnar för det mesta alldeles helt Ät skogen...
wonderboy Postat 27 januari 2005 TrÄdstartare Postat 27 januari 2005 Intressanta svar! Jag blir personligen mest förvÄnad över tonarterna. Jag trodde det skulle bli mycket C, Am och F hos keyboardisterna och mycket Em, A, Am och G hos gitarristerna. Givet Àr ju att sÄngarens omfÄng styr för en hel del, men inte alla. NÄn ondgjorde sig över att nÀr man transponerade coverlÄtar sÄ förlorade lÄtarna ofta pÄ det. Det beror ju sjÀlvfallet vilken lÄt det Àr men........ AC/DC, ZZ-Top och riffbaserade lÄtar brukar vara vÀldigt svÄra att transponera överhuvudtaget. Riffet i "Highway To Hell" lÄter helt enkelt inte bra om man inte kör det i A, likadant med refrÀngen. Det hör ju ofta ihop med att intervallerna i olika gitarrackord Àr olika. Ackordet G kan ju tas pÄ ett gÀng olika sÀtt. Dock Àr det vÀl egentligen bara ett sÀtt som klingar rÀtt till ovan nÀmnda lÄt. Broijd och nÄgon mer skriver om alternativa stÀmningar, det borde man ju utforska mer. I vÄrt coverband kom vi dock överens om en sak. Vi kör numer, sen lÀnge, med nedstÀmt till D#. AlltsÄ, nÀr jag hÄller ner ett Em pÄ greppbrÀdan sÄ Àr det ett D#m som hörs. Med detta vann vi mycket. Vi lÀt tyngre, sÄngaren klarar numer av fyra kvaÀllar pÄ raken galant, och jag nÄr de dÀr stÀmmorna lÀttare Àn vad jag gjorde förr. Detta Àr ett seriöst menat tips frÄn mig, stÀm ner! Ni tyckte kanske att vinsterna verkade lite fattiga. VÀnta tills Ni kört ett tretimmarsrep nedstÀmt. DÄ kommer alla att mÀrka tyngden. Alla som sjunger kommer ocksÄ att mÀrka hur mycket mer Ni har kvar av rösten. Fortfarande klingar alla lÄtarna likadant som förut, nÀstan! Har Du dÄ ingen lÄt liggande som Du tycker Àr kanon men som sÄngaren inte klrarar av? NÀr Ni transponerar den sÄ lÄter det bara skit?
karl Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 (redigerat) PÄ gitarr kör jag nÀstan numera bara i öppen G-stÀmning med vissa variationer...capo hit och dit....PÄ piano Àr Ass-dur en oerhörd fin tonart med en alldeles egen "klang" förutsatt att det Àr vÀlstÀmt... Har ibland eller allt som oftas gjort lÄtar i fel tonart men kör dÄ pÄ gitarr med capo för att bibehÄlla klangen som dom öppna strÀngarna ger annars blir det lite fel klang pÄ ackorden... Redigerat 27 januari 2005 av karl
Coffeemidget Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Jag fÄr fel frisyr nÀr jag tÀnker pÄ musikteori... de e sÄ krÄngligt!... Om nÄgon sÀger att en lÄt gÄr i E dur.. Betyder det att E Àr dominant och att man sedan bara anvÀnder de Tonika och subdominanta ackorden sen? Om det sÄ Àr fallet, byter man dÄ tonart om man gÄr utanför de ackord som Àr tonika och subdominant till Edur?.. HuvudvÀrk..
I_SoLaTE Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 PĂ„ gitarr hamnar de flesta lĂ„tar i E (eller Eb om man stĂ€mmer ner) eller B nĂ€r jag spelar pĂ„ sjuan. Det blir vĂ€l sĂ„ nĂ€r man hĂ„rdrocksriffar. Det Ă€r ju kul att pumpa E... đ
MusicGene Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Jag fÄr vÀl kontra med att C, Ab, D och E Àr de jag brukar skriva i. Mest dur för att jag Àr sÄ snÀll, men har börjat skriva mer i moll för att bli lite elakare.
Henke Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Jag fÄr fel frisyr nÀr jag tÀnker pÄ musikteori... de e sÄ krÄngligt!... Om nÄgon sÀger att en lÄt gÄr i E dur.. Betyder det att E Àr dominant och att man sedan bara anvÀnder de Tonika och subdominanta ackorden sen? Nej, i E-dur (jonisk) blir det: (om vi snackar treklanger) E = tonika (I) A = subdominant (IV) B = dominant (V) C#m = tonikaparallell (vi) F#m = subdominantparallell (ii) G#m = dominantparallel (iii) D#m-5 = ofullkomlig dominant (vii)
VacUm Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Jag fÄr fel frisyr nÀr jag tÀnker pÄ musikteori... de e sÄ krÄngligt!... Om nÄgon sÀger att en lÄt gÄr i E dur.. Betyder det att E Àr dominant och att man sedan bara anvÀnder de Tonika och subdominanta ackorden sen? Om det sÄ Àr fallet, byter man dÄ tonart om man gÄr utanför de ackord som Àr tonika och subdominant till Edur?.. HuvudvÀrk.. E Àr tonika om lÄten ska gÄ i E-dur. GÄr melodi och harmonik ifrÄn E-durskalan under en lÀngre period sÄ kan man kalla det ett tonartsbyte. Finns vÀl inga direkta regler för detdÀr; det handlar mest om hur man sjÀlv uppfattar melodi och harmonik.
Dr Arthur Krause Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Jag brukar skriva lĂ„tar i E-moll eller A-moll mycket pĂ„ grund av att min musikstil oftast passar i moll samt att de Ă€r lĂ€tta att spela pĂ„ gitarr.Min röst lĂ„ter mörkast och tuffast ihop med dessa tonarter. đ
Coffeemidget Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Multiharmonisk-tonikasubtotalfabrikats-modulation.
robertus Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 NĂ€stan allt jag gör brukar av nĂ„gon anledning hamna i moll... Och dĂ„ blir det oftast Em, Am eller Cm. Men gitarristen har en viss förmĂ„ga att göra lĂ„tar i G-dur och D-dur. Ăven E-moll och C#-moll emellanĂ„t. Precis. Gillar emoll av nĂ„n anledning. Sedan Ă€r det ju lĂ€tt att skriva i amoll (parallell till C). I o för sig beror det vĂ€l pĂ„ hur riffet lĂ„ter
Amis Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Oftast öppen G eller A dÄ jag i huvudsak komponerar till gitarr och nynnar melodin. Ibland moll, dÄ oftast Em eller Am, lite ovanligare Dm. Har börjat komponera pÄ klaviatur och dÄ kan det bli nÀstan vilka ackord som helst, med följden att jag inte kan sjunga dem. Att transponera om lÄtarna gör jag ofta och tycker det blir rÀtt bra i de flesta fall.
Signia Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Shit. Arnis har varit nere i arkivet och rotat đ Vilken, vilka tonarter brukar Du hamna i? Vilken man hamnar i till slut, Ă€r den tonart som passar musiken/rösten/melodin bĂ€st, eller andra faktorer. Provar ut det. Det Ă€r alltid en faktor som Ă€r viktigast, men den faktorn kan vara olika beroende pĂ„ musikstil osv. Varför, Ă€r det nĂ„got som styr valet av tonart? Arret, melodin, klangbilden överlag, klangen i instrumenten som spelar, rösten, olika tonaliteter osv. Man provar ut rĂ€tt tonart. Gör det sĂ„ tidigt som möjligt i lĂ„tskaparprocessen, sĂ„ man inte fastnar i ett kanon-arr som sen inte kan transponeras utan att förlora sin sötma. Har Du bra lĂ„tar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem? Ligger inte orörda pga 'fel tonart', snarare andra faktorer. Ăr det lĂ€tt att transponera om Dina lĂ„tar eller förlorar de pĂ„ det? Förlorar pĂ„ det. Fast det beror lite pĂ„ hur petnoga man Ă€r med. Man kan spela flera av mina lĂ„tar pĂ„ lĂ€gereldsgitarr i helt 'fel' tonart utan problem. Tonarten Ă€r mer en produktionsfrĂ„ga; ju tĂ€tare/större arr, desto mer tonartsbundet blir det.
MÄsart Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 (redigerat) G och A brukar passa min röst finfint. Redigerat 24 juni 2013 av MÄsart
crillemannen Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Trallar jag bara hemma sÄ brukar jag alltid sjunga i Cm/Eb. Sjunger t.ex alltid nÀstan ett högt Ab istÀllet för det höga A:et haha. Jag brukar inte komponera sÀrskilt ofta men det brukar vÀll bli typ Cdur, Gdur eftersom jag mestadels spelar gitarr.
Soundprocessingstudio Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Jag brukar oftast fastna i Bm eller Gm av den enkla anledningen att det ligger bra till mitt sÄngregister och för att jag gillar att skriva musik i moll sÄ klart.
Valle Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Om det Àr riff som styr, antingen E eller A. Om det Àr (sÄng)melodin som styr sÄ avgörs tonarten av skalans översta ton som jag kan ta utan onödigt besvÀr. Fast jag brukar dock justera upp/ner till nÀrmaste stamton; varför vet jag inte riktigt ...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.