Jump to content
Annons

Monitorernas placering i höjdled


ramoand

Recommended Posts

Annons
Gratch (oregistrerad)

Troligen kommer du få mer diskant om dem står i samma höjd som dina öron och lite mindre om du har dem lägre då högtalare vanligtvis sprider ljudet så men inget jag garanterar.

Det jag rekommenderar är såklart bara att prova! Ställ upp dem på en trave böcker och se vad som händer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som skiljer då?

För det första så kommer du att minska problemen som orsakas av den tidiga reflektionen från bordsytan. Utöver detta så kommer tidsskillnaden mellan elementen att minimeras och (därmed artefakter vid delningsfrekvensen som detta innebär). Om man inte kan ha den ”akustiska axeln” (oftast mellan mellanregistret (basen on tvåvägs) och diskanten) perfekt i öronhöjd så kan man vinkla högtalarna så de är riktade rakt hot öronen (höjdled).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skillnaden uppfattas beror lite på hur bra/dåligt rummet är samt hur stor bordsytan är.

Okej mitt skrivbord är 140 cm x 80 cm och rummet är 4,5x3,5 m och jag sitter med skrivbordet mot ena långsidan. Har tänkt köpa bra dämpning också under monitorerna. I och med att min lägenhet är så liten så hade jag tänkt sätta en vägg-TV ovanför datorskärmen och monitorerna och den vill jag ju ha så långt ner som möjligt så de va därför jag var lite nyfiken på hur mycket placeringen i höjdled egentligen påverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte orkar testa med att palla upp monitorerna på varsin trave med böcker, testa helt sonika att dyka ner med huvudet några decimeter då du sitter vid skrivbordet. Hör du inte någon skillnad då?

(Jag sitter själv ihopkurad med böjd rygg och mixar... Borde palla upp monitorerna, men har en vägghylla som hinder.)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det jag tycker är fördelen med att ha monitorerna i rätt höjd är att sweetspotten blir större. Dvs, det blir mindre variation på ljudet beroende på hur man sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte orkar testa med att palla upp monitorerna på varsin trave med böcker, testa helt sonika att dyka ner med huvudet några decimeter då du sitter vid skrivbordet. Hör du inte någon skillnad då?

(Jag sitter själv ihopkurad med böjd rygg och mixar... Borde palla upp monitorerna, men har en vägghylla som hinder.)

Har inte köpt monitorerna ännu utan sitter o planerar hur jag skall göra. Var därför lite nyfiken på om det var stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskanten är viktig brukade alltid tidigare göra på tok för diskantrika saker i synnerhet då jag tokmastrade.

Blev avsevärt mycket bättre då jag fick upp diskantelementen på mina monitorer i öronhöjd.

Basen är ju mindre viktig däremot rekomenderar jag verkligen att få upp diskanten i öronhöjd eller åtminstone att diskanten riktas mot öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker är fördelen med att ha monitorerna i rätt höjd är att sweetspotten blir större. Dvs, det blir mindre variation på ljudet beroende på hur man sitter.

Precis!

Är de vinklade uppåt eller neråt så kan de skjuta mer mot kroppen eller över huvudet, än mot öronen - beroende på vilket avstånd man sitter på. Olika monitorer har olika stor sweetspot, så det är inte lika illa för alla monitorer, men det är ju ganska onödigt att chansa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Är de vinklade uppåt eller neråt så kan de skjuta mer mot kroppen eller över huvudet, än mot öronen - beroende på vilket avstånd man sitter på. Olika monitorer har olika stor sweetspot, så det är inte lika illa för alla monitorer, men det är ju ganska onödigt att chansa... 😉

Nä de e sant. Jag skall köpa Adam A7X, hur är deras sweetspot jämfört med andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä de e sant. Jag skall köpa Adam A7X, hur är deras sweetspot jämfört med andra?

Banddiskanter har som regel större sweetspot än dometweeters, men det är ändå bättre att ha dem rättplacerade. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det beror ju på ifall de är monterade vägrätt (vanligt) eller lodrätt (ovanligt).

Jäpp! Vissa monitorer går det att vända diskanten på, beroende på om man vill ha dem vertikalt eller horisontellt. Det är också något som kan ha betydelse för alla monitorer. Kolla därför alltid i bruksanvisningen om de är avsedda för vertikalt eller horisontellt bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskanten är viktig brukade alltid tidigare göra på tok för diskantrika saker i synnerhet då jag tokmastrade.

Blev avsevärt mycket bättre då jag fick upp diskantelementen på mina monitorer i öronhöjd.

Basen är ju mindre viktig däremot rekomenderar jag verkligen att få upp diskanten i öronhöjd eller åtminstone att diskanten riktas mot öronen.

Bäst är "rätt höjd" d v s att man tar reda på vad den akustiska axeln befinner sig på de högtalare man använder = oftast inte vid diskanterna utan mellan mellanregister (eller bas, om 2-vägs) -elementet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...