Jump to content
Annons

Ny medlem beskriver sig själv och behöver hjälp..


ironman

Recommended Posts

Hej

Mitt namn är henber77 och jag är ny här. Jag gör min egen musik och sitter och spelar in det på en tascam dp004(då endast gitarr och sång, kan bara spela gitarr) Det jag skulle behöva hjälp med är att jag behöver ett usb ljudkort med medföljande programvara, som ger mig möjlighet att lägga in trummor, bas, sång på mina låtar. Och gärna där programmet har inbyggda effekter för min elgitarr, samt lite effekter för sång så jag slipper spela in på min dp004. Och där jag kan mixa ihop allt till ett bra demo tex. Finns där något usb ljudkorts paket med medföljande program vara som ger mig allt det jag söker, utan att jag måste köpa till en massa plugins eller vad det heter. Jag har sökt här på forumet och andra ställen men inte hittat något. Kan du som läser detta kan hjälpa mig skulle jag vara oerhört tacksam.

Här kan du lyssna lite på några riff som jag gjort( dock inget avancerat)

www.youtube.com/henber77

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte ljudkortet Yamaha Audiogram 6 (2 steroe och fyra mono ) med medföljande Cubase AI 4. för 1500 kr.

Cubase är en studio som ger massor av möjligheter och har många bra effekter. Cubase har en VST synth , HALion one, som går att programera , även trummor. Färdiga trumloopar följde också med från Yamaha på skivan om man inte orkar

programera. Jag har ocskå Ezdrummer, Guitarrig 3 och Bornemark Broomstick Bass som plugins till Cubase.

Du behöver ett par monitors också..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du komponerat det där helt själv? WooW!

Alltså där du ser mig spelar gitarr, det har jag gjort själv och det är delar utav låtar som jag skrivit. Jag har även några klipp där jag spelar större delar av låtar som jag gjort men dom är privata så dom syns enbart för dom jag skickat länken till. Jag vill inte lägga ut för mycket innan allt är färdigt( alltså jag har ju massa demos som är inspelade på min dp med sång och gitarr) Det är därför jag behöver hjälp av er med program så jag kan göra en tex en demo cd med trummor bas piano etc så att låten får fram sitt rätta jag.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ljudkortet Yamaha Audiogram 6 (2 steroe och fyra mono ) med medföljande Cubase 4.1.2. för 1500 kr.

Cubase är en studio som ger massor av möjligheter och har många bra effekter. Cubase har en VST synth , HALion one, som går att programera , även trummor. Färdiga trumloopar följde också med från Yamaha på skivan om man inte orkar

programera. Jag har ocskå Ezdrummer, Guitarrig 3 och Bornemark Broomstick Bass som plugins till Cubase.

Du behöver ett par monitors också..

Ok tusen tack skall genast kolla upp detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ljudkortet Yamaha Audiogram 6 (2 steroe och fyra mono ) med medföljande Cubase 4.1.2. för 1500 kr.

Cubase är en studio som ger massor av möjligheter och har många bra effekter. Cubase har en VST synth , HALion one, som går att programera , även trummor. Färdiga trumloopar följde också med från Yamaha på skivan om man inte orkar

programera. Jag har ocskå Ezdrummer, Guitarrig 3 och Bornemark Broomstick Bass som plugins till Cubase.

Du behöver ett par monitors också..

Tack igen för hjälpen, jag bara undra eftersom jag brukar spela in låtar med bara sång och gitarr och aldrig spelat in med trummor och bas, i vilken ordning brukar man spela in på( alltså tex gitarr först sång sist eller finns där något man skall gå efter) Och vad bör man tänka på

Mvj

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor och basljud görs idag mycket med VST-synthar och samplingbibliotek. Det finns en uppsjö av båda gratis och de som kostar, för att kunna använda dem måste man ha ett program som stödjer VST tex FL Studio, Cubase eller Logic som är för Mac.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

antingen spelar du in efter klick om du börjar med gitarren, annars blir det svårt att få trummorna i takt.

jag brukar ha ett enkelt rakt trumkomp som jag spelar in först gitarr till. sen kan man lägga in fills, andra takter mm. och sedan lägga bas, fler gitarrer osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack så mycket för all hjälp, jag inser nu att jag har mycket jobb framför mig. Det är ett 20 tal låtar som skall göras helt om och det skall läggas in bas och trummor och eventuellt piano.

Glömde skriva att jag spelat gitarr i ca 1 1/2 år och är själv lärd, tycker det är det bästa som finns,

Jag lovar att återkomma så fort några låtar är helt färdiga, så ni kan lyssna.

Och jag hoppas ni gillade det lilla som ni kan se och höra på min youtube kanal

Och sist men inte minst jag gör detta enbart för skojs skull, skulle det bli något utav det hela är det en bonus bara

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej gott folk, jag köpte steinberg ci2 usb ljudkort och där ingick cubase ai5, där ingick även samson c01 kondenser mikrofon och samson hörlurar sr850 samt ställ och hållare till mikrofonen, skall köpa till fotpedalen. Det verkar vara bra ,och priset var detsamma som om jag bara skulle köpa ci2 i butik i sverige. Så jag är nöjd.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej en liten uppdatering, jag har gjort några klara låtar nu, men jag har ett problem jag blir liksom inte riktigt nöjd och går hela tiden tillbaka och ändrar om i låtarna. Ät det många här som upplever samma problem?

Och det jag har absolut störst problem med är att lägga in trummorna, hade jag bara kunnat det bättre hade jag kunnat färdigställa många många fler låtar, finns det cubase kurser någonstans???

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej en liten uppdatering, jag har gjort några klara låtar nu, men jag har ett problem jag blir liksom inte riktigt nöjd och går hela tiden tillbaka och ändrar om i låtarna. Ät det många här som upplever samma problem?

Och det jag har absolut störst problem med är att lägga in trummorna, hade jag bara kunnat det bättre hade jag kunnat färdigställa många många fler låtar, finns det cubase kurser någonstans???

Det där med att inte bli nöjd och att hela tiden gå tillbaka och ändra är du inte ensam om! =)

Det bästa tipset jag kan ge och haft grymt mycket hjälp av är youtube! Finns hur mycket bra tutorials som helst där!!!

Och en dag, kanske du blir lika bra som Gitarrnilsson!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra om i låtarna hela tiden är både bra och dåligt. Att ha ett högt mål är bra men man ska inse sina begränsningar också.

Jag har lärt mig en sak på vägen: Ta "exekutiva" beslut. Dvs har du någonting bra håll kvar det, ändra inte i det och gå vidare för att göra klart det hela. Har du sedan gjort säg 500 låtar och jämnför den första med den sista så kommer du vilja om i den första låten då din kunskap har ökad något enormt. Jag tror inte så mycket på att sitta på youtube och titta på hur andra gör utan gör själv och på ditt sätt så som du tycker om så blir det bra.

Låter det bra, så är det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hemst dåligt samvete för det där. Det var inte snällt skrivet av mig, förlåt mitt låga skämt. Vi har lite taskig humor här i Ljusne, får försöka skylla på den.

Du får ju faktiskt tycka vad du vill, jag gör det för skojs skull, skulle sedan någon tycka om det är det bara en bonus. Men man ser ju hur rent generellt hur det är på tex youtube osv så fort någon har gjort något oavsett hur det låter så skall det helst förlöjligas och tycka illas om och jag gör det bättre osv, jag tror personligen folket i fråga glömmer hur dom själva var och lät i början.

Jag vill passa på att tacka alla er andra som har hjälpt mig.

God jul på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mitt namn är henber77 och jag är ny här. Jag gör min egen musik och sitter och spelar in det på en tascam dp004(då endast gitarr och sång, kan bara spela gitarr) Det jag skulle behöva hjälp med är att jag behöver ett usb ljudkort med medföljande programvara, som ger mig möjlighet att lägga in trummor, bas, sång på mina låtar. Och gärna där programmet har inbyggda effekter för min elgitarr, samt lite effekter för sång så jag slipper spela in på min dp004. Och där jag kan mixa ihop allt till ett bra demo tex. Finns där något usb ljudkorts paket med medföljande program vara som ger mig allt det jag söker, utan att jag måste köpa till en massa plugins eller vad det heter. Jag har sökt här på forumet och andra ställen men inte hittat något. Kan du som läser detta kan hjälpa mig skulle jag vara oerhört tacksam.

Här kan du lyssna lite på några riff som jag gjort( dock inget avancerat)

www.youtube.com/henber77

Du vill alltså att lite mjukvaruinstrument (trummor, bas etc) ska ingå när du köper inspelningsprogrammet och ljudkortet?

Hör med säljaren i butiken du går till, men M-Audio tycker jag gör vettiga usb-ljudkort. Det ingår alltid inspelningsprogram

och normalt även en syntetisator i mjukvaruform som kan efterskapa basljud och diverse andra ljud. En trummodul brukar ingå.

Några exempel på M-Audio USB-ljudkort:

M-Audio Fast Track MkII: du kan spela in 16 audiospår med det i ProTools M-Pow Essential. Får med fler än 60 virtuella instrumentljud. En mikingång, en instrumentingång bara. Väldigt spartanskt ljudkort. 1200 SEK.

M-Audio MobilePre MkII: Ingår ProTools SE för inspelning på 16 audiospår (och 8 virtuella spår) och med 100 instrumentljud. 20 audioeffekter. Två mik-/lineingångar. 1650 SEK inkl frakt, Thomann.

M-Audio Fast Track Pro: du spelar in med medföljande Ableton Live Lite 5! i åtta audiospår max. Ingår trumljud plus en instrumentmodul till, fler än 20 audioeffekter. Två mik-/lineingångar. 1700 SEK.

Det som främst skiljer MobilePre från Fast Track Pro, det är att Fast Track Pro även har fysisk volymkontroll för hörlurarna, fler linjeutgångar, s/pdif-kontakter för digital överföring av ljudet (till DAT, digital mixer m.m.), uttag för fysiskt lås av ljudkortet, MIDI in/out för sådan koppling till synthar/trummaskiner m.m. och fysisk insert för t.ex fysisk multieffektburk samt att det kan drivas av nätet med nätadapter också.

Lyssnade på din länk och du har ju redan skrivit att det inte var något avancerat, så det är ju inte det vi ska bedöma.

Tyckte riffet som sådant var helt ok. Dock lät ljudet lite skramligt, som om något inne i högtalaren satt löst eller också

berodde det "bara" på att miken inte riktigt orkade återge ljudet?!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Och det jag har absolut störst problem med är att lägga in trummorna, hade jag bara kunnat det bättre hade jag kunnat färdigställa många många fler låtar, finns det cubase kurser någonstans???

Klart det hade varit lättare att spela live till styckena 😉 men programmera tar ju tid, speciellt om man skall lägga in mellanslag och så. Det handlar ju om quantiseringar, vad dina låtar går i, 4-delar, 8-delar, 16-delar. Varje quantize anger ju hur många slag som kan ingå i en takt. Då blir det utskrivet 4/4 (normalt rock/pop/blues), 8/4 (intensivare, mer på tårna som i funk), 16/4 (mycket snabbt kanske för progressiv/symfonisk musik.). Sen får man titta på vilken rytmik man har på sitt stycke, är det rak 4/4? Eller är det tretakt, 3/4? I ett trumprogram kan man ju ändra vilken quantisering som en viss trumdel skall ha. T.ex. Så passar 32/4 om man skall skapa en virvel. För att den skall låta trovärdig och inte mekanisk, så måste man accentuera vissa slag, det vill säga trycka/markera på vissa slag; att ha olika volymer på dom. En trumroll kanske passar i 8/4. Sen finns där swingfaktorn/feel. Skall trummorna låta mer laid-back eller pådrivande?

Det är kul att du är självlärd, det är jag också, men man märker med tiden att där är mer att lära för att få till saker som man vill. Och trumprogram definitivt. Learn the basics and get the tools to achieve it. En bok med trumnoter är inte helt fel att titta i. Där ser man vanligtvis hur varje trumdel ligger i förhållande till varandra. Kan vara användbart för djupare aha-förståelse 🙂 Är det då med medföljande låtmaterial så man hör hur det låter tillsammans, så är det en bonus. Och kanske inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså att lite mjukvaruinstrument (trummor, bas etc) ska ingå när du köper inspelningsprogrammet och ljudkortet?

Hör med säljaren i butiken du går till, men M-Audio tycker jag gör vettiga usb-ljudkort. Det ingår alltid inspelningsprogram

och normalt även en syntetisator i mjukvaruform som kan efterskapa basljud och diverse andra ljud. En trummodul brukar ingå.

Några exempel på M-Audio USB-ljudkort:

M-Audio Fast Track MkII: du kan spela in 16 audiospår med det i ProTools M-Pow Essential. Får med fler än 60 virtuella instrumentljud. En mikingång, en instrumentingång bara. Väldigt spartanskt ljudkort. 1200 SEK.

M-Audio MobilePre MkII: Ingår ProTools SE för inspelning på 16 audiospår (och 8 virtuella spår) och med 100 instrumentljud. 20 audioeffekter. Två mik-/lineingångar. 1650 SEK inkl frakt, Thomann.

M-Audio Fast Track Pro: du spelar in med medföljande Ableton Live Lite 5! i åtta audiospår max. Ingår trumljud plus en instrumentmodul till, fler än 20 audioeffekter. Två mik-/lineingångar. 1700 SEK.

Det som främst skiljer MobilePre från Fast Track Pro, det är att Fast Track Pro även har fysisk volymkontroll för hörlurarna, fler linjeutgångar, s/pdif-kontakter för digital överföring av ljudet (till DAT, digital mixer m.m.), uttag för fysiskt lås av ljudkortet, MIDI in/out för sådan koppling till synthar/trummaskiner m.m. och fysisk insert för t.ex fysisk multieffektburk samt att det kan drivas av nätet med nätadapter också.

Lyssnade på din länk och du har ju redan skrivit att det inte var något avancerat, så det är ju inte det vi ska bedöma.

Tyckte riffet som sådant var helt ok. Dock lät ljudet lite skramligt, som om något inne i högtalaren satt löst eller också

berodde det "bara" på att miken inte riktigt orkade återge ljudet?!

Hej

Tack för ditt tips, jag var inne på att skaffa m-audio fast track pro med pro tools men jag sökte runt lite på internet och läste att där var en massa problem med windows 7 64 bitars(som jag kör) och att pro tools var lite svårt för en nybörjare, därför valde jag bort m-audio och protools. Läste väldigt mycket bra om cubase och fastnade för det och dom hade inga problem med windows 7 64bit. Så jag köpte ett nybörjarpaket med steinbergs ci2 ljudkort samt medföljande cubase ai5 och i samma paket fick jag till samson sr850 hörlurar samt samsom co1 condenser mikrofon för 1500 sek(hela paketet), så jag är nöjd. Och jag tycker att cubase är väldigt lätt att förstå och skall uppgradera mig till 5 nu. Klippet på youtube är filmat med iphone 3gs telefon och det är därför det låter suspekt. Jag har en massa andra klipp där som låter mycket bättre, men eftersom att dom är delar ut låtar jag gjort lägger jag hellre ut den färdiga låten så flertalet av mina videos på youtube kan bara jag se. Och jag tog inte alls illa vid med vad herr nilsson skrev det är helt ok, så länge folk tycker något 🙂 jag köpte min första gitarr våren 2009 så om jag skulle spela som david gilmour nu hade jag varit unik 🙂

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det hade varit lättare att spela live till styckena 😉 men programmera tar ju tid, speciellt om man skall lägga in mellanslag och så. Det handlar ju om quantiseringar, vad dina låtar går i, 4-delar, 8-delar, 16-delar. Varje quantize anger ju hur många slag som kan ingå i en takt. Då blir det utskrivet 4/4 (normalt rock/pop/blues), 8/4 (intensivare, mer på tårna som i funk), 16/4 (mycket snabbt kanske för progressiv/symfonisk musik.). Sen får man titta på vilken rytmik man har på sitt stycke, är det rak 4/4? Eller är det tretakt, 3/4? I ett trumprogram kan man ju ändra vilken quantisering som en viss trumdel skall ha. T.ex. Så passar 32/4 om man skall skapa en virvel. För att den skall låta trovärdig och inte mekanisk, så måste man accentuera vissa slag, det vill säga trycka/markera på vissa slag; att ha olika volymer på dom. En trumroll kanske passar i 8/4. Sen finns där swingfaktorn/feel. Skall trummorna låta mer laid-back eller pådrivande?

Det är kul att du är självlärd, det är jag också, men man märker med tiden att där är mer att lära för att få till saker som man vill. Och trumprogram definitivt. Learn the basics and get the tools to achieve it. En bok med trumnoter är inte helt fel att titta i. Där ser man vanligtvis hur varje trumdel ligger i förhållande till varandra. Kan vara användbart för djupare aha-förståelse 🙂 Är det då med medföljande låtmaterial så man hör hur det låter tillsammans, så är det en bonus. Och kanske inspiration.

Tusen tack för ditt svar, jag skall köpa på mig böcker om trumnoter och så hoppas vi på det bästa

ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var kanske lite otydlig angående youtube =) ,jag menar givetvis tex sånt här:

Hej tack för länken, möjligheterna med cubase verkar vara oändliga och det är tur att youtube finns,

Skall söka där nästa gång innan jag ber någon om hjälp här.

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tänkte fråga en sak som jag inte hittat svar till, för jag vet inte hur jag skall söka efter det. När man är klar med låten man gjort och skall mixa den, finns där några riktlinjer man skall gå efter tex hur högt skall sången vara i förhållande till bas trummor gitarr osv (typ en mall) eller man skall gå på egen känsla? Jag hoppas ni förstår vad jag menar och Jag använder mig av cubase.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tänkte fråga en sak som jag inte hittat svar till, för jag vet inte hur jag skall söka efter det. När man är klar med låten man gjort och skall mixa den, finns där några riktlinjer man skall gå efter tex hur högt skall sången vara i förhållande till bas trummor gitarr osv (typ en mall) eller man skall gå på egen känsla? Jag hoppas ni förstår vad jag menar och Jag använder mig av cubase.

Mvh

Ett grovt generaliserat svar;

Sången ska vara det första som gör ont i öronen då man drar på för hög volym 😄

Sen kan det även vara läge att kolla in registreringen, så att man inte har en massa instrument som ligger och brottas i samma frekvenser som sången, då kan texten bli "luddig", vissa ord kan bli otydliga och dränkas i ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett grovt generaliserat svar;

Sången ska vara det första som gör ont i öronen då man drar på för hög volym 😄

Sen kan det även vara läge att kolla in registreringen, så att man inte har en massa instrument som ligger och brottas i samma frekvenser som sången, då kan texten bli "luddig", vissa ord kan bli otydliga och dränkas i ljudet...

Tack för ditt svar, hur går man tillväga om man tycker man gjort några bra låtar som man tror på, skickar man det till ett skivbolag eller en publisist(eller vad det heter), jag är mest nyfiken på hur du/ni som läser detta gör? Provar du/ni lyckan ibland???

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej

Där Finns alltså ingen här som skickar vidare sin musik till skivbolag eller dylikt??

Finns där någon i helsingborgs området som har hemma studio som kan hjälpa mig att färdigställa några låtar som jag gjort, hör då av er.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...