Jump to content
Annons

Ny medlem beskriver sig själv och behöver hjälp..


ironman

Recommended Posts

Hej

Tänkte fråga en sak som jag inte hittat svar till, för jag vet inte hur jag skall söka efter det. När man är klar med låten man gjort och skall mixa den, finns där några riktlinjer man skall gå efter tex hur högt skall sången vara i förhållande till bas trummor gitarr osv (typ en mall) eller man skall gå på egen känsla? Jag hoppas ni förstår vad jag menar och Jag använder mig av cubase.

Mvh

Välkommen hit! Hoppas att du kommer att trivas här.

Det finns inga regler för hur högt mixad sången ska vara. Det är i regel en smaksak vad man tycker låter bra. En sak (som är en liknande grej som det Umemagnus var inne på) som man också bör tänka på är att sången bör vara det som hörs tydligast om man lyssnar på väldigt låg volym.

En sak att tänka på är också att om man gör ett helt album bör sången vara ungefär lika högt mixad på varje enskild låt, det brukar bli bäst så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hit! Hoppas att du kommer att trivas här.

Det finns inga regler för hur högt mixad sången ska vara. Det är i regel en smaksak vad man tycker låter bra. En sak (som är en liknande grej som det Umemagnus var inne på) som man också bör tänka på är att sången bör vara det som hörs tydligast om man lyssnar på väldigt låg volym.

En sak att tänka på är också att om man gör ett helt album bör sången vara ungefär lika högt mixad på varje enskild låt, det brukar bli bäst så.

Tack så mycket för ditt svar, ja det är mycket man skall tänka på och det är inte lätt det här med mixing och göra egen musik, jag har kontaktat studios här i helsingborg där jag bor så att dom skulle hjälpa mig med

inspelningen av mitt album. Men det kostar jätte mycket pengar och det har jag inte gott om.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ditt svar, ja det är mycket man skall tänka på och det är inte lätt det här med mixing och göra egen musik, jag har kontaktat studios här i helsingborg där jag bor så att dom skulle hjälpa mig med

inspelningen av mitt album. Men det kostar jätte mycket pengar och det har jag inte gott om.

Mvh

Musik är ingen gratis hobby, men behöver inte heller vara så dyr om man prioriterar rätt. En bra mikrofon och bra pre-amp är det allra viktigaste. Resten handlar om envishet, tålamod och viljan att utvecklas.

Om du tycker att det är värt kostnaden för att spela in i en studio skulle du ju kunna anlita den för inspelning av trummor och/eller sång, och eventuellt re-ampning av elgitarr. Det är såna saker som kan vara svåra att få till själv i en hemmastudio om man har lite bristande erfarenhet. Det blir ju billigare än att spela in allting i en professionell studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inget proffs och gör själv musik som jag tycker är helt ok (ibland) men oftast så låter det jag gör

jävligt dåligt helt enkelt.

Mitt råd är att innan du slänger ut en massa pengar på att spela in i en studio så försök att göra en eller

två låtar som är BRA, sen spela in INTE en hel skiva eller hur många låtar du tänkt göra.

Som det låter nu, så låter det helt enkelt för dåligt..

MEN det är bara att köra vidare till slut kanske det kommer låta bra, det är i alla fall det jag hoppas på för egen del, eller så får man helt enkelt inse att man suger på att göra låtar... då får man väl börja med golf eller nåt annat nördigt...........

Rock on å ha det bra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inget proffs och gör själv musik som jag tycker är helt ok (ibland) men oftast så låter det jag gör

jävligt dåligt helt enkelt.

Mitt råd är att innan du slänger ut en massa pengar på att spela in i en studio så försök att göra en eller

två låtar som är BRA, sen spela in INTE en hel skiva eller hur många låtar du tänkt göra.

Som det låter nu, så låter det helt enkelt för dåligt..

MEN det är bara att köra vidare till slut kanske det kommer låta bra, det är i alla fall det jag hoppas på för egen del, eller så får man helt enkelt inse att man suger på att göra låtar... då får man väl börja med golf eller nåt annat nördigt...........

Rock on å ha det bra :-)

Tack för ditt ärliga svar, när jag köpte min första gitarr en flying v från washburn/lyon sommaren 2009 och inte kunde spela någonting. Hade jag aldrig imin vildaste fantasi trott att drygt 2 år senare att jag gjorde min egen musik( smaken är ju som baken delad) så jag är faktiskt jätte nöjd med det lilla jag åstakommit på den korta tiden. Förhoppningsvis någon dag gör man låtar som fler än en själv tycker om:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej

Ett litet tips till alla er som läser denna tråden och är nybörjare precis som mig, det går ett program på svt's barnkanalen varje torsdag kväll som heter boom shakalak( min dotters favorit program) där två musiker åker hem till barn och spelar in låtar som barnen själv skrivit och gör dom till färdiga låtar. Trots att det är ett barn program så lär man sig faktiskt lite nyttiga tips som är bra vid hemma inspelning.

http://svtplay.se/t/106722/boom_shakalack

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

tycker din sång lät helt ok, och ihop med musik blir det ju en helt annan känsla.

tänkte på din fråga om mixning och nivåer på sång och annat. en bra ide är att ha en eller kanske 2 låtar att referens lyssna till, som kanske är i stil med din låt du håller på med. då har du nått att jämföra med och höra hur du ligger i din låt jämfört med en färdig låt.

tidningen studio släppte ju ett nr som heter mixologi med en dvd där mixningen gås igenom från grunden till färdig låt. kan vara bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tycker din sång lät helt ok, och ihop med musik blir det ju en helt annan känsla.

tänkte på din fråga om mixning och nivåer på sång och annat. en bra ide är att ha en eller kanske 2 låtar att referens lyssna till, som kanske är i stil med din låt du håller på med. då har du nått att jämföra med och höra hur du ligger i din låt jämfört med en färdig låt.

tidningen studio släppte ju ett nr som heter mixologi med en dvd där mixningen gås igenom från grunden till färdig låt. kan vara bra att ha.

Hej

Tack för ditt svar och tipsen. Jag skall försöka få tag i det studio mixologi nr, låtarna kommer snart i akustisk version med gitarr och sång. Jag gör dessa låtarna enbart för att folk skall få smak prov på min röst. Har ju egna låtar men dom håller jag på tills vidare.

Ha det bra

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Hej

Skulle någon villja hjälpa mig att producera ett helt album? Jag har skrivit MÅNGA bra låtar och behöver bara någon som kan hjälpa mig lite på traven, med mixing osv. Skivan kommer sedan släppas digitalt om inget skivbolag nappar. låter detta intressant så kan du pm mig. Givetvis ersätts du/ni

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Hej

Sorry det blev dubbel post, läs här

https://www.studio.se/index.php/topic/86312-en-haardrockare-goer-ett-techno-trance-album/page__pid__1236383#entry1236383

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...