Jump to content
Annons

Varför låter det inte som skiva?!


evilrocker

Recommended Posts

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Det kommer nog an på vad du ska lira in för typ av musik vilken utrustning och vilken mini prisnivå du klarar dig undan med. Men det går nog att få till det skapligt ändå med lite påläsning. Kämpa på kör med det du har så länge och gör det bästa av situationen sen utökar du och uppgraderar du utrustningen undan för undan. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra keyboard kan vara väl så viktig och gör din mix lite mer spännande

En bra keyboard

Nä men skämt och sido. För att uppnå proffsigt resultat krävs 3 saker.

1. Att ha hjärtat på rätt plats och veta vad det är man vill skapa.

2. Kunna sin sak i hur harmonilära fungerar.

3. bra utrustning att spela in med, som kostar ofantligt mycket mer än vad som nämns här.

Sen krävs timmar och åter timmar med mixning och lyssning.

En kolbit blir först en slipad diamant efter flera hundra timmar's nötande

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelade in med en mikrofon från min moders video kamera en gång i tiden på ett soundblaster ljudkort

och när jag lyssnar på det idag, så känner jag att det har något som jag saknar med mina dyra preamps & högupplösta ljud

enkelhet är inte alltid att förakta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt en mikrofon Min mikrofon

och ett ljudkort Mitt ljudkort

Varför låter det inte proffsigt när jag spelar in?

Vilken skiva är det du har som referens?

Tänk på att det kan finnas orsaker till det finns olika karakteristika på olika mikrofoner och ljudkort t.ex.

Dessa olika karakteristika gör att de betingar olika pris.

En bättre mikrofon är det första jag skulle uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En del på detta forum är fan dumma i huvudet

Ja kan bara hålla med faktiskt. Det är som att bara för att man håller på med musik och förmodligen då bara på en ytterst begränsad nivå även om man självklart tycker att man är skitbra påt så tycker tydligen en del att det är fritt fram att bära sig åt. Va fan är det så här för egentligen, gång på gång kommer dom här tendenserna i dagern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv från en annan tråd.

Det handlar ju om en kedja, där allt ska stämma för att det ska bli proffsigt... Kanske nåt sånt här:

Bra musiker->bra instrument->bra akustik (om det är aktuellt, kan ju handla om närmickning+utdämpat rum)->bra mikrofon->bra mikrofonplacering->bra pre-amp & AD->bra efterbearbetning med bra verktyg (då krävs bra lyssning i ett rum som inte påverkar ljudet för att kunna göra de rätta justeringarna).

Jag tänker mig att man behöver se till att alla länkar i kedjan är på den nivån som man vill uppnå, men sen tror jag också att om alla länkar är "bra" så kommer resultatet bli "jättebra". Vissa delar av kedjan spelar inte så stor roll förrän man kommer upp på ganska hög nivå på de andra länkarna, t.ex. tar det väl ett tag innan man är på en nivå där man spontant känner att "näe, mina mikrofon-pre-ampar är för dåliga"... 😉

För att inte tala om en bra låt som är välarrangerad. Arrangeringen är ju egentligen den första mixningen man gör av en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant att en duktig tekniker får bättre ljud med skitgrejen än vad en dålig tekniker får med bra. Men bra mikrofoner och pre amps är ju rätt viktigt om man vill få bra ljud in i datorn. I skolan gjorde vi blindtest där samma ljudkälla spelades in med fem olika mikrofoner. Allt från Sm58 till Neuman U47. Det var faktiskt svårt att höra stora skillnader och det var inte alla som ansåg att den dyraste lät bäst. Däremot när vi gjorde ett liknande test mellan två pre amps där den en kostade någon tusing och den andra tio-tusen var det helt solklart att den dyrare preampen var så sjukt mycket bättre. Så skaffa en bra preamp. 10.000 kr för en volymratt, då låter det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån trådskaparens tidigare medverkan i forumet så förstår iaf jag att tråden är ett ironiskt skämt.

 

Vissa ser ironin och kommenterar därefter (länkar till andra b-produkter på NetOnNet), medan andra tolkar tråden som en allvarlig nybörjarfråga.

 

...och så uppstår ett flamewar med personangrepp.

Slappna av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån trådskaparens tidigare medverkan i forumet så förstår iaf jag att tråden är ett ironiskt skämt.

 

Vissa ser ironin och kommenterar därefter (länkar till andra b-produkter på NetOnNet), medan andra tolkar tråden som en allvarlig nybörjarfråga.

 

...och så uppstår ett flamewar med personangrepp.

Slappna av.

Jag håller med !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore toppen om inställningen på ett stort antal här på forumet kunde bli lite mera ödmjuka. Och då syftar jag på dessa som till exempel laddar ner FL studio köper en mic och ljudkort enligt evilrocker =) (Jo jag förstod redan när jag läste titel att det var skämt på gång...) och utger sig för att vara producenter... För att sedan komma med massa negativa och ibland personliga angrepp angående låtar som folk lägger upp.

Varför är det så? Musik är ju ett universalt språk som tolkas olika av varje individ så man gillar olika saker. Kan man inte ödmjukt hjälpa varandra istället för att tro att man har erövrad världen genom att köpa en dator och besöka piratebay?

Rolig tråd dock... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju faktiskt intressant vad det är som gör att det låter "skiva", tycker i alla fall jag! 🙂

Beror lite på genre, spelstil och nivå på musikernas framförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...