Jump to content
Annons

Basscut på bas.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag står och öser loss med basen, P-baskopia med orginal Fendermick, den ger en mkt fet botten. Spelar rakt in i Mico Audient preampen med HMX-knappen (nån sorts rörsimulering) intryckt. Det ger ett skitgött ljud, fetare än allt. Är det vettigt att använda preampens 40 hz basscutt direkt på inspelningen? Jag tycker det låter renare, och jag märker inte att det fattas nåt i botten alls fast jag spelar nedstämt till D.

Hur brant skär ett sånt filter föresten? I digitalportan finns inget sånt där highpass filter alls, bara eq, därför vill jag gärna ha det där avklarat direkt. ☺️

PS. Nu har jag spelat in virveln med, fan vad roligt det var. Körde visp i högernäven, highhatliknande frettande och stock i vänstern. 😄

Bach-Firebirden blev inspelad för första gången den med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du spelar in i 24 bit så skulle jag generellt inte rekommendera varken filter eller annat då du kan göra allt detta i mix senare (då du inte kan ångra ett vid inspelningen pålagt filter). Har du verkligen inget lowcut filter i portan?

Hur brant filtret är i din preamp borde stå i manualen men gissningsvis så är det 12-24 dB/okt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i 24 bit så skulle jag generellt inte rekommendera varken filter eller annat då du kan göra allt detta i mix senare (då du inte kan ångra ett vid inspelningen pålagt filter). Har du verkligen inget lowcut filter i portan?

Hur brant filtret är i din preamp borde stå i manualen men gissningsvis så är det 12-24 dB/okt.

Jo det är 24-bitars... Och nu lyssnade jag lite noggrannare, det låter ännu fetare utan 40-hz-cut. Hörs tack vare subben. :rolleyes:

I mixen kanske jag skär anings vid 32 hz och boostar nånstans i midden. Fab vad kul det är spela bas. Jst nu velar jag mellan dansbands växelbas eller Status Q entonsmangel.🤪 Roligt velande. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min uppfattning tycker jag man ska spela in så det låter så bra som möjligt 🙂 Upplever du ljudet som renare med lowcut på 40hz, så är det säkert så också.

/Jon

Vad man "upplever" vid inspelningstillfället kanske inte alltid visar sig vara det bästa vid mixtillfället. Dumt att begränsa sig i onödan. Lite som att välja att ta en bild med sin digitalkamera i väldigt låg upplösning eftersom man ändå bara ska skicka den via mail. Tänk om man senare vill använda bilden till något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag står och öser loss med basen, P-baskopia med orginal Fendermick, den ger en mkt fet botten. Spelar rakt in i Mico Audient preampen med HMX-knappen (nån sorts rörsimulering) intryckt. Det ger ett skitgött ljud, fetare än allt. Är det vettigt att använda preampens 40 hz basscutt direkt på inspelningen? Jag tycker det låter renare, och jag märker inte att det fattas nåt i botten alls fast jag spelar nedstämt till D.

Hur brant skär ett sånt filter föresten?

Det är ett 12dB filter så det är bara att köra, det är ändå nästan bara "skräp" det filtrerar bort....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man "upplever" vid inspelningstillfället kanske inte alltid visar sig vara det bästa vid mixtillfället. Dumt att begränsa sig i onödan. Lite som att välja att ta en bild med sin digitalkamera i väldigt låg upplösning eftersom man ändå bara ska skicka den via mail. Tänk om man senare vill använda bilden till något annat?

Jag förstår din poäng, men att jämföra med en lågupplöst digitalkamera är ju knappast relevant då vi talar om ljudkvalité. Jag menar bara att man ska spela in så att det låter så bra som möjligt, för att slippa göra för stora ändringar i mixen senare. Personligen litar jag på mitt omdöme när jag spelar in. Det finns tex ingen anledning att inte skära sång vid 80hz redan i inspelningen, om din mic/preamp inte är kass såklart. Då kan det vara poäng att använda ditt inspelningsprograms filter.

Men det ska samtidigt understrykas att det inte finns några rätt eller fel i denna diskussion, det handlar helt enkelt om hur man gillar att arbeta. Så du har minst lika rätt som jag.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står och öser loss med basen, P-baskopia med orginal Fendermick, den ger en mkt fet botten. Spelar rakt in i Mico Audient preampen med HMX-knappen (nån sorts rörsimulering) intryckt. Det ger ett skitgött ljud, fetare än allt. Är det vettigt att använda preampens 40 hz basscutt direkt på inspelningen?

har du ner till 40 så har du all botten du behöver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man "upplever" vid inspelningstillfället kanske inte alltid visar sig vara det bästa vid mixtillfället. Dumt att begränsa sig i onödan. Lite som att välja att ta en bild med sin digitalkamera i väldigt låg upplösning eftersom man ändå bara ska skicka den via mail. Tänk om man senare vill använda bilden till något annat?

snarare är väl liknelsen att välja bort den fula tanten i vänsterkanten av bilden som man ändå inte vill ha med genom att istället zooma in huvudobjektet - även om man förstås kan beskära efteråt i photoshop

våga lite för fan 🙂

smid när järnet är varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men att jämföra med en lågupplöst digitalkamera är ju knappast relevant då vi talar om ljudkvalité. Jag menar bara att man ska spela in så att det låter så bra som möjligt, för att slippa göra för stora ändringar i mixen senare. Personligen litar jag på mitt omdöme när jag spelar in. Det finns tex ingen anledning att inte skära sång vid 80hz redan i inspelningen, om din mic/preamp inte är kass såklart. Då kan det vara poäng att använda ditt inspelningsprograms filter.

Men det ska samtidigt understrykas att det inte finns några rätt eller fel i denna diskussion, det handlar helt enkelt om hur man gillar att arbeta. Så du har minst lika rätt som jag.

/Jon

Skära sången vid 80!??! Nej, nej, nej, där nere har jag det intressanta i min pipa.

Basen har jag efteråt skurit ett par db vd 32hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skära sången vid 80!??! Nej, nej, nej, där nere har jag det intressanta i min pipa.

om du tar en sångslinga å istället skär bort allt över 80 Hz - är det som är kvar verkligen det intressantaste i din röst?

testa en gång å lyssna

dessutom är det inte tvärstopp under 80 bara för att skärningen sitter där

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom är det inte tvärstopp under 80 bara för att skärningen sitter där

Precis! Med ett filter på 12dB/oktav, så är ljudet 12dB svagare vid 40Hz än vid 80Hz, där filtret börjar gå in. 12dB är visserligen ganska mycket, men det är som sagt inte stendött under brytfrekvensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men att jämföra med en lågupplöst digitalkamera är ju knappast relevant då vi talar om ljudkvalité.

Vad är skillnaden? Jag menar bara att om man inte är säker och erfaren så är det bättre att behålla all information så man kan ta beslut senare i mix då man har en helhet. Då det inte är någon teknisk vinst att medvete begränsa signalinnehållet vid inspelning (förutsatt 24 bitar och bra gainstruktur) så tycker jag att det är onödigt att skala gurkan innan man vet hur den ska användas i maträtten ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden?

skillnaden är som jag beskrev med det oönskade föremålet i vyn

man kan inte leva med hängslen å livrem genom precis allting

att skära bort från 40Hz är knappast ett risktagande - å om man aldrig testar hur ska man lära sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden är som jag beskrev med det oönskade föremålet i vyn

man kan inte leva med hängslen å livrem genom precis allting

att skära bort från 40Hz är knappast ett risktagande - å om man aldrig testar hur ska man lära sig?

Just i detta fall är det givetvis inte hela världen men jag talar mer generellt. Det är ju inte så vanligt med ett lowcut vid 40Hz. Spela in med kompressor och annat är andra områden jag tänker på. Så länge man vet vad man gör och varför så spelar det ingen roll hur man når sitt önskade resultat.

EDIT:

Ta t ex en inspelning av kagge. Om man väljer att skära bort allt under t ex 50 Hz p g a att "det bumlar för mycket annars". För det första så kanske kontrollrummet i inspelningsstudion har en jobbig obehandlad stående våg vid 30 Hz som gör att materialet låter bumligt fast det egentligen inte gör det. Även om man inte vill ha någon energi av kaggen i detta område så kanske man senare vid mixläge skulle vilja använda detta lågbasområde för att generera övertoner (vanlig teknik för att få lågbas att komma fram bättre i mindre högtalare) och om man vid inspelningen skurit bort detta område så blir det lite krångligare.

Så även om man är "erfaren" så kan man ibland ta beslut som man senare ångrar.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skära i basen vid inspelning. Njae, om du inte av nåt skäl måste skära så förstår jag inte meningen med det.

Gasa på bara. Beslut om att skära basen kan du göra senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog blev det en hel del tunnare elbas med 40 hz cut, tur jag gaf fan i det, poäng till Gilbert. Men sång skär jag vid 40 hz, inte 80 hz. Om man som jag inte petar dit 100 instrument och röster utan kan nöja mig med 7, 8 spår kanske man kan behålla större del av frekvensen på allt än i modern mix där akustisk gitarr låter som om E och A-strängen hava blifvit knipsad medelst hofvtång bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Nog blev det en hel del tunnare elbas med 40 hz cut

Eller rättare sagt renare....de flesta produktioner låter bättre när man skär bort massa lågbasskräp men är din preferens att du föredrar det soundet så är det ju upp till dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller rättare sagt renare....de flesta produktioner låter bättre när man skär bort massa lågbasskräp men är din preferens att du föredrar det soundet så är det ju upp till dig...

Om E på en bas är 40 hz, vad är då låga D? Lågbasskräp? Med enbart line och en riktigt bra basist blir det inget rummel alls.

TC finalizatorn har en fin basscut. Ställbar ner till 20 hz. Hade den på 32 nyss.

Link to comment
Dela på andra sajter

25-30 Hz brukar vara normalt vid mastering men det finns givetvis undantag.

Kollade det där en gång till, den lägsta basscutfrekvensen är 2 hz! Det var lågt. Körde om på 40 hz nu, börjar bli rätt mosig, klev upp sju i morse. Satt en god stund och tyckte det hände för lite när jag rattade ganska friskt. Efter tio minuter såg att bypassknappen var intryckt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Som om du skulle kunna veta hur det låter! 😆

Han skrev ju faktiskt "Jag tycker det låter renare, och jag märker inte att det fattas nåt i botten alls fast jag spelar nedstämt till D" Men han kanske bara hittade på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Om E på en bas är 40 hz, vad är då låga D? Lågbasskräp? Med enbart line och en riktigt bra basist blir det inget rummel alls.

Ett 12dB filter skär inte bort allt under 40Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skrev ju faktiskt "Jag tycker det låter renare, och jag märker inte att det fattas nåt i botten alls fast jag spelar nedstämt till D" Men han kanske bara hittade på?

Han skrev det ja ... i sin första post! Långt senare skrev han:

Nog blev det en hel del tunnare elbas med 40 hz cut, tur jag gaf fan i det, poäng till Gilbert.

Men han måste ju ha fel eftersom du måste ha rätt ... fast du inte kan höra hur det låter! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...