Jump to content
Annons

Vill göra en liten hemmastudio (Nybörjare) Hjälp!


el1ten

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite tips och råd. Jag har precis tagit tag i saken att börja fixa en liten hemmastudio för att göra lite house/clubmusik och lite vanliga komersiella beats.

Pga platsbrist hemma har jag köpt mig en laptop, en Macbook Pro. Nedan ser ni innehållet i den:

# 2.66GHz Intel Core i7

# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

# 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

# SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Min fråga är då, har jag valt en bra dator, och vad rekommenderar ni för program? Cubase? Protools? Reason?

Vad för ljudkort tycker ni funkar? Vad mer behöver jag? Monitorer i bra prisklass, lurar?

Jag har varit inne lite och snurrat i musikaffärer, och dom tipsade mig om denna datorn, men håller ni med, funkar den om man vill göra lite skön house med flera lager eller vad det kallas.

Jag är helt novis men är en jävel på att lära mig, så snälla experter, gör gärna en miniguide till mig med rekommendationer och tips så blir jag löjligt lycklig!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp logic express eller reason. Jag kör logic och är grymt nöjd

Jag tror om du vill ha tips på grejer hit och dit får du också berätta vilka pengar du har att röra dig med och vilken nivå du satsar på =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du har fått med Garageband när du köpte din nya Mac? Det är fint att börja och testa med. Vad gäller din dator så klarar den säkerligen att jobba med inspelning/mixning. Vissa på tråden/forumet kommer att anmärka på din hårddisk, att den "bara" gör 5400 rpm. Det funkar....

Jag kör själv på en extern USB 2.0 disk....det funkar.

Vore kul att höra vad du kör för ljudkort? kan bli en potentiell flaskhals...men du kan nog leka en del innan du tycker att du behöver någonting värre. Du kan eventuellt uppleva fördröjningar i ljudet när du jobbar med ditt interna ljudkort.

Om du tycker att Garageband ger dig för lite så kika på de billiga varianterna av Logic....eller kanske Reaper?

Berätta lite mer om vad du vill kunna göra så kan många av oss hjälpa dig mer.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

wow vilka snabba svar! Det viktigaste var att kolla så datorn dög, såg att jag för billig peng kunde köpt 7200varvdisken men glömde det hehe.

Så nu när jag fått den godkänd av er, vilket jag hoppas den var kommer ju programfrågan och ljudkort.

Pengar är inget direkt problem, men klart, jag behöver ju inte det allra dyraste. Datorn gick på 22k, vill väl lägga 3-4k på ljudkortet och ett program till det.

Har lekt lite i garageband nu och gillar upplägget men det känns lite light typ, vill ju göra lite på Swedish House Mafia stuket, tänk typ axwell, pryda, etc etc.

Så, frågan är, Har läst lite om logic, är det bra för detta ändamål? Polarna har sagt att reason är ok för elektronisk musik också, fan det är skitsvårt detta.

Är så grymt sugen på att komma igång nu när jag har datorn.

Men det är säkert att denna dyrgip till laptop håller för detta ändamål eller?

tacksam för svar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga börja med ett par bra hörlurar och lär dig grejerna (kan rekommendera Audio Technica ATH-M50). Köp ett par bra monitorer när du blivit varm i kläderna och vet vad du vill ha.

Jag kör Logic och gillar det skarpt. Steget från Garageband är ganska litet (dokumenten går tex att öppna i Logic). Reason verkar kompetent för elektronisk musik, men jag har inte så mycket erfarenhet av det.

Som Gilbert påpekar, lågbas i ett obehandlat/för litet rum säger dig inte så mycket (i ett dåligt rum så hörs vissa toner inte alls medans andra hörs alldeles för starkt tex). Mixa gärna i monitorer, men referenslyssna på låga register i lurar (om du inte har någonstans med bra balanserad bas... själv referenslyssnar jag alltid i både lurar och i bilen)

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

härliga svar, jag har redan lärt mig skitmycket, vilket toppenforum! Nu är jag som sagt väldigt mycket nybörjare.

Jag sitter lixom i vardagsrummet 20 kvadrat, och inte direkt ljudbehandlat detta rum på något sätt, är inne på lurar först tills jag kan få ett eget rum och göra lite mer studio av det hela, och val av mjukvara så lutar det väl åt logic såhär rent spontant.

Exert ljudkort har jag kikat på med,fanns nått paket med ett ok ljudkort och cubase för 3400sek typ, minns dock inte namnet, men lurar, programvara och ljudkort är nästa köp. Ljudkort ser svårt ut och välja, vill hamna runt 3k klassen.

Audio Technica ATH-M50 lurar fick jag som ett alt, dom är att rekommendera då? Bra pris där, ca 1600 ser det ut som. Vad mer för alternativ finns det?

rekommendatiner i lista pls =)

Fråga till lgocianvändare, hur många (uppskattningsvis) olika ljud, slingor mm finns det i programmet som man kan leka med?

Redigerat av el1ten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara ska göra beats och syntslingor till att börja med - så vänta med köpet av ljudkort.

Skaffa Logic - lär dig alla funktionerna och hur du skriva fram egna ljud i syntar, använder kompressorer, EQ och allt det där.

Det finns massor av GRATIS syntar och trummaskiner i mjukvaruform som plug-ins till musikprogram.

Börja med att googla på dem och ladda ner och testa de ska vara i AU-format till Mac t.ex: http://www.hitsquad.com/smm/mac/PLUGINS_AU/ . Efter ett halvår kan jag tänka mig att du hunnit lära dig så mycket att du själv vet vad du saknar. Då kan du köpa de mjukvaruinstrument du saknar och ev. ljudkort.

Som grundregel så handlar det mycket mer om att kunna och förstå sakerna man har, än att köpa bättre grejer.

En duktig producent kan säkert fixa ihop en hit med Garageband - det krävs bara lite fler kreativa lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

härliga svar, jag har redan lärt mig skitmycket, vilket toppenforum! Nu är jag som sagt väldigt mycket nybörjare.

Jag sitter lixom i vardagsrummet 20 kvadrat, och inte direkt ljudbehandlat detta rum på något sätt, är inne på lurar först tills jag kan få ett eget rum och göra lite mer studio av det hela, och val av mjukvara så lutar det väl åt logic såhär rent spontant.

Exert ljudkort har jag kikat på med,fanns nått paket med ett ok ljudkort och cubase för 3400sek typ, minns dock inte namnet, men lurar, programvara och ljudkort är nästa köp. Ljudkort ser svårt ut och välja, vill hamna runt 3k klassen.

Det var kanske Steinbergs ljudkort CI2+ du såg? Listpriset på det är 3491:- och där ingår en liten Cubase-version som kan uppgraderas vid behov.

Audio Technica ATH-M50 lurar fick jag som ett alt, dom är att rekommendera då? Bra pris där, ca 1600 ser det ut som. Vad mer för alternativ finns det?

ATH-M50 är mycket bra slutna lurar, men om du främst tänker mixa med dem och inte göra sånginspelningar, så skulle jag hellre rekommendera ett par öppna, eftersom det inte blir lika instängt och därför blir bekvämare om man sitter länge. Detta blir förstås extra viktigt om du inte satsar på att köpa ett par monitorer nu i början.

Du kan också hitta en del info i Kontrollrummets Wiki, bland nybörjarguiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och ladda hem lite demos och pröva dig fram bland ovannämnda musikprogram och köp det du fastnar för. Glöm inte bort att prova Ableton live. Väldigt kreativt program som lämpar sig väldigt bra till elektronisk musik.

Skaffa ett par lurar med rak kurva som går ganska lågt ner i registret. Kör själv på ett par AKG-K601. Väldigt bra ljud och väldigt bra på huvudet. Men pröva dig fram. Gå efter specar och vad andra säger för att hitta ett urval sen

får du pröva vilka du gillar mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lekt lite i garageband nu och gillar upplägget men det känns lite light typ, vill ju göra lite på Swedish House Mafia stuket, tänk typ axwell, pryda, etc etc.

Så, frågan är, Har läst lite om logic, är det bra för detta ändamål? Polarna har sagt att reason är ok för elektronisk musik också, fan det är skitsvårt detta.

Swedish House Mafia använder sig av Logic

Axwell använder logic

Prydz vet jag inte =)

Ett annat program som du även kan kolla upp är Ablaton Live. Vilket är väldigt populärt bland Dj's. Själv har jag bara testad en demo och kände direkt att det är en bra grej om man har en kontroller till den så man kan styra looparna osv. Men jag personligen är nog mera i "produktionsläge" än live ... så då tycker jag Logic passar mycket bättre.

Tjooo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga börja med ett par bra hörlurar och lär dig grejerna (kan rekommendera Audio Technica ATH-M50). Köp ett par bra monitorer när du blivit varm i kläderna och vet vad du vill ha.

Jag kör Logic och gillar det skarpt. Steget från Garageband är ganska litet (dokumenten går tex att öppna i Logic). Reason verkar kompetent för elektronisk musik, men jag har inte så mycket erfarenhet av det.

Som Gilbert påpekar, lågbas i ett obehandlat/för litet rum säger dig inte så mycket (i ett dåligt rum så hörs vissa toner inte alls medans andra hörs alldeles för starkt tex). Mixa gärna i monitorer, men referenslyssna på låga register i lurar (om du inte har någonstans med bra balanserad bas... själv referenslyssnar jag alltid i både lurar och i bilen)

Klarar jag mig inte i bara lurar till och börja med:)?

Ska sitta i vardagsrummet hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Du klarar dig långt med lurar. en liten höjning av varningsfingret dock, man blir lätt trött i örongen samt tar stor risk att skada hörsel i långa loppet. Samtidigt så är det svårt att känna av "rumsklanget" som blir när man mixar i monitorer/rummet.

För att göra Electro House / Progressive House stilen kan man in princip använda vilket daw som helst. Det som har mest vikt är hur du använder huvudet. Logic är dock fantistisk på de inbyggda syntharna som följer med och alla loopar som man kan använda!

Sedan får man ju testa sig fram vilket arbetssätt som passar dig bäst. Om det nu är Logic, Ableton, Reason, Fl Studio, Protools, Cubase eller vilket det nu är. (Cubase, Protools och Logic hör väl till samma arbetssätt ifs)

Som tidigare nämnt så kan du ju ladda hem demos från några daw och känna efter vilket som känns bäst. Köpa en lightvariant och när behovet uppstår gå upp ett steg till fullversioner. T.ex Logic Express som är mindre än halvapriset mot studion...

Lycka till!

[edit]

PS, om du behöver en bra synth så har jag en Virus KB till salu =) som gör grymma house, electro, trance ljud! har även en mixer om du skulle behöva det =)

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Var i samma situation som du för något år sedan. Har testat Ableton, Reason, Cubase och Logic Pro/Express.

Logic Pro 9 är enligt mig bäst, hands down. Sedan så är det såklart en smaksak! Alla tycker olika.

Din dator kommer att fungera utmärkt, oroa dig inte för det! Sitter själv med en Macbook Pro, dock med Core 2 Duo. Funkar bra.

Mitt tips är att börja med att skaffa lite sample-paket för trummor, Vengeance samt Loopmasters är väldigt populära!

Olika synth plug-ins kan du även införskaffa, finns en hel del olika ute på marknaden. Omnisphere, Refx Nexus, Predator etc. Men i början klarar man sig bra på Logic's egna.

Sedan är väl ett ljudkort att rekommendera! Apogee gör oerhört bra saker! Kolla in Apogee One till exempel! Dessa görs endast för mac!

Ett par hörlurar rekommenderas väl även, har själv Audio-Technica ATH-M50 som är ett par trevliga lurar. Värda att lyssna på!

Om du vill satsa på högtalare direkt är det som sagt en smaksak! Gå till närmaste musikhandlare och provlyssna! Hjälper inte att fråga runt här, alla tycker olika.

Kolla olika tutorials på youtube! Finns mycket att lära sig där ute! http://www.youtube.com/user/FutureMusicMagazine -Bra sida med intervjuer och tutorials för just house/electro!

Hoppas att detta gjorde dig lite klokare!

Lycka till!

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni anar inte vilken stor hjälp ni är!

Jag blir klokare för varje inlägg! Kommer skaffa alla grejjerna i helgen, och lutar nog åt logic, apogee one ljudkortet (som dykt upp här ett pag ggr)

Men som ni säger, är säkert en smaksak.

Lurar är ett måste då jag har en familj och en liten kotte på 9 mån som säkert inte uppskattar house på samma sätt som mig hehe, så därför blir lurar ett måste nu i början, iaf tills jag kan expandera och få till ett studiorum (som är tänkt i nästa lägenhetsköp)

Så såhär ser planen (premliminärt ut) just nu iaf

*Logic

* Apogee one

* AKG-K601 lurar

Frågetecken fortfarande kring midisynten: Har applestore någon ni rekommenderar?

Angående plugins med synteffekter och dyl, dem ni rekommenderade här upp i tråden, vad kostar dom ish?

Tack för all hjälp mina hjältar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser lysande ut att börja med!

Jag har lärt mig en gång att ska man köpa någonting så satsa på bra grundstenar och bygga utifrån det.

Vad gäller midikontroller så finns det en hel uppsjö. Vad behöver du? Hur många tangenter? 25,49,61,76,88? Vad får det kosta osv.

Man kan också ha en "riktig" synth och använda den som kontroller så har du lite inspiration också =)

Plugin effekter osv får du med tonvis inbyggd i logic som du klarar dig på hur långt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser lysande ut att börja med!

Jag har lärt mig en gång att ska man köpa någonting så satsa på bra grundstenar och bygga utifrån det.

Vad gäller midikontroller så finns det en hel uppsjö. Vad behöver du? Hur många tangenter? 25,49,61,76,88? Vad får det kosta osv.

Man kan också ha en "riktig" synth och använda den som kontroller så har du lite inspiration också =)

Plugin effekter osv får du med tonvis inbyggd i logic som du klarar dig på hur långt som helst.

@Polder: Jag vet faktiskt intehur många tangenter jag behöver på nybörjarstadiet :-) Lagom ?

Prismässigt är det mesta inget problem men kanske vill landa på en bra nybörjarsumma fast inte det billigaste av allt.

Får gärna vara ganska nätt, och skall kunna uppfylla det som man förväntar sig.

Hur är det med dem på applestore? Är dom helkassa eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...