Jump to content
Annons

Feta virveltrummor


RobbinCrosby

Recommended Posts

Hey!

Är less på att virveln i mina mixar aldrig blir fet och bra utan spinkig och gäll. Har någon några tips angående EQ / Comp osv.. för att få virveltrumman att låta riktigt fett? Eller några andra knep.

Använder mig av superior 2.

Lyssna gärna typ "Women" med Def Leppard. Hur får man virveln åt det hållet?

MVH

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det där är ju inget annat än samplat, nåt akai säkert!

Då ska du nog leta på andra ljudbanker som låter gammalt 80/90-tal.

Att få en sån där trött blöt virvel är knepet att ha en 8 tums djup träkagge nerstämd. Micka både över och under.

Dränka med reverb.

Har svårt att tro att det finns nån sån samplad i superoir's banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inga givna regler. Men några standardgrejer är att knuffa några db runt 200 hz för att få go botten! Och sen plate reverb på det! Men oftast så räcker inte det, för ska man få driv i trumsetet så kör trummorna till ett effektspår med hård komprimering som man sen blandar med originalspåren

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja det där är ju inget annat än samplat, nåt akai säkert!

Då ska du nog leta på andra ljudbanker som låter gammalt 80/90-tal.

Att få en sån där trött blöt virvel är knepet att ha en 8 tums djup träkagge nerstämd. Micka både över och under.

Dränka med reverb.

Har svårt att tro att det finns nån sån samplad i superoir's banker.

+1

Gated Reverb är grejen för att få till ljudet du är ute efter.

Sedan lägger man virvlar lager på lager för att få till soundet. Dessutom ligger antingen/och en synt plus handklapp på en del ställen för att få till smisket i virveln.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

som någon tidigare skrev. Leppards virvel på hela hysteriaplattan är ju samplad.

Rick allen hade precis förlorat sin arm och lirade en triggad virvel med hjälp av sin vänsterfot där man normalt öppnar och stänger hattarna

5-6 db vid 200-250 hz och en liten putt vid 3 kilo så är du nog hemma eq-mässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gammalt ämne, men jag bumpar tråden då jag nyligen lyckades skruva till en schysst kopia av Hysteria-virveln med Superior Drummer. Använder du standardkitet i SD eller har du något expansion-pack inlagt?

Jag har för mig att jag använde någon av virvlarna "Slingerland 70s" eller "Rogers wood".

Drog ner pitchen på virveln en aning, styrde EQ:n i en klassisk "hängmatta" med mycket bas och diskant och lite mellanregister, du kan dock lägga mellanregister-diskanten lite över mitten om du inte vill förlora för mycket anslag. Därefter - på med ett fett hall-reverb, gate efter behag på det, och avsluta med ännu en reverb-matta med hyfsat lång efterklang så borde du vara hemma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...